Regeringskansliets rättsdatabaser

Regeringskansliets rättsdatabaser innehåller lagar, förordningar, kommittédirektiv och kommittéregistret.

Testa betasidan för Regeringskansliets rättsdatabaser

Söker du efter lagar och förordningar? Testa gärna betasidan för den nya webbplatsen för Regeringskansliets rättsdatabaser.

Klicka här för att komma dit

 
Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Utredning om tillämpningen av det kommunala betalningsansvaret inom hälso- och sjukvården, Dir. 1991:105
Departement: Socialdepartementet
Beslut: 1991-11-28
Dir. 1991:105 Beslut vid regeringssammanträde 1991-11-28 Chefen för socialdepartementet, statsrådet B. Westerberg anför. Mitt förslag Jag föreslår att en kommitté tillkallas med uppgift att följa och utvärdera det kommunala betalningsansvar som införs fr.o.m. den 1 januari 1992 i anslutning till huvudmannaskapsförändringen inom äldre- och handikapp-omsorgen. Kommittén skall därvid särskilt beakta betal ningsansvarets konsekvenser för den enskilde och dess strukturella och ekonomiska effekter liksom den praktiska tillämpningen av systemet och dess tekniska konstruktion. Kommittén bör även ha till uppgift att föreslå förändringar i utformningen av systemet med betalningsansvar, om detta skulle behövas för att dess syfte skall uppnås eller för att annars undvika oavsedda effekter. Kommunernas nya ansvar Riksdagen beslutade i december 1990 med anledning av förslag i proposi tionen om ansvaret för service och vård till äldre och handikappade m.m. (prop. 1990/91:14, SoU9, rskr. 97) om en reformering av äldre- och handikappomsorgen. Reformen innebär bl.a. att kommunerna fr.o.m. den 1januari 1992 får en skyldighet att inrätta dels särskilda boendeformer för service och omvårdnad, dels bostäder med särskild service samt dag verksamheter. Vidare övertar kommunerna från landstingen ansvaret för sjukhem och andra vårdinrättningar för somatisk långtidssjukvård. Sådana inrättningar kommer att utgöra en särskild boendeform för service och omvårdnad. Kommunerna får ett betalningsansvar för den somatiska lång tidssjukvård som inte förts över till kommunerna och för vilken landstingen har ett fortsatt verksamhetsansvar. Ett betalningsansvar införs också för medicinskt färdigbehandlade inom somatisk korttidssjuk vård och geriatrisk vård. Kommunerna får vidare genom reformen en skyldighet att bedriva hälso- och sjukvård i de särskilda boendeformerna och ges också en befogenhet att ge hemsjukvård i ordinärt boende. Riks dagen fattade i juni 1991 beslut om den ekonomiska reglering som följer av äldrereformen (prop. 1990/91:150, bil. I:3, SoU25, rskr. 384). Betalningsansvarets utformning och omfattning Kommunerna ges genom äldrereformen ett samlat ansvar för långvarig service och vård för äldre och handikappade. Den 1 januari 1992 övertar kommunerna ansvaret för och driften av de sjukhem och andra vårdinrätt- ningar i kommunen som inrättats för somatisk långtidssjukvård och som huvudsakligen har kommunen eller del av kommunen som upptagningsområde. Detta övertagande regleras i lagen (1990:1402) om övertagande av vissa sjukhem och andra vårdinrättningar. Enligt förordningen (1991:1277) om övertagande av vissa sjukhem och andra vårdinrättningar skall kom munerna, om inte annat avtalas mellan respektive kommun och landsting, överta drygt 500 enheter för långtidssjukvård med sammanlagt ca 31 000 vårdplatser. För de övertagna sjukhemmen får kommunerna ett samlat ansvar för driften och verksamheten. Kommuner och landsting ges också möjlighet att avtala om övertagande av andra vårdinrättningar för långtidssjukvård. Landstingen kommer emeller tid även i fortsättningen att driva vissa vårdenheter för somatisk lång tidssjukvård vilka har samma omvårdnadsinriktning som de överförda sjuk hemmen. Detta gäller bl.a. sådana vårdinrättningar som har ett upptag ningsområde som täcker flera kommuner. Med syfte att ge kommunerna ett samlat ekonomiskt ansvar för all långvarig vård införs därför ett betal ningsansvar för kommunerna. Detta regleras i lagen (1990:1404) om kom munernas betalningsansvar för viss hälso- och sjukvård. Enligt en sam manställning som bifogas som bilaga omfattar betalningsansvaret den 1januari 1992 drygt 3 400 platser i sammanlagt 14 landsting och 59 kom muner. Den tidigare nämnda ekonomiska regleringen baseras bl.a. på kom munernas tillkommande kostnad för betalningsansvaret för dessa vårdplat ser. Ett obligatoriskt betalningsansvar för kommunerna införs vidare för medicinskt färdigbehandlade inom landstingens somatiska korttidssjukvård och geriatriska vård. Totalkostnaden för medicinskt färdigbehandlade up p-skattades i prop. 1990/91:150, bil. I:3, till 1 870 milj. kr. En skatteväxling mellan kommuner och landsting genomförs motsvarande 70 % av beloppet. Vidare utbetalas till kommunerna under tre år ett särskilt statsbidrag på 1500 milj. kr. för att täcka viss del av resterande kostnader för betalningsansvaret. Uppföljning och utvärdering av äldrereformen I propositionen (1990/91:14) om ansvaret för service och vård till äldre och handikappade m.m. uttalades att de föreslagna förändringarna i bl.a. ansvarsfördelningen mellan huvudmännen vad gäller samhällets service och vård till äldre och handikappade noga bör följas och att en samlad utvärdering av reformen bör presenteras efter fyra år. I propositionen anfördes också att en särskild delegation bör tillsättas för att följa effekterna av betalningsansvaret. Vid behandlingen av propositionen framhöll socialutskottet i sitt av riksdagen godkända betänkande att det är angeläget att studera effekterna av betalningsansvaret och att justeringar måste kunna göras om oönskade effekter uppstår. Regeringen beslutade den 12 september 1991 att ge socialstyrelsen i uppdrag att följa och utvärdera äldrereformen. Socialstyrelsen har dess utom genom ett regeringsbeslut den 5 september 1991 fått ett särskilt uppdrag att följa och beskriva utvecklingen i fråga om särskilda boende former för äldre och handikappade. Dessa regeringsuppdrag har avgränsats till uppföljning och utvärdering av de verksamhetsmässiga och ekonomiska effekterna av äldrereformen. Frågeställningar kring det särskilda betal ningsansvaret berörs inte i direktiven. I socialutskottets betänkande med anledning av förslaget om den ekono miska regleringen (1990/91:SoU25) uttalades att en särskild "kontrollstation" borde ingå som ett led i uppföljningen av äldrereformen. Denna uppföljning borde avse en avstämning av den ekonomiska regleringen och företas under 1992. Regeringen har tidigare denna dag beslutat att inrätta en delegation angående behovet av korrigeringar i förhållande till den ekonomiska regleringen till följd av äldrereformen. Uppdraget Jag föreslår att regeringen tillsätter en kommitté för uppföljning och utvärdering av systemet med ett kommunalt betalningsansvar. Kommitténs uppgift skall vara att följa och analysera det ekonomiska styrsystemets effekter och vid behov föreslå förändringar i det regelsystem som finns på området. Arbetet bör inriktas på styrsystemets effekter för kommun, landsting och enskilda samt på dess tekniska utforming. Kommitténs arbete bör omfatta ekonomiska konsekvenser av betalningsansvaret samt systemets inverkan på kvalitet i vård- och omsorgsarbetet. I detta sammanhang bör påpekas att betalningsansvaret för långtidssjukvården primärt syftar till att ge kommunerna ett sammanhållet ekonomiskt ansvar för verksamhetsmässigt övertagen långtidssjukvård och sådan långtidssjukvård som drivs av landstingen. Betalningsansvaret för medicinskt färdigbehandlade inom korttidssjukvården och geriatriken avses få en mer direkt styrande funktion som incitament för kommunerna att bygga upp vård- och boendealternativ inom kommunen. Dessa delvis skilda syften bör uppmärksammas i kommitténs analys och bedömningar. Kommittén skall särskilt belysa bl.a. följande aspekter när det gäller frågor om teknisk konstruktion, tillämpning och effekter. Omfattning och tillämpning av betalningsansvaret Kommunernas betalningsansvar omfattar sådan somatisk långtidssjukvård, för vilken kommunen inte har ett verksamhetsansvar. Betalningsansvarets utveckling samt avgränsningen mellan nämnda vård och geriatrisk vård samt övrig somatisk och psykiatrisk länssjukvård bör följas. I detta sammanhang bör också utvecklingen av frivilliga överenskommelser kring ett utvidgat betalningsansvar studeras. Kommunen har även be talningsansvar för den somatiska långtidssjukvård som ges av enskilda vårdgivare. Tillämpningen av betalningsansvaret i förhållande till dessa vårdgivare bör också följas. Kommunernas obligatoriska betalningsansvar omfattar vidare medicinskt färdigbehandlade inom somatisk korttidssjukvård och geriatrisk vård. Även när det gäller dessa grupper bör omfattningen av betalningsansvaret följas upp. Teknisk konstruktion Betalningsansvarets tekniska konstruktion när det gäller bl.a. inledning av vårdplanering, varseltidens tillämpning, definition av begreppet medicinskt färdigbehandlad samt metoder och rutiner i övrigt som rör betalningsansvaret skall följas och analyseras. Detsamma gäller ifråga om de vårdmässiga konsekvenserna för den enskilde som kan sammanhänga med den tekniska konstruktionen. Delegationen skall också följa ordningen för beräkning av ersättningar inom betalningsansvarssystemet samt vid behov föreslå förändringar. Vård- och verksamhetsplanering Utveckling av vårdplanering och dess effekter för den enskilde samt huvudmännens verksamhetsplanering kring gemensamma vårdresurser skall följas. Särskilt bör förändringar av antalet medicinskt färdigbehandlade inom korttidssjukvård och geriatrisk vård studeras samt de ekonomiska konsekvenserna härav för de båda huvudmännen. Statsbidrag för medicinskt färdigbehandlade avses utgå också till de landstingsfria kommunerna. I propositionen om den ekonomiska regleringen framhålls betydelsen av att antalet medicinskt färdigbehandlade inom akutsjukvården minskar även i dessa kommuner. En förutsättning för det statliga bidraget bör därför enligt vad som framhålls i propositionen vara att dessa kommuner internt tillämpar motsvarande styrsystem som betalningsansvaret mellan landsting och kommuner. Kommittén bör beskriva på vilket sätt och med vilka effekter sådana interna styrsystem praktiseras inom de landstingsfria kommunerna. Ramar för arbetet Kommitténs arbete skall ske i samråd med de myndigheter och or ganisationer som berörs av de ovan nämnda frågorna. Kontakt kan vidare behöva tas med bl.a. ÄDEL-avgiftsutredningen (dir. 1991:79). Kommittén bör senast under november 1992 avlämna en delrapport till regeringen. Kommitténs arbete bör vara avslutat senast den 1 maj 1993. För arbetet gäller regeringens direktiv till samtliga kommittéer angående utred ningsförslagens inriktning (dir. 1984:5). Hemställan Med hänvisning till vad jag anfört hemställer jag att regeringen bemyn digar chefen för socialdepartementet att tillkalla en kommitté - omfattad av kommittéförordningen (1976:119) - med högst fem ledamöter för att följa upp tillämpningen av det kommu nala betalningsansvaret inom hälso- och sjukvården, att utse en av ledamöterna att vara ordförande, att besluta om sakkunniga, experter, sekreterare och annat biträde till kommittén. Vidare hemställer jag att regeringen beslutar att kostnaderna skall belasta femte huvudtitelns anslag A 2. Utredningar m.m. Beslut Regeringen ansluter sig till föredragandens överväganden och bifaller hans hemställan. (Socialdepartementet) Bilaga Den ekonomiska regleringen av huvudmannaskapsförändringen av äldreomsor gen har bl.a. grundats på att kommunerna den 1 januari 1992 fått betal ningsansvar för följande vårdinrättningar för somatisk långtidssjukvård. Vårdinrättning, postort Antal platser STOCKHOLMS LÄN Botkyrka kommun Tumba sjukhus, Tumba 122 st Danderyds kommun Danderyds sjukhus, Danderyd 44 st Åkersberga sjukhus, Åkersberga 31 st Ekerö kommun Inget betalningsansvar Haninge kommun Handens sjukhus, Handen 100 st Huddinge kommun Tumba sjukhus, Tumba 87 st Järfälla kommun Jakobsbergs sjukhus, Järfälla 10 st Lidingö kommun Inget betalningsansvar Nacka kommun Boo sjukhus, Saltsjö-Boo 85 st Saltsjöbadens sjukhus, Saltsjöbaden 40 st Norrtälje kommun Åkersberga sjukhus, Åkersberga 26 st Nynäshamns kommun Nynäshamns sjukhus, Nynäshamn 81 st Salems kommun Tumba sjukhus, Tumba 3 st Sigtuna kommun Löwenströmska sjukhuset, Upplands Väsby 21 st Sollentuna kommun Sollentuna sjukhus, Sollentuna 127 st Solna kommun Sollentuna sjukhus, Sollentuna 108 st Sundbybergs sjukhus, Sundbyberg 64 st Stockholms kommun Inget betalningsansvar Sundbybergs kommun Sundbybergs sjukhus, Sundbyberg 110 st Södertälje kommun Södertälje sjukhus, Södertälje 120 st Tumba sjukhus, Tumba 16 st Tyresö kommun Inget betalningsansvar Täby kommun Inget betalningsansvar Upplands-Bro kommun Jakobsbergs sjukhus, Järfälla 5 st Upplands Väsby kommun Löwenströmska sjukhuset, Upplands V-by 46 st Vallentuna kommun Inget betalningsansvar Vaxholms kommun Inget betalningsansvar Värmdö kommun Boo sjukus, Saltsjö-Boo 46 st Österåkers kommun Åkersberga sjukhus, Åkersberga 51 st UPPSALA LÄN Enköpings kommun Inget betalningsansvar Håbo kommun Inget betalningsansvar Tierps kommun Inget betalningsansvar Uppsala kommun Inget betalningsansvar Älvkarleby kommun Inget belastningsansvar Östhammars kommun Inget betalningsansvar SÖDERMANLANDS LÄN Eskilstuna kommun Centrallasarettet, avd. 48 och 49, Eskilstuna 48 st Flens kommun Kullbergska sjukhuset, Katrineholm 1,1 st Katrineholms kommun Kullbergska sjukhuset, Katrineholm 12,9 st Nyköpings kommun Inget betalningsansvar Gnesta kommun Inget betalningsansvar Trosa kommun Inget betalningsansvar Oxelösunds kommun Inget betalningsansvar Strängnäs kommun Inget betalningsansvar Vingåkers kommun Kullbergska sjukhuset, Katrineholm 1,04 st ÖSTERGÖTLANDS LÄN Boxholms kommun Inget betalningsansvar Finspångs kommun Inget betalningsansvar Kinda kommun Inget betalningsansvar Linköpings kommun Inget betalningsansvar Mjölby kommun Inget betalningsansvar Motala kommun Geriatriska kliniken, avd. 11, Motala 46 st Norrköpings kommun Söderköpings kommun Inget betalningsansvar Vadstena kommun Inget betalningsansvar Valdemarsviks kommun Inget betalningsansvar Ydre kommun Inget betalningsansvar Åtvidabergs kommun Inget betalningsansvar Ödeshögs kommun Inget betalningsansvar JÖNKÖPINGS LÄN Aneby kommun Inget betalningsansvar Eksjö kommun Inget betalningsansvar Gislaveds kommun Gislaveds sjukhem, avd.4, Gislaved 12 st Gnosjö kommun Inget betalningsansvar Jönköpings kommun Inget betalningsansvar Nässjö kommun Höglandssjukhuset, avd. 8, Nässjö 15 st Sävsjö kommun Inget betalningsansvar Tranås kommun Tranås sjukhus, avd. 1 Tranås 9 st Vaggeryds kommun Inget betalningsansvar Vetlanda kommun Inget betalningsansvar Värnamo kommun Inget betalningsansvar KRONOBERGS LÄN Alvesta kommun Inget betalningsansvar Lessebo kommun Inget betalningsansvar Ljungby kommun Inget betalningsansvar Markaryds kommun Inget betalningsansvar Tingsryds kommun Inget betalningsansvar Uppvidinge kommun Inget betalningsansvar Växjö kommun Inget betalningsansvar Älmhults kommun Inget betalningsansvar KALMAR LÄN Borgholms kommun Inget betalningsansvar Emmaboda kommun Inget betalningsansvar Hultsfreds kommun Inget betalningsansvar Högsby kommun Inget betalningsansvar Kalmar kommun Inget betalningsansvar Mönsterås kommun Inget betalningsansvar Mörbylånga kommun Inget betalningsansvar Nybro kommun Inget betalningsansvar Oskarshamns kommun Oskarshamns sjukhus, avd. 11 och 12, Oskarshamn 44 st Torsås kommun Vimmerby kommun Västerviks kommun Västerviks sjukhus, avd. 19-20, Västervik 40 st BLEKINGE LÄN Karlshamns kommun Inget betalningsansvar Karlskrona kommun Inget betalningsansvar Olofströms kommun Inget betalningsansvar Ronneby kommun Inget betalningsansvar Sölvesborg Inget betalningsansvar KRISTIANSTADS LÄN Bromölla kommun Inget betalningsansvar Båstads kommun Inget betalningsansvar Hässleholms kommun Hässleholms sjukhus, Hässleholm avd. 21 34,1 st avd. 20 A 15,9 st avd. 10 27,5 st Broby sjukhus 3,8 st Klippans kommun Inget betalningsansvar Kristiansstads kommun Hässleholms sjukhus, avd. 21 1 st Långvårdssjukhuset, avd. 303, 305, 307, 320, Kristianstad 23 st Brobysjukhuset, Broby 14,8 st Osby kommun Hässleholms sjukhus, avd. 10 2,69 st avd. 21 0, 21 st GP avd. 20 A, Hässleholm 3,16 st Brobysjukhuset, Broby 5,26 st Perstorps kommun Hässleholms sjukhus, långvårdsavd. avd. 10 0, 32 st GP avd. 20 A, Hässleholm 1,00 st Simrishamns kommun Simrishamns sjukhus, avd. 6, 13, Simrishamn 21 st Tomelilla kommun Simrishamns sjukhus, avd. 6 och 13 3 st Åstorps kommun Inget betalningsansvar Ängelholms kommun Södra sjukhuset, avd. 41-42, 55-57, Ängelholm 20 st Örkelljunga kommun Inget betalningsansvar Östra Göinge Brobysjukhuset, Broby 72 st MALMÖHUS LÄN Bjuvs kommun Inget betalningsansvar Burlövs kommun Inget betalningsansvar Eslövs kommun Inget betalningsansvar Helsingborgs kommun Inget betalningsansvar Höganäs kommun Inget betalningsansvar Hörby kommun Inget betalningsansvar Höörs kommun Inget betalningsansvar Kävlinge kommun Inget betalningsansvar Landskrona kommun Inget betalningsansvar Lunds kommun Inget betalningsansvar Lomma kommun Inget betalningsansvar Sjöbo kommun Inget betalningsansvar Skurups kommun Inget betalningsansvar Staffanstorps kommun Inget betalningsansvar Svalövs kommun Inget betalningsansvar Svedala kommun Inget betalningsansvar Trelleborgs kommun Inget betalningsansvar Vellinge kommun Inget betalningsansvar Ystads kommun Inget betalningsansvar HALLANDS LÄN Falkenbergs kommun Liahemmet, Ullared 25 st Halmstads kommun Inget betalningsansvar Hylte kommun Inget betalningsansvar Kungsbacka kommun Inget betalningsansvar Laholms kommun Inget betalningsansvar Varbergs kommun Inget betalningsansvar GÖTEBORGS OCH BOHUS LÄN Härryda kommun Inget betalningsansvar Kungälvs kommun Inget betalningsansvar Lysekils kommun Inget betalningsansvar Munkedals kommun Inget betalningsansvar Mölndals kommun Inget betalningsansvar Orust kommun Inget betalningsansvar Partille kommun Inget betalningsansvar Sotenäs kommun Inget betalningsansvar Stenungsunds kommun Inget betalningsansvar Strömstads kommun Inget betalningsansvar Tanums kommun Inget betalningsansvar Tjörns kommun Inget betalningsansvar Uddevalla kommun Inget betalningsansvar Öckerö kommun Inget betalningsansvar ÄLVSBORGS LÄN Ale kommun Inget betalningsansvar Alingsås kommun Inget betalningsansvar Bengtsfors kommun Inget betalningsansvar Borås kommun Inget betalningsansvar Dals-Eds kommun Inget betalningsansvar Färgelanda kommun Inget betalningsansvar Herrljunga kommun Inget betalningsansvar Lerums kommun Inget betalningsansvar Lilla Edets kommun Inget betalningsansvar Marks kommun Inget betalningsansvar Melleruds kommun Inget betalningsansvar Svenljunga kommun Inget betalningsansvar Tranemo kommun Inget betalningsansvar Trollhättans kommun Inget betalningsansvar Ulricehamns kommun Inget betalningsansvar Vårgårda kommun Inget betalningsansvar Vänersborgs kommun Inget betalningsansvar Åmåls kommun Inget betalningsansvar SKARABORGS LÄN Essunga kommun Inget betalningsansvar Falköpings kommun Inget betalningsansvar Grästorps kommun Inget betalningsansvar Gullspångs kommun Inget betalningsansvar Götene kommun Inget betalningsansvar Habo kommun Inget betalningsansvar Hjo kommun Inget betalningsansvar Karlsborgs kommun Inget betalningsansvar Lidköpings kommun Inget betalningsansvar Mariestads kommun Inget betalningsansvar Mullsjö kommun Inget betalningsansvar Skara kommun Inget betalningsansvar Skövde kommun Inget betalningsansvar Tibro kommun Inget betalningsansvar Tidaholms kommun Inget betalningsansvar Töreboda kommun Inget betalningsansvar Vara kommun Inget betalningsansvar VÄRMLANDS LÄN Arvika kommun Inget betalningsansvar Eda kommun Inget betalningsansvar Filipstads kommun Inget betalningsansvar Forshaga kommun Inget betalningsansvar Grums kommun Inget betalningsansvar Hagfors kommun Inget betalningsansvar Hammarö kommun Inget betalningsansvar Karlstads kommun Mariebergsklinikerna, avd. 60-61, Kristinehamn 40 st Kils kommun Inget betalningsansvar Kristinehamns kommun Inget betalningsansvar Munkfors kommun Inget betalningsansvar Storfors kommun Inget betalningsansvar Sunne kommun Inget betalningsansvar Säffle kommun Inget betalningsansvar Torsby kommun Inget betalningsansvar Årjängs kommun Inget betalningsansvar ÖREBRO LÄN Askersunds kommun Inget betalningsansvar Degerfors kommun Inget betalningsansvar Hallsbergs kommun Inget betalningsansvar Hällefors kommun Inget betalningsansvar Karlskoga kommun Avd. 7,8 och 9, Karlskoga lasarett, Karlskoga 84 st Kumla kommun Inget betalningsansvar Laxå kommun Inget betalningsansvar Lindesbergs kommun Avd. 7 och 8, Lindesbergs lasarett, Lindesberg 60 st Ljusnarsbergs kommun Inget betalningsansvar Nora kommun Inget betalningsansvar Örebro kommun Avd. 75 B-C, Regionsjukhuset, Örebro 28 st VÄSTMANLANDS LÄN Arboga kommun Inget betalningsansvar Fagersta kommun Inget betalningsansvar Hallstahammars kommun Inget betalningsansvar Heby kommun Inget betalningsansvar Kungsörs kommun Inget betalningsansvar Köpings kommun Inget betalningsansvar Norbergs kommun Inget betalningsansvar Sala kommun Inget betalningsansvar Skinnskattebergs kommun Inget betalningsansvar Surahammars kommun Inget betalningsansvar Västerås kommun Inget betalningsansvar KOPPARBERGS LÄN Avesta kommun Avd. 10, Avesta lasarett 18 st Avd. 11-13, Avesta lasarett 22 st Borlänge kommun Inget betalningsansvar Falu kommun Långvårdskliniken vid Falu lasarett, Falun 100 st Borlänge sjukhus, Borlänge 21 st Gagnefs kommun Inget betalningsansvar Hedemora kommun Inget betalningsansvar Leksands kommun Inget betalningsansvar Ludvika kommun Inget betalningsansvar Malungs kommun Inget betalningsansvar Mora kommun Inget betalningsansvar Orsa kommun Inget betalningsansvar Rättviks kommun Inget betalningsansvar Smedjebackens kommun Inget betalningsansvar Säters kommun Inget betalningsansvar Vansbro kommun Inget betalningsansvar Älvdalens kommun Inget betalningsansvar GÄVLEBORGS LÄN Bollnäs kommun Avd. 44, Geriatriska kliniken, Bollnäs 20 st Gävle kommun Södertull avd. 62-63, Gävle 37 st Hofors kommun Inget betalningsansvar Hudiksvalls kommun Inget betalningsansvar Ljusdals kommun Inget betalningsansvar Nordanstigs kommun Inget betalningsansvar Ockelbo kommun Inget betalningsansvar Ovanåkers kommun Avd. 44 Geriatriska kliniken, Bollnäs 12 st Sandvikens kommun Avd. 11 och 12 Sandvikens sjukhus, Sandviken 81 st Söderhamns kommun Inget betalningsansvar VÄSTERNORRLANDS LÄN Härnösands kommun Öbackagården, Härnösand 108 st Kramfors kommun Kramfors sjukhem, Kramfors 6 st Sollefteå kommun Avd. 31-36, 38 Sollefteå sjukhem, Sollefteå 147 st Sundsvalls kommun Avd. 16 A, Sundsvalls sjukhus, Sundsvall 26 st Avd. 34 B, Sundsvalls sjukhus, Sundsvall 25 st Timrå kommun Inget betalningsansvar Ånge kommun Inget betalningsansvar Örnsköldsviks kommun Wemerkliniken, Örnsköldsvik 181 st JÄMTLANDS LÄN Bergs kommun Inget betalningsansvar Bräcke kommun Inget betalningsansvar Härjedalens kommun Inget betalningsansvar Krokoms kommun Inget betalningsansvar Ragunda kommun Inget betalningsansvar Strömsunds kommun Inget betalningsansvar Åre kommun Inget betalningsansvar Östersunds kommun Inget betalningsansvar VÄSTERBOTTENS LÄN Bjurholms kommun Inget betalningsansvar Dorotea kommun Inget betalningsansvar Lycksele kommun Avd. 1 och 2, Geriatriska kliniken Lycksele lasarett, Lycksele 48 st Malå kommun Inget betalningsansvar Nordmaling kommun Inget betalningsansvar Norsjö kommun Inget betalningsansvar Robertsfors kommun Inget betalningsansvar Skellefteå kommun Långvårdsavd. 10, Skellefteå 20 st Sorsele kommun Inget betalningsansvar Storuman kommun Inget betalningsansvar Umeå kommun Inget betalningsansvar Vilhelmina kommun Inget betalningsansvar Vindeln kommun Inget betalningsansvar Vännäs kommun Inget betalningsansvar Åsele kommun Inget betalningsansvar NORRBOTTENS LÄN Arjeplog kommun Inget betalningsansvar Arvidsjaur kommun Inget betalningsansvar Boden kommun Centrallasarettet, Boden 100 st Gällivare kommun Inget betalningsansvar Haparanda kommun Inget betalningsansvar Jokkmokk kommun Inget betalningsansvar Kalix kommun Kalix lasarett, Kalix 146 st Kiruna kommun Kiruna lasarett, Kiruna 90 st Luleå kommun Luleå lasarett, Luleå 92 st Pajala kommun Inget betalningsansvar Piteå kommun Piteå lasarett, Piteå 56 st Älvsbyns kommun Inget betalningsansvar Överkalix kommun Inget betalningsansvar Övertorneå kommun Inget betalningsansvar