Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
En ny näringspolitisk myndighet, Dir. 1991:15
Departement: Industridepartementet
Beslut: 1991-03-07
Dir. 1991:15
Beslut vid regeringssammanträde 1991-03-07
Chefen för industridepartementet, statsrådet Molin, anför.
Mitt förslag
Jag föreslår att en särskild utredare tillkallas för att lägga fram
förslag om organisationen av en ny central näringspolitisk myndighet och
förbereda inrättandet av denna.
Utredaren skall utgå från de förslag som regeringen har redovisat i
proposition 1990/91:87 om näringspolitik för tillväxt.
Förutom vad som har angetts i propositionen skall utredaren beakta vad
jag i det följande anför samt de övriga beslut som riksdagen och
regeringen lägger till grund för verksamheten.
Bakgrund
Regeringen har i proposition 1990/91:87 om näringspolitik för tillväxt
föreslagit att en ny myndighet för näringspolitiska myndighets uppgifter
på central nivå skall inrättas den 1 juli 1991.
Regeringen har vidare föreslagit att statens energiverk (STEV), statens
industriverk (SIND) och styrelsen för teknisk utveckling (STU) skall
läggas ned den 30 juni 1991.
Näringspolitiken innefattar ett stort antal samhällsområden. Den nya
centrala myndighetens främsta uppgifter bör avse teknik-, industri-,
energi- och vissa regionalpolitiska frågor. I den näringspolitiska
propositionen slås fast att uppgifterna för en ny myndighet bör vara att
bidra till en miljöanpassad ekonomisk tillväxt, öka näringslivets
konkurrenskraft, bidra till att skapa fungerande marknader samt verka
för en säker tillförsel, omvandling, distribution och användning av
energi i landet. Myndigheten skall främja utvecklingen av ett på lång
sikt livskraftigt näringsliv och medverka till en balanserad regional
utveckling. Myndigheten skall också medverka till den fortgående
omställningen av energisystemet. Internationaliseringen bör ges en ökad
vikt i myndighetens verksamhet.
Myndigheten skall verka för miljöhänsyn och energieffektivitet.
Insatserna för att främja näringslivets utveckling och bidra till en god
regional balans skall främst inriktas på de små och medelstora
företagen.
SIND, STU och STEV har i dag delvis olika uppgifter inom det
näringspolitiska området. Vissa av dessa uppgifter får ökad tyngd i den
nya myndigheten, andra uppgifter minskar eller bortfaller helt och nya
tillkommer. Vidare skall kompetens inom olika områden (forskning och
utveckling, teknikbaserat nyföretagande och produktutveckling,
kommersiella bedömningar, energieffektivitet, regional utveckling,
utredningar osv.) integreras för att myndighetens arbete på ett optimalt
sätt skall främja den ekonomiska tillväxten i landet.
Utgångspunkter för myndighetens organisation
Jag övergår nu till att ange vissa riktlinjer för den näringspolitiska
myndighetens verksamhet och arbetsuppgifter.
Den nya myndighetens verksamhet skall utöver nyss nämnda mål och
riktlinjer ha som utgångspunkter minskad detaljreglering samt decen
tralisering. Åtgärder som skall genomföras bör följas upp och utvärderas
av myndigheten. En förbättrad samverkan och samordning mellan
myndigheter med näringspolitiska uppgifter skall eftersträvas.
Myndigheten bör ges en flexibel organisation som medger successiva
förändringar efter hand som arbetsuppgifterna förändras och utvecklas.
En organisation med så få beslutsnivåer som möjligt bör också
eftersträvas. Inom flera arbetsområden kan det vara lämpligt att
organisera arbetet i projekt. Följande huvudområden för myndighetens
verksamhet kan anges:
-- Teknisk forskning och utveckling med inriktning på näringslivs- och
energifrågor
-- Småföretagsfrågor
-- Regional utveckling
-- Tillförsel och användning av energi
-- Energidistributionsfrågor och koncessioner för ledningsdragningar,
elsäkerhetsfrågor och energiberedskap
-- Näringspolitiska utredningar och utvärderingar
-- Frågor med anknytning till den internationella utvecklingen.
Inom myndigheten bör också finnas resurser för administration och
information. Verksledningen bör åstadkomma en effektiv samordning av
myndighetens olika arbetsuppgifter samt samordna verksamheten med andra
myndigheter, organisationer m.fl.
Beträffande myndighetens arbetsuppgifter och resurser för dessa bör
följande utgångspunkter gälla för utredaren. De tal som jag i det
följande anger beträffande personalbehovet för den nya myndighetens
olika verksamhetsområden bör vara riktmärken. Det bör stå utredaren
fritt att inom den givna totalramen föreslå vissa mindre
omprioriteringar mellan olika verksamheter om detta skulle visa sig
vara ändamålsenligt.
Genom att så långt som möjligt decentralisera funktioner och
arbetsuppgifter från myndigheten till olika regionala myndigheter och
organ och genom nya former för regional samverkan kan behovet av
resurser centralt minskas.
Teknisk forskning och utveckling
Myndigheten skall genom stöd till teknisk forskning och utveckling skapa
goda förutsättningar för industriell utveckling och förnyelse samt
genomföra programmet för teknisk forskning och utveckling som i dag
administreras av STU. Myndigheten skall vidare ha det övergripande
ansvaret för energiforskningsprog rammet som enligt 1990 års
forskningspolitiska beslut åvilar STEV. Detta program syftar främst till
att stödja kompetensuppbyggnad på områden som är av betydelse vid
omställningen av energisystemet. Därtill skall myndigheten överta det
direkta ansvaret för genomförande av väsentliga delar av
energiforskningsprogrammet som för närvarande åvilar STEV och STU. Också
ansvaret för det stöd till utveckling av ny teknik som lämnas av STEV
från energiteknikfonden bör övertas av den nya myndigheten. Det är
önskvärt att detta stöd samplaneras med verksamheten inom ramen för
energiforskningsprogrammet. Vidare bör beaktas vad som i proposition
1989 /90:90 om forskning (s. 444) anfördes om behovet av utvärderingar
av vetenskaplig kvalitet och energipolitisk relevans.
Det är angeläget att en närmare integration kan nås mellan FoU på
energiområdet och övrig teknisk FoU i den nya myndigheten. De samo
rdningsfördelar inom olika teknikområden som är möjliga att åstadkomma
genom myndighetens ansvar för båda dessa verksamheter bör tas till vara.
Det är en viktig uppgift för den nya myndigheten att främja
internationaliseringen av forskning och utveckling. Myndigheten bör
sträva efter en samordning av FoU-verksamheten inom energiområdet med
övrig FoU-verksamhet. Därigenom underlättas svenskt deltagande i
internationellt samarbete.
För närvarande har STU och STEV en viktig uppgift när det gäller att
överblicka landets tekniska kompetensbas och att främja samarbe te
mellan olika kompetenser och intressenter i FoU-systemet. Ökade krav på
tvärvetenskapliga insatser förutsätter att formerna för samarbete mellan
industri och forskning ständigt utvecklas. Den nya myndigheten bör
utveckla de nätverk som är nödvändiga i myndighetens arbete med bl.a.
forskning och utveckling. En väsentlig uppgift för den nya myndigheten
blir därvid att utveckla former och medel för att nå ut med nya tekniska
lösningar, tekniktilllämpningar m.m. till företag, kommuner m.fl. De
insatser som görs för FoU bör i ökad grad tas tillvara för teknikbaserat
nyföre tagande.
Det är vidare angeläget att den nya myndigheten samordnar sina insatser
med övriga aktörer inom det svenska FoU-systemet, bl.a. det
teknikvetenskapliga forskningsrådet (TFR). En viktig uppgift för den nya
myndigheten är att stödja industriellt motiverade grundfors
kningsprojekt. TFRs uppgift är att utifrån inomvetenskapliga kriterier
stödja projekt av grundforskningskaraktär. Det är därför ange läget att
den nya myndigheten och TFR finner former för en nära samverkan när det
gäller myndighetens planering och genomförande av bl.a. ramprogram för
kunskapsutveckling.
Den tekniska kompetensen inom forsknings-, utvecklings- och
demonstrationsområdet bör hållas samman i särskilda avdelningar och orga
niseras teknikområdesvis. FoU-avdelningarna bör omfatta totalt ca 110
årsarbetskrafter. Verksamheten vid FoU-avdelningarna bör genom föras i
samverkan med andra verksamheter inom myndigheten som t.ex.
energieffektivisering, företagsutveckling och åtgärder för regio nal
utveckling. Utredaren bör redovisa vilka verksamheter, särskilt på
utvecklingssidan, som bör kunna decentraliseras till regionala organ.
Den internationella verksamheten, bl.a. deltagande i teknikorienterade
delar av EGs forskningsprogram samt det europeiska samarbete inom Eureka
och COST bör också samordnas inom myndigheten. Den nya myndigheten bör
också biträda regeringen med förhandlingar om de avtal som träffas med
främmande länder rörande bl.a. tekniskt-vetenskapligt samarbete.
Organisation och ansvarsfördelning inom myndigheten bör redovisas av
utredaren.
Småföretagsutveckling och regional utveckling
Åtgärder för att generellt stödja småföretagsutveckling och för att
skapa regional utveckling och balans bör samordnas.
Myndigheten bör arbeta med bl.a. rådgivningsverksamhet,
utbildningsinsatser, finansieringsfrågor, marknadsbearbetning,
underleverant örsprogram, teknikspridning, produktutveckling, utveckling
av forskningsbaserade företag och nyföretagande, stöd till uppfinnare
och arbetstagarinitierade projekt. Vid bedömning av teknikbaserade
affärsidéer bör även kommersiella överväganden göras.
Den pågående integrationen i Europa bör särskilt uppmärksammas.
Branschprogrammen inom teko- och träindustriområdet upphör när nuvarande
programperiod löper ut budgetåret 1991/92 resp. 1992/93 (prop.
1989/90:88 s. 66).
Arbetet med underleverantörsfrågor bör avvägas mot de insatser som görs
av delegationen för verkstadsteknik (SFS 1990:805).
Myndigheten skall svara för planering, initiering m.m. av
näringspolitiskt motiverade utbildn ingsinsatser med inriktning på dels
enskilda företag, dels de myndigheter, organ, organisationer m.fl. som
har att svara för olika n äringspolitiska utvecklingsinsatser.
Organisation och samordning av dessa insatser bör redovisas av
utredaren.
Den ökande ekonomiska integrationen i Västeuropa ställer krav på att
myndigheten har resurser att nära följa utvecklingen inom EG på de
områden som faller inom dess verksamhetsfält. Ett successivt växande
engagemang i EG-frågor kan förutses. Detta gäller t.ex. deltagande i
småföretagsprojekt. Det är även av vikt att följa regelutvecklingen inom
EG på områden som påverkar näringslivet, t.ex. vad gäller
regionalpolitiskt stöd till företag. Myndigheten bör i största möjliga
utsträckning beakta möjligheter till samråd, samordning och
harmonisering i sådana frågor. Utredaren bör redovisa vilka insatser och
initiativ m.m. som myndigheten bör svara för.
Inom det regionalpolitiska området har stödinsatser riktade till företag
och andra regionalpolitiska åtgärder successivt decentraliserats till
länsstyrelserna. Mer än 80 procent av besluten om regionalpolitiskt
företagsstöd fattas av dessa. Regeringen har nyligen beslutat att ge
länsstyrelserna ytterligare utökade beslutsbefogenheter beträffande
regionalpolitiskt företagsstöd.
Myndighetens arbete med regionalpolitiska frågor bör inriktas på beslut
om regionalpolitiskt stöd till företag, godstransportstöd, uppföljning
och utvärdering av företagsstöd och regional projektverksamhet och
initiering av länsövergripande utvecklingsprojekt, främst sådana som är
inriktade på teknik- och kompetensutveckling samt
underleverantörsutveckling. Vidare bör myndigheten svara för att
utbildning ges till stödhandläggarna på länsstyrelserna och på
erfarenhetsöverföring mellan olika organ som arbetar med regionalt och
lokalt bedrivna utvecklingsprojekt. Utredaren bör lämna förslag
beträffande myndighetens insatser i dessa avseenden.
Ett EES-avtal förutses innehålla materiella regler för offentliga
stödåtgärder -- i princip baserade på EGs nuvarande regelverk -- och
procedurer för övervakning av tillämpningen av dessa regler. I händelse
av att svenska stödprogram tas upp till granskning inom ramen för nämnda
övervakningsprocedur bör myndigheten medverka i framtagandet av
underlag, analyser, redovisningar m.m. av svenska stöd som faller inom
dess arbetsområde. Förslag till arbetsinsatser m.m. för myndigheten i
detta avseende bör redovisas.
Myndigheten bör ha juridisk och annan kompetens inom t.ex. affärsjuridik
och internationell rätt på näringslivsområdet, avtals-, upphandlings-
och patentfrågor, konkurs- och obeståndsärenden m.m. Även i fråga om
arbetet med författningar och allmänna råd behöver myndigheten juridisk
kompetens. Detta är kompetenser av betydelse för myndighetens samtliga
arbetsuppgifter. Utredaren bör specificera dessa arbetsuppgifter och
deras organisatoriska placering i myndigheten.
Möjligheterna att göra avsättningar till investeringsfonder har upphört
i och med skattesystemets omläggning. De arbetsuppgifter som den
nuvarande investeringsfondssektionen har kommer därmed successivt att
minska för att inom några år upphöra helt.
Behovet av personal för arbetet med småföretagsfrågor och regional
utveckling beräknar jag till ca 75 årsarbetskrafter. Utredaren bör
redovisa förslag om decentralisering av åtgärder för
småföretagsutveckling och regional utveckling.
Inledningsvis bör den nya myndigheten handlägga bl.a.
investeringsfondsärenden samt teko- och träbranschstöd. När det gäller
handläggningen av investeringsfondsären den bör utredaren redovisa
storleken på erforderliga resurser -- utöver de tidigare angivna 75
årsarbetskrafterna för småföretagsfrågor och regional utveckling -- och
för hur lång tid dessa behövs. Därutöver bör utredaren redovisa förslag
till resursbehov för arbetet med branschstöd och hur arbetet med dessa
frågor skall avslutas i enlighet med de beslut som fattats. Totalt bör
resursbehovet för dessa verksamheter dock beräknas inom ramen 20
årsarbetskrafter.
Vissa energifrågor
Ett viktigt mål för energipolitiken är att trygga tillgången på el och
annan energi på villkor som medger att industrins konkurrenskraft
gentemot omvärlden bevaras. Särskilt för den elintensiva industrin är
säker tillgång på el av vital betydelse. Energipolitiken har således ett
tillväxtfrämjande syfte. Samtidigt måste energisystemet anpassas till
vad naturen och miljön kan bära. Centrala inslag i den pågående
omställningen av energisystemet är ett ökat utnyttjande av varaktiga,
helst inhemska och förnybara energikällor, minskade utsläpp av
försurande och klimatpåverkande ämnen samt ökad effektivitet i såväl
tillförseln som användningen av energi.
Statsmakterna har vid flera tillfällen beslutat om program eller andra
åtgärder för att de energipolitiska målen skall kunna uppnås. Exempel
härpå är det nyss nämnda energiforskningsprogrammet och programmet för
hushållning med el. Ett annat viktigt inslag i energipolitiken är
strävandena efter att öka kommunernas engagemang i planeringen på
energiområdet. Olika administrativa och ekon omiska styrmedel har
införts i syfte bl.a. att minska användningen av fossila bränslen.
Därtill kommer de särskilda kraven på säkerhet och försörjningsberedskap
på energiområdet.
Vidare har staten länge strävat efter att bygga upp en infrastruktur på
energiområdet som skall kunna tillgodose rimliga krav på en väl
fungerande tillförsel i alla delar av landet. På senare tid har ökad
vikt kommit att läggas vid en effektivisering av marknadern a för de
olika energislagen genom ökad konkurrens. Bakgrunden härtill är bl.a.
den pågående utvecklingen i Europa mot en internationalisering av
marknaderna för ledningsbunden energi.
Statens särskilda ansvar för energisystemets funktion har tagit sig
uttryck bl.a. i lagstiftning om överföring och distribution av el,
naturgas och fjärrvärme. För vissa el- och rörledningar gäller således
koncessionsplikt. Vidare finns bestämmelser om att stora
eldningsanläggningar skall vara utrustade för fastbränsleeldning. För
varje kommun gäller lagstadgad skyldighet att upprätta energiplan som
skall beslutas av fullmäktige i kommunen. I fråga om
försörjningsberedskap för importerade bränslen finns särskild
lagstiftning om skyldighet för distributörer och vissa förbrukare att
hålla lager eller vidta andra beredskapsåtgärder.
För närvarande är STEV tillstånds- eller tillsynsmyndighet enligt de
olika regelsystem som här angivits. STEV har också ett antal andra
uppgifter av myndighetskaraktär. Dessa uppgifter skall övertas av den
nya myndigheten.
Åtgärder för effektivare användning av energi är ett huvudinslag i
energipolitiken. Den nya myndighetens arbete bör inriktas på att ta till
vara den tekniskt och ekonom skt uppnåbara potentialen för att
åstadkomma energibesparingar inom industrin, bebyggelsen och
transportsektorn. Handläggningen av dessa frågor kräver kontakter främst
med kraftföretagen, industrin och kommunerna. Det bör finnas en särskild
funktion för dessa frågor inom myndigheten.
För att åstadkomma en effektivare energianvändning finns bl.a. följande
stöd och insatser:
-- Teknikupphandlingsstöd
-- Stöd till utveckling och demonstration av ny energiteknik
-- Informations- och utbildningsinsatser
-- Stärkt forskningsanknytning.
Utredaren bör redovisa förslag beträffande sättet att organisera arbetet
med frågor om effektivare energianvändning så att ett nära samarbete med
andra delar av myndigheten med ansvar för näraliggande frågor -- t.ex.
FoU och allmän näringslivsutveckling -- uppnås. Vidare bör förslag om
decentraliseringsmöjligheter redovisas.
Jag ber äknar resursbehovet för arbetet med effektivare energianvändning
till ca 15 årsarbetskrafter.
Arbetet med eldistributions- och koncessionsfrågor bör inriktas på att
åstadkomma säkra och effektiva distributionssystem för energi. Vid sidan
av de myndighetsuppgifter på området som redan nämnts bör myndigheten
arbeta för en fortsatt rationalisering av eldistributionen och bedriva
information och rådgivning till landets eldistributörer och andra
energiföretag för att driva på och underlätta omställningen av
energisystemet mot större effektivitet.
Utredaren bör redovisa förslag hur arbetet med dessa frågor bör
organiseras samt möjligheter att till länsstyrelserna decentralisera
bl.a. beredningsarbetet av vissa koncessionsärenden.
Energiberedskap kräver god kännedom om utvecklingen på energimarknaden i
Sverige och internationellt. Målet för verksamheten är en hög
handlingsberedskap inför eventuella krissituationer så att negativa
effekter av störningar i energitillförseln skall kunna minime ras.
Den nya myndigheten bör ha till uppgift att samordna planering och
insatser inom energiberedskapen och utöva tillsyn av beredskapslager för
olja. Myndigheten bör också svara för driften av de statliga lagren av
oljeprodukter.
STEV har i dag ansvar för elsäkerhetsfrågor vilket bl.a. innebär att
utfärda föreskrifter och se till att föreskrifterna efterlevs.
Regeringen har nyligen tillsatt en utredning (Dir. 1991:10) med uppgift
att lämna förslag om hur arbetet med elsäkerhet och tillsyn av denna
skall bedrivas, hur organisationen skall utformas och vilken myndighet
som bör ansvara för huvudmannaskapet.
Utredaren bör samråda med denna utredning angående frågor om det
framtida huvudmannaskapet för elsäkerhetsfrågor.
Regeringen har nyligen i proposition 1990/91:88 om energipolitiken lagt
fram förslag för riksdagen om åtgärder för att främja bl.a. ökad
hushållning med energi och utveckling av miljövänlig kraftproduktion. De
föreslagna åtgärderna kommer att innebära vissa ytterligare uppgifter
för den nya myndigheten. Detta bör beaktas av utredaren.
Behovet av resurser för handläggning av koncessioner, energiberedskap,
elsäkerhet och tillsyn beräknar jag till ca 125 årsarbetskraf ter.
Utredning och utvärdering
Den nya myndigheten bör ha utrednings- och utvärderingsresurser dels för
den egna löpande verksamheten, dels för att kunna ta fram sådant
utrednings- och utvärderingsmaterial som efterfrågas av regeringen.
Svenskt näringsliv är mycket exportinriktat, samtidigt som en allt
större konkurrens från utlandet möter de svenska företagens
exportprodukter och hemmamarknadsföretagen utsätts för ökad konkurrens
från utlandet. Myndigheten bör därför ta fram kunskap om hur
näringslivet utvecklas i våra konkurrentländer och hur detta påverkar
t.ex. näringslivsutvecklingen och den regionala balansen.
Underleverantörs- och produktivitetsfrågor samt riskkapitalförsörjning
är också frågor som bör belysas. Strukturförändringarnas regionala
effekter bör fortlöpande följas.
Det är vidare viktigt att myndigheten belyser effekterna på näringslivet
av t.ex. hur energipriserna förändras och förhåller sig till andra
länder, hur skattenivåer och typ av skatter påverkar
konkurrenssituationen etc. Myndigheten bör också analysera
konsekvenserna för näringslivet av miljökrav som ställs.
En väl utbyggd och fungerande infrastruktur är en mycket viktig
förutsättning för näringslivets produktionsvillkor och utveckling och
för att uppnå regional balans.
I sammanhanget kan nämnas att regeringen avser att uppdra åt STEV att i
samband med en pågående elmarknadsstudie särskilt utreda vissa frågor
avseende stamnätets framtida organisation. Detta arbete skall
fullföljas av den nya myndigheten.
Myndighetens utredningsverksamhet bör därför innefatta utredningar och
analyser av de villkor näringslivet ställer på transporter,
kommunikationer, forskning, utbildning, energiförsörjning osv. och hur
regional utveckling och balans ska uppnås. När det gäller närings- och
energipolitiskt relevant FoU-verksamhet bör inriktning och omfattning av
denna inom högskolesystemet redovisas och analyseras av myndigheten.
På energiområdet behövs utredningsinsatser som belyser bl.a. frågor om
energimarknadernas funktion, internationaliseringen och ekonomiska
styrmedel. Vidare finns behov av statistik och prognoser över såväl
användning som tillförsel av el och annan energi. Sveriges deltagande i
det internationella energisamarbetet i bl.a. Internationella
energiorganet (IEA) och FNs Europakommission (ECE) ställer också krav på
underlag och expertinsats er.
Som jag nämnt räknar jag med att den nya myndigheten kan komma att få
ökade administrativa uppgifter som en följd av kommande förslag om nya
energipolitiska insatser. I samband därmed kan uppdrag komma att ges
till myndigheten att samordna och utvärdera sådana insatser. Utredaren
bör beakta behovet av resurser för sådan verksamhet.
Näringspolitiska insatser bör utvärderas fortlöpande av den nya
myndigheten i den mån det inte handlar om sådan verksamhet som
myndigheten själv har ett operativt ansvar för.
Myndighetens utrednings- och utvärderingsinsatser bör hållas samman,
vara målinriktade och koncentreras på de verksamheter som tillhör de
aktuella politikområdena.
Utrednings- och utvärderingsinsatser bör också kunna beställas externt
som ett komplement till egna fasta utredningsresurser inom den nya
myndigheten.
Utrednings-, utvärderings- och forskningsverksamhet av betydelse för de
aktuella politikområdena genomförs av flera myndigheter och
organisationer. För att undvika dubbelarbete bör samråd ske i
organiserade former mellan närmast berörda myndigheter och
organisationer.
En årlig utrednings- och utvärderingsplan bör utarbetas av myndigheten
och godkännas av regeringen. Av planen bör framgå utredningsarbetets
inriktning och organisation. Planen får dock inte utesluta insatser som
planeras med kortare tidshorisont. Utredaren bör utarbeta ett förslag
till en sådan plan för budgetåret 1991/92. Av planen bör också framgå
hur samordning med andra myndigheter -- såväl centralt som regionalt --
bör ske samt hur myndigheten avser att använda de särskilda
utredningsmedel, som regeringen föreslår i proposition 1990/91:87 om
näringspolitik för tillväxt.
Riksdagens revisorer har nyligen lagt fram en rapport om Statlig
näringspolitisk utredningsverksamhet (Rapport 1990/91:3). Rapporten
remissbehandlas. Revisorerna har inte slutbehandlat rapporten. Utredaren
bör beakta synpunkter som redovisas i rapporten vid utarbetandet av den
nyss nämnda planen.
För utrednings- och utvärderingsverksamheten beräknar jag
personalbehovet vid myndigheten till ca 30 årsarbetskrafter vartill
kommer 10,0 milj. kr. i utredningsmedel.
Nätverk
Myndigheten skall som framhållits verka för att så långt möjligt
decentralisera genomförandet av olika åtgärder. En viktig uppgift för
myndigheten blir i detta sammanhang att utveckla och bygga upp ett
effektivt och aktivt regionalt och lokalt nätverk som är av betydelse
för att genomföra olika näringspolitiska åtgärder. Vilka organ som
myndigheten bör välja i ett sådant nätverk för att föra ut olika
insatser, förmedla erfarenheter osv. bör avgöras främst med hänsyn till
de uppgifter som skall genomföras och den kompetens som erfordras.
De regionala utvecklingsfonderna och länsstyrelserna är viktiga organ i
sådana nätverk. Staten har träffat överenskommelse med resp. landsting
och kommuner utanför landsting om att den regionala utvecklingsfonden i
resp. län skall vara organ för samhällets åtgärder i syfte att främja
etablering och utveckling av främst små och medelstora före tag.
Efter riksdagens beslut om en samordnad länsförvaltning omorganiseras
länsstyrelserna den 1 juli 1991. I samband härmed får länsstyrelserna en
förstärkt kompetens inom det näringspolitiska området. De nya
länsstyrelserna kommer att ha s.k. länsexpertfunktioner inom bl.a.
följande tre områden: regionalekonomi och näringslivsutveckling,
utbildning samt kommunikationer. Myndigheten bör därför i olika
näringspolitiska frågor kunna samarbeta med länsstyrelserna.
Andra organ som kan ingå i de regionala och lokala nätverken är
universitet och högskolor, teknikcentra, branschorganisationer,
kommunala näringslivsorgan m.fl. Således bör såväl offentliga som
privata intressenter utnyttjas. Utredaren bör redovisa förslag om
decentralisering av arbetsuppgifter inom myndighetens arbetsområde.
Information, administration och stab
Myndigheten bör svara för informationsinsatser inom det näringspolitiska
området. Utredaren bör redovisa en plan för informationsverksamheten
inkl. sådan energipolitisk information sverksamhet som för närvarande
finansieras från STEVs utredningsanslag.
En enhet för administrativa frågor med uppgift att bl.a. handha
myndighetens ekonomiadministrativa frågor, personalfrågor, ADB-frågor,
bibliotek, intendentur, expedition och registratorsuppgifter måste också
finnas inom myndigheten.
Till verksledningen bör knytas en stab som tillsammans med cheferna för
avdelningarna kan svara för att samordning och samverkan mellan olika
avdelningar inom myndigheten blir effektiv. Särskilt betydelsefullt är
att en samordning sker av insatser för att utveckla myndighetens stöd-
och verksamhetsformer, utrednings- och utvärderingsverksamhet,
internationella frågor, program- och insatsområden, teknikspridnings-
och nyföretagandeinsatser, underleverantörsfrågor, regionala
utvecklingsprojekt m.m. Myndigheten bör också bygga upp en effektiv
samverkan med andra myndigheter och organ med uppgifter inom det
näringspolitiska området.
Utredaren bör utarbeta förslag till organisation för arbetet med
informat ions- och administrativa frågor samt stabsfunktionen.
Resursbehovet för information, administration och stab beräknar jag till
ca 60 årsarbetskrafter.
Samråd med kommittéer, särskilda utredare och vissa myndigheter
Näringspolitiken omfattar ett stort antal frågor. Ansvaret för dessa
finns förutom hos STEV, SIND och STU hos flera andra myndigheter. Vissa
verksamheter och arbetsuppgifter ses nu över. Utredaren bör samråda med
de kommittéer och särskilda utredare som regeringen tillsatt för dessa
översyner och bedöma behovet av framtida samordning mellan den nya
näringspolitiska myndigheten och myndigheter som berörs av översynerna.
De myndigheter och organisationer som berörs av pågående
utredningsarbete är statens pris- och konkurrensverk (Dir. 1989:12),
statens råd för byggnadsforskning (Dir. 1990:64), Sveriges turistråd
(Dir. 1990:78), nämnden för hemslöjdsfrågor (Dir. 1990:76) och statens
naturvårdsverk (Dir. 1990:67). Resultatet av dessa samråd bör
fortlöpande redovisas till regeringen.
Transportrådet, som bl.a. administrerar transportstöd till företag i
norra Sverige, avvecklas vid utgången av år 1991. I årets
budgetproposition (prop. 1990/91:100 bil. 8) har föreslagits att denna
arbetsuppgift skall överföras till SIND. Ett förslag till förändring av
godstransportstödet redovisas också. Den nya myndigheten bör ansvara för
det föreslagna godstransportstödet.
Utredaren bör samråda med transportrådet och redovisa förslag om hur
denna arbetsuppgift skall överföras till den näringspolitiska
myndigheten.
Utredaren bör vidare samråda med expertgruppen för forskning om regional
utveckling (ERU), kommerskollegium och överstyrelsen för civil
beredskap.
Utredaren bör också samråda med utredningen om översyn av det svenska
elsäkerhetsarbetets framtida omfattning och organisation samt en
planerad översyn av ansvaret för handläggningen av varvsstödet.
Den planerade överföringen av statens vattenfallsverksverksamhet till
aktiebolagsform innebär att ansvaret för myndighetsfrågor rörande
elberedskapen måste lösas organisatoriskt. Frågan bereds för närvarande
inom industridepartementet och utredaren bör ta del av resultatet av de
fortsatta övervägandena kring denna fråga.
Utgångspunkter för genomförandet av den nya myndigheten
Bildandet av den nya myndigheten innebär stora förändringar för
personalen vid STEV, SIND och STU och leder bl.a. till övertalighet, som
jag beräknar till ca en tredjedel av nuvarande antal anställda vid de
tre myndigheterna. Mot denna bakgrund är det enligt min uppfattning av
mycket stor vikt att åtgärder vidtas så att genomförandet kan påbörjas
så tidigt som möjligt och att de problem som kan uppstå minimeras.
Det är angeläget att den kompetens som finns hos de nuvarande tre
myndigheterna i möjligaste mån tas till vara i den nya organisatio nen.
Uppdraget
Jag föreslår mot bakgrund av vad jag anfört att en särskild utredare
tillkallas med uppdrag att ansvara för genomförandet och organisationen
av en ny näringspolitisk myndighet m.m. Utgångspunkter för utredaren bör
vara det förslag till ny myndighet som regeringen redovisat i
proposition 1990/91:87 om näringspolitik för tillväxt, vad jag här har
anfört samt de övriga beslut som riksdagen och regeringen lägger till
grund för verksamheten.
Utredaren skall till regeringen lämna förslag om hur den nya myndigheten
bör organiseras.
Utredaren skall utarbeta underlag för förhandlingar om anställnings- och
arbetsvillkor m.m. för personalen i den nya organisationen. Detta
underlag bör lämnas vid utgången av april månad 1991 till regeringen.
Utredaren skall ta fram förslag till instruktion och namn för den nya
myndigheten. Vidare bör utredaren föreslå erforderliga ändringar i andra
berörda författningar. Förslagen bör lämnas senast den 1 maj 1991 till
regeringen.
Utredaren skall till regeringen lämna förslag på innehavare av tjänster
som avdelningschefer. Tjänster under avdelningschefer bör tillsättas av
utredaren till dess myndigheten är inrättad. Detta kan ske först sedan
riksdagen fattat beslut med anledning av regeringens förslag i prop.
1990/91:87 om inrättandet av en ny näringspolitisk myndighet.
Utredaren skall också vidta erforderliga åtgärder för att den nya
myndigheten skall kunna börja sin verksamhet den 1 juli 1991, t.ex .
anskaffa lokaler, utarbeta en budget och ansluta den nya myndigheten
till de statliga redovisnings- och revisionssystemen. Lokalfrågan skall
beredas i samråd med byggnadsstyrelsen och utgångspunkten skall vara att
myndigheten lokaliseras till Liljeholmen i Stockholm. Vidare bör
utredaren förbereda arbetet med att ta fram förslag till
anslagsframställning för den nya myndigheten för budgetåret 1992/93.
Utredaren bör även ha till uppgift att planera användningen av det
engångsbelopp på 3,0 milj.kr. som regeringen föreslagit (prop. 19
90/91:87) skall anslås för särskilda personalinsatser i samband med
bildandet av den nya myndigheten.
Utredaren bör överlämna sådana frågor som avses i det föregående stycket
samt tjänstetillsättningsfrågor som inte behöver avgöras innan
myndigheten inrättats till den nya myndigheten för vidare handläggning.
Utredaren skall fortlöpande informera berörda fackliga
huvudorganisationer och berörda myndigheters lokala
personalorganisationer om sitt arbete samt ge dessa tillfälle att
framföra synpunkter.
Utredaren bör också, så fort det är möjligt, till regeringen lämna
förslag om de rådgivande organ som bör finnas vid den nya myndigheten.
Utredaren bör informera stödmottagare och andra berörda om inrättandet
av den nya myndigheten. Myndigheten förutsätts överta de fleråriga
åtaganden som gjorts av STU, SIND och STEV i bl.a. stödärenden.
Arbetet bör bedrivas skyndsamt och i den mån inget annat sagts redovisas
successivt till industridepartementet.
Hemställan
Med hänvisning till vad jag nu har anfört hemställer jag att regeringen
bemyndigar chefen för industridepartementet
att tillkalla en särskild utredare -- omfattad av kommittéförordningen
(1976:119) -- för att förbereda inrättandet av en ny central myndighet
för vissa näringspolitiska frågor,
att besluta om sakkunniga, experter, sekreterare och annat biträde åt
utredaren.
Vidare hemställer jag att regeringen beslutar att kostnaderna skall
belasta tolfte huvudtitelns anslag Utredningar m.m.
Beslut
Regeringen ansluter sig till föredragandens överväganden och bifaller
hans hemställan.
(Industridepartementet)