Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
En översyn av lotterilagstiftningen, Dir. 1991:22
Departement: Kommunikationsdepartementet
Beslut: 1991-04-11
Dir. 1991:22
Beslut vid regeringssammanträde 1991-04-11
Statsrådet Wallström anför.
1 Mitt förslag
En parlamentariskt sammansatt kommitté tillkallas för att se över
lotterilagstiftningen.
2 Uppdragets huvudsakliga innehåll
Kommittén bör undersöka, i vad mån folkrörelserna i högre grad än för
närvarande kan finansiera sin verksamhet genom ökade intäkter
av lotterier och spel och i vad mån det ur kontrollsynpunkt är möjligt
att förenkla eller avreglera vissa lotteriformer.
Översynen bör samtidigt leda till förslag om förändringar som gör att
lagstiftningen blir enklare att förstå, överblicka och tillämpa.
3 Bakgrund
Lotterilagen (1982:1011, ändrad senast 1988:839) trädde i kraft den 1
januari 1983. Lagen bygger i väsentliga delar på den tidigare
gällande lotteriförordningen (1939:207, upphävd 1982:1012). En
huvudregel i lotterilagen är att behållningen av ett lotteri skall
tillfalla ideella ändamål eller det allmänna.
Vissa ändringar i lagen trädde i kraft den 1 januari 1989 (SFS
1988:839). Syftet med ändringarna var främst att underlätta för
folkrörelserna att finansiera sin verksamhet genom lotterier och spel
(prop. 1987/88:141 s. 15). Ändringarna innebär att penningvinster i
viss utsträckning har blivit tillåtna i lotterier och bingospel. Vidare
har det tidigare tillståndstvånget för sådana lotterier som
anordnas huvudsakligen inom endast en kommun, ersatts med registrering.
Samtidigt med dessa lagändringar sänktes skatten på bingospel med
penningvinster från 5,5 procent till 3 procent av omsättningen och
vidare togs skatten bort på alla varulotterier, även bingo med enbart
varuvinster.
Den nuvarande lotteriförordningen (1982:1012, ändrad senast 1989:274)
reglerar avgifter för bevis om tillstånd till lotterier, typgodkännanden
av lotter och bingobrickor samt godkännande av kontrollutrustning. Den
15 juni 1989 trädde vissa ändringar i kraft som bl.a. innebar att
avgiften för bevis om registrering sänktes från 800 till 300 kr. (SFS
1989:274).
Sveriges Riksidrottsförbund och Folkrörelsernas Samarbetsorgan för
lotterifrågor har i skrivelser till regeringen den 11 juni 1990 r
espektive den 10 september 1990 (C90/1318/FU, C90/1820/FU) påtalat att
gällande bestämmelser hindrar en angelägen utveckling och för
nyelse av den lotteri- och spelverksamhet som bedrivs av folkrörelserna.
De anser sig därför inte kunna ta till vara de tekniska landvinningar
som redan utnyttjas av de statliga spelbolagen. Dessa förhållanden
har påtalats även i motioner till riksdagen (bet. 1989/90:Kr502 och bet.
1990/91:Kr509).
Riksdagens kulturutskott har i sitt betänkande om lotterifrågor (bet.
1990/91:KrU8 s. 5f) uttalat att lotterilagen behöver ses över.
Enligt utskottet bör översynen göras av en utredning vari ingår
representanter för de i riksdagen företrädda partierna. Riksdagen beslöt
att som sin mening ge regeringen till känna vad utskottet hade anfört i
denna del (rskr. 31).
Regeringen har i årets budgetproposition (prop. 1990/
91:100 bil. 15 s. 102) föreslagit att den övre gränsen för vinsternas
storlek i bingospel höjs från ett halvt till ett helt basbelopp. En
sådan ändring skulle öka intresset för bingospel och ge folkrörelserna
möjlighet att öka sina intäkter av bingospel.
Riksdagens kulturutskott har hemställt att riksdagen beslutar om denna
ändring genom ett tillägg till 12§ lotterilagen (1990/91:KrU18).
Riksdagen har antagit det vid betänkandet fogade förslaget till ändring
i lotterilagen (rskr. 231).
4 Problem
För folkrörelserna har lotterier av tradition varit en betydande
inkomstkälla vid sidan av statligt och kommunalt ekonomiskt stöd. Om
sättningen på den totala spelmarknaden har ökat under åttiotalet. Den
tidigare kraftiga tillväxten på det statliga lotteriområdet har mattats
av under senare år. De statliga lotterierna står ändå för huvuddelen av
ökningen medan folkrörelselotteriernas andel av omsättningen, relativt
sett, har minskat sedan år 1975. En viss återhämtning för
folkrörelsernas del kan noteras under senare år. Omsättningen på
bingospel har ökat tack vare de tidigare nämnda ändringarna i bl.a.
lotterilagen som trädde i kraft år 1989. Dessa förhållanden ger
anledning att undersöka vilka ytterligare åtgärder som kan vidtas för
att förbättra möjligheterna för folkrörelserna att skaffa sig intäkter
genom lotterier och spel.
Frågan om hur spelmarknaden utvecklas för föreningarna är bl.a. beroende
av i vilken utsträckning dessa förmår att utnyttja de möjli
gheter till ökade intäkter av lotterier och spel som de senaste
ändringarna i lotterilagstiftningen ger. Man har kunnat konstatera att
omsättningen i bingospel har ökat påtagligt och att nettobehållningen
har blivit betydligt större än tidigare. Det torde framför allt vara
idrottsrörelsen som genom sin stora andel av bingoverksamheten dragit
fördel av de ökade intäktsmöjligheterna.
Den nuvarande lotterilagen behöver förbättras i olika avseenden, inte
minst i formellt och redaktionellt hänseende. Den är svåröverskådlig och
har visat sig svår att tillämpa. Lagen behöver därför arbetas om och ses
över i språkligt hänseende. Oklarheter vid tillämpningen har uppstått
bl.a. i fråga om vilken myndighet som beslutar om tillstånd till
lotterier som bedrivs i mer än en kommun. Det gäller t.ex. frågor om
lotteriallianser och bedrivande av lotteri i lokal-TV och liknande
medier.
5 Uppdraget
Inledningsvis har jag angett uppdragets hudsakliga innehåll.
Jag vill i det följande peka på några frågor som översynen bör omfatta.
Kommittén bör undersöka och lägga fram förslag till åtgärder som
positivt kan påverka folkrörelsernas möjligheter att öka sina intäkter
från lotterier och spel. Kommittén bör därvid särskilt undersöka om
lotteriintäkterna kan öka genom
-- att folkrörelserna i högre grad än för närvarande ges möjligheter att
använda sig av moderna lättkontrollerad teknik,
-- att ytterligare förenkla eller avreglera vissa lotteriformer, om det
är möjligt från kontrollsynpunkt, och
-- att öppna ytterligare möjligheter till lotterier med penningvinster.
Kommittén bör utvärdera de ändringar i bl.a. lotterilagen som trädde i
kraft den 1 januari 1989. I samband med detta bör kommittén även
redovisa folkrörelselotteriernas utveckling efter de senaste
lagändringarna och överväga om man kan dra några slutsatser utifrån
detta. Jämförelser bör göras med utvecklingen av de statliga
lotterierna.
Kommittén bör i anslutning till den lagtekniska översynen se över
överklagandebestämmelserna och, om det behövs efter en jämförelse
med andra likartade förvaltningsärenden, föreslå sådana förändringar som
kan medföra en enkel och snabb beslutshantering.
Kommittén bör även se över reglerna om avgifter och i mån av behov
föreslå de förbättringar och förenklingar som kan behövas.
Kommittén bör särskilt beakta hur behovet av tillsyn och kontroll skall
tillgodoses på ett enkelt och ändåmålsenligt sätt.
Kommittén bör beakta de förslag som lagts fram i betänkandet
(SOU 1988:24) Lotteri i radio och TV.
Efter en överenskommelse år 1990 mellan finska och svenska
regeringarna har insats- och vinstbeloppen vid spel på fartyg i
internationell trafik höjts. Kommittén bör överväga om motsvarande
höjning kan göras också vad gäller roulett- och kortspel i Sverige.
Det bör stå kommittén fritt att utöver vad som direkt anges här utreda
och lägga fram förslag till även andra åtgärder som positivt
kan påverka folkrörelsernas möjligheter att skaffa sig intäkter genom
lotterier och spel.
6 Arbetets bedrivande
Kommittén bör avsluta sitt arbete före utgången av mars 1992.
För kommitténs arbete gäller regeringens direktiv till samtliga
kommittéer och särskilda utredare angående dels utredningsförslagens
inriktning (dir. 1984:05), dels beaktande av EG-aspekter i
utredningsverksamheten (dir. 1988:43).
7 Hemställan
Med hänvisning till vad jag nu har anfört hemställer jag att regeringen
bemyndigar det statsråd som har till uppgift att föredra ärenden om
lotterier m.m.
-- att tillkalla en kommitté -- omfattad av kommittéförordningen
(1976:119)--med högst 8 ledamöter, med uppdrag att se över
lotterilagstiftningen,
-- att utse en av ledamöterna att vara ordförande, samt
-- att besluta om sakkunniga, experter, sekreterare och annat biträde åt
kommittén.
Vidare hemställer jag att regeringen beslutar att kostnaderna skall
belasta femtonde huvudtitelns anslag Utredningar m.m.
8 Beslut
Regeringen ansluter sig till föredragandens överväganden och bifaller
hennes hemställan.
(Civildepartementet)