Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Tilläggsdirektiv till utredningen för översyn av vissa frågor inom arbetsskadeförsäkringen, Dir. 1991:109
Departement: Socialdepartementet
Beslut: 1991-12-05
Dir. 1991:109
Beslut vid regeringssammanträde 1991-12-05
Statsrådet Könberg anför.
Mitt förslag
Jag förelår att det uppdrag som har lämnats kommittén för översyn av
vissa frågor inom arbetsskadeförsäkringen (dir. 1991:74) övertas av en
särskild utredare.
Uppdraget skall inriktas på att överväga förslag till ändring av
grunderna för vad som skall betraktas som arbetsskada, så att beslut om
att bevilja ersättning enligt lagen (1976:380) om arbetsskadeförsäkring
bygger på ett fastare underlag än vad som är fallet med nuvarande
regler. Förslagen skall syfta till ändringar i lagstiftningen för att
uppnå ökad klarhet i avgränsningen mellan arbetsrelaterade och icke
arbetsrelaterade skador.
I uppdraget skall vidare ingå att överväga under vilka förutsättningar
försäkringsskyddet för arbetsskadade kan tillgodoses i annan ordning än
den nuvarande. Utredaren skall särskilt pröva förutsättningarna för en
obligatorisk arbetsskadeförsäkring som tecknas i privata
försäkringsbolag och föreslå de lagregler som behövs som grund för en
sådan försäkring.
Om ett försäkringssystem av hittillsvarande modell bedöms som mest
ändamålsenligt, skall utredaren överväga om och i så fall hur
arbetsskadeavgiften bör differentieras för att stimulera till
arbetsmiljöförbättringar. Skulle det då bedömas lämpligt med ett system
med differentiering av också andra socialavgifter utifrån företagens
kostnader för sjukfrånvaro skall förslag lämnas till ett sådant system.
Utredaren skall också pröva vilka åtgärder som behöver vidtas dels för
att tillgodose bl.a. arbetarskyddsverkets behov av information om
arbetsskador och hälsorisker i arbetsmiljön, dels för att nedbringa
administrationskostnaderna för prövning och utbetalning av ersättningar
enligt äldre yrkesskadelagstiftning.
Tidigare behandling
Den förutvarande regeringen utfärdade den 22 augusti 1991 direktiv för
en kommitté för översyn av vissa frågor inom arbetsskadeförsäkringen.
Uppgiften för kommittén är enligt direktiven i huvudsak att göra en
analys av bestämmelserna i 2 kap. lagen om arbetsskadeförsäkring och
utifrån denna analys bedöma om lagen fått en från vissa synpunkter
ändamålsenlig utformning. Kommittén skall vid behov lämna förslag till
lagändringar. Uppdraget är dock begränsat så till vida att förslag inte
skall läggas fram om någon principiell ändring av bevisregeln i lagens
2kap. 2§. Kommittén skall ha slutfört sitt uppdrag vid utgången av
januari 1992.
I regeringens proposition (1991/92:40) om vissa socialförsäkringsfrågor
m.m., som för närvarande behandlas av riksdagen, föreslås att samord
ningstiden inom arbetsskadeförsäkringen förlängs från 90 till 180 dagar
fr.o.m. den 1 januari 1992. I propositionen framhålls att förslaget om
en förlängd samordningstid skall ses som ett första steg att komma till
rätta med problemen med arbetsskadeförsäkringen samt att direktiv skall
ges för en genomgripande översyn av hela arbetsskadeförsäkringen. Därvid
skall såväl möjligheten att införa en obligatorisk ansvarsförsäkring för
arbetsgivarna som förutsättningarna för ett avgiftsuttag som
differentieras med hänsyn till arbetsskaderiskerna prövas.
Arbetsskadebegreppet skall också ses över och stramas upp. I
propositionen framhålls vidare det otillfredsställande i att
arbetsskadeförsäkringen är ett hinder i rehabiliteringsarbetet, liksom
att utvecklingen av försäkringens kostnader och det växande underskottet
i arbetsskadefonden är ytterst oroväckande.
Arbetsmiljökommissionen har i betänkandet (SOU 1990:49) Arbete och hälsa
framhållit att det finns två väsentliga svagheter med den generella
arbetsgivaravgiften. Dels belastar avgiften företagen och
förvaltningarna orättvist, dels fungerar inte avgiften som ett
ekonomiskt incitament för att förbättra arbetsmiljön. Kommissionen har
därför föreslagit att delar av den nuvarande arbetsgivaravgiften förs
samman till en arbetslivsavgift, som skall vara differentierad och i
princip täcka kostnaderna för brister i arbetsmiljön.
Arbetslivsavgiften, som enligt förslaget skall fastställas av
försäkringskassan, bör enligt kommissionen bestå av en generell del, som
betalas solidariskt av alla arbetsgivare, och en kostnadsanpassad del.
Den kostnadsanpassade delen skall bestämmas utifrån företagets kostnader
för sjukfrånvaro, dvs. sjukpenning enligt lagen (1962:381) om allmän
försäkring, arbetsskadesjukpenning samt en begränsad del av kostnaderna
för förtidspensioner och arbetsskadelivräntor. Enligt kommissionen skall
det finnas möjlighet till avgiftsreducering för arbetsgivare som tagit
initiativ utöver det vanliga för att förbättra arbetsmiljön eller
motverka utslagning och utestängning. Arbetsmiljökommissionens
betänkande har remissbehandlats och dess förslag har i vissa delar
föranlett beslut av riksdagen (1990/91:AU22, rskr. 302) efter förslag i
proposition (1990/91:140) Arbetsmiljö och rehabilitering.
I propositionen (1990/91:141) om rehabilitering och
rehabiliteringsersättning konstaterades dock att
arbetsmiljökommissionens förslag om en arbetslivsavgift inte var så
genomarbetat att det var möjligt att realisera i föreliggande form.
Remissvaren var visserligen övervägande positiva men det fanns kritik
mot olika delar i det skisserade förslaget. I propositionen anfördes att
möjligheterna och konsekvenserna av ett system med differentierade
arbetsgivaravgifter skulle utredas närmare i samband med den fortsatta
beredningen av frågor om arbetsskadeförsäkringen.
Vid riksdagens behandling av propositionen framhöll socialförsäkringsut
skottet i betänkandet 1990/91:SfU16 att det var angeläget att ekonomiska
styrmedel infördes som kunde medverka till att åstadkomma bättre arbets
miljöer. Utskottet ansåg därför att regeringen snarast borde återkomma
till riksdagen med förslag om differentierade arbetsgivaravgifter. Detta
gav riksdagen som sin mening regeringen till känna (rskr. 303). Något
uppdrag att utreda möjligheterna och konsekvenserna av ett system med
differentierade arbetsgivaravgifter har inte lämnats till kommittén för
översyn av vissa frågor inom arbetsskadeförsäkringen.
Problemen med arbetsskadeförsäkringen m.m.
Enligt gällande lag skall arbetsskadeförsäkringen finansieras genom en
särskild arbetsgivaravgift. Av influtna medel skall en viss del tillför
as staten som bidrag till kostnaderna för försäkringens förvaltning.
Återstoden skall tillföras arbetsskadefonden med vars tillgångar
kostnaderna för ersättningar enligt lagen om arbetsskadeförsäkring och
motsvarande äldre bestämmelser skall täckas. Arbetsskadefondens kapital
är emellertid förbrukat och utgifter utöver de löpande
avgiftsinkomsterna täcks tills vidare från en inkomsttitel i
statsbudgeten. Belastningen på statsbudgeten till följd av bristande
finansiering beräknas till drygt 8 miljarder kr. för budgetåret 1992/93.
De inkomster som skall finansiera utgifterna för arbetsskador är således
helt otillräckliga.
Vidare har arbetsskadeförsäkringen, med dess i princip hundraprocentiga
ersättningsnivå och med de långa handläggningstiderna, kommit att utgöra
ett hinder i rehabiliteringen av de arbetsskadade. Detta är djupt
olyckligt och kraftfulla åtgärder måste vidtas för att komma till rätta
med problemen med arbetsskadeförsäkringen.
Den omläggning av sjukförsäkringen fr.o.m. den 1januari 1992 som följer
av lagen (1991:1047) om sjuklön medför en viss omfördelning av
kostnaderna för sjukfrånvaro mellan olika företag. De som har en större
andel korttidsfrånvaro kommer automatiskt att drabbas av högre kostnader
än andra. Införandet av lagstiftningen om sjuklön innebär således i
praktiken en form av avgiftsdifferentiering när det gäller
korttidsfrånvaron. Detta torde emellertid inte utgöra tillräckligt
incitament för att stimulera till arbetsmiljöförbättringar och övriga
insatser som kan göras för att minska sjukfrånvaron.
Utredningsuppdraget
Problemen med arbetsskadeförsäkringen är mångfasetterade samtidigt som
det är angeläget att skyndsamt nå fram till lösningar. En särskild
utredare bör därför tillkallas för att från kommittén överta uppdraget
att göra en översyn av arbetsskadeförsäkringen. För att undvika onödig
tidsutdräkt bör utredaren bedriva sitt arbete så att det redan från
början omfattar samtliga centrala frågor som uppdraget avser. Sålunda
bör utredaren samtidigt dels överväga förslag till ändring av grunderna
för vad som skall betraktas som arbetsskada, dels överväga under vilka
förutsättningar försäkringsskyddet för arbetsskadade kan tillgodoses på
annat sätt än genom nuvarande system.
Utredaren bör generellt uppmärksamma de administrativa konsekvenserna av
förslagen samt även beakta att de inte får leda till utslagning eller
utestängning av arbetskraft från arbetsmarknaden.
Arbetsskadebegreppet
Arbetsskadeförsäkringen har, vilket framhållits i olika sammanhang, be
tydelse för det förebyggande arbetsmiljöarbetet och för möjligheterna
att upptäcka nya arbetsmiljörisker. Genom arbetsskadeanmälningarna får
ansvariga myndigheter, företag, organisationer och andra intressenter
kännedom om brister i arbetsmiljön som leder till arbetsskador. För att
försäkringen skall kunna fylla denna funktion är det viktigt att gränsen
mellan arbetsrelaterade och icke arbetsrelaterade skador kan
upprätthållas. Detta gäller även om en annan ordning för regleringen av
ersättningen till arbetsskadade införs än den som gäller idag. Också i
det fall en obligatorisk arbetsskadeförsäkring som tecknas i privata
försäkringsbolag införs behövs ett instrument med vilket man med en
rimlig grad av säkerhet kan identifiera de skador som faktiskt har sin
grund i arbetet.
Frågan är om arbetsskadeförsäkringen med nu gällande presumtion om
orsakssamband mellan skadlig inverkan i arbetet och en uppgiven skada
leder till att en rimlig sådan gräns upprätthålls. Enligt min
uppfattning är så inte fallet och jag anser det därför nödvändigt att
åtgärder vidtas för att ändra detta förhållande. En befogad åtgärd bör
då vara att överväga vilka ändringar som behövs när det gäller grunderna
för vad som skall betraktas som arbetsskada.
Utredaren skall därför överväga och lämna förslag till ändring av de
grundläggande bestämmelserna om arbetsskada i 2kap. lagen om arbets
skadeförsäkring i syfte att åstadkomma en tydligare avgränsning mellan
arbetsrelaterade och icke arbetsrelaterade skador. Med denna
utgångspunkt bör utredaren kunna ompröva dessa regler utan någon
särskild begränsning.
Utredaren bör också pröva behovet av anpassning av lagstiftning som
anknyter till lagen om arbetsskadeförsäkring, t.ex. lagen (1977:265) om
statligt personskadeskydd.
Vidare skall konsekvenserna för försäkringskassorna och förvaltnings
domstolarna av ändrad lagstiftning så långt möjligt anges.
Utredarens förslag kan komma att inverka på de avtalsbundna försäkringar
om ersättning vid arbetsskada som tillkommit efter överenskommelse i
kollektivavtal mellan arbetsmarknadens parter, t.ex.
Trygghetsförsäkringen vid arbetsskada (TFA). Utredaren bör analysera och
bedöma konsekvenserna för dessa försäkringar av förslagen. Beaktas bör
även om förslagen kan förväntas få återverkningar på benägenheten hos
dem som skadas att föra fram skadeståndsanspråk mot arbetsgivare.
Utredaren bör redovisa uppdraget i denna del senast den 30 april 1992.
Ändrad ordning för arbetsskadeersättning
Utredaren skall överväga i vad mån de arbetsskadades rätt till kompensa
tion för inkomstbortfall kan tillgodoses på annat sätt än genom
nuvarande ordning för prövning och utbetalning av ersättningar.
Utredaren bör i första hand pröva förutsättningarna för en obligatorisk
arbetsskadeförsäkring som tecknas i privata försäkringsbolag, dvs. ett
system liknande det som finns på biltrafikens område. Fördelarna med en
sådan försäkring är att premierna kan differentieras utifrån riskerna
för arbetsskador hos företag och branscher samt att det därmed skapas
ett incitament även för försäkringsbolagen att medverka till
rehabiliteringen av de arbetsskadade. Det står emellertid utredaren
fritt att överväga annan lämplig lösning.
Utredaren bör, om ett alternativ till nuvarande ordning ter sig framkom
lig, utarbeta förslag till författningsbestämmelser som behövs som grund
för ett nytt allmänt arbetsskadesystem. I ett sådant sammanhang torde få
övervägas behovet av regler bl.a. om vem som skall vara skyldig att
teckna en försäkring, vem som får meddela försäkring, vilka skador
försäkringen skall omfatta, ersättningens storlek och vilken ordning som
skall gälla för överprövning av beslut i uppkommande ersättningsärenden.
Sveriges åtaganden enligt internationella överenskommelser på
arbetsskadeområdet måste beaktas vid utformningen av de regler som
behövs.
Om ett försäkringssystem av hittillsvarande modell trots allt skulle
förordas skall utredaren överväga om och i vilken utsträckning
arbetsskadeavgiften bör differentieras för att stimulera till
arbetsmiljöförbättringar.
Utredaren skall också pröva möjligheten att differentiera arbetsgivarav
gifterna med hänsyn tagen till företagens kostnader för sjukfrånvaro. Om
förutsättningar bedöms föreligga skall förslag lämnas till ett system
med differentierade arbetsgivaravgifter med syfte att skapa incitament
för företagen att vidta åtgärder för att minska sjukfrånvaro och
förtidspensionering.
Utredaren skall särskilt uppmärksamma de administrativa konsekvenserna,
inklusive eventuella konsekvenser för domstolsväsendet, av ett diffe
rentierat avgiftssystem samt beakta att systemet inte får leda till
utslagning eller utestängning av arbetskraft från arbetsmarknaden.
Som tidigare nämnts har arbetsskadeförsäkringen betydelse för det före
byggande arbetsmiljöarbetet. Arbetsskadeanmälningarna ligger till grund
för arbetsskadestatistiken. Informationen till yrkesinspektionen och
arbetarskyddsstyrelsens informationssystem om arbetsskador (ISA) måste
tillgodoses. Utredaren skall därför överväga om och i så fall vilka
åtgärder som behöver vidtas för att tillgodose arbetarskyddsverkets
behov av information.
Konsekvenserna för socialförsäkringsadministrationen av ändrad lagstift
ning skall anges, liksom vilken anpassning som kan behöva göras av lag
stiftning som anknyter till lagen om arbetsskadeförsäkring.
Utredaren skall göra en samlad bedömning av de ekonomiska konsekvenserna
för de olika alternativen. I detta sammanhang skall utredaren också
beakta att de nya regler om rehabilitering som träder i kraft den 1
januari 1992 (prop. 1990/91:141, SfU16, rskr. 303) kan komma att få
konsekvenser också för kostnaderna för arbetsskador. Avsikten med
rehabiliteringsbestämmelserna är att ge personer med upprepad
korttidssjukskrivning eller begynnande långtidssjukskrivning möjlighet
till en tidig och aktiv rehabilitering med en rehabiliteringsersättning
på samma nivå som den nuvarande arbetsskadesjukpenningen. I stor
utsträckning bör detta komma att bli av betydelse för personer som
drabbas av arbetsskador. Eftersom det kan förväntas att ett stort antal
av dessa personer tidigt fångas upp av arbetsgivarnas och/eller
försäkringskassornas rehabiliteringsverksamhet med en snabb återgång i
lämpligt arbete som följd, kan det nya systemet antas få effekt i form
av minskade kostnader för arbetsskador.
Vidare skall konsekvenserna av förslagen för de avtalsbundna försäkring
arna om ersättning vid arbetsskada analyseras och bedömas.
De övergångsfrågor som uppkommer till följd av ny eller ändrad lagstift
ning bör ägnas särskild uppmärksamhet och förslag utarbetas också i så
dant avseende.
Vidare bör utredas vilka åtgärder som lämpligen kan vidtas för att ned
bringa administrationskostnaderna för prövning och utbetalning av
ersättningar enligt lagen om yrkesskadeförsäkring. Denna lag upphörde
att gälla den 1juli 1977 men tillämpas alltjämt på skador som inträffat
före denna dag. Kostnaderna för sjukpenning och livränta från
yrkesskadeförsäkringen uppgick år 1990 till 1150milj.kr.
Mot bakgrund av de ändringar som kan komma att ske i fråga om arbets
skadeförsäkringen bör det även övervägas vilka förändringar i
administrativt hänseende av yrkesskadeförsäkringen jämte äldre
lagstiftning som kan göras, t.ex. genom att föreskriva att en periodisk
yrkesskadelivränta i ökad utsträckning får bytas ut mot ett
kapitaliserat engångsbelopp.
Utredaren bör redovisa uppdraget i dessa delar senast före utgången av
år 1992.
Ramar för arbetet
Till utredaren bör knytas dels en referensgrupp sammansatt av represen
tanter för de i riksdagen ingående politiska partierna, dels en
referensgrupp bestående av representanter för arbetsmarknadens parter.
För utredaren skall gälla kommittédirektiv (dir. 1984:5) till samtliga
kommittéer och särskilda utredare angående utredningsförslagens inrikt
ning samt direktiven (dir. 1988:43) angående beaktande av EG-aspekter i
utredningsverksamheten.
Hemställan
Med hänvisning till vad jag nu anfört hemställer jag att regeringen be
myndigar det statsråd som har till uppgift att föredra ärenden om
arbetsskadeförsäkring
att låta det uppdrag som lämnats kommittén för översyn av vissa frågor
inom arbetsskadeförsäkringen övertas av en särskilt tillkallad utredare
- omfattad av kommittéförordningen (1976:119) - med uppgift att
fullfölja utredningsarbetet med den inriktning jag angett i det
föregående,
att besluta om sakkunniga, experter, sekreterare och annat biträde åt
utredaren.
Vidare hemställer jag att regeringen beslutar att kostnaderna för kommit
tén skall belasta femte huvudtitelns anslag Utredningar m.m.
Beslut
Regeringen ansluter sig till föredragandens överväganden och bifaller
hans hemställan.
(Socialdepartementet)