Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Utredning om reglerna för bevarande av skrifter och ljud- och bildupptagningar m.m., Dir. 1991:28
Departement: Utbildningsdepartementet
Beslut: 1991-05-02
Dir. 1991:28
Beslut vid regeringssammanträde 1991-05-02
Chefen för utbildningsdepartementet, statsrådet Göransson, anför.
Mitt förslag
Jag föreslår att en särskild utredare tillkallas för att göra en översyn
av reglerna för bevarande av skrifter och ljud- och bildupptagningar
m.m.
Bakgrund
Lagen (1978:487, ändrad senast 1990:1480) om pliktexemplar av skrifter
och ljud- och bildupptagningar (pliktexemplarslagen) innebär att
exemplar av allt som trycks och förläggs i Sverige skall levereras till
kungl. biblioteket och samtliga universitetsbibliotek. Kungl.
biblioteket har i egenskap av landets nationalbibliotek skyldighet att
bevara allt inlevererat material. Universitetsbiblioteket i Lund har
dessutom skyldighet att bevara det s.k. nationella reservexemplaret,
även avsett för tillhandahållande utanför det egna biblioteket. Kopior
av ljud- och bildupptagningar skall inlevereras till arkivet för ljud
och bild.
Utvecklingen inom såväl den grafiska tekniken som datatekniken har
medfört att begreppet skrift inte längre har samma entydiga innebörd.
Regeringen tillkallade av den anledningen en särskild utredare sommaren
1988 med uppdrag att se över bestämmelserna om pliktexemplar av skrifter
och ljud- och bildupptagningar till den del de avsåg skrifter samt
anpassa bestämmelserna till rådande tekniska förutsättningar.
Utredaren redovisade sitt uppdrag i september 1989 i betänkandet (SOU
1989:89) Översyn av lagen om pliktexemplar. Utredarens förslag, som
bl.a. innebar bevarande av ''elektroniska dokument'' och dokument i
mikroform men uteslöt dataregister och databaser ''on line'',
remissbehandlades och fick ett positivt mottagande
av många myndigheter. Avgörande invändningar framfördes dock ur
juridiska aspekter framför allt mot bristen på begreppsdefinitioner
och att det därigenom inte klarlagts möjligheterna att avgränsa vilka
typer av material, som skulle omfattas av bestämmelserna.
Lagbestämmelserna har även blivit föremål för utredning med avseende på
ljud- och bildupptagningar. Ljud- och bildbevarandekommittén lämnade
1987 betänkandet (SOU 1987:51) Ljud och bild för eftervärlden.
Utredningen föreslog bl.a. en utökning av pliktleveranserna till att
avse också närradiosändningar och lokala egensändningar i kabelnät. På
filmområdet föreslogs även vissa förändringar. Kopplingen mellan
censurgranskning och leveransplikt bör, enligt utredningen, upphävas.
All film, som har gjorts tillgänglig för allmänheten, skall således
enligt förslaget omfattas av leveransplikt. Även detta betänkande har
remissbehandlats. Remissynpunkterna var i huvudsak positiva.
Det kan i detta sammanhang nämnas att vissa ändringar i
pliktleveranslagen med anledning av prop. 1989/90:70 om våldsskildringar
i rörliga bilder m.m. har trätt i kraft den 1 januari 1991. Dessa
ändringar berör emellertid inte leveransskyldighetens omfattning.
Bevarandet av tryckta skrifter har lång tradition i Sverige.
Härigenom har det varit möjligt att till kommande generationer bevara de
viktiga delar av kulturarvet som består av vad som tryckts
i landet. De samlingar, som härigenom byggts upp i landets
universitetsbibliotek, har stort värde för forskning inom en rad
ämnesområden. Kungl. biblioteket har som landets nationalbibliotek ett
vidare ansvar av allmänkulturell art, då bibliotekets avnämare
inbegriper inte bara forskare utan även enskilda medborgare,
kulturinstitutioner, förvaltning och näringsliv. Den formella
regleringen av hithörande frågor återfinns i pliktexemplarslagen och i
förordningen (1978:779) om pliktexemplar av skrifter och ljud- och
bildupptagningar (ändrad senast 1990:993).
Principen om skyldighet att till staten leverera in exemplar av allt som
trycks kom till vid en tid, när urvalet av vad som gick till tryckning
var betydligt mer exklusivt än för närvarande. Det som hade valts ut för
att tryckas kunde därigenom nästan definitionsmässigt också antas vara
så intressant att det borde bevaras till eftervärlden.
Stora förändringar har sedermera skett. Framställningen av olika typer
av tryckt material har nu en helt annan omfattning än tidigare. I och
med att tryckeritekniken har utvecklats och förbilligats används den nu
också i betydligt fler sammanhang än tidigare. Detta innebär att nu
också stora mängder av mer alldagligt material omfattas av skyldigheten
att lämna pliktexemplar.
Samtidigt har nya former för att reproducera skrift, ljud och bild
utvecklats och på kort tid fått stor spridning. Skyldigheten att för
bevarande leverera exemplar av allt som framställs har vidgats och
omfattar nu också icke-tryckta medier. Också med avseende på ljud- och
bildframställningar har en snabb utveckling ägt rum, som inneburit såväl
kraftigt ökat utbud som en rad nya former. De nya medierna medför också
problem med att avgränsa vad som bör omfattas av
pliktleveransskyldigheten.
Skyldigheten för tryckare och andra producenter att inleverera exemplar
motsvaras också av en skyldighet för staten att bevara dessa för
framtiden. Också här har pliktexemplarslagen i dagens situation lett
till förhållanden, som är helt andra än de som gällde vid lagens
tillkomst. Nu levereras årligen ca 1 000 hyllmeter material till vardera
kungl. biblioteket och universitetsbiblioteket i Lund.
Universitetsbiblioteket i Lund mottar mikrofilmad dagspress i lägre
omfattning än kungl. biblioteket. Det innebär att
universitetsbiblioteket får i det närmaste, men inte fullt ut, lika
många hyllmeter per år som kungl. biblioteket. De övriga
universitetsbiblioteken tar emot svenskt material omfattande 400-500
hyllmeter årligen. Därtill kommer leveranserna till arkiv
et för ljud och bild, som omfattar 300 hyllmeter band per år.
Uppdraget
Mot denna bakgrund är det nu angeläget att göra en samlad översyn av
reglerna för bevarande av det material som trycks, spelas in eller på
annat sätt framställs i Sverige eller utomlands men är avsett för
spridning i Sverige. Översynen bör samtidigt belysa vilka regler som i
motsvarande frågor gäller i andra länder. Härvid bör särskilt
uppmärksammas de nordiska länderna och länderna inom den europeiska
gemenskapen (jfr dir. 1988:43). I detta sammanhang bör också
uppmärksammas de av Unesco givna rekommentationerna för lagstiftning om
leveransplikt. Översynen bör genomföras av en särskild utredare.
Översynen bör, med beaktande av tidigare gjorda utredningar och
remissyttrandena över dessa, behandla följande huvudfrågor:
1. Vilket material skall levereras in?
I nuvarande bestämmelser för pliktleverans finns vissa skillnader mellan
olika typer av material. Till arkivet för ljud och bild skall således
levereras in inte endast material, som framställts i Sverige, utan också
t.ex. utländska biograf- och videofilmer som visats eller funnits
tillgängliga i landet. Pliktexemplarslagen har således i denna del
närmast funktionen att generellt dokumentera förhållandena inom ljud-
och bildområdet. Det är ett syfte som är betydligt vidare än vad som
gäller i fråga om tryckta skrifter, där lagen huvudsakligen
är tillämplig endast på vad som framställts i Sverige. I detta
sammanhang bör dock även framhållas den koppling som finns mellan
pliktleveranser av videogram och biografbyråns uppgifter att ingripa mot
olaga våldsskildringar.
Översynen bör utgå från att det primära syftet med samtliga
pliktleveranser fortsättningsvis skall vara det som nu gäller i fråga om
tryckta skrifter, nämligen att för eftervärlden dokumentera vad som
framställs eller förläggs i Sverige. Utredaren skall dock beakta de krav
på dokumentation av videofilmer, som ställs genom de av riksdagen
beslutade reglerna för granskning av våldsskildringar. Det är vidare
angeläget att begreppsdefinitioner utarbetas i syfte att entydigt
avgränsa vilka typer av material, som skall omfattas av
pliktleveransskyldighet.
2. Vilket material skall bevaras?
I dag motsvaras leveransskyldigheten av en skyldighet för staten att
bevara i huvudsak allt det levererade materialet. Översynen bör
behandla frågan om det principiellt kan vara möjligt att sortera
materialet i syfte att endast bevara det som bedöms vara mest
intressant. Översynen bör, om någon form av urval bedöms vara möjlig
, också ta upp frågan om vilka regler som eventuellt bör gälla för
urvalet av material som bevaras samt om formerna för beslut om bevarande
respektive gallring. En viss ledning kan här finnas att hämta från
arkivväsendet, där gallringen bland annat styrs av vad som bör bevaras
för forskningens behov.
Den tekniska utvecklingen är snabb också när det gäller former för att
bevara såväl tryckt material som ljud- och bildupptagningar liksom
material på andra medier. Översynen bör beakta olika tekniska
möjligheter för bevarandet.
Två myndigheter är skyldiga att bevara allt tryckt material. Det gäller
kungl. biblioteket samt universitetet i Lund. Universitetet
i Lund svarar för det s.k. nationella reservexemplaret. Ljud- och
bildupptagningar levereras i ett exemplar till arkivet för ljud och
bild. För detta material finns inget säkerhetsexemplar. Översynen bör
innefatta en bedömning av behovet av en kompletterande uppsättning av
material, som identiskt överensstämmer med vad som bevaras i kungl.
biblioteket respektive arkivet för ljud och bild, ett s.k. nationellt
reservexemplar. Möjligheterna till viss arbetsfördelning mellan de
berörda myndigheterna eller mellan dessa och andra myndigheter bör också
övervägas. De ekonomiska konsekvenserna av olika alternativ bör
redovisas.
3. Vilka regler bör gälla för tillgängligheten av det bevarade
materialet?
Det är angeläget att det material som levereras in så långt möjligt är
tillgängligt för alla intresserade. I princip är de svenska biblioteken
öppna för allmänheten och deras tjänster är normalt gratis. Så gäller
också för de bibliotek som mottar pliktexemplaren. Däremot är arkivet
för ljud och bild endast tillgängligt för forskare. Denna begränsning i
tillgängligheten beror främst på upphovsrättsliga hänsyn.
En första fråga är om det material som bevaras till följd av
pliktexemplarslagen över huvud taget skall lånas ut utanför det
bibliotek där det förvaras. Inom översynens ram bör vidare göras en
bedömning av vem som bör stå för eventuella kostnader i samband med
utlåning av material, som faller under pliktexemplarslagen. Möjligheten
till gemensamt och delat ansvar för universitetsbiblioteken avseende
utlån utanför det egna universitet av svenskt tryck bör övervägas.
Vissa typer av material, t.ex. visst datamaterial som eventuellt kan
komma att omfattas av pliktexemplarslagen, kan ha ett högt kommersiellt
värde. Utredaren bör göra en bedömning av om särskilda regler bör gälla
för hur sådant material skall göras tillgängligt.
I fråga om annat material än tryckta skrifter -- t.ex. video och
ljudupptagningar -- behövs särskild utrustning för att materialet över
huvud taget skall kunna användas. Särskilda problem är förknippade med
att göra upptagningar med äldre teknik fortsatt tillgängliga. Problemen
berör såväl arkivet för ljud och bild som leveransbiblioteken. De frågor
som är förknippade med detta måste analyseras i samband med översynen.
4. Vilken organisation bör gälla?
Flera myndigheter ansvarar i dag för bevarandet av det material som
levereras in med stöd av pliktexemplarslagen. Kungl. biblioteket
har huvudansvaret för det tryckta materialet. I betänkandet Översyn av
lagen om pliktexemplar föreslås att biblioteket också får ansvar för
elektroniskt och visst annat material, vilket pliktleveranslagen enligt
förslag i betänkandet också bör omfatta. Arkivet för ljud och bild har,
som namnet anger, ansvar för ljud- och bildupptagningar. Utredaren bör
analysera erfarenheterna av den nuvarande organisationen och bedöma för-
och nackdelar med det delade ansvaret mellan kungl. biblioteket och
arkivet för ljud och bild liksom med en mer sammanhållen organisation.
Ansvarsfördelningen mellan dessa båda myndigheter och andra myndigheter
och organ med anknytning till verksamhetsområdet bör också prövas.
5. Förslag
Översynen skall resultera i förslag till ny pliktexemplarslag samt de
övriga förslag som kan erfordras. Utgångspunkten bör vara att förslagen
inte skall leda till några ökade kostnader.
6. Tidplan m.m.
För översynen gäller regeringens direktiv (dir. 1984:5) till samtliga
kommittéer och särskilda utredare angående utredningsförslagens
inriktning.
Förslag skall lämnas senast den 1 september 1992.
Hemställan
Med hänvisning till vad jag nu anfört hemställer jag att regeringen
bemyndigar chefen för utbildningsdepartementet
att tillkalla en särskild utredare -- omfattad av kommittéförordningen
(1976:119) -- med uppdrag att göra en samlad översyn av reglerna för
bevarande av skrifter och ljud- och bildupptagningar m.m.,
att besluta om sakkunniga, experter, sekreterare och annat biträde åt
utredaren.
Vidare hemställer jag att regeringen beslutar att kostnaderna skall
belasta åttonde huvudtitelns anslag Utredningar m.m.
Beslut
Regeringen ansluter sig till föredragandens överväganden och bifaller
hans hemställan.
(Utbildningsdepartementet)