Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
En ny konkurrensmyndighet, Dir. 1991:125
Departement: Näringsdepartementet
Beslut: 1991-12-19
Dir. 1991:125
Beslut vid regeringssammanträde 1991-12-19
Chefen för näringsdepartementet, statsrådet P. Westerberg, anför.
Mitt förslag
Jag föreslår att en särskild utredare tillkallas för att svara för det
förberedelsearbete som behövs för att en ny konkurrensmyndighet skall
kunna inrättas från den 1 juli 1992. Med utgångspunkt i vad jag i det
följande anför samt i de beslut som riksdagen och regeringen lägger till
grund för verksamheten skall utredaren
-- föreslå instruktion och organisation för en ny myndighet,
-- föreslå närmare former för samverkan mellan konkurrensmyndigheten och
länsstyrelserna samt mellan konkurrensmyndigheten och andra berörda
myndigheter,
-- förbereda arbetet med en mål- och resultatorienterad styrning,
-- utarbeta underlag för förhandlingar om anställnings- och
arbetsvillkor m.m. för personalen i den nya organisationen,
-- föreslå innehavare av tjänster som skall tillsättas av regeringen och
i övrigt tillsätta tjänster i den nya organisationen samt
-- svara för särskilda personalinsatser i samband med att den nya
myndigheten bildas.
Bakgrund
Konkurrenskommittén (C 1989:03, Dir. 1989:12) har i betänkandet (SOU
1991:59) Konkurrens för ökad välfärd föreslagit att Statens pris- och
konkurrensverk (SPK) och Näringsfrihetsombudsmannen (NO) förs samman
till en myndighet med benämningen Konkurrensverket. Kommittén menar att
den nuvarande arbetsfördelningen mellan SPK och NO inte fungerar effekt
ivt i alla avseenden och att det finns risker för dubbelarbete.
Kommittén har vidare föreslagit att länsstyrelserna får ett ansvar för
vissa närmare angivna uppgifter på konkurrensområdet och att det delade
huvudmannaskapet mellan länsstyrelserna och nuvarande SPK därmed upphör.
Kommitténs förslag omfattar även vissa ändringar i uppgifter för och
sammansättning av Marknadsdomstolen.
Kommittén konstaterar att väl fungerande marknader är av stor betydelse
för att främja tillväxt och välfärd och att det finns brister i
konkurrensen inom många områden i Sverige. Skärpt
onkurrenslagstiftning, avreglering, importkonkurrens och en ökad
satsning på forskning om konkurrensfrågor är enligt kommittén några
områden som bör prioriteras. Kommittén föreslår bland annat en breddad,
fördjupad och mer verkningsfull konkurrenslagstiftning samt avreglering
inom vissa områden. En ny sammanslagen central konkurrensmyndighet
bedöms av kommittén som ett viktigt led i arbetet att förverkliga en
effektivare konkurrenspolitik.
Kommittén föreslår för det första att den nya myndigheten skall utreda
och analysera konkurrensförhållandena på marknaden dels som underlag för
en prövning av konkurrensbegränsningar enligt konkurrenslagen, dels för
att sprida information i syfte att underlätta för olika aktörer att
agera på marknaden så att en effektiv konkurrens uppnås. För det andra
skall verket undanröja konkurensbegränsningar som orsakas av
näringsidkare genom att i enskilda fall tillämpa konkurrenslagen. För
det tredje skall verket pröva nya och befintliga regleringars effekter
på konkurrensen och vid behov föreslå åtgärder samt främja konkurrens
inom offentlig verksamhet. Kommitténs förslag i sin helhet framgår av
betänkandet SOU 1991:59 sid. 380 ff.
De internationella frågorna samt forskningen om konkurrensfrågor bör
enligt kommittén få en mer framträdande roll i framtiden.
Kommittén anser vidare att konkurrensmyndigheten skall bli
tillsynsmyndighet för frågor om offentlig upphandling. Vidare bör enligt
kommittén övervägas att flytta över ansvaret för arbetet med tekniska
handelshinder från Kommerskollegium (KK) till konkurrensmyndigheten.
Ansvaret för konsumentprismätningarna bör enligt kommittén i sin helhet
överföras till Statistiska centralbyrån (SCB). Förslaget innebär vidare
att konkurrensmyndigheten i fortsättningen inte skall åläggas uppgiften
att administrera prisregleringar.
Kommittén anser vidare att arbetsfördelningen mellan den nya
konkurrensmyndigheten och vissa andra angränsande myndigheter såsom
Närings- och teknikutvecklingsverket (NUTEK), Jordbruksverket,
Finansinspektionen och Konsumentverket bör klargöras.
Kommittén föreslår att den nya verksamheten skall ledas av en icke
partssammansatt styrelse och en generaldirektör. Förslaget innebär
vidare att rådgivande organ för utrednings- respektive forskningsfrågor
knyts till myndigheten.
Konkurrenskommittén föreslår en i princip anslagsfinansierad verksamhet.
För branschutredningar och avregleringsutredningar förordar kommittén
emellertid en uppdragsfinansiering med regeringen som uppdragsgivare.
Med dessa utgångspunkter uppskattar kommittén att en integrering av SPK
och NO kan ge utrymme för en resursbesparing i storleksordningen 10
--15% av anslaget för de båda nuvarande myndigheterna för budgetåret
1991/92. Budgetförslaget tar sin utgångspunkt i en kompetenshöjning i
den nya organisationen och det totala antalet anställda beräknas till ca
125 års-arbetskrafter.
Inför det fortsatta beredningsarbetet redovisar kommittén ett
organisationsförslag. Kommitténs förslag till organisation framgår av
betänkandet SOU 1991:59 sid. 404 ff.
Kommittén behandlar vidare arbetet vid länsstyrelsernas priskontor. I
den delen föreslår kommittén att länsstyrelserna får ett ansvar för att
verka för ökad konkurrens i länen och att priskontoren som en följd av
detta till fullo inordnas i länsstyrelsernas övriga organisation.
Kommittén föreslår att länsstyrelsernas arbete inriktas på lokala
prisundersökningar där arbetet utförs med konkurrensmyndighetens s
töd i metodutvecklingsfrågor. Kommittén bedömer att verksamheten
regionalt kan effektiviseras och ge utrymme för en besparing i
storleksordningen 10 -- 15% av verksamhetens omfattning under budgetåret
1991/92.
Kommittén föreslår slutligen en ändrad sammansättning av och nya
uppgifter för Marknadsdomstolen, bla till följd av förslaget till
ny konkurrenslag. Kommittén bedömer att förslaget leder till ett ökat
resursbehov för Marknadsdomstolen.
En sammanfattning av remissinstansernas synpunkter finns i proposition
1991/92:100, bilaga 13, littera I. Där föreslås också att en ny
konkurrensmyndighet inrättas den 1 juli 1992 genom att uppgifter från
nuvarande NO och SPK förs samman i en ny organisation. Detta innebär att
NO och SPK samtidigt läggs ned.
Min bedömning
Konkurrens stimulerar ett effektivt resursutnyttjande i ekonomin och
främjar tillväxt och en marknadsekonomi med väl fungerande marknader.
För att skapa och upprätthålla en effektiv konkurrens behövs en effektiv
konkurrensövervakning både centralt och lokalt samt verkningsfulla
instrument för prövning i de fall konkurrensen är hotad.
Konkurrensbegränsande förfarande måste kunna motverkas snabbt och
effektivt.
Den organisationsförändring som regeringen tagit ställning för i
ovannämnda proposition innebär enligt min uppfattning en viktig eff
ektivisering av konkurrensövervakningen på central nivå. Detta uppnås
främst genom att de utredningsresurser som i dag finns hos SPK
på ett mer påtagligt sätt kan samordnas med det instrument för
ingripande mot konkurrensbegränsningar som NO i dag förfogar över,
nämligen konkurrenslagen (1982:729). Ett annat väsentligt inslag är att
de båda nuvarande myndigheternas uppgifter att pröva effekterna på
konkurrensen av offentliga regelsystem kan samordnas och effektiviseras.
Avregleringsarbetet kan därmed bli ett mer slagkraftigt instrument i
konkurrenspolitiken.
Samtidigt behövs enligt min uppfattning en effektivisering av
övervakningen av konkurrensförhållanden och regleringar på regional oc
h lokal nivå. Länsstyrelserna bör därför ges ett ansvar för att främja
konkurrensen i länen och uppgifterna på konkurrensområdet bör samordnas
med andra näraliggande uppgifter hos länsstyrelserna.
Verksamheten vid den nya centrala myndigheten bör syfta till att främja
en effektiv konkurrens inom såväl det privata som det offentliga
området. Verksamheten bör inriktas på att motverka hinder för en
effektiv konkurrens i privat och offentlig verksamhet, att analysera
effekter på konkurrensen av nya och befintliga offentliga regleringar
och vid behov föreslå förändringar. Arbetet skall bedrivas med beaktande
av ekonomisk teori och resultatet av svensk och utländsk forskning på
konkurrensområdet. Vidare skall myndigheten utvärdera de åtgärder som
vidtas och pröva hur målen för verksamheten uppfylls.
Verksamheten bör i huvudsak ha en åtgärdsorienterad inriktning. Detta
innebär att utredningsverksamheten bör syfta dels till att avs
löja sådana konkurrensbegränsningar som kan prövas enligt
konkurrenslagen, dels till att ta fram förslag till avreglering eller
ändring av sådana offentliga regler som har negativa effekter på
konkurrensen. Utredningar som enbart har till syfte att få fram ett
underlag för information till ledning för marknadens aktörer bör däremot
inte genomföras.
En viktig uppgift för konkurrensmyndigheten blir, förutom de
grundläggande uppgifterna utredning, analys och åtgärder, att följa den
internationella utvecklingen inom konkurrensrätten och att sprida
information om resultatet av sådan nationell och internationell
verksamhet som har betydelse för att en effektiv konkurrens skall kunna
främjas. Jag återkommer senare till myndighetens uppgifter inom ramen
för ett EES-avtal. En viktig uppgift blir också att stimulera
forskningen på konkurrensområdet. Myndigheten skall härutöver arbeta med
juridiska frågor, planering och administration.
Myndigheten bör ledas av en generaldirektör. Jag gör därmed bedömningen
att myndigheten inte bör ha någon styrelse.
Avgörande för mitt ställningstagande är att uppgiften att tillämpa konk
urrenslagen kräver stor integritet och en oberoende ställning. Däremot
bör ett rådgivande organ knytas till myndigheten för utrednings- och
forskningsfrågor.
Jag delar konkurrenskommitténs uppfattning att den nya myndighetens
verksamhet bör renodlas till uppgifter som faller inom ramen för ett
konkurrensfrämjande arbete. Detta innebär att uppgiften att på vissa
områden mäta konsumentprisutvecklingen i sin helhet bör föras över till
SCB från och med den 1 juli 1992. Jag anser emellertid att en analys av
prisbildningen kan ha ett betydande värde från konkurrens- och allmän
informationssynpunkt och att uppgifter för den nya myndigheten
på detta område bör övervägas närmare.
Prisreglering sätter konkurrensen ur spel och uppgiften att administrera
ett sådant regelsystem kan inte förenas med en trovärdig
konkurrensfrämjande roll. En utgångspunkt bör därför enligt min mening
vara att den nya konkurrensmyndigheten inte åläggs uppgiften att
administrera prisregleringar. Ett slutligt ställningstagande i denna frå
ga förutsätter emellertid att beredskapsansvaret för funktionen
Prisreglering kan föras över från nuvarande SPK till en annan myndighet.
Frågan bör därför övervägas närmare.
Förslaget om en ökad samordning mellan konkurrenspolitiken och
handelspolitiken har fått ett blandat mottagande vid remissbehandling
en. En ökad frihandel och öppnare gränser inför ett EES-avtal och ett
senare medlemsskap i EG ökar självfallet behovet av en närmare
samordning och samsyn vid tillämpning av såväl den svenska
konkurrenslagen som vid utformning och tillämpning av det
handelspolitiska regelsystemet. Rollfördelningen mellan
konkurrensmyndigheten och Kommerskollegium kan därför behöva klargöras
ytterligare.
Efter samråd med utrikeshandelsministern anser jag emellertid att
ansvaret för frågor om statsstöd, tekniska handelshinder och dumpn
ing har nära anknytning till det handelspolitiska regelverket. Det bör
därför inte föras över från Kommerskollegium till konkurrensmyndigheten.
Samtidigt är det angeläget att ett mer ingående samråd kommer till stånd
mellan de båda myndigheterna. En samrådsskyldighet bör därför framgå av
de båda myndigheternas instruktioner.
I övrigt bör konkurrensmyndighetens uppgifter inom ramen för ett
EES-avtal klargöras och preciseras genom att myndigheten utses att
vara behörig svensk myndighet vid tillämpning av artiklarna 53, 54 och
57 i förslaget till EES-avtal. Vidare skall myndigheten svara för de
uppgifter som följer av det särskilda avtalet mellan Sverige, Norge och
EG om civil luftfart.
Förfarandet vid offentlig upphandling har stor betydelse för företagens
möjligheter att konkurrera om arbeten för stat och kommuner. En
arbetsgrupp i finansdepartementet förbereder, inför ett EES-avtal, ett
förslag till lagstiftning på området. Vidare har konkurrenskommittén
bl.a. i betänkandet (SOU 1991:104) Konkurrensen inom den kommunala
sektorn berört vissa ytterligare frågor i anslutning till en kommande
lagstiftning.
Remissbehandlingen av de nämnda förslagen och den fortsatta beredningen
bör enligt min mening avvaktas innan slutlig ställning tas till
konkurrenskommitténs tidigare lämnade förslag om tillsynsansvaret för en
ny lagstiftning om offentlig upphandling. Upphandlingsreglernas
betydelse i det handelspolitiska regelverket bör härvid beaktas.
Verksamheten bör i huvudsak anslagsfinansieras. Jag anser därmed att
myndigheten, inom ramen för sin instruktion och för att hävda en
oberoende ställning, bör avgöra inriktningen av arbetet att pröva
offentliga regleringar. Enligt min mening bör det emellertid vara
möjligt för den nya myndigheten att, inom sådana områden där myndigheten
har kompetens, mot betalning åta sig uppdrag från departement, andra
myndigheter samt statliga kommittéer och utredare. Den
uppdragsfinansierade verksamheten bör dock särskiljas i myndighetens
räkenskaper och full kostnadstäckning bör eftersträvas.
Enligt min mening bör den nya konkurrensmyndigheten disponera ett
ettårigt ramanslag på 61 miljoner kronor för budgetåret 1992/93. Det bör
vidare engångsvis avsättas 1,5 miljoner kronor för omställningsåtgärder
för den berörda personalen i samband med att den nya myndigheten bildas.
I mina beräkningar har jag utgått ifrån att den nya myndigheten har
ungefär 125 års-arbetskrafter.
Länsstyrelsernas ansvar för att främja konkurrensen bör komma till
uttryck genom en ändring i länsstyrelseinstruktionen som innebär
att §3 i instruktionen kompletteras med ett ansvar för
''konkurrensfrågor''. Även i fortsättningen bör emellertid
konkurrensmyndigheten och länsstyrelserna samverka. Det
bör t.ex. vara möjligt för konkurrensmyndigheten att mot betalning få
regionala utredningar genomförda av länsstyrelserna.
Enligt min uppfattning bör det ankomma på myndigheterna själva att
närmare diskutera och utforma en fortsatt samverkan. Jag har erfa
rit att civilministern inom ramen för anslaget till länsstyrelserna
beräknat vissa medel för budgetåret 1992/93 för utveckling med anledning
av de ändringar av det regionala konkurrensarbetet jag här har berört.
Resursfrågorna för länsstyrelserna kommer även i övrigt att behandlas av
civilministern i 1992 års budgetproposition.
Uppdraget
En särskild utredare bör nu tillkallas för att svara för det
förberedelsearbete som behövs för att en ny konkurrensmyndighet skall
kunna inrättas den 1 juli 1992.
Utgångspunkt för utredarens arbete är den bedömning av budgetramar och
myndighetens inriktning som jag redovisat ovan samt de beslut som
riksdagen och regeringen kan komma att lägga till grund för
verksamheten.
Utredaren skall lämna förslag till instruktion, organisation och namn
för en ny myndighet. Utgångspunkten bör vara att organisationen har så
få beslutsnivåer som möjligt och att den är anpassad till en mål- och
resultatorienterad styrning.
Utredaren skall överväga om konkurrensmyndigheten bör ha till uppgift
att analysera prisutvecklingen och föreslå vilken inriktning och
omfattning ett sådant arbete bör ha.
Utredaren skall vidare överväga om beredskapsansvaret för funktionen
Prisreglering kan flyttas från nuvarande SPK till en annan myndighet.
Ett förslag om ändrat myndighetsansvar skall lämnas efter samråd med
berörd myndighet.
Utredaren skall lämna förslag till de närmare formerna för samverkan
mellan konkurrensmyndigheten och länsstyrelserna samt mellan
konkurrensmyndigheten och Kommerskollegium, Närings- och
teknikutvecklingsverket, Riksrevisionsverket, Jordbruksverket,
Finansinspektionen och Konsumentverket.
På konsumentområdet bör ansvaret för prisinformationsfrågorna särskilt
diskuteras liksom samverkan i dessa frågor mellan konkurrensmyndigheten,
Konsumentverket, länsstyrelserna och den kommunala
konsumentverksamheten.
Utredaren skall förbereda arbetet med en mål- och resultatorienterad
styrning och påbörja arbetet med en fördjupad anslagsframställning inför
budgetåret 1993/94.
Utredaren skall utarbeta underlag för förhandlingar om anställnings- och
arbetsvillkor m.m. för personalen i den nya organisationen samt lämna
förslag till innehavare av tjänster som efter beslut av regeringen skall
tillsättas av regeringen. Utredaren skall tillsätta övriga tjänster i
den nya organisationen. Tjänsterna skall tillsättas innan övertalig
personal i de nuvarande myndigheterna sägs upp.
I uppdraget ingår att genomföra lämpliga utvecklings- och
omställningsåtgärder för berörd personal. För sådana åtgärder får
utredaren disponera det tidigare nämnda beloppet på 1,5 miljoner kronor.
Utredaren skall vidare klarlägga behovet av information och utbildning
för länsstyrelsernas del.
Utredaren skall svara för lämplig information om den nya myndighetens
verksamhet samt för sådana administrativa och praktiska förberedelser i
övrigt som kan aktualiseras under utredningen. Den nya myndigheten skall
tillämpa de redovisningsprinciper som framgår av bokföringsförordningen
(1991:1026).
Uredaren skall fortlöpande informera berörda fackliga
huvudorganisationer och berörda myndigheters lokala
personalorganisationer om sitt arbete samt ge dessa tillfälle att
framföra synpunkter.
Hemställan
Med hänvisning till vad jag nu har framfört hemställer jag
att regeringen bemyndigar chefen för näringsdepartementet
-- att tillkalla en utredare -- omfattad av kommittéförordningen
(1976:119) -- med uppdrag att förbereda inrättandet av en ny
konkurrensmyndighet,
-- att besluta om experter, sekreterare och annat biträde åt utredaren.
Vidare hemställer jag att regeringen beslutar att kostnaderna skall
belasta tolfte huvudtitelns anslag Utredningar m.m.
Beslut
Regeringen ansluter sig till föredragandens överväganden och bifaller
hans hemställan.
(Näringsdepartementet)