Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Översyn av lagstiftningen för det enskilda försäkringsväsendet vid krig m.m., Dir. 1991:12
Departement: Finansdepartementet
Beslut: 1991-02-21
Dir. 1991:12
Beslut vid regeringsammanträde 1991-02-21
Statsrådet Åsbrink anför.
Mitt förslag
Jag föreslår att en särskild utredare tillkallas med uppdrag att göra en
översyn av den lagstiftning som gäller
-- det enskilda försäkringsväsendet vid krig,
-- den statliga krigsförsäkringen och
-- den statliga krigsskadeersättningen.
Lagstiftningen i fråga är föråldrad och behöver anpassas till bl.a.
övrig försäkringslagstiftning och utvecklingen inom försäkringsväsendet.
Bakgrund
Det enskilda försäkringsväsendet utgör tillsammans med statlig
krigsförsäkring och statlig krigsskadeersättning en funktion inom tot
alförsvarets civila del. Enligt förordningen (1986:294) om ledning och
samordning inom totalförsvarets civila del är försäkringsinsp ektionen
ansvarig myndighet för funktionen Försäkringar utom Socialförsäkring
m.m. Övriga myndigheter med uppgifter inom funktionen är statens
krigsförsäkringsnämnd och statens krigsskadenämnd.
De lagar som rör försäkringsverksamhet vid krig eller krisförhållanden
är följande.
Lagen (1959:73) med vissa bestämmelser om inländsk försäkringsrörelse
vid krig m.m. (inländska lagen)
Lagen (1959:74) med vissa bestämmelser om utländsk försäkringsrörelse
här i riket vid krig m.m. (utländska lagen)
Lagen (1959:118) om krigsansvarighet för liv- och invaliditetsförsäkring
(krigsansvarighetslagen)
Lagen (1960:22) om statlig krigsförs äkring (krigsförsäkringslagen)
Lagen (1958:566) om ersättning för krigsskada å egendom
(krigsskadelagen)
Utvecklingen inom försäkringsområdet under tiden efter dessa lagars
tillkomst har fört med sig omfattande förändringar t.ex. avseende
försäkringsföretagens struktur, produktutveckling och internationella
förbindelser. Lagstiftningen rörande försäkringsväsendet i fredstid har
ändrats. Vidare har regeringen bemyndigat det statsråd som föredrar
lagstiftningsärenden som gäller det affärsmässiga försäkringsväsendet
att tillkalla en kommitté för att göra en översyn av försäkringsbolagens
verksamhet m.m. (dir. 1990:56). Utredningen syftar till att skapa mera
rationella rörelseregler för försäkringsbolagen och att åstadkomma ett
regelsystem som är förenligt med det inom EG.
Framställningar från försäkringsinspektionen
I en skrivelse till regeringen den 18 januari 1984 har
försäkringsinspektionen lämnat förslag till en lag om personförsäkring
vid krig, avsedd att ersätta krigsansvarighetslagen, samt förslag till
vissa följdändringar i inländska lagen och utländska lagen. Till stöd
för förslagen har försäkringsinspektionen anfört bl. a. följande.
Gällande krigsansvarighetslag innehåller speciella bestämmelser för
personförsäkringar av typen liv- och invaliditetsförsäkring. I 2 3 §
föreskrivs att grunder skall upprättas för tillämpningen av lagen samt
att beträffande sådana grunder skall i tillämpliga delar gälla vad som
stadgas om grunder för livförsäkring i försäkringsrörelselagen och lagen
om rätt för utländska försäkringsföretag att driva försäkringsrörelse i
Sverige. Sistnämnda lagar föreskriver att grunder skall stadfästas av
regeringen eller i regeringens ställe av försäkringsinspektionen. Efter
tillkomsten av krigsansvarighetslagen påbörjade de större
livförsäkringsbolagen i början av 1960-talet ett samarbete för
utformning av de grunder som lagen föreskriver. Under arbetets gång
framstod lagen som alltmer otidsenlig i takt med den utveckling av
verksamhetsgrenar och ersättningsnivåer som ägde rum. I stället för att
utarbeta grunder inriktades samarbetet därför på att få fram nya
lagbestämmelser. Kontakter i slutet av 1970-talet mellan
försäkringsinspektionen och Försäkringsbranschens Serviceaktiebolag
visade att det rådde en gemensam uppfattning om att krig
sansvarighetslagen borde omarbetas och att en ny lag på området inte
borde innehålla detaljregleringar utan i stället lagregler av
ramkaraktär. En sådan lagstiftning skulle bättre tillgodose allmänna
behov av bestämmelser i krig. De grunder som skulle komplettera lagen
kunde innehålla erforderliga detaljbestämmelser, vilka kunde göras
beroende av aktuellt krigstillstånd. Skrivelsen har remissbehandlats.
I en skrivelse till regeringen den 8 december 1988 har
försäkringsinspektionen, med hänvisning till sin tidigare skrivelse i
saken och till en skrivelse till regeringen från Utländska
Försäkringsbolags Förening, hemställt att regeringen låter göra en
samlad översyn av den lagstiftning som reglerar verksamheten inom
funktionen Försäkringar utom Socialförsäkring m.m. under beredskap och
krig.
Framställning från Utländska Försäkringsbolags Förening
I en skrivelse till regeringen den 13 oktober 1986 har Utländska
Försäkringsbolags Förening hemställt om viss ändring i krigsförsäkr
ingslagen i syfte att alla försäkringsbolag som har svensk koncession
skall tillåtas att ansluta sig till 1963 års krigsutbrottsavta l mellan
statens krigsförsäkringsnämnd och svenska försäkringsbolag.
Återförsäkringskonsortiet av år 1965
Återförsäkringskonsortiet av år 1965 är ett av försäkringsbolagen
organiserat konsortium som enligt konsortialavtalet under vissa
förutsättningar skall ta över all den affär avseende återförsäkring som
medlemsbolagen måste eller önskar flytta från utländska återförsäkrare i
en krissituation då återförsäkringsförbindelserna med utlandet störs
eller avbryts. Konsortiet har i en promemoria berört följande problem.
Storskador som har inträffat men som fortfarande är oreglerade då en
krissituation inträffar kan skapa stora problem för försäkringsbolagen.
Sådana skador, t.ex. reaktorskador eller stora industriskador, tar lång
tid att reglera bl.a. beroende på svårigheter att fastställa skadornas
omfattning. För totalförsvaret viktiga industrier och anläggningar kan
utsättas för sabotage före ett angrepp mot landet. Flera sådana skador
ligga oreglerade i en plötsligt uppkommande krissituation. Om svenska
försäkringsbolag i en sådan situation har utestående fordringar på sina
återförsäkrare till belopp som överstiger 5 miljarder kronor, kan de
svenska försäkringsbolagen vara mer eller mindre utslagna innan
konsortiet har aktiverats och kunnat börja sin verksamhet. Det täcker
nämligen inte skador som har inträffat före dess aktivering.
Den åtgärd som enligt konsortiet i första hand bör vidtagas är att
upprätta ett avtal mellan svenska staten och konsortiet som ger detta
möjlighet att från staten låna upp det kapital som behövs för att
tillfälligt lösa en eventuell likviditetskris.
Framställning från statens krigsförsäkringsnämnd
I en skrivelse till regeringen den 15 mars 1989 har statens
krigsförsäkringsnämnd hemställt om utvidgning av begreppet svenskt
intresse i krigsutbrottsavtalet för transportförsäkring. I skrivelsen
har statens krigsförsäkringsnämnd anfört bl.a. följande.
Statens krigsförsäkringsnämnd har med de till försäkringsbranschens
beredskapsorgan Svenska Transportförsäkringspoolen anslutna
försäkringsbolagen den 1 januari 1963 träffat ett krigsutbrottsavtal för
transportförsäkring. Vid krigsutbrott, som medför avtalets tillämpning,
övertar staten genom nämndens försorg ansvaret för hela den krigsrisk på
svenska intressen som har täckts av de anslutna försäkringsbolagen genom
träffade försäkringsavtal. Avsikten är att berörda redare vid
krigsutbrott även fortsättningsvis skall va ra skyddade mot krigsrisk.
Härigenom kan pågående resor avslutas och fartygen göras fria för att
sättas in i den svenska transportapparaten. Någon prövning av frågan om
fartygen behövs för den svenska folkförsörjningen sker inte vid detta
tillfälle . Sådan prövning görs i nästa skede då nämnden skall utfärda
nya transportförsäkringar mot krigsrisk och krigsutbrottsavtalet således
har spelat ut sin roll.
Gällande avtal bygger på krigsutbrottsavtalen från åren 1939 resp. 1946.
I 2 § i avtalet stadgas att staten skall ta över ansvaret för krigsrisk
på svenska intressen. Vad som skall förstås med svenska intressen synes
inte finnas dokumenterat. Med hänsyn till omfattningen av den dåtida
svenska handelsflottan har ansetts att med svenskt intresse bör förstås
svenskflaggade fartyg. Den svenska handelsflottan har under åren
kraftigt reducerats. Den kvarvarande handelsflottan har av statens
krigsförsäkringsnämnd och Transportförsäkringspoolen bedömts inte längre
vara tillräckligt stor för att kunna tillgodose Sveriges
utrikeshandelsbehov i en krissituation. Parterna bestämde sig därför för
att undersöka möjligheterna att utvidga begreppet svenskt intresse.
Utredningsarbetet ledde fram till ståndpunkten att en utvidgning av
begreppet svenskt intresse till att omfatta även svenska handelsfartyg i
öppna fartygsregister, och vilka fartyg även seglar under
internationaliseringsavtalet, skull e ge ett värdefullt tillskott till
den svenska transportkapaciteten. Ifrågavarande fartyg har svenskt
driftsinflytande och står unde r svenskt befäl. De kan på ett enkelt och
snabbt sätt flaggas om till svensk flagg. Tanken är att dessa
utlandsflaggade fartyg skall vara skyddade mot krigsrisk under i första
hand en period om 30 dagar från ett krigsutbrott, förutsatt att
transportförsäkring mot krigsrisk är tecknad i ett svenskt
försäkringsbolag. Tidsfristen 30 dagar har i stort sett bedömts vara
tillräcklig för att redarna skall hinna med att flagga om.
Enligt statens krigsförsäkringsnämnds uppfattning är det motiverat att
nu ge begreppet svenskt intresse den vidgade innebörd som ang etts ovan.
Nämnden föreslår därför att regeringen på lämpligt sätt fastslår att
begreppet skall ha sagda innebörd. För det fall det anses att nämnden
själv skall fastställa vad som skall förstås med begreppet svenskt
intresse anhålles om ett klarläggande därom. Det senare alternativet har
den fördelen att det medger en smidigare anpassning till ändrade
förhållanden.
Uppdraget
Det svenska försäkringsväsendet har, som jag inledningsvis framhållit,
under senare år genomgått omfattande förändringar. Huvuddelen av den
lagstiftning som reglerar det enskilda försäkringsväsendet vid krig
tillkom i slutet av 1950-talet då förhållandena inom försäkringsväsendet
var annorlunda än idag. Jag delar därför försäkringsinspektionens
uppfattning att det nu är dags att göra en allmän översyn av
lagstiftningen i fråga. Översynen bör även innefatta de frågor som
Utländska Försäkringsbolags Förening och Återförsäkringskonsortiet av år
1965 tagit upp. Utredaren skall också ta ställning till på vilket sätt
de frågor som tas upp i framställningen från statens
krigsförsäkringsnämnd bör lösas. Finner utredaren att begreppet svenskt
intresse, såvitt nu är ifråga, kan och bör utvidgas genom en för
avtalsparterna godtagbar ändring av krigsutbrottsavtalets lydelse, skall
utredaren lämna förslag till ändringar i avtalet.
Jag föreslår alltså att en särskild utredare tillkallas för att göra en
översyn av lagstiftningen för det enskilda försäkringsväsendet vid krig,
för den statliga krigsförsäkringen och för den statliga
krigsskadeersättningen m.m. Uppdraget innefattar bl.a. att över väga om
det är lämpligt att samordna lagstiftningen på området i en enda lag
eller i färre lagar än för närvarande och att, om någon sådan lösning
befinns vara ändamålsenlig, lämna förslag till lagstiftning. Om
nuvarande uppdelning av lagarna befinns vara mer ändamålsenlig, skall
utredaren lämna förslag till anpassning av lagarna till nuvarande
förhållanden.
Utredaren har vid fullgörandet av sitt uppdrag att beakta innehållet i
förordningen (1986:294) om ledning och samordning inom totalförsvarets
civila del. Om förslaget innebär att förordningen behöver ändras skall
förslag till sådana ändringar lämnas.
Utredaren bör vara oförhindrad att ta upp även andra frågor inom området
än de som särskilt angetts här.
Förutsättningarna för lagstiftningen på beredskapsområdet kan komma att
påverkas av de förslag som blir resultatet av översynen av
försäkringsbolagens verksamhet m.m. (dir. 1990:56). Utredaren bör därför
samråda med den utredningen. Vidare bör samråd äga rum med
försäkringsinspektionen, statens krigsskadenämnd, statens
krigsförsäkringsnämnd, riksförsäkringsverket och försäkringsbranschen.
Utredaren skall beakta vad som sägs i direktiven till samtliga
kommittéer och särskilda utredare angående utredningsförslagens
inriktning (dir. 1984:5) samt beaktande av EG-aspekter (dir. 1988:43).
Utredaren bör slutföra sitt arbete under första halvåret 1993.
Hemställan
Med hänvisning till vad jag nu har anfört hemställer jag att regeringen
bemyndigar det statsråd som föredrar lagstiftningsärenden som gäller det
affärsmässiga försäkringsväsendet, krigsförsäkring och
krigsskadeersättning
att tillkalla en särskild utredare -- omfattad av kommittéförordningen
(1976:119) -- med uppdrag att göra en översyn av lagstiftningen för det
enskilda försäkringsväsendet vid krig, för den statliga
krigsförsäkringen och för den statliga krigsskadeersättningen,
att besluta om sakkunniga, experter, sekreterare och annat biträde åt
utredaren.
Vidare hemställer jag att regeringen beslutar att kostnaderna skall
belasta sjunde huvudtitelns anslag Utredningar m.m.
Beslut
Regeringen ansluter sig till föredragandens överväganden och bifaller
hans hemställan.
(Finansdepartementet)