Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Finansinspektionens organisation, Dir. 1991:33
Departement: Finansdepartementet
Beslut: 1991-05-02
Dir. 1991:33
Beslut vid regeringssammanträde 1991-05-02
Statsrådet Åsbrink anför.
Mitt förslag
Jag föreslår att en särskild utredare tillkallas för att överväga frågor
som föranleds av sammanslagningen av bankinspektionen och
försäkringsinspektionen samt att lämna förslag till organisation för den
nya myndigheten, finansinspektionen.
Arbetet skall utföras med utgångspunkt i förslagen i prop. 1990/91:177
om sammanslagning av bankinspektionen och försäkringsinspektionen, m.m.
och riksdagens ställningstagande till förslagen. Utredaren skall i en
första etapp lägga fram förslag till organisation m.m. för den första
tiden efter inrättande av den nya myndigheten och i en andra etapp
förslag till lösningar på längre sikt.
Bakgrund
I prop. 1990/91:177, som den 12 april 1991 överlämnades till riksdagen,
föreslår regeringen att bankinspektionen och försäkringsinspektionen
skall slås samman till en central förvaltningsmyndighet kallad
finansinspektionen. Samtliga tillsynsfunktioner som de båda
myndigheterna har för närvarande skall övertas av den nya myndigheten.
Sammanslagningen föreslås ske den 1 juli 1991.
Regeringen konstaterar i propositionen att tillsynen skall vara
organiserad så att resurserna för ändamålet utnyttjas effektivt. En
förutsättning för detta är att personalen har hög kompetens och att
insatserna prioriteras på rätt sätt. Vidare skall organisationen göras
flexibel. Den skall snabbt och smidigt kunna följa förändringar på
marknaderna och därmed skapa förutsättningar för en effektiv tillsyn
också av nya aktiviteter och verksamhetsformer. Därtill ställs krav på
en kontinuerlig utvärdering och uppföljning av inspektionens resultat.
I propositionen föreslås vidare att bokföringsnämndens och
finansinspektionens resurser på redovisningsområdet samordnas genom att
nämndens kanslifunktion inordnas i den nya inspektionsmyndigheten. Detta
medför inte att nämndens (plenum) ställning som självständig myndighet
eller dess uppgifter förändras.
Regeringen föreslår en utgiftsram för finansinspektionen för nästa
budgetår på 89 383 000 kr. Därvid har effektivitetsvinster av
samordningen med bokföringsnämndens kansli inte beaktats. Inte heller
har kostnader för flyttning till nya lokaler räknats med. Avsikten är
att regeringen, i anslutning till att regleringsbreven för
bokföringsnämnden och finansinspektionen skall beslutas, skall återkomma
i dessa frågor.
Inrättandet av den nya myndigheten innebär stora förändringar för
personalen vid bankinspektionen, försäkringsinspektionen och
bokföringsnämndens kansli; bl.a. kan omorganisationen leda till
övertalighet när den slutliga organisationen fastställts. Mot denna
bakgrund är det av stor vikt att snarast påbörja arbetet med
omorganisationen i syfte att begränsa de övergångsproblem som kan
uppstå.
Bildandet av den nya myndigheten bör som sagt på sikt medföra en
förnyelse av myndighetsorganisationen på ett sätt som leder till ökad
flexibilitet. En omorganisation av detta slag bör även leda till en
vitalisering av organisationen och en effektivare verksamhet och
resursanvändning. Dessutom kan den möjliggöra nödvändiga
omprioriteringar i syfte att nå bättre måluppfyllelse.
Utredningsuppdraget
Jag föreslår att en särskild utredare tillkallas med uppdrag att
utarbeta förslag till organisation för finansinspektionen.
Utgångspunkten för utredare bör vara förslagen i prop. 1990/91:177 om
sammanslagning av bankinspektionen och försäkringsinspektionen, m.m.,
vari även samordningen med bokföringsnämnden ingår, samt riksdagens
ställningstagande till förslaget. Enligt propositionen bör verksamheten
i den nya inspektionen fr.o.m. den 1 juli 1992 bör kunna bedrivas så att
de angivna målen i fråga om rationalitet och kostnadseffektivitet
uppnås. Enligt min mening bör sammanslagningen av myndigheterna i sig
medföra en påtaglig minskning av kostnaderna för ledning, administration
m.m. Inrikningen för utredaren bör vara att de resursförstärkningar på
andra områden som kan behövas t.o.m. bugetåret 1994/95 skall rymmas inom
dessa besparingar. Utredaren bör alltså utgå från att den nya
myndighetens avgiftsfinansierade utgiftsram - bortsett från pris och
löneomräkning - under denna period skall hållas på en nivå motsvarande
den ram som har föreslagits för budgetåret 1991/92 i prop. 1990/91:177.
Utredaren bör snarast lämna ett förslag till instruktion för den
organisation skall skall gälla från den 1 juli 1991. Utgångspunkten är
därvid att samtliga anställda i de båda inspektionsmyndigheterna och
bokföringsnämndens kansli skall erbjudas anställning i den nya
myndigheten.
Under förutsättning att riksdagen beslutar enligt förslagen i prop.
1990/91:177 om den nya myndigheten bör utredaren, i enlighet med den
tillsättningsförordning jag avser att senare föreslå regeringen, ansvara
för rekryteringen till den nya myndigheten samt tillsättandet av
tjänster där. Tjänster som avdelningschef eller motsvarande skall dock
tillsättas av regeringen. Utredaren skall anmäla till regeringen vilka
chefstjänster som bör inrättas vid den nya myndigheten.
Utredaren skall också i övrigt vidta de åtgärder som behövs för att den
nya myndigheten skall kunna vara verksam från den 1 juli 1991.
Exempelvis fordras att myndigheten, för att kunna ingå i det statliga
kompensationssystemet för mervärdeskatt, är ansluten till den statliga
redovisningsorganisationen. Detta är ett krav för att myndigheten skall
få avräkningsmöjlihget för ingående mervärdeskatt mot inkomsttitel.
Vidare skall utredaren, till dessa att den nya myndigheten har
inrättats, leda arbetet med att utforma myndighetens fördjupade
anslagsframställning för budgetåren 1992/93-1994/95.
Senast den 1 oktober 1991 bör utredaren lämna ett förslag till
organisation av och instruktion för finansinspektionens verksamhet på
längre sikt. I den utsträckning som det blir nödvändigt att utarbeta
underlag för förhandlingar om löner och andra anställningsvillkor bör
samråd ske med statens arbetsgivarverk (SAV).
Utredaren skall fortlöpande informera de fackliga organisationerna om
sitt arbete och ge dessa tillfälle att framföra synpunkter.
Utredaren skall beakta de allmänna tilläggsdirektivet (dir. 1984:5) som
utfärdats till samtliga kommitéer och särskilda utredare.
Utgifterna för organisationsutredningen bör täckas med de medel som
kommer att tillföras anslaget för finansinspektionen som uppbördsmedel.
Jag återkommer till denna fråga i regleringsbrevet för budgetåret
1991/92.
Jag har samrått med chefen för jusititedepartementet i de frågor som rör
bokföringsnämnden.
Hemställan
Med hänvisning till vad jag nu har anfört hemställer jag att regeringen
bemyndigar det statsråd som föredrar ärenden som rör bankinspektionen
och försäkringsinspektionen.
att tillkalla en särskild utredare - omfattad av kommittéförordningen
(1976:119) - med uppdrag att lämna förslag till organisation av
finansinspektionen,
att besluta om experter, sekreterare och annat biträde åt utredaren.
Beslut
Regeringen ansluter sig till föredragandens överväganden och bifaller
hans hemställan.
(Finansdepartementet)