Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Utredning om beskattningen av dieseldrivna fordon, Dir. 1991:106
Departement: Finansdepartementet
Beslut: 1991-12-05
Dir. 1991:106
Beslut vid regeringssammanträde 1991-12-05
Statsrådet Lundgren anför.
Mitt förslag
Jag föreslår att en särskild utredare tillkallas för att utreda beskatt
ningen av dieseldrivna fordon och föreslå en ny form för beskattning som
är anpassad efter vad som kommer att gälla inom EG.
Utgångspunkter
Nuvarande bestämmelser
Vägtrafiken beskattas med fasta skatter på innehav av fordon, for
donsskatt, och rörliga skatter på användning av fordon. För bensindrivna
fordon utgörs den rörliga skattedelen av bensinskatt enligt lagen
(1961:372) om bensinskatt. För dieseldrivna fordon tas rörlig skatt ut
dels i form av bränsleskatter, dels i form av kilometerskatt.
Bränsleskatterna består dels av energiskatt enligt lagen (1957:262) om
allmän energiskatt, dels av koldioxidskatt enligt lagen (1990:582) om
koldioxidskatt. Kilometerskatten tas ut med stöd av bestämmelserna i
vägtrafikskattelagen (1988:327), som också innehåller reglerna om
fordonsskatt.
Kilometerskatt tas med nu gällande regler ut för dieseldrivna person
bilar, lastbilar och bussar samt dessutom för tyngre släpvagnar som
skall dras av sådana dieseldrivna fordon. Antalet
kilometerskattepliktiga fordon i trafik är närmare 300 000, och de
årliga skatteintäkterna uppgår till drygt 3 000 milj kr.
Även utländska dieseldrivna fordon som tillfälligt används här beskattas
med kilometerskatt enligt lagen (1988:328) om vägtrafikskatt på
utländska fordon. Tullverkets uppbörd härifrån uppgår till drygt 200
milj kr. per år.
Kilometerskatten som skatteform infördes år 1974. Före 1974 beskattades
de dieseldrivna fordonen med en brännoljeskatt. Brännoljeskatten
utgjorde en särskild skatt på sådan dieselolja som var avsedd att
användas i vägfordon, och den skulle erläggas utöver den energiskatt som
generellt togs ut för oljeprodukter. Detta brännoljeskattesystem
motsvarar det som nu tillämpas i de flesta europeiska länder.
Som skäl till att övergå från den tidigare brännoljeskatten till en
kilometerskatt angavs av statsmakterna i huvudsak följande:
- År 1963 hade den s.k. kostnadsansvarighetsprincipen för skatte- och
avgiftsuttaget på trafiken antagits, och det ansågs att en
kilometerskatt skulle möjliggöra en god anpassning till denna princip.
- Kilometerskatten skulle avhjälpa problem med att avgränsa be
skattningen till vägsektorn.
- De kontrollproblem och det skatteundandragande som förekom med
brännoljeskatten skulle avhjälpas.
När kilometerskatten tillämpats några år lämnades år 1979 direktiv till
en utredning som skulle utvärdera skatten och bedöma alternativa
skatteformer. I utredningens betänkande (Ds Fi 1984:22) förordades
emellertid att kilometerskattesystemet skulle behållas. Riksdagen beslöt
också år 1986 om att skattesystemet skulle behållas, dock med vissa
mindre ändringar, prop. 1985/86:92, SkU 31, rskr. 190.
Reformbehov
Kilometerskattesystemet har ofta kritiserats för att vara tekniskt
komplicerat och administrativt tungrott. Skatteuppbörden bygger på att
samtliga skattepliktiga fordon förses med en speciell kilometerräknare,
i vilket särskilda kort med jämna mellanrum skall avstämplas. Med hjälp
av dessa stämplade kort kan fordonens körsträckor beräknas, och
därigenom kan den skatt som fordonsägarna har att erlägga debiteras.
För fordonsägarnas del innebär kilometerskatten kostnader för
anskaffning, underhåll och besiktningar av apparaturen.
Avstämplingsrutiner m.m. kan också vara resurskrävande, särskilt för
fordonsägare med ett stort antal fordon. Även för de myndigheter som är
sysselsatta med skatten, nämligen länsstyrelserna, riksskatteverket,
trafiksäkerhetsverket samt tullverket, innebär kilometerskatten mycket
arbete.
Dessa problem belystes i den utredning som gjordes i mitten av 1980-
talet. Mot nackdelarna med kilometerskatten ställdes då emellertid att
en återgång till ett brännoljeskattesystem bl.a. kräver betydande
investeringar hos oljebolagen och oljedistributörerna. För att en
brännoljeskatt skall kunna fungera på ett acceptabelt sätt krävdes
enligt utredningen nämligen att ett särskilt märkningssystem för
oljeprodukter införs. Märkningen skulle göra det möjligt att skilja
mellan oljeprodukter med olika skatt. Ett sådant märkningssystem finns i
många andra länder. Därigenom förbättras möjligheterna att komma till
rätta med skatteundandragande. Som tidigare nämnts stannade utredningen
för att övervägande skäl då talade för att behålla kilometerskatten.
En fråga som inte närmare belystes i detta utredningssammanhang var
kilometerskattens lämplighet ur ett internationellt perspektiv.
När kilometerskatten infördes åberopades närmast att skatten skulle vara
en lämplig beskattningsform med hänsyn till den internationella
trafiken. Systemet bygger på att skatt endast tas ut för körning i
Sverige. Om ett kilometerskattepliktigt fordon skall användas utomlands
skall ett särskilt stämpelkort stämplas vid utresan och lämnas till
tullmyndigheten. Vid nästa inresa skall ett nytt kort stämplas i
fordonets kilometerräknare och lämnas till tullmyndigheten på
inreseorten. Med hjälp av dessa stämpelkort kan en avräkning ske, så att
skatt inte behöver betalas för utlandskörningen.
Även för utländska dieseldrivna tyngre fordon som tillfälligt används
här i Sverige tas kilometerskatten ut. Skattenivån är densamma som den
som gäller för svenska fordon. De utländska fordonen är naturligtvis
dock inte försedda med kilometerräknare. Beskattningen får ske med hjälp
av deklaration. Tullverket svarar för uppbörd och kontroll.
Det nuvarande kilometerskattesystemet medför således att beskatt
ningsåtgärder skall vidtas vid varje gränspassage av dieseldrivna
fordon, såväl svenska som utländska. Detta innebär ett hanteringsmässigt
problem med tanke på att den gränsöverskridande trafiken ökat kraftigt.
En fortsatt ökning av trafiken kan förväntas, inte minst med tanke på
den liberalisering av den kommersiella vägtrafiken som nu äger rum i
Europa. Ett svenskt medlemskap i EG kommer också på sikt att medföra en
ökad trafik.
Sveriges deltagande i en kommande europeisk transportmarknad ställer
också krav på att trafiken över gränserna kan flyta utan gränshinder.
Inom EG skall i princip alla gränshinder vara avskaffade till år 1993,
då den gemensamma marknaden skall vara fullt genomförd.
Inom EG pågår för närvarande ett arbete med att anta gemensamma regler
för hur beskattningen av den tunga vägtrafiken skall vara utformad.
Enighet föreligger hittills om regler för beskattningen av dieselolja
från och med år 1993. Reglerna innebär bl.a. en miniminivå som ligger
väsentligt över den skatt som för närvarande tas ut i Sverige för
dieselolja. Vidare finns det förslag till gemensamma regler för
fordonsskatt, också inkluderande miniminivåer. Den diskuterade ordningen
ger inte utrymme för medlemsländerna att behålla eller införa andra
skatteformer för vägtrafiken.
Även inom Norden kommer en liberalisering av den kommersiella
vägtrafiken att ske. En försöksordning där inrikes trafik med lastfordon
från de övriga nordiska länderna tillåts påbörjas under 1992. I detta
sammanhang har problem med kilometerskattedebiteringarna observerats. I
Norge, som tillsammans med Sverige är det enda landet i Norden och i
Europa som har ett kilometerskattesystem, har regeringen i september
1991 lämnat förslag om att avskaffa kilometerskatten i Norge.
Med hänsyn till den pågående utvecklingen i Europa och till utvecklingen
av den gränsöverskridande trafiken finner jag att det inte längre finns
någon förutsättning för att behålla kilometerskattesystemet. Även i
övrigt behöver vägtrafikbeskattningen av de tunga fordonen tekniskt ses
över mot bakgrund av den internationella utvecklingen. En särskild
utredare bör tillkallas för att lägga fram förslag till den erforderliga
skatteomläggningen.
Utredningsuppdraget
Utredaren bör ta fram ett förslag till beskattningsform för de
dieseldrivna fordonen som kan ersätta kilometerskattesystemet.
Beskattningen av de dieseldrivna fordonen bör läggas om så att den
bättre motsvarar vad som förekommer i andra länder, och så att
beskattningen inte ger upphov till gränshinder.Inriktningen bör vara en
teknisk anpassning till den beskattning som kommer att gälla inom EG.
Därvid bör särskilt uppmärksammas det gemensamma regelverk på detta
område som EG för närvarande står i begrepp att besluta om. Även
förhållandena i de andra nordiska länderna bör beaktas.
Förslaget bör innefatta en särskild beskattning av sådan dieselolja som
används i fordon som i dag är kilometerskattepliktiga. Därvid bör
särskilt belysas de kontrollproblem som en sådan beskattning kan ge
upphov till. Förslag bör lämnas om sådan märkning av olika oljeprodukter
som förekommer i andra länder med särskild skatt på dieselolja. Av
särskild vikt är kommande gemensamma regler av detta slag inom EG-
området. Utredaren bör överväga vilket sanktionssystem som krävs för att
en dieseloljebeskattning skall vara effektiv.
Utredaren bör vidare kartlägga vilka krav som en beskattning av
dieselolja och ett märkningssystem ställer på oljemarknaden. Därvid bör
en utgångspunkt kunna vara den utredning i hithörande frågor som
företogs i samband med den tidigare nämnda utvärderingen av kilometer
skattesystemet.
Inriktningen bör vara att en övergång till beskattning av dieselolja
inte skall medföra några förändringar i beskattningen av sådana
oljeprodukter som inte används till kilometerskattepliktiga fordon.
Utredaren bör dock bedöma om kontrollskäl eller andra omständigheter bör
föranleda avsteg från en sådan princip.
Utredaren bör lämna förslag till ett oljeskattesystem som är så avvägt
att det motsvarar det nu gällande skatteuttaget. Med hänsyn till de krav
som den alltmer internationaliserade transportmarknaden ställer bör på
sikt den svenska beskattningsnivån dock överensstämma med vad som gäller
inom EG. Utredaren bör belysa vilka effekter en sådan anpassning till
EGs skattenivå skulle få. Därvid bör den svenska åkerinäringens
konkurrensvillkor belysas, liksom konkurrensförhållandena mellan olika
transportslag. Även effekterna för den svenska industrin i stort bör
beaktas. Vidare bör miljökonsekvenserna i förhållande till dagsläget
analyseras.
Utredaren bör bedöma effekterna för länsstyrelserna, tullverket,
riksskatteverket, trafiksäkerhetsverket, polisen och kronofogdemyn
digheterna av en övergång från kilometerskatt till oljeskatt.
Beslut om att kilometerskattesystemet skall upphöra kan förväntas
medföra behov av särskilda regler under en övergångstid, exempelvis när
det gäller nyinvesteringar i kilometerräknare. Utredaren bör överväga
vilka åtgärder som erfordras i detta hänseende.
En övergång till oljeskatt innebär vissa förskjutningar i skattebelast
ningen mellan olika slags fordon. Utredaren bör överväga om detta
motiverar ändringar i fordonsskatteuttaget. I detta sammanhang bör
utvärderas om de kommande gemensamma reglerna för uttag av fordonsskatt
i EG bör föranleda ändringar i fordonsskatten för tunga fordon.
Utredaren bör också ta fram ett förslag till hur fordonsskatten
kan anpassas till de nya bärighetsbestämmelser för det svenska vägnätet
som infördes i vägtrafikkungörelsen (1972:603) den 1 april 1990.
Utredaren bör beakta vad som sägs i direktiven till samtliga särskilda
utredare angående utredningsförslagens inriktning (dir. 1984:5) samt i
direktiven angående beaktande av EG-aspekter (dir. 1988:43).
En övergång till ett nytt beskattningssystem för de dieseldrivna
fordonen bör ske så snart som möjligt. Utredaren bör överväga förutsätt
ningarna för att genomföra övergången den 1 januari 1993. Resultatet av
utredarens arbete bör redovisas senast i maj 1992.
Hemställan
Med hänvisning till vad jag nu har anfört hemställer jag att regeringen
bemyndigar det statsråd som har till uppgift att föredra ärenden om
statens skatteväsende
att tillkalla en särskild utredare - omfattad av kommittéförordningen
(1976:119) - med uppdrag att utreda beskattningen av dieseldrivna
fordon,
att besluta om sakkunniga, experter, sekreterare och annat biträde åt
utredaren.
Vidare hemställer jag att regeringen beslutar att kostnaderna skall
belasta sjunde huvudtitelns anslag Utredningar m.m.
Beslut
Regeringen ansluter sig till föredragandens överväganden och bifaller
hans hemställan.
(Finansdepartementet)