Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Biobränslekommission, Dir. 1991:11
Departement: Industridepartementet
Beslut: 1991-02-14
Dir. 1991:11
Beslut vid regeringssammanträde 1991-02-14
Chefen för industridepartementet, statsrådet Molin, anför.
Mitt förslag
Jag föreslår att en kommission tillkallas för att analysera de
långsiktiga förutsättningarna för en ökad kommersiell användning av
biobränslen samt lämna förslag till åtgärder för att stärka
biobränslenas konkurrenskraft.
Kommissionen bör med förtur redovisa överväganden och förslag om
samordning och förs tärkning av pågående utvecklingsinsatser för
biobränslen.
Bakgrund
De energipolitiska styrmedlen har under en följd av år utformats bl.a.
med syfte att främja användningen av alternativa energikällor ,
exempelvis inhemska bränslen. Ett av motiven för detta har varit en
önskan att minska Sveriges kraftiga oljeberoende. Användningen av
inhemska bränslen har ökat stadigt under 1980-talet, delvis som en följd
av en aktiv energiskattepolitik, statliga oljeersättnin gsprogram och
stöd till forskning och utvec kling.
Inhemska bränslen svarar i dag för omkring 65 TWh tillfört bränsle per
år, vilket motsvarar närmare 15 % av Sveriges totala energitillförsel.
Omkring två tredjedelar av dessa bränslen används inom massa- och
trävaruindustrin. Resterande del används inom fjärrvärme sektorn och för
direkt uppvärmning av småhus.
De inhemska bränslen som används i dag består till övervägande del av
skogsbränslen, dvs. ved, flis, lutar, bark m.m. Energiskog och andra
energigrödor är ännu inte kommersiellt tillgängliga. Torv och avfall
svarar sammantaget för en relativt liten andel av de inhemska bränslena,
även om dessa bränslen har haft betydelse för det minskade oljeberoendet
inom fjärrvärmesektorn.
Risken för klimatförändringar till följd av utsläpp av koldioxid från
förbränning av fossila bränslen har uppmärksammats alltmer und er senare
år. Det är därför angeläget att fossila bränslen i största möjliga
utsträckning ersätts av förnybara energikällor som inte ger något
nettotillskott av koldioxid till atmosfären. Biobränslena, främst
skogsbränslen och olika slag av energigrödor, har därför en viktig roll
i det framtida energisystemet.
En ökad användning av biobränslen kan innebära ett värdefullt
sysselsättningstillskott, bl.a. i de regionalpolitiskt prioriterade
delarna av landet.
Omfattande forsknings- och utvecklingsinsatser i fråga om biobränslen
har gjorts och pågår, bl.a. inom ramen för energiforskningsprogrammet
och med stöd av energiteknikfonden. Flera samarbetsprojekt av
utvecklingskaraktär drivs av kraftföretagen tillsammans med bl.a.
kommuner, lantbruksnäringen och skogsindustrin.
Det finns skilda bedömningar av tillgången på biobränslen. Statens
energiverk och statens naturvårdsverk redovisade hösten 1989 i
rapporten ''Ett miljöanpassat energisystem'' en bedömning av den fysiska
tillgången på biobränslen år 2015. Då hänsyn tas till miljömässiga och
tekniska restriktioner, är den totala potentialen enligt verkens
bedömning 90--140 TWh per år, dvs. 40--110 % större än dagens
användning. Rapporten har remissbehandlats. Flera remissinstanser har
kommenterat verkens bedömning av biobränslepotentialen. Några instanser
anser att tillgången på biobränslen är betydligt större än vad som anges
i rapporten, medan andra anser att tillgången har överskattats eller att
tillräcklig hänsyn inte har tagits till det framtida behovet av
träfiberråvara för industriändamål.
Det pågående omställningsprogrammet för jordbruket kan komma att få
betydelse för tillgången på energiskog. Enligt 1990 års livsmedels-
politiska beslut (prop. 1989/90:146, JoU25, rskr. 327) kan
anläggningsstöd erhållas bl.a. för plantering av energiskog.
En förutsättning för att biobränslen skall kunna spela en större roll i
det framtida energisystemet är att de kan konkurrera främst med de
fossila bränslena i såväl el- som värmeproduktionen. Tekniken för
utnyttjande av biobränslen är i vissa fall ännu inte tillräckligt
utvecklad för att dessa skall klara en sådan konkurrens.
Den tekniska utvecklingen stimuleras av internationella kontakter. Inom
forskningen förekommer av tradition ett omfattande internationellt
kunskapsutbyte. Inom industrin är det ofta utsikterna till lönsam
internationell marknadsföring som motiverar företagen till omfattande
utvecklingsinsatser. När det gäller modern teknik för storskalig
användning av biobränslen kan den internationella marknaden för
närvarande bedömas vara liten. För att främja en ökad kommersiell
användning av biobränslen finns det därför skäl att överväga att
komplettera den pågående forskningen med förstärkta insatser för
industriell teknikutveckling. Sådana överväganden bör göras av en
särskilt tillkallad kommission.
Uppdraget
Jag föreslår att en kommission tillkallas för att analysera de
långsiktiga förutsättningarna för en ökad kommersiell användning av
biobränslen samt lämna förslag till åtgärder för att stärka
biobränslenas konkurrenskraft.
Kommissionen bör som utgångspunkt för sitt arbete inventera de faktorer
som i dag försvårar en ökad användning av biobränslen. Därvid bör
beaktas såväl tekniska och ekonomiska som institutionella eller andra
hinder. Hänsyn bör tas till den pågående internationaliseringen av
energimarknaderna.
En grundläggande princip vid bedömningen av tillgången på biobränsle bör
vara att produktionen och investeringarna inom skogsindustrin inte får
äventyras av att användningen av träfiberråvara för energiändamål ökar.
Lagen (1987:588) om träfiberråvara syftar till att motverka brister inom
skogsindustrins råvaruförsörjning. En översyn av träfiberlagen har
nyligen genomförts (I 1990:01). Utredaren avlämnade sin rapport den 8
februari 1991. Utredarens förslag bereds för närvarande inom
regeringskansliet. Kommissionen bör beakta resultatet av detta arbete.
Skogsbränslen i form av avverkningsrester från skogsbruket svarar för en
stor del av de biobränslen som i dag används inom fjärrvärmesektorn.
Sådana bränsleråvaror anses inte vara industriellt förädlingsbara.
Användningen av avverkningsrester är därför inte prövningspliktig enligt
träfiberlagen. Tillgången på skogsbränslen är således beroende av bl.a.
den avverkning som sker för skogsindustrins råvaruförsörjning och av
ekologiska begränsningar för uttag av skogsråvara. Kommissionen bör
belysa hur utvecklingen av skogsindustrins produktion och råvarubehov
påverkar tillgången på skogsbränslen.
Inför kärnkraftsavvecklingen är möjligheten till elproduktion baserad på
biobränslen av särskilt intresse. Kommissionen bör värdera möjligheten
till elproduktion med biobränslen i större skala. Härvid bör särskilt
bedömas behovet av fortsatt forskning och teknikutveckling för att uppnå
en hög elverkningsgrad i biobränslebaserade anläggningar.
Utvecklingsinsatser rörande bioenergi görs i dag bl.a. av statliga
myndigheter, forskningsinstitutioner, kraftföretag, bränsleproducenter
och berörd tillverkningsindustri. Kommissionen bör med förtur redovisa
ett förslag till samordning och förstärkning av detta arbete. Syftet bör
vara att statliga och andra satsningar på ett effektivt sätt skall kunna
kanaliseras till lämpliga kommersiella utvecklingsprojekt. Samordningen
kan ske exempelvis genom bildande av ett industriellt utvecklingsbolag
med huvuduppgift att initiera och delta i industriella
utvecklingsprojekt för biobränsle.
Kommissionen bör i övrigt vara oförhindrad att lägga fram förslag som
främjar en ökad kommersiell användning av biobränslen.
Kommissionen bör redovisa en bedömning av biobränslenas roll för el- och
värmeförsörjningen i första hand under perioden fram till år 2010.
Hänsyn bör därvid tas till såväl den fysiska pot entialen som
möjligheterna till ekonomiskt bärkraftig etablering på en marknad. Såväl
skogsbränslen och energigrödor som vissa sorterade avfallsfraktioner bör
omfattas av kommissionens bedömning.
Kommissionen bör även bedöma storleken av det sysselsättningstillskott
som en ökad användning av biobränslen kan innebära i olika delar av
landet.
En väsentligt ökad användning av biobränslen kan komma att innebära
miljöproblem bl.a. i form av utsläpp av luftföroreningar, svårigheter
att hantera askan, påverkan på landskapsbilden och andra allmänna
markanvändningsintressen, försämring av markens långsiktiga
produktionsförmåga och läckage av växtnäring och bekämpningsmedel.
Kommissionen bör utgå från en helhetssyn på användningen av biobränslen
som energiråvara. Därför bör så långt det är möjligt hänsyn tas till
miljöpåverkan och ekonomi i samtliga led i kedjan från odling och skörd
via bränsleframställning, transport, lagring och nyttiggörande av
energiinnehållet till omhändertagande av restprodukterna.
Kommissionen bör bedöma risken för såväl direkta som indirekta
miljöeffekter av ökad biobränsleanvändning och utforma sina förslag me d
utgångspunkt i att de samlade negativa effekterna för miljön skall bli
så små som möjligt.
Tidplan, arbetsformer m.m.
Kommissionen bör senast den 1 juli 1992 redovisa resultatet av sitt
arbete.
Överväganden och förslag som rör samordning och förstärkning av pågående
utvecklingsinsatser för biobränslen bör redovisas senast de n 30 oktober
1991.
Kommissionens samlade förslag skall rymmas inom en finansiell ram på 625
milj.kr.
Förslag till åtgärder skall tas fram med beaktande av
regelreformeringsaspekter (jfr prop. 1990/91:100, bil.2 s.48--53).
Samråd bör ske med utredningen (Jo 1990:03) om utvärdering och översyn
av skogspolitiken.
För arbetet bör vidare gälla regeringens direktiv (dir. 1984:5) till
samtliga kommittéer och särskilda utredare angående utredningens
inriktning.
Kommissionen bör vidare betakta innehållet i regeringens direktiv (dir.
1988:43) angående EG-aspekter i utredningsverksamheten.
Hemställan
Med hänvisning till vad jag nu har anfört hemställer jag att regeringen
bemyndigar chefen för industridepartementet.
att tillkalla en kommission -- omfattad av kommittéförordningen
(1976:119) -- bestående av högst 5 ledamöter med uppdrag att analysera
de långsiktiga förutsättningarna för en ökad kommersiell användning av
biobränslen samt lämna förslag till åtgärder för att stärka
biobränslenas konkurrenskraft,
att utse en av le damöterna att vara ordförande,
att besluta om sakkunniga, experter, sekreterare och annat biträde åt
kommissionen.
Vidare hemställer jag att regeringen beslutar att kostnaderna skall
belasta tolfte huvudtitelns anslag Utredningar m.m.
Beslut
Regeringen ansluter sig till föredragandens överväganden och bifaller
hans hemställan.
(Industridepartementet)