Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Översyn av justitiekanslerns arbetsuppgifter m.m., Dir. 1991:110
Departement: Justitiedepartementet
Beslut: 1991-12-05
Dir. 1991:110
Beslut vid regeringssammanträde 1991-12-05
Statsrådet Laurén anför.
1 Mitt förslag
En särskild utredare tillkallas för att se över justitiekanslerns (JKs)
arbetsuppgifter m.m. Utredningen bör vara särskilt inriktad på att
undanröja de risker för intressekonflikter som kan uppkomma mellan JKs
olika arbetsuppgifter. Den skall emellertid även undersöka möjligheterna
att renodla verksamheten i syfte att JKs resurser - med upprätthållande
av höga rättssäkerhetskrav - skall kunna utnyttjas så ändamålsenligt och
effektivt som möjligt.
2 JKs uppgifter
Ett justitiekanslersämbete inrättades år 1713 med huvuduppgift att ha
ett allmänt inseende över hur lagar och författningar efterlevdes
och hur varje ämbete fullgjorde sina skyldigheter. Med det nya ämbetet
tillskapades en kontrollerande och övervakande myndighet med räckvidd
över hela den svenska förvaltningen. Denna allmänna kontroll- och
tillsynsuppgift har genom åren i allt väsentligt behållits.
JK tillhör de relativt få förvaltningsmyndigheter som omnämns i
grundlagarna. I 11 kap. 6 § regeringsformen (RF) anges att JK lyder
under regeringen. Den bestämmelsens räckvidd begränsas av 11 kap. 7 § RF
som innebär att regeringen inte får bestämma hur en
förvaltningsmyndighet skall besluta i ett särskilt fall i ett ärende som
rör myndighetsutövning mot enskild eller mot kommun eller som rör
tillämpning av lag. Som framgår av det följande är JKs uppgifter i
betydande omfattning av det slag som avses i den senare bestämmelsen.
Vidare finns i 12 kap. 8 § RF bestämmelser om JKs talerätt i högsta
domstolen angående brott i utövningen av tjänst som ledamot i högsta
domstolen eller regeringsrätten samt angående vissa andra frågor som rör
sådana ledamöters rättsställning. Slutligen innehåller
tryckfrihetsförordningen (TF) föreskrifter som anger JKs uppgifter i
tryckfrihetssammanhang (9 kap. 1 och 2 §§ samt 10 kap. 2-4 och 12 §§).
Jag återkommer till dessa föreskrifter.
Andra grundläggande bestämmelser om JK finns i lagen (1975:1339) om
justitiekanslerns tillsyn. Jag kommer tillbaka också till denna
reglering.
JKs arbetsuppgifter anges mera fullständigt i förordningen (1975:1345)
med instruktion för justitiekanslern. Enligt 1 § är JK regeringens
högste ombudsman. Arbetsuppgifterna kan delas upp i fyra grupper,
nämligen
1) att bevaka statens rätt,
2) att tillhandagå regeringen med råd och utredningar i juridiska
angelägenheter,
3) att utöva tillsyn och
4) övriga uppgifter.
Uppgiften att bevaka statens rätt innebär att JK företräder staten i
civila rättegångar och vid uppgörelser utom rätta. Den klart dominerande
gruppen ärenden där JK tillvaratar statens enskilda rätt är den
frivilliga skaderegleringen enligt kungörelsen (1972:416, omtryckt
1976:319) om statsmyndigheternas skadereglering i vissa fall. Enligt
kungörelsen skall JK pröva bl.a. anspråk på grund av beslutsskada,
större anspråk avseende s.k. faktisk skada, anspråk enligt 23 §
datalagen (1973:289, omtryckt 1982:446) och anspråk enligt lagen
(1974:515, omtryckt 1980:442) om ersättning vid frihetsinskränkning.
Uppgiften att tillhandagå regeringen med råd och utredningar i juridiska
angelägenheter innebär främst att JK till regeringen avger
remissyttranden, i allmänhet över lagförslag. Regeringen kan också ge JK
särskilda utredningsuppdrag.
Tillsynsverksamheten är en ursprunglig och alltjämt central uppgift för
JK. Enligt lagen om justitiekanslerns tillsyn har JK tillsyn över att de
som utövar offentlig verksamhet efterlever lagar och andra författningar
samt i övrigt fullgör sina åligganden. Tillsynen omfattar med några
undantag (regeringen och statsråd samt riksdagens myndigheter och dessas
befattningshavare) bl.a. alla statliga och kommunala myndigheter och
deras personal. Tillsynen bedrivs - liksom den tillsyn som utövas av
riksdagens ombudsmän (JO) - genom prövning av klagomål från enskilda
eller myndigheter, genom inspektioner eller genom att JK på eget
initiativ tar upp frågor som han fått kännedom om genom exempelvis
uppgifter i pressen. I JKs tillsynsuppgifter ingår även granskning av de
ärendeförteckningar som de statliga myndigheterna årligen skall avge
till honom. JK får som särskild åklagare väcka åtal mot den som begått
brott i tjänsten och kan på olika sätt ingripa för att få
en försumlig befattningshavare att bli ålagd disciplinpåföljd eller
avskedad eller avstängd från sin tjänst.
JKs övriga åligganden är av skiftande slag. Enligt 9 kap. 1 § TF skall
JK vaka över att de gränser för tryckfriheten som anges i förordningen
inte överskrids. JK är ensam åklagare i mål om tryckfrihetsbrott och i
annat tryckfrihetsmål än tryckfrihetsbrott, t.ex. i vissa fall då
meddelanden lämnas för publicering, samt i mål som i övrigt avser brott
mot bestämmelser i TF (9 kap. 2 §). Sistnämnda kategori av mål omfattar
dels s.k. ordningsförseelser, dels brott mot TF av offentliga
funktionärer, t.ex. obehörigt hindrande av skrifts tryckning och
spridning eller vägran att lämna ut allmän handling som är offentlig.
Såvitt gäller andra brott av offentliga funktionärer än tryckfrihets
brott är dock även JO behörig att väcka åtal.
Det ankommer också på JK att väcka allmänt åtal eller i övrigt föra
talan enligt bestämmelserna i radioansvarighetslagen (1966:756), lagen
(1982:460) om ansvarighet för närradio, lagen (1982:521) om anvarighet
för radio- och kassettidningar samt lagen (1985:1057) om ansvarighet för
lokala kabelsändningar. Nu angivna lagar kommer fr.o.m. den 1 januari
1992 att ersättas av yttrandefrihetsgrundlagen (SFS 1991:1469) och lagen
(1991:1559) med föreskrifter på tryckfrihetsförordningens och
yttrandefrihetsgrundlagens områden. Förutom nu angivna uppgifter i fråga
om radio och TV kommer JK då att få motsvarande roll beträffande de
andra medier som den nya grundlagen reglerar, dvs. främst film och
videogram samt ljudupptagningar. Regeringen har i prop. 1991/92:53
föreslagit att JK också skall ha vissa uppgifter enligt en ny lag om
kabelsändningar till allmänheten.
I JKs uppgifter ingår det också att enligt 8 kap. 6 § rättegångsbalken
hos advokatsamfundets styrelse eller, i den mån så bestämts i samfundets
stadgar, hos något annat av samfundets organ påkalla åtgärd mot den
advokat som åsidosätter sin plikt eller inte längre är behörig att vara
advokat. JK får också enligt 8 kap. 8 § rättegångsbalken överklaga ett
beslut i detta hänseende hos högsta domstolen.
JK har vidare vissa uppgifter enligt datalagen, kreditupplysningslagen
(1973:1173, omtryckt 1981:737), inkassolagen (1974:182, omtryckt
1981:738), lagen (1985:400) om behörighet för justitiekanslern att
överklaga vissa beslut enligt rättegångsbalken samt lagen (1990:484) om
övervakningskameror. Enligt 25 § datalagen, 23 § kreditupplysningslagen
och 19 § inkassolagen får JK hos regeringen föra talan mot
datainspektionens beslut för att tillvarata allmänna intressen. Enligt
lagen om övervakningskameror får JK hos kammarrätten föra en motsvarande
talan. De beslut enligt rättegångsbalken som JK har behörighet att
överklaga gäller avvisande av försvarare och återkallelse av förordnande
av offentlig försvarare.
3 JKs arbetsuppgifter bör ses över
Hösten 1989 behandlade konstitutionsutskottet motioner om en översyn av
JK-ämbetet. Utskottet, som erinrade om att JK-ämbetet tidigare varit
föremål för utredning (SOU 1978:59), ansåg att tiden var inne för en ny
översyn. En sådan översyn kunde enligt utskottet ske i den form
regeringen ansåg lämplig. Den borde särskilt vara inriktad på de
konflikter som kan uppkomma mellan JKs arbetsuppgifter och även
innefatta överväganden rörande en renodling av verksamheten. Detta borde
enligt utskottet ges regeringen till känna (1989/90:KU15). Riksdagen
biföll konstitutionsutskottets hemställan (rskr. 109).
Jag delar uppfattningen att en översyn av justitiekanslerns arbets
uppgifter m.m. nu bör komma till stånd.
Uppdraget bör ges till en särskild utredare.
4 Utgångspunkter för utredningsarbetet
Utredaren bör ha stor frihet att ta upp de frågor som han anser behöver
övervägas och att lägga fram de förslag till lösningar som han finner
lämpliga. Jag skall här endast ange några utgångspunkter för arbetet och
ge några exempel på frågor som kan kräva överväganden. Ytterligare
underlag finns i de motioner som föranledde riksdagens begäran om en
översyn. Jag kommer i det följande att peka på vissa utredningar m.m.
som är av intresse för uppgiften.
Det är enligt min uppfattning klart att det även i fortsättningen
behöver finnas en särskild, fristående jurist på hög nivå som står till
regeringens förfogande för särskilda juridiska utredningsuppgifter och
som på uppdrag av regeringen kan ingripa mot missförhållanden inom den
statliga förvaltningen. Regeringen ansvarar för att den statliga
förvaltningen fungerar tillfredsställande. Den måste då ha möjlighet att
skaffa sig underlag för att bedöma om åtgärder behöver vidtas för att
komma till rätta med missförhållanden. Detta är med vårt
konstitutionella system något som knappast låter sig göra på annat sätt
än genom att anlita ett från regeringen fristående organ. Utredaren bör
överväga det närmare innehållet i denna funktion och lägga fram förslag
till förtydliganden och preciseringar av den. Därvid bör särskilt
övervägas hur tillsynen över domstolarna bör utövas med hänsyn till den
garanti som måste finnas för ett självständigt dömande. Den nuvarande
ordningen har sitt ursprung i en tid då fördelningen i judiciella och
administrativa statsfunktioner inte var så tydlig som i dag.
Justitiekanslern är enligt regeringsformen en förvaltningsmyndighet som
lyder under regeringen, medan domstolarna har en annan ställning.
Tillsynsverksamheten har i många sammanhang framställts som en central
och mycket viktig uppgift för JK. Den närmare utformningen av denna
verksamhet kan emellertid diskuteras från olika utgångspunkter, inte
minst rationalitetshänsyn. Jag tänker då i första hand på JKs behandling
av klagomål från enskilda.
Med tanke på de ordinära möjligheter att överklaga beslut som finns och
på förekomsten av andra tillsynsorgan kan det diskuteras vilken
betydelse anmälningar från enskilda bör ha för JKs tillsynsverksamhet.
Det finns i dag risk för ett dubbelarbete genom att både JO och JK
prövar klagomål från enskilda, även om dessa myndigheter i praktiskt
samarbete söker motverka något sådant. Utredaren bör överväga vilken
omfattning JKs tillsyn bör ha och i vilka former den skall bedrivas. Av
särskilt intresse är fördelningen av arbetsuppgifter mellan JK och JO.
Också här kan JKs tillsyn över domstolarna komma i blickpunkten.
Det övervägande antalet ärenden där JK bevakar statens enskilda rätt
hänför sig till den frivilliga skaderegleringen enligt kungörelsen om
statsmyndigheternas skadereglering i vissa fall. Enligt skadereg
leringskungörelsen har JK dessutom ett allmänt överinseende över den
statliga skaderegleringen enligt skadeståndslagen.
Som tidigare nämnts innebär uppgiften att bevaka statens rätt till
mycket stor del att handlägga olika skadeståndsärenden. Det finns här
särskild risk för den typ av konflikter som riksdagen berört. JKs
nuvarande befattning med detta slags frågor kan därför ifrågasättas
utifrån dels rättssäkerhetsaspekter, dels intresset att renodla JKs
verksamhet. Utredningen bör därför ånyo överväga om det är lämpligt att
JK har kvar denna uppgift eller om han bör avlastas denna typ av
ärenden. Härvid bör utredningen överväga vilka andra lösningar som är
lämpliga för att dels tillförsäkra den enskilde en tillfredsställande
behandling av skadeståndsanspråket, dels bevaka statens rätt.
En lösning som kan övervägas är om inte skadeståndsärenden i större
utsträckning kan handläggas av de myndigheter vilkas verksamhet
anspråken rör. Ett underlag i detta avseende finns i
promemorian (Ds Ju 1983:5) Myndigheternas bevakning av statens rätt och
i riksrevisionsverkets rapport angående statliga myndigheters
fordringsbevakning och skadereglering (dnr 87-331). Promemorian och
rapporten bör jämte remissyttrandena över promemorian överlämnas till
utredaren.
JK-utredningen föreslog på sin tid att en statsadvokat skulle inrättas
med uppgift att bevaka statens rätt (SOU 1978:59). Detta förslag
genomfördes aldrig (se prop. 1980/81:100 Bilaga 5 s. 85). En sådan
lösning kan emellertid enligt min mening ånyo övervägas.
Vidare bör det undersökas om inte vissa ärendegrupper kan föras över
till någon annan myndighet som sysslar med liknande ärenden. En
möjlighet är därvid att ärenden handläggs hos den myndighet som har
motsvarande uppgift i fråga om ersättning enligt brottsskadelagen
(1978:413). Det kan i sammanhanget nämnas att brottsskadenämnden nyligen
har gjort en översyn av sin verksamhet och organisation och sina
arbetsformer (dnr 90-47).
Slutligen finns alternativet att JK behåller den nu behandlade
arbetsuppgiften.
I riksdagen har tagits upp den intressekonflikt som kan uppkomma genom
att JK både utövar tillsyn över myndigheternas personal och bevakar
statens rätt gentemot en enskild som anser sig ha lidit skada på grund
av en myndighets agerande. Denna konflikt aktualiseras i de fall JK
finner anledning att inleda förundersökning mot en befattningshavare på
grund av misstanke om brott som förövats i tjänsten. Om den brottsliga
gärningen innebär att en enskild lidit skada genom att
befattningshavaren åsidosatt vad som åligger honom, kommer JK inte bara
att kunna uppträda som åklagare och söka få fram alla relevanta
omständigheter för denna uppgift. Han kan också komma att uppträda som
motpart till den skadelidande och i den ställningen tillvarata statens
ekonomiska intressen. Det har hävdats att JK i en sådan situation inte
fullt ut har möjligheter att på ett rättvist sätt belysa de omständig
heter som talar mot staten och de som talar för motparten. Utredaren bör
överväga om någon förändring är påkallad för att en sådan situation
skall undvikas och - om så anses vara fallet - lägga fram förslag till
lösningar.
Fråga kan också uppkomma om att aktualisera ingripanden med disciplinära
åtgärder i skilda sammanhang. På liknande sätt som när JK inleder en
förundersökning kan det i ett disciplinärende förutom den aktuelle
befattningshavaren finnas en motpart, en enskild, som lidit skada. I en
sådan situation kan en intressekonflikt uppkomma. Om en befatt
ningshavare har åsidosatt vad som åligger honom i hans tjänst i sådan
grad att JK finner anledning att anmäla vederbörande till den som har
befogenhet att besluta om disciplinpåföljd, eller de mera ingripande
påföljderna avsked eller avstängning, kan befattningshavaren också genom
sitt förfarande ha föranlett att anspråk på ersättning rests mot staten
av den som drabbats av den felaktiga åtgärden. I sådana lägen kommer JK
på samma sätt som när han uppträder som åklagare att uppträda dels som
part i disciplinmålet, dels som företrädare för det allmänna i
ersättningsärendet med uppgift att ta tillvara statens enskilda rätt,
och samma risk för konflikt mellan hans olika roller kan uppstå.
En än mer påtaglig risk för konflikt mellan JKs olika uppgifter
uppkommer i de fall den enskilde som anser sig ha lidit skada genom en
myndighets åtgärd grundar sitt anspråk på JKs eget agerande i ett
brottmål eller disciplinförfarande.
Samtliga befattningshavare över vilka JK har tillsyn omfattar även JOs
tillsynsområde. En möjlighet att förhindra en uttalad intressekonflikt
av det antydda slaget är att dela upp tillsynsverksamheten på så sätt
att, sedan en utredning verkställts som enligt JK bör föranleda
ingripande med disciplinära eller andra åtgärder, ärendet
överlämnas till JO eller någon annan myndighet som i brottmålet eller i
det disciplinära systemet företräder det allmänna. I konsekvens med vad
jag tidigare anfört bör frågan om JKs tillsyn över domstolarna särskilt
uppmärksammas.
Lösningar i de nu beskrivna konfliktsituationerna kan sålunda
åstadkommas genom förändringar i antingen tillsyns- eller skade
regleringsverksamheten hos JK, eller bådadera.
Kritiken beträffande JKs funktioner inom tryckfrihets- och yttrande
frihetsområdena har gjort gällande att JKs objektivitet kan sättas i
fråga. JKs uppgifter inom dessa områden innefattar bl.a. att vaka över
tryckfrihetens gränser och att inskrida med åtgärder i fall av tryckfri
hetsbrott. JK kan samtidigt sägas ha till uppgift att värna om den
enskildes tryck- och yttrandefrihet. En konflikt kan sålunda anses
föreligga genom att JK t.ex. både skall ingripa i de fall myndigheter
eller offentliga funktionärer försöker ta reda på s.k. "läckor" men
också när någon överskridit sin tryck- eller meddelarfrihet.
Enligt min mening bör inte grunddragen i systemet sättas i fråga.
Således torde det inte vara lämpligt att låta JKs uppgifter i
tryckfrihetsmål m.m. handläggas av den vanliga polis- och
åklagarorganisationen som i andra brottmål. Vad frågan i stället närmast
gäller är huruvida JK skall ha kvar samtliga sina uppgifter på
yttrandefrihetens område eller om någon eller några av uppgifterna skall
anförtros en annan central myndighet som fyller de krav på hög juridisk
kompetens och självständig ställning som bör ställas. Utredaren bör
belysa denna fråga och föreslå de förändringar som kan anses motiverade.
Konflikt mellan JKs roller kan uppstå också då han uppträder som part
inför en domstol samtidigt som han genom sin tillsynsfunktion skall
granska samma domstols handläggning av målet. Han kan också uppträda som
motpart till en advokat vilken det enligt 8 kap. 6 § rättegångsbalken
också åligger honom att granska. Detta är situationer som oftast inte
leder till några komplikationer men som i detta sammanhang ändå bör
övervägas närmare.
Det finns också anledning för utredaren att se på JKs övriga uppgifter
för att om möjligt ytterligare renodla och effektivisera verksamheten,
t.ex. uppgifterna enligt datalagen och de andra speciella lagar som jag
redogjort för.
Även om JKs verksamhet i dag bedrivs effektivt bör utredaren sträva
efter att förslagen om möjligt skall leda till minskade kostnader.
Givetvis måste dock en avvägning göras mellan önskemålet om
rationalisering och minskade kostnader å ena sidan och intresset att
upprätthålla hög rättssäkerhet å andra sidan.
Utredaren bör också se på de administrativa konsekvenserna av de förslag
som han lämnar.
5 Utredningsarbetet
För utredningen gäller regeringens direktiv till samtliga kommittéer och
särskilda utredare angående utredningsförslagens inriktning (1984:05)
och angående beaktande av EG-aspekter i utredningsverksamheten
(1988:43).
Utredaren bör samråda med utredningen (Ju 1989:03) om det allmännas
skadeståndsansvar och utredningen (Fi 1990:12) om försäkring av statens
egendom. Utredaren bör också beakta det arbete som pågår inom JK med
anledning av de särskilda direktiv avseende JK som regeringen utfärdade
den 23 maj 1991 och som avser anslagsframställningen för budgetperioden
1993/94-1995/96.
Utredningsarbetet bör vara avslutat före 1992 års utgång. Om
grundlagsändringar skulle bli aktuella, kan i så fall en proposition om
sådana läggas fram i december 1993 (jfr 8 kap. 15 § RF).
6 Hemställan
Med hänvisning till vad jag nu har anfört hemställer jag att regeringen
bemyndigar det statsråd som har till uppgift att föredra ärenden om
statsrätt och förvaltningsrätt
att tillkalla en särskild utredare - omfattad av kommittéförordningen
(1976:119) - med uppdrag att se över justitiekanslerns arbetsuppgifter
m.m. samt
att besluta om sakkunniga, experter, sekreterare och annat biträde åt
utredaren.
Vidare hemställer jag att regeringen beslutar att kostnaderna skall
belasta andra huvudtitelns anslag Utredningar m.m.
7 Beslut
Regeringen ansluter sig till föredragandens överväganden och bifaller
hennes hemställan.
(Justitiedepartementet)