Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Översyn av pensionsåldern och åldersstrukturen hos yrkesofficerarna inom försvarsmakten, Dir. 1991:32
Departement: Försvarsdepartementet
Beslut: 1991-05-02
Dir. 1991:32
Beslut vid regeringssammanträde 1991-05-02.
Chefen för försvarsdepartementet, statsrådet R. Carlsson, anför.
Mitt förslag
Jag föreslår att en särskild utredare tillkallas för att belysa
konsekvenserna och pröva lämpligheten av 65 års pensionsålder för
yrkesofficerarna inom försvarsmakten. Utredaren skall också kartlägga
åldersstrukturen hos yrkesofficerarna och belysa möjligheterna att för
vissa befattningar anställa personal med tidsbegränsade förordnanden.
Behovet av en översyn
En yrkesofficer har i sin anställning vid någon av försvarsmaktens
myndigheter regelmässigt befattningar med uppgifter i både krigs- och
fredsorganisationen. Uppgifterna varierar under en stor del av den
yrkesverksamma tiden och är betingade av dels den enskildes
kompetens och förutsättningar i övrigt för uppgifterna, dels behovet av
yrkesofficerare i olika befattningar.
Pensionsåldern för innehavare av statligt reglerade tjänster bestäms i
avtal mellan arbetsmarknadens parter. Den avtalsreglerade pensionsåldern
för yrkesofficerarna grundar sig på den militära
tjänstgöringsåldersutredningens betänkande (SOU 1969:33) Militära
tjänstgöringsåldrar. Utredningen resulterade i betydande höjningar av
den militära yrkespersonalens pensionsålder. Enligt nu gällande avtal
inträder pensionsåldern för yrkesofficerarna vid som regel 60 års ålder.
Flygförare inom försvarsmakten kan dock ha rätt att frivilligt avgå med
tjänstepension vid 55 år.
På det statliga området har parterna nyligen slutfört förhandlingar och
träffat ett avtal som innebär att pensionsåldern höjts till
65 år för alla anställda inom statsförvaltningen som förut har haft
lägre pensionsålder utom för flygledare. Yrkesofficerarna har dock
undantagits från avtalet. För dem som omfattas av avtalet har den höjda
pensionsåldern möjliggjort en höjning av pensionsförmånerna.
Behovet av militär yrkespersonal inom försvarsmakten
har granskats av befälsbehovsutredningen och redovisats i betänkandet
(Ds Fö 1985:3) Försvarsmaktens befälsbehov. Utredningen lämnad
e förslag till en balanserad befälsstruktur och slog fast att antalet
yrkesofficerare måste bestämmas med principiell utgångspunkt i
krigsbehoven. Vidare redovisade utredaren förslag till grunder för
beräkningen av behov och tillgångar av personal för olika
befälskategorier. Vissa särskilda faktorer med avseende på
krigsförbandens uppgifter och materiel ansågs enligt utredaren
tala för en större andel yrkesofficerare i förbandens personalstyrka än
vad som annars behövdes. Beträffande ålderskraven på befattningshavare i
krigsorganisationen föreslog utredaren en fördelning enligt en ny
förenklad åldersmodell. Tidigare gällande system för
nivågruppering i krigs- och fredsorganisationen skulle dock behållas i
princip oförändrade.
Flera av arbetsmarknadens parter på det statliga området har framhållit
vikten av att en utredning om pensionsåldern för yrkesofficerarna kommer
till stånd. Behovet av en sådan utredning har också aktualiserats i
motionen (1990/91:Fö410) till riksdagen.
Mot bakgrund av vad jag här har anfört anser jag att det behövs en
översyn av pensionsåldern och en kartläggning av åldersstrukturen
hos yrkesofficerarna inom försvarsmakten. Möjligheten att anställa
personal i vissa befattningar med tidsbegränsade förordnanden bör också
belysas. Översynen bör göras av en särskild utredare. Även företrädare
för arbetsmarknadens parter bör delta i utredningsarbetet.
Uppdraget
Som närmare redovisats i befälsbehovsutredningens betänkande bör det
finnas ett bestämt antal yngre yrkesofficerare på den lägre
kompetensnivån i fredsorganisationen. Detta antal skall vara grundat på
krigsorganisationens behov och skall också räcka till som
rekryteringsunderlag för de högre nivåerna. Till största delen är de
yngre yrkesofficerarna sysselsatta i fredsförbandens trupputbildande
verksamhet. Inom armén är tillgången på yngre befäl för närvarande god.
Däremot råder det brist på något äldre yrkesbefäl med trupputbildande
uppgifter. Det finns också vissa svårigheter att täcka behovet av befäl
för beredskapsuppgifter. Detta förhållande är främst märkbart inom
marinen och flygvapnet.
De äldre yrkesofficerarna fullgör sina uppgifter i företrädesvis teknisk
och administrativ verksamhet. Redan nu är det många gånger
svårt att finna meningsfulla fredstida uppgifter för äldre
yrkesofficerare. Befattningar för dessa med ett lämpligt arbetsinnehåll
finns endast i begränsad omfattning.
Utredaren skall kartlägga och redovisa åldersstrukturen hos
yrkesofficerarna som grupp med avseende på officerarnas befattningar i
såväl krigs- som fredsorganisationen. Redovisningen bör inte bara
innehålla uppgifter om åldersstrukturen inom försvarsmakten som helhet,
utan också översiktligt för varje försvarsgren och militärområde.
Mot bakgrund av denna kartläggning skall utredaren belysa konsekvenserna
och pröva lämpligheten av 65 års pensionsålder för yrkesofficerarna.
Utredaren skall därvid beakta de särskilda krav på yrkesofficerarna som
föranleds av deras uppgifter inom försvarsmakten. Med ledning av denna
prövning skall utredaren -- utom för flygförare, som omfattas av
särskilda pensionsvillkor -- redovisa system med lämplig pensionsålder
för yrkesofficerarna. I anslutning härtill skall utredaren också
överväga om det fortfarande kan finnas motiv att anställa pensionerade
yrkesofficerare som reservofficerare.
Utredaren bör också pröva möjligheten att för vissa befattningar
tillämpa olika former av tidsbegränsade förordnanden, företrädesvis för
att tillgodose behovet av yngre befäl. Lämpliga sådana former kan även
vara annan visstidsanställning, exempelvis av andra personalkategorier
än yrkesofficerare inom ramen för s.k. frivillig tjänstgöring.
De frågor som utredaren har att pröva kan i flera avseenden komma att
ytterligare inskränka de redan begränsade utvecklingsmöjlighet
erna för den civila personalen inom försvarsmakten och därmed försvåra
möjligheterna att förse försvaret med erforderlig civil kompetens.
Vid sina överväganden skall utredaren ägna särskild uppmärksamhet åt
frågan om hur åtgärderna inverkar på rekryteringen till civila
tjänster och på utvecklingsmöjligheterna för den civila personalen.
Mot bakgrund av sina ställningstaganden skall utredaren ange behovet av
ändringar i gällande författningar och behovet av övergångsbestämmelser
samt lämna förslag till en översiktlig tidsplan för genomförandet av
föreslagna åtgärder.
Arbetets bedrivande
Utredaren skall redovisa resultatet av sitt arbete senast den 31 oktober
1991.
Vid fullgörande av uppdraget skall utredaren utgå från att
yrkesofficerarna rekryteras och utbildas enligt den nu gällande
befälsordningen. Under utredningsarbetets gång skall dock utredaren
beakta statsmakternas ställningstaganden i de frågor som är av betydelse
för uppdraget.
Utredaren skall vidare beakta vad som har anförts i direktiven (dir.
1984:5) till samtliga kommittéer och särskilda utredare angående
utredningsförslagens inriktning.
Hemställan
Med hänsyn till vad jag nu har anfört hemställer jag att regeringen
bemyndigar chefen för försvarsdepartementet
att tillkalla en särskild utredare -- omfattad av kommittéförordningen
(1976:119) -- med uppdrag att göra en översyn av pensionsåldern och
åldersstrukturen hos yrkesofficerarna,
att besluta om sakkunniga, experter, sekreterare och annat biträde åt
utredaren.
Vidare hemställer jag att regeringen beslutar
att kostnaderna skall belasta fjärde huvudtitelns anslag A 2.
Utredningar m.m.
Beslut
Regeringen ansluter sig till föredragandens överväganden och bifaller
hans hemställan.
(Försvarsdepartementet)