Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Utredning angående den framtida finansieringen av vissa sociala åtgärder för jordbrukare, Dir. 1991:16
Departement: Jordbruksdepartementet
Beslut: 1991-03-14
Dir. 1991:16
Beslut vid regeringssammanträde 1991-03-14
Chefen för jordbruksdepartementet, statsrådet Hellström, anför.
Mitt förslag
Jag föreslår att en särskild utredare tillkallas med uppgift att utreda
den framtida finansieringen av vissa sociala åtgärder för jordbrukare.
Utredningen skall göras mot bakgrund av riksdagens beslut om
livsmedelspolitiken (prop. 1989/90:146, JoU25, rskr. 327).
Utgångspunkter för utredningen
De sociala åtgärder för jordbrukare som finansieras över statsbudgeten
är avbytarverksamhet, företagshälsovård för lantbrukare,
socialförsäkringsskydd och avvecklingsersättning till mjölkproducenter.
Avbytarverksamheten har till syfte att möjliggöra för
animalieproducenter att till subventionerat pris kunna få ersättare vid
semester och sjukdom. Antalet abonnenter är ca 9 800, varav de flesta är
mjölkproducenter. Drygt 30 procent av samtliga mjölkproducenter är
anslutna till avbytartjänsten. Kostnaderna finansieras till ca 40
procent av kunderna, dvs. jordbrukarna, och till 60 procent av
budgetmedel. För budgetåret 1990/91 är 271 milj. kr. anvisade för
ändamålet över statsbudgeten. Lantbruksstyrelsen utövar i dag tillsyn
över avbytarverksamheten. I enlighet med regeringens förslag om en ny
central jordbruksmyndighet kommer ansvaret den 1 juli 1991 att övertas
av statens jordbruksverk.
Företagshälsovården för verksamma i lantbruket sköts av Lantbrukshälsan
AB, som är ett av Lantbrukarnas riksförbund helägt bolag.
Lantbrukshälsan har för närvarande ca 42500 medlemmar, av vilka ca
29400 är lantbrukare. Bolaget bedriver en omfattande utbildnings- och
informationsverksamhet i hälsofrågor för jord- och skogsbruksnäringen.
Vidare bedrivs forsknings- och utvecklingsarbete om arbetsförhållanden
och hälsorisker inom jordbruket. Den totala omsättningen för
Lantbrukshälsan AB uppgår till ca 72 milj.kr. Drygt 40 procent av
kostnaderna täcks av budgetmedel. För budgetåret 1990/91 är 29 milj. kr.
anvisade för ändamålet. Förutom dessa medel erhåller lantbrukshälsan
statliga bidrag i samma grad som annan företagshälsovård, för närvarande
motsvarande drygt 20 procent av de totala intäkterna. Statens
jordbruksnämnd utövar i dag tillsyn över Lantbrukshälsan AB, såvitt
avser handhavandet av statliga medel för företagshälsovård inom
lantbruket. Avgift för anslutning till företagshälsovården fastställs av
nämnden. Även denna uppgift förs över till statens jordbruksverk den 1
juli 1991.
Lantbrukarnas socialförsäkringsskydd består av en trygghetsförsäkring
vid arbetsskada, en avtalsgruppsjukförsäkring och en grupplivförsäkring
genom avtal. Antalet anslutna lantbrukare beräknas till 95 000.
Ersättning lämnas vid sjukdom, förtidspension, arbetsskada och dödsfall.
Under perioden den 1 juli 1978 -- den 1 juli 1990 uppgick det totala
ersättningsbeloppet till ca 965 milj.kr. För budgetåret 1990/91 har över
statsbudgeten anvisats 39,7 milj.kr. för ändamålet.
Avvecklingsersättningen till mjölkproducenter syftar till att begränsa
produktionen av mjölk. Ersättning ges till mjölkproducenter mellan 60
och 65 år som avvecklar sin mjölkproduktion men fortsätter att bedriva
jordbruk. Över ifrågavarande anslag har för budgetåret 1990/91 anvisats
80 milj. kr. för ändamålet. Riksdagen har beslutat om vissa förändringar
i denna avvecklingsersättning; bl.a. har ersättningsbeloppet höjts och
programmet förlängts t.o.m. år 1996 (prop. 1989/90:146, JoU25, rskr.
327). Medel för de kostnadsökningar som dessa förändringar medför
anvisas i särskild ordning.
Riksdagen beslutade våren 1990 om en ny livsmedelspolitik. Beslutet
innebär bl.a. att finansieringen av nu nämnda sociala åtgärder tills
vidare inte skall förändras men att möjligheterna att på sikt överföra
ansvaret till jordbruksnäringen skall övervägas och att ett arbete skall
inledas för att skapa underlag för sådana överväganden.
Utredningsuppdraget
Jag föreslår mot bakgrund av vad jag nu har anfört att en särskild
utredare tillkallas för att utreda den framtida finansieringen av vissa
sociala åtgärder för jordbrukare.
Utredaren bör utifrån en kartläggning och en utvärdering av här nämnda
åtgärder utreda olika finansieringsmöjligheter samt föreslå lämplig form
för att överföra ansvaret för finansieringen till jordbruksnäringen.
Statens pris- och konkurrensverk samt Sollefteå näringslivs AB har till
regeringen inkommit med skrivelser om möjligheterna till finansiellt
stöd för avbytarverksamhet i privat regi.
Utredaren bör i sitt arbete beakta innehållet i dessa skrivelser, som
därför bör överlämnas till utredaren.
Uppdraget skall redovisas senast den 1 juni 1992.
Utredningsarbetet bör bedrivas i nära kontakt med berörda myndigheter,
organisationer och utredningar.
Utredaren bör beakta regeringens direktiv (dir. 1984:5) till kommittéer
och särskilda utredare angående utredningsförslagens inriktning och
regeringens direktiv (dir. 1988:43) om EG-aspekter i
utredningsverksamheten.
Hemställan
Med hänvisning till vad jag nu har anfört hemställer jag att regeringen
bemyndigar chefen för jordbruksdepartementet
att tillkalla en särskild utredare -- omfattad av kommittéförordningen
(1976:119) -- med uppdrag att utreda den framtida finansieringen av
vissa sociala åtgärder inom jordbruket,
att besluta om sakkunniga, experter, sekreterare och annat biträde åt
utredaren.
Vidare hemställer jag att regeringen beslutar att kostnaderna skall
belasta nionde huvudtitelns anslag Utredningar m.m.
Beslut
Regeringen ansluter sig till föredragandens överväganden och bifaller
hans hemställan.
(Jordbruksdepartementet)