Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Tilläggsdirektiv till utredningen (ME 1989:03) om översyn av kärntekniklagstiftningen, Dir. 1991:14
Departement: Miljö- och Naturresursdepartementet
Beslut: 1991-02-28
Dir. 1991:14
Beslut vid regeringssammanträde 1991-02-28
Chefen för miljödepartementet, statsrådet Dahl, anför.
Mitt förslag
Jag föreslår att utredningen (ME 1989:03) om översyn av
kärntekniklagstiftningen får i uppdrag att i anslutning till sitt
tidigare uppdrag (Dir 1989:10) göra en översyn av lagen (1981:669) om
finansiering av framtida utgifter för använt kärnbränsle m.m .
(finansieringslagen) och förordningen (1981:671) om finansiering av
framtida utgifter för använt kärnbränsle (finansieringsförordn ingen)
samt överväga statens kärnbränslenämnds roll vid förvaltning och
utbetalning av avgiftsmedel. Utredningen skall även kunna ta upp frågor
som rör lagen (1988:1597) om finansiering av hanteringen av visst
radioaktivt avfall m.m. och förordningen (1988:1598) om finansiering av
hanteringen av visst radioaktivt avfall m.m.
Utredaren bör också överväga möjligheterna att begränsa
reaktorinnehavares rätt till ersättningsinvesteringar i
kärnkraftsreaktor.
Bakgrund
Den pågående översynen av kärntekniklagstiftningen rör väsentliga inslag
i lagen (1984:3) om kärnteknisk verksamhet (kärntekniklagen). Det gäller
bl.a. kärntekniklagens definitioner och tillämpningsområde, hur villkor
och föreskrifter meddelas, regler om tillståndshavarens ansvar för
säkerheten m.m. Utredningsarbetet bör enligt gällande direktiv bedrivas
så att det kan redovisas före den 1 januari 1991.
Utredn ingen har arbetat fram ett utkast till betänkande med förslag
till ändringar i kärntekniklagen men har avvaktat med att överlämna sitt
betänkande. Under utredningsarbetet har nämligen aktualiserats vissa
tillämpningsfrågor av praktisk natur med anknytning till
finansieringslagen.
Finansieringslagen reglerar reaktorinnehavarens skyldighet att betala en
årlig avgift till staten för att säkerställa att medel finns
tillgängliga för att betala kostnader för hantering och slutförvaring av
använt kärnbränsle m.m. Det åligger statens kärnbränslenämnd att
handlägga vissa uppgifter enligt lagen och bl.a. betala ut ersättningar
till kärnkrafts företagen. Detta följer dels av 10 § i
finansieringslagen där det föreskrivs att användande av inbetalade
avgifter prövas av regeringen eller den myndighet regeringen bestämmer,
dels av bestämmelserna i finansieringsförordningen.
Efterhand som fonderna för avgiftsmedel vuxit och större utbetalningar
till kärnkraftsbolagen blivit aktuella har det uppkommit viss oklarhet
om karaktären av den prövning av ändamålet för utbetalningen som nämnden
skall göra innan den betalar ut medel. Det är angeläget att full klarhet
föreligger i denna fråga.
Vidare har lagrådet i sitt yttrande i samband med regeringens
proposition (prop. 1983/84:60, s. 238) med förslag till ny lagstiftnin g
på kärnenergiområdet påpekat att lagen innehåller vissa formella
brister. Dessa sammanhänger enligt lagrådets mening med den nya
inriktning lagen fick när kärntekniklagen trädde i kraft. Dessa brister
bör nu rättas till.
Enligt de svenska tillsynsmyndigheterna inom kärnkraftsområdet har
samtliga svenska kärnkraftsreaktorer en betryggande säkerhet.
Kärnkraftverken har dessutom försetts med tekniska system som skall
begränsa de radioaktiva utsläppen i händelse av en reaktorolycka.
Lagstiftningen på kärnteknikområdet ålägger den som har tillstånd till
kärnteknisk verksamhet att vidta de åtgärder som behövs för att
upprätthålla säkerheten. Detta betyder att ersättningsinvesteringar i
vissa fall kan vara nödvändiga av säkerhetsskäl.
Även andra investeringar för att upprätthålla driften i kärnkraftverken
är emellertid tillåtna enligt nuvarande lagstiftning. Möjligheterna att
begränsa rätten till ersättningsinvesteringar bör utredas för de fall
där det enda syftet med investeringen är att förlänga livslängden hos
ett kärnkraftverk och denna således inte är nödvändig från
säkerhetssynpunkt.
Prövning av tillstånd enligt kärntekniklagen föregås ibland av
tillståndsprövning enligt bl.a. miljöskyddslagen (1968:38 7) och lagen
(1987:12) om hushållning med naturresurser m.m. (naturresurslagen).
Hittills har regelsystemet präglats av en viss oklarhet när det gäller i
vilken utsträckning och i vilka situationer som en mer utvecklad
beskrivning av miljökonsekvenserna skall ingå i beslutsunderlaget. I
propositionen (1990/91:90) om en god livsmiljö har regeringen därför
lagt fram förslag som innebär en skärpning när det gäller kraven på
redovisning av miljökonsekvenserna av olika verksamheter. De
lagändringar som föreslås som en följd av detta omfattar inte
kärntekniklagen. Det kan mot den bakgrunden finnas skäl att i detta
sammanhang pröva om inte ansökningsförfarandet och tillståndsprövningen
enligt kärntekniklagen också bör omfattas av sådana skärpta krav och
även i övrigt bättre anpassas till reglerna enligt miljöskyddslagen och
naturresurslagen.
Uppdraget
Utredningen bör analysera de frågor jag här berört. Om utredningen
finner att kärntekniklagen i nämnda delar eller finansieringslagen med
anknutna förordningar behöver ändras eller kompletteras, bör sådana
författningsförslag läggas fram.
Utredningen bör också överväga om finansieringslagen kan arbetas in i
kärntekniklagen.
Finner utredningen att det även kan finnas anledning att genomföra
ändringar i lagen (1988:1597) om finansiering av hanteringen av visst
radioaktivt avfall m.m. och förordningen (1988:1598) om finansiering av
hanteringen av visst radioaktivt avfall m.m. bör sådana förslag läggas
fram.
Utredningen bör i sina förslag beakta sådana krav på regelreformering
som framgår av budgetpropositionen 1991 (prop. 1990/91:100, bil. 2, p.
5.1).
Arbetet bör bedrivas så att det kan redovisas före den 1 oktober 1991.
Hemställan
Jag hemställer att regeringen utvidgar utredningens uppdrag i enlighet
med vad jag nu har anfört.
Beslut
Regeringen ansluter sig till föredragandens överväganden och bifaller
hennes hemställan.
(Miljödepartementet)