Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Översyn av systemet med kommunala bostadstillägg (KBT), Dir. 1991:25
Departement: Socialdepartementet
Beslut: 1991-04-11
Dir. 1991:25
Beslut vid regeringssammanträde 1991-04-11.
Chefen för socialdepartementet, statsrådet Thalén, anför.
1. Mitt förslag
Jag föreslår att en kommitté tillkallas för att göra en allmän översyn
av systemet med kommunala bostadstillägg (KBT).
2. Bakgrund och utgångspunkter
Kommunalt bostadstillägg syftar till att ge förutsättningar för
pensionärer med ingen eller låg ATP att ha tillgång till en bostad av
god kvalitet med avseende på såväl utrymmes- som utrustningsstandard,
utan att boendekostnaden minskar möjligheterna att också i övrigt ha en
tillfredsställande standard.
Alltsedan KBT-systemet tillkom för mer än 40 år sedan har kritik riktats
mot systemet för de olikheter som funnits och fortfarande finns mellan
kommunerna i fråga om tilläggens storlek. Ännu tio år efter tillkomsten
av dessa pensionsförstärkningar fanns det exempelvis ett antal kommuner
i landet som inte hade infört KBT.
Staten har på olika sätt sökt påverka och stimulera kommunerna i en
riktning mot förbättrade förmåner och större enhetlighet. Inte minst den
senaste reformen med ikraftträdande den 1 januari 1988, som innebar en
kraftig höjning av statsbidraget, åstadkom en betydande förbättring av
bostadstilläggen och en utjämning av tilläggen mellan pensionärer i
olika kommuner. Detta innebar samtidigt en ökad kostnad för kommunerna.
Trots de nyss nämnda strävandena att förbättra och utjämna förmånerna
förekommer fortfarande stora skillnader mellan landets kommuner. Någon
enhetlig struktur geografiskt eller storleksmässigt av betydelse för
tilläggens storlek finns inte och det torde vara helt andra faktorer som
avgör kommunernas ambitioner i fråga om de kommunala grunderna för KBT.
En analys av dessa förhållanden synes befogad. Inte minst de väsentliga
ökningarna i boendekostnader vid årsskiftet 1990/91 och den därav
föranledda förstärkningen av tilläggen genom förslaget om införande av
SÄRSKILT KOMMUNALT BOSTADSTILLÄGG visar på angelägenheten av ytterligare
analyser och av en översyn av hela KBT-systemet. En utredning med denna
uppgift bör sålunda komma till stånd.
2.1 Nuvarande regler
Kommunalt bostadstillägg
Kommunalt bostadstillägg (KBT) är en inkomstprövad förmån som enligt
grunder som beslutas av en kommun kan utges till den som uppbär folk
pension i form av ålderspension, förtidspension, omställningspension
eller särskild efterlevandepension och är mantalsskriven i kommunen. KBT
kan också utges till den som är mantalsskriven i kommunen och som uppbär
hustrutillägg till folkpension eller änkepension i form av folkpension.
Bestämmelserna om KBT finns i lagen (1962:392) om hustrutillägg och
kommunalt bostadstillägg till folkpension.
Det kommunala bostadstillägget utges enligt grunder som kommunen själv
bestämmer. Det varierar därför i storlek kommunerna emellan. Avvikelse
från de i lagen fastställda inkomstprövningsreglerna får dock inte
göras. För att statsbidrag skall lämnas krävs vidare att tillägget utges
med lägst det belopp som anges i lagen.
Enligt förordningen (1979:830) om statsbidrag till kommunalt
bostadstilllägg till folkpension gäller att statsbidrag med 25% av
kommunens kostnader för KBT lämnas under förutsättning att tillägget
före inkomstprövning och oberoende av bostadens storlek täcker minst 80%
av den del av den månatliga bostadskostnaden som ligger mellan 80 och
1900 kr. för ensamstående pensionstagare samt mellan 80 och 2050 kr. för
makar. Kommunerna har möjlighet att lämna KBT även för högre
bostadskostnader än de angivna, men dessa merkostnader ingår inte i
statsbidragsunderlaget. Statsbidrag lämnas inte heller för kostnader för
KBT som inte är knutna till bostadskostnaden.
KBT utges inte till dem som uppbär ålderspension för tid före den månad
då den pensionsberättigade fyller 65 år.
Särskilt kommunalt bostadstillägg
Enligt förslag i prop. 1990/91:119 skall ett särskilt kommunalt bostads
tillägg införas den 1 maj 1991 som komplement till det nuvarande kommu
nala bostadstillägget till folkpension. Den nya förmånen avser att
kompensera pensionärer med ingen eller låg ATP för de kraftiga
ökningarna av boendekostnaderna vid årsskiftet 1990/91. Det särskilda
kommunala bostadstillägget skall fylla ut skillnaden mellan å ena sidan
den pensionsberättigades allmänna pension och övriga inkomster enligt
reglerna för beräkning av årsinkomst vid prövning av KBT och å andra
sidan socialbidragsnormen i den pensionsberättigades kommun. Från
inkomsterna skall avdrag göras för skälig boendekostnad.
Bostadstillägget skall utges retroaktivt fr.o.m. januari 1991 och
tillämpas under år 1991.
Kommunalt bostadstillägg till handikappade (KBH)
Kommunalt bostadstillägg för handikappade, KBH, är till för att hushåll
med en handikappad medlem skall kunna skaffa sig en lämplig bostad. En
förutsättning för bidraget är att merkostnader på grund av handikappet
kan påvisas.
Kommunerna bestämmer själva om KBH skall införas och om villkoren för
bidrag. Kommunförbundet har rekommenderat kommunerna att införa KBH och
har utarbetat normalgrunder.
Antalet kommuner med KBH minskar och förklaringen till detta torde vara
dels att KBT alltmer tillgodoser de behov som kan finnas av KBH, dels
att kommunerna av besparingsskäl har funnit det motiverat att slopa
denna stödform.
2.2 Framförda krav på förändringar av KBT-systemet
KBT-systemet har alltsedan sin tillkomst för drygt 40 år sedan utsatts
för kritik och krav har framförts på förändringar och förbättringar.
Sådana synpunkter och krav har kommit från myndigheter och
organisationer samt i form av riksdagsmotioner.
Vid pågående riksmöte 1990/91 har sålunda från flertalet partier
framförts krav på en översyn av KBT-systemet.
Riksrevisionsverket (RRV) genomförde år 1984/85 en förvaltningsrevision
av KBT och framförde synpunkter och förslag på önskvärda förändringar av
KBT-systemet. Syftet med revisionen var bl.a. att belysa möjligheterna
till förenklingar i regelsystemet, de ekonomiska konsekvenserna för pen
sionstagarna av nuvarande statliga och kommunala bestämmelser samt för-
och nackdelar med nuvarande statsbidragskonstruktion. RRV aktualiserade
också vissa lagändringar vad gällde regelsystemet för KBT.
Riksförsäkringsverket (RFV) har nyligen framfört synpunkter på önskvärda
förändringar av KBT-systemet och menar att hanteringen av KBT är
tidsödande på grund av de detaljrika reglerna. Det är främst
inkomstprövningen och konstruktionen av de kommunala grunderna som
medför komplexitet i reglerna och som en kommande utredning bör inriktas
på.
De två största pensionärsorganisationerna Pensionärernas
Riksorganisation (PRO) och Sveriges Pensionärsförbund (SPF) har också
framfört synpunkter på hur KBT-systemet bör ändras.
3. Närstående utredningar
I april 1990 beslöt regeringen att tillsätta en parlamentarisk utredning
- kommunalekonomiska kommittén - med uppdrag att dels utforma ett nytt
system för statens bidrag till landsting och kommuner, dels se över den
kommunala sektorns övriga finansieringskällor.
Enligt utredningens direktiv (dir. 1990:20) bör inriktningen i fråga om
statsbidragens utformning vara att de statliga transfereringarna
samordnas och så långt möjligt fördelas efter generella principer.
Det är utredningens uppgift att gå igenom samtliga statsbidrag till kom
munerna, analysera syftet med dem och pröva om de kan inordnas i ett
generellt bidragssystem, eller om de bör läggas samman till
sektorsbidrag där principerna för fördelning mellan kommuner respektive
landsting är samordnade med det generella systemet. I denna analys bör
kommittén belysa hur bidragen hittills har fungerat i situationer där
behoven varierar mellan kommunerna och hur de fungerar när de haft som
syfte att stimulera viss verksamhet.
4. Utredningsbehovet
4.1 Allmänt
Kommunala bostadstillägg infördes i slutet av 1940-talet som en nöd
vändig förstärkning av de vid denna tidpunkt relativt låga
folkpensionerna. Tilläggens storlek skulle vara beroende av såväl den
faktiska bostadskostnaden som pensionstagarens egna inkomster och
tillgångar och prövas mot bostadens skäliga storlek och standard.
Eftersom tilläggen i sin helhet skulle bekostas av vederbörande kommun
ansågs det motiverat att kommunen skulle få besluta om tillägg skulle
utges och vilka grunder som skulle gälla för tilläggens beräkning.
De senare beslutade förbättringarna av det allmänna pensionssystemet och
särskilt införandet av ATP förändrade förutsättningarna för och behovet
av KBT. I dag har 90% av alla nytillkommande pensionärer tjänat in rätt
till ATP. Genom avräkningsreglerna för bostadstilläggen mot inkomster
vid sidan av folkpension räknade man med att omfattningen av KBT
väsentligt skulle minska och KBT således efter några år kunna avvecklas.
Så har emellertid inte blivit fallet. Genom förbättringar i
boendestandarden och bostadskostnadernas utveckling synes behovet av KBT
i stället ha ökat. Också genom avräkningsreglernas generösa utformning
är antalet pensionärer med KBT fortfarande mycket högt - nämligen
närmare 550000. Bostadstilläggen har därför kommit att uppfattas som ett
nära nog permanent inslag i det allmänna pensionssystemet.
Enligt de bostadspolitiska målen har alla människor, oberoende av be
hovet av vård, omsorg och service, rätt till en bostad med god
tillgänglighet och god utrymmes- och utrustningsstandard i en miljö som
ger förutsättningar för ett aktivt deltagande i samhällslivet. För äldre
och andra personer med funktionshinder är behovet av en god bostad
särskilt påtagligt för att de skall kunna fungera i sin hemmiljö och bo
kvar hemma så länge som möjligt. Även för hemtjänst- och annan
vårdpersonal med arbete i äldres hem är bostadsstandarden viktig för att
de skall kunna utföra ett gott arbete. KBT har i dessa sammanhang fyllt
en viktig funktion.
Systemet med kommunala bostadstillägg har sålunda tillämpats i mer än 40
år utan att genomgå någon grundläggande analys och utvärdering. Före
kommande kritik mot systemet har inte föranlett några grundläggande
förändringar. I stället har reglerna visserligen ändrats och förbättrats
vid flera tillfällen men inte omarbetats från grunden. Staten har också
genom förstärkta statsbidrag stimulerat kommunerna till att utge KBT med
anpassning till kostnadsutvecklingen i boendet. Detta har samtidigt
inneburit att KBT-systemet blivit kostnadsdrivande för såväl staten som
kommunerna. Inte minst mot bakgrund av denna utveckling finns ett starkt
och utbrett önskemål om ett i grunden mera rättvist och enhetligt system
och om att en allmän översyn av systemet kommer till stånd.
Jag instämmer i behovet av en översyn av KBT-systemet. Översynen bör
göras av en parlamentarisk kommitté. Denna bör överväga olika möjlig
heter att åstadkomma en enhetligare nivå kommunerna emellan för bostads
tilläggen. Kommittén bör överväga dels för- och nackdelar med kommunalt
huvudmannaskap, dels om ett statligt huvudmannaskap är motiverat.
4.2 Bostadstilläggets inriktning
Kommunala bostadstillägg till folkpension har liksom bostadsstöd i andra
former till syfte att stimulera och ge möjligheter till en god
bostadsstandard även för personer med begränsade ekonomiska tillgångar.
Stöden till såväl barnfamiljer som pensionärer har också mycket verksamt
bidragit till den numera mycket höga standarden i boendet här i landet.
Bostadsstöd till pensionärer med ingen eller låg ATP kommer under
överskådlig tid framöver att utgöra en viktig och i många fall avgörande
förutsättning för att pensionärerna skall kunna efterfråga och bibehålla
en god bostad med tillfredsställande standard. Målet att göra det
möjligt för äldre att bo kvar i sitt eget hem måste kombineras med
ekonomiska förutsättningar för dem att klara bostadskostnaderna.
Den utveckling av bostadskostnaderna som följer av skattereformen och
den successiva avvecklingen av bostadssubventionerna gör att
bostadskostnaderna framöver kan förväntas ta i anspråk en större andel
av den enskildes inkomster. Detta gäller även pensionärerna. De
pensionärer som har låg eller ingen ATP får inte del av de
skattesänkningar som pensionärer med högre pension får. Det kan därför
förutsättas att KBT - åtminstone under de närmaste åren - kommer att få
ökad betydelse för dessa pensionärers möjligheter att upprätthålla en
god boendestandard.
Behovet av KBT för att tillförsäkra alla pensionärer en god bostads
standard återspeglar det faktum att stora grupper äldre under
överskådlig tid kommer att ha låga pensionsinkomster i förhållande till
de yngre pensionärsgrupperna, som i allmänhet har allt bättre
pensionsinkomster. Den stora skillnaden i pensionsinkomster i
kombination med stora skillnader i bostadskostnader gör att en
grundpension som ger utrymme för att täcka kostnaderna i de dyraste
nybyggda lägenheter som bör kunna komma i fråga också för pensionärer
skulle leda till oöverstigliga kostnadsökningar.
KBT-översynen skall ha som utgångspunkt att stödet inte skall byggas in
i grundpensionen. Det bör även i framtiden vara en specialinriktad pen
sionsförmån av social och bostadspolitisk karaktär eftersom stödet också
i fortsättningen kommer att ha stor betydelse för främjande av god
bostadsstandard för pensionärer. Bostadsstödet bör därför i ökad grad
inriktas på att vara ett högkostnadsskydd som utjämnar boendekostnaderna
och underlättar flyttning till moderna och lättskötta bostäder.
KBT är inkomstprövat mot ATP och andra inkomster vid sidan av folk
pensionen. Förvärvsinkomster för ålderspensionärer påverkar emellertid
inte tillägget.
Inkomstprövning bör vara en av utgångspunkterna för översynen av KBT-
systemet. Utredningen bör också analysera förekomsten av extrema margi
naleffekter inom KBT-systemet och föreslå åtgärder som kan undanröja
dessa effekter. Ett förhållande i sammanhanget som bör ägnas särskild
uppmärksamhet är effekterna vid övergång från förtidspension till
ålderspension.
Rätt till KBT föreligger inte för den som gör förtida uttag av
ålderspension. För den egenföretagare som försummat att erlägga ATP-
avgift kan rätten till KBT också påverkas. I översynen bör omfattningen
av dessa kategorier undersökas och behovet av ändrade regler i detta
avseende bedömas.
Kommunala bostadstillägg har verksamt bidragit till en höjd bostads
standard för pensionärerna och anpassats till utvecklingen av
bostadskostnaderna. Denna kostnadsanpassning har kritiserats för att ha
haft kostnadshöjande effekter. Utredningen bör studera denna fråga och i
sina överväganden om ett framtida system för bostadstillägg beakta dessa
förhållanden. Utgångspunkten bör vara ett icke kostnadsdrivande system.
4.3 Enhetligare förmånsnivå
En allvarlig kritik mot det nuvarande KBT-systemet gäller de olika för
månsnivåerna i olika kommuner. Denna kritik har inte minst framförts av
pensionärsorganisationerna.
En av huvuduppgifterna för utredningen blir att belysa olikheterna i
KBT-nivåerna mellan landets kommuner och de förklaringar som kan finnas
till denna skillnad. Utredningen bör lägga fram förslag om ett nytt och
enhetligare system för bostadstilläggen, varvid hänsyn bör tas till
strukturen för boendekostnaderna i olika kategorier av kommuner. En
utgångspunkt för bedömningen av en enhetligare men ändå differentierad
struktur kan vara de normer för bostadskostnader vid beräkning av
underhållsbidrag, som meddelas av socialstyrelsen och
riksförsäkringsverket och som föreslås gälla också för bostadsbidrag
till värnpliktiga.
4.4 Finansiering
De totala kostnaderna för KBT uppgår för budgetåret 1990/91 till ca 6500
milj. kr. Härav utgör statsbidraget ca 1365milj. kr.
Statsbidrag till kommunala bostadstillägg infördes den 1januari 1980 och
utgavs den första tiden med 43% av kommunernas kostnader. Bidragen har
förändrats i två omgångar och utges numera med 25% av kommunens
kostnader inom de intervall jag tidigare redogjort för.
Statsbidragens styr- och stimulanseffekt belystes påtagligt genom de
väsentliga höjningar som kom till stånd i ett stort antal kommuner till
följd av de ändrade bidragsreglerna fr.o.m. år 1988. Fortfarande är dock
nivån ojämn och i många kommuner täcker KBT en allt mindre del av
bostadskostnaderna särskilt för nybyggda bostäder. Utredningen bör
härvid bedöma lämpligheten av ett ändrat huvudmannaskap för
bostadsstödet genom att staten helt eller delvis övertar ansvaret. Om
utredningen finner att bostadsstödet bör få annan huvudman måste
konsekvenserna av detta med avseende på systemets finansiering noggrant
analyseras. Härvid skall utredningen göra beräkningar av framtida
kostnader för stödet och antalet stödtagare med dagens regler som
jämförelse.
Förutsättningen för ett eventuellt statligt huvudmannaskap för bostads
tilläggen är att ett budgetmässigt neutralt förhållande mellan stat och
kommun kan uppnås. Detta innebär att statens eventuella merkostnader
skall kunna finansieras t.ex. genom en reducering av andra kommunbidrag.
Som tidigare nämnts genomför kommunalekonomiska kommittén en översyn av
samtliga statsbidrag till kommunerna. Utredningen bör därför samråda med
kommunalekonomiska kommittén vad gäller såväl huvudmannaskap som
finansiering av eventuella förslag.
5. Särskilda frågor att utreda
Vid alternativet fortsatt kommunalt huvudmannaskap för bostadstilläggen
är det angeläget att de kommunala grunderna för bidragen blir mindre
komplicerade att tillämpa än för närvarande.
Utredningen bör sålunda föreslå vägar att utforma reglerna för KBT så
att de kommunala grunderna för bostadstilläggen blir enklare att utgår
från och tillämpa. En möjlig väg är att införa fasta gränser som i fråga
om bostadsbidrag till barnfamiljer eller normer så som gäller för
bostadskostnader vid beräkning av underhållsbidrag.
Principen för inkomstprövning av KBT innebär i dag en komplicerad
handläggning med omfattande insamling av uppgifter och även ett stort
antal återkravsutredningar och omfattande efterkontroll.
För att förenkla den administrativa hanteringen bör utredningen pröva
möjligheter till ökad schablonisering vid inkomstberäkningen. Därvid
skall dock analyseras vilka effekter schabloniseringen får för olika
kategorier pensionärer.
Det bör även övervägas till vilken del kapitalinkomster och förmögenhet
skall påverka inkomstunderlaget.
I arbetet med nu angivna frågor bör utredningen beakta vad som anförts
om regelreformering och delegering i årets budgetproposition (prop.
1991/91:100, bil. 2, s. 47 f.f.).
En ytterligare fråga för utredningen att bedöma gäller den framtida ad
ministrationen av bostadstilläggen. Utredningen bör här undersöka
fördelarna med en samordning av administrationen för olika former av
bostadsbidrag.
5.1 Kommunala bostadstillägg till handikappade (KBH)
Till personer med handikapp eller till hushåll med en handikappad
familjemedlem kan i vissa kommuner utges kommunalt bostadstillägg (KBH)
enligt särskilda grunder. Denna form av bostadstillägg syftar till att
stimulera handikappade att skaffa sig moderna och lättskötta bostäder
som är lämpliga med hänsyn till den enskildes handikapp.
KBH har tidigare utgetts i två tredjedel av landets kommuner men har
efter hand minskat i omfattning så att för närvarande ca en tredjedel av
kommunerna nu tillämpar denna stödform. Orsaken till minskningen torde i
första hand vara det förbättrade bostadsstödet i övrigt och att man vid
fastställande av KBH frånräknar annat bostadsstöd.
Kommittén bör kartlägga omfattningen av KBH och vilka regler som gäller
för detta samt bedöma det framtida behovet av ett speciellt bostadsstöd
till handikappade. Om kommittén finner att ett sådant behov kommer att
föreligga bör den pröva lämpligheten att föra in denna stödform i KBT-
systemet. Finansieringen av denna stödform bör i så fall särskilt
beaktas.
5.2 EG-aspekter
Enligt Romfördragets artikel 51 och Förordning 1408/71 om social trygg
het för vandrande arbetstagare m.fl. skall alla
socialförsäkringsförmåner vid ålderdom och invaliditet utges oavsett
förmånstagarens bosättningsland inom gemenskapen. Detta regelsystem
förutses omfattas av det EES-avtal mellan EFTA och EG som väntas bli
undertecknat under sommaren 1991. Detta torde innebära att KBT vid
avtalets ikraftträdande den 1januari1993inte kommer att kunna begränsas
till pensionärer som är bosatta i Sverige utan får utges inom hela EES.
Kommissionen har i sitt förslag till förordning OJ 1985/C 240/6
föreslagit en ändring i EG:s regelsystem varigenom förmåner av typ KBT
skall kunna begränsas till bosättningslandet. Utredningen bör följa
utvecklingen inom EG vad avser denna fråga och om så blir nödvändigt
lägga fram förslag till lagstiftningsåtgärder så att en eventuell
förpliktelse för Sverige att utge KBT utanför Sverige får så begränsade
konsekvenser som möjligt.
5.3 Samråd och utredningstid
Utredningen skall i sitt arbete samråda med kommunalekonomiska kom
mittén.
Utredningsarbetet bör bedrivas skyndsamt så att nya regler kan träda i
kraft den 1 januari 1992. Om utredningens slutsatser kommer att påverka
kostnadsfördelningen mellan stat och kommun för KBT i mer betydande
omfattning, kan större förändringar sannolikt inte träda i kraft förrän
tidigast den 1 januari 1993, vilket har förutsatts i direktiven till
kommunalekonomiska utredningen. I så fall bör den slutliga
avrapporteringen av utredningsarbetet ske i anslutning till avslutningen
av kommunalekonomiska kommitténs arbete. Förslag gällande år 1992 får i
så fall lämnas som delförslag senast den 1 oktober 1991.
Utredningen skall beakta de allmänna tilläggsdirektiv (dir. 1984:5) som
utfärdats till samtliga kommittéer och särskilda utredare.
6. Hemställan
Med hänvisning till vad jag nu anfört hemställer jag att regeringen be
myndigar chefen för socialdepartementet
att tillkalla en kommitté - omfattad av kommittéförordningen (1976:119)
- med högst sju ledamöter för att genomföra en översyn av systemet med
kommunala bostadstillägg (KBT),
att utse en av ledamöterna att vara ordförande,
att besluta om sakkunniga och experter, sekreterare och annat biträde
till utredningen.
Vidare hemställer jag att regeringen beslutar att kostnaderna skall
belasta femte huvudtitelns anslag A2. Utredningar m.m.
7. Beslut
Regeringen ansluter sig till föredragandens överväganden och bifaller
hennes hemställan.
(Socialdepartementet)