Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Förhandlare för statens köp av persontrafik på järnväg m.m., Dir. 1991:23
Departement: Kommunikationsdepartementet
Beslut: 1991-04-11
Dir. 1991:23
Beslut vid regeringssammanträde 1991-04-11
T.f. chefen för kommunikationsdepartementet, statsrådet M. Hellström,
anför.
Mitt förslag
Jag föreslår att en förhandlare tillkallas för att förhandla om och
administrera statens köp av interregional persontrafik på järnväg samt
statens ersättning till trafikhuvudmännen för köp av viss persontrafik
på järnväg.
Bakgrund
Genom 1988 års traf ikpolitiska beslut (prop. 1987/88:50 bil. 1, TU19,
rskr. 260) har järnvägsnätet indelats i stomjärnvägar, dvs. banor och
bandelar som är av nationell och internationell betydelse, samt
länsjärnvägar. På stomnätet gäller som huvudregel att statens järnvägar
(SJ) har trafikeringsrätten för både person- och godstrafik. På
länsjärnvägarna har trafikhuvudmännen tilldelats trafikeringsrätten för
person trafik medan SJ har trafikeringsrätten för i princip all
godstrafik.
Det trafikpolitiska beslutet innebär ock så att SJ givits
förutsättningar att driva verksamheten på företagsekonomiska villkor
samt att staten av SJ köper sådan interregiona l persontrafik som inte
är företagsekonomiskt lönsam men som är av regionalpolitisk betydelse.
Enligt förordningen (1988:1179) med instruktion för transportrådet är
det en uppgift för transportrådet att upphandla denna persontrafik.
Det finns en principöverenskommelse mellan staten, Landstingsförbundet,
Svenska kommunförbundet och Svenska Lokaltrafikföreningen om att trafik
huvudmännen kan få ersättning för övertagande av ansvaret för
persontrafikförsörjningen utmed länsjärnvägarna. Överenskommelsen har
utmynnat i ett flertal avtal mellan staten, företrädd av transportrådet,
och berörda trafikhuvudmän enligt vilka trafikhuvudmännen under en
tioårsperiod får ersättning av staten. I några fall omfattar avtalen
även viss lokal och regional persontrafik på stomnätet.
I 1991 års budgetproposition (prop. 1990/91:100 bil. 8) föreslår
regeringen att transportrådet skall avvecklas. Upphandlingen av
interregional persontrafik på järnväg föreslås fortsättningsvis utföras
av förhandlare som tillkallas vid behov. I förhandlarens arbetsuppgifter
skall även ingå att förhandla om och administrera statens ersättning
till trafikhuvudmännen för köp av viss persontrafik på järnväg.
Riksdagen (1990/91:TU18, rskr. 176) har godtagit dessa förslag.
Skälen till uppläggningen med särskild förhandlare är följande. De
aktuella arbetsuppgifterna består till stora delar av
förhandlingsarbete. Detta arbete är periodvis mycket krävande och
tidsödande. Under vissa perioder ligger emellertid det direkta
förhandlingsarbetet nere till förmån för uppföljande och förberedande
arbete. Förhandlingsuppgifterna bör därför inte utföras av en myndighet
utan i stället skötas av en förhandlare.
Uppdrag
Förhandlarens uppgifter är i huvudsak följande:
1. Förhandla om avtal för statens köp av interregional persontrafik på
järnväg.
2. Avtala om ersättning till trafikhuvudmän för viss persontrafik på
järnväg.
3. Administrera m.m. och följa upp verksamheten.
Uppgift 1 innebär att förhandlaren skall upprätta ett preliminärt avtal
om köp av sådan interregional persontrafik på järnväg som är
regionalpolitiskt viktig men som inte kan bedrivas på företagsekonomiska
grunder. Avtalet skall underställas regeringen för godkännande.
Följande förutsättningar skall gälla för uppdragets genomförande:
-- Endast trafik som bedrivs på stomnätet skall köpas. Detta innebär i
princip att all trafik köps av SJ för närv arande. På grund av sin
särställning ingår inte malmbanan i stomnätet. Även malmbanan bör dock
kunna ingå i upphandlingen.
-- Trafiken skall, i avvaktan på regeringens ställningstagande i frågan
om en eventuell avreglering av järnvägstrafiken, upphandlas på årsbasis,
dvs. för ett trafikår i taget. Första upphandlingen kommer att avse
tågplan 92, dvs. trafikåret 1992/93.
-- Kostnadsram för upphandlad trafik är den anslagsnivå riksdagen
beslutar om. I kostnadsramen skall även administrations- och löne-
kostnader för förhandlaren och övrig personal ingå.
-- Vid bedömning av vilken trafik som skall omfattas skall särskild
hänsyn tas till den aktuella trafikens interregionala och regional-
politiska betydelse, vilka utvecklingsmöjligheter som kan förutses samt
vilka alternativa resmöjligheter som finns.
-- Trafiklösningarna skall så långt som möjligt vara regionalt
förankrade. Avtalsförhandlingarna skall därför ske i samråd med före
trädare för regionala myndigheter och intressenter.
-- Incitament till kostnadseffektiva och attraktiva trafiklösningar bör
eftersträvas. Vidare bör en samordning med andra färdmedel främjas på så
sätt att resenärernas behov av anslutningsmöjligheter tillgodoses.
Uppgift 2, att avtala om ersättning till trafikhuvudmännen för viss
persontrafik på järnväg, är numera en begränsad uppgift då avtal har
tecknats för i princip alla länsjärnvägar. Uppgiften består därför tills
vidare i huvudsak av att räkna om ersättningarna enligt gällande avtal.
Uppgift 3 består i att förs e regeringen med nödvändigt underlag inför
budgetpropositionsarbete m.m. I uppgiften ingår även att följa upp
ingångna avtal samt ut vecklingen på länsjärnvägarna och den regionala
trafiken på stomnätet. Vidare ingår i uppgiften att ta fram underlag för
beredning inom regeringen av frågor som rör tågupphandlingen och
persontrafiken på länsjärnvägarna.
Förhandlaren skall i sitt arbete beakta innehållet i regeringens
allmänna kommittédirektiv (dir. 1984:5) till samtliga kommittéer oc h
särskilda utredare an gående förslagens inriktning samt regeringens
direktiv till kommittéer och särskilda utredare angående EG-aspekter i
utredningsverks amheten (dir. 1988:43).
Hemställan
Med hänvisning till vad jag anfört hemställer jag att regeringen
bemyndigar chefen för kommunikationsdepartementet
att tillkalla en förhandlare -- omfattad av kommittéförordningen
(1976:119) -- med uppdrag att tills vidare förhandla om och administrera
statens köp av interregional persontrafik på järnväg samt statens
ersättning till trafikhuvudmän för viss persontrafik på järnväg, samt
att besluta om sakkunniga, experter, sekreterare och annat biträde åt
förhandlaren.
Vidare hemställer jag att regeringen beslutar att kostnaderna skall
belasta sjätte huvudtitelns anslag H 6. Köp av interregional
persontrafik på järnväg avseende budgetåret 1990/91 och anslag G 5. Köp
av interregional persontrafik på järnväg fr.o.m. budgetåret 199 1/92.
Beslut
Regeringen ansluter sig till föredragandens överväganden och bifaller
hans hemställan.
(Kommunikationsdepartementet)