Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Utredning om tillämpningen av det kommunala betalningsansvaret inom hälso- och sjukvården, Dir. 1991:105
Departement: Socialdepartementet
Beslut: 1991-11-28
Dir. 1991:105
Beslut vid regeringssammanträde 1991-11-28
Chefen för socialdepartementet, statsrådet B. Westerberg anför.
Mitt förslag
Jag föreslår att en kommitté tillkallas med uppgift att följa och
utvärdera det kommunala betalningsansvar som införs fr.o.m. den 1
januari 1992 i anslutning till huvudmannaskapsförändringen inom äldre-
och handikapp-omsorgen. Kommittén skall därvid särskilt beakta betal
ningsansvarets konsekvenser för den enskilde och dess strukturella och
ekonomiska effekter liksom den praktiska tillämpningen av systemet och
dess tekniska konstruktion. Kommittén bör även ha till uppgift att
föreslå förändringar i utformningen av systemet med betalningsansvar, om
detta skulle behövas för att dess syfte skall uppnås eller för att
annars undvika oavsedda effekter.
Kommunernas nya ansvar
Riksdagen beslutade i december 1990 med anledning av förslag i proposi
tionen om ansvaret för service och vård till äldre och handikappade m.m.
(prop. 1990/91:14, SoU9, rskr. 97) om en reformering av äldre- och
handikappomsorgen. Reformen innebär bl.a. att kommunerna fr.o.m. den
1januari 1992 får en skyldighet att inrätta dels särskilda boendeformer
för service och omvårdnad, dels bostäder med särskild service samt dag
verksamheter. Vidare övertar kommunerna från landstingen ansvaret för
sjukhem och andra vårdinrättningar för somatisk långtidssjukvård. Sådana
inrättningar kommer att utgöra en särskild boendeform för service och
omvårdnad. Kommunerna får ett betalningsansvar för den somatiska lång
tidssjukvård som inte förts över till kommunerna och för vilken
landstingen har ett fortsatt verksamhetsansvar. Ett betalningsansvar
införs också för medicinskt färdigbehandlade inom somatisk korttidssjuk
vård och geriatrisk vård. Kommunerna får vidare genom reformen en
skyldighet att bedriva hälso- och sjukvård i de särskilda boendeformerna
och ges också en befogenhet att ge hemsjukvård i ordinärt boende. Riks
dagen fattade i juni 1991 beslut om den ekonomiska reglering som följer
av äldrereformen (prop. 1990/91:150, bil. I:3, SoU25, rskr. 384).
Betalningsansvarets utformning och omfattning
Kommunerna ges genom äldrereformen ett samlat ansvar för långvarig
service och vård för äldre och handikappade. Den 1 januari 1992 övertar
kommunerna ansvaret för och driften av de sjukhem och andra vårdinrätt-
ningar i kommunen som inrättats för somatisk långtidssjukvård och som
huvudsakligen har kommunen eller del av kommunen som upptagningsområde.
Detta övertagande regleras i lagen (1990:1402) om övertagande av vissa
sjukhem och andra vårdinrättningar. Enligt förordningen (1991:1277) om
övertagande av vissa sjukhem och andra vårdinrättningar skall kom
munerna, om inte annat avtalas mellan respektive kommun och landsting,
överta drygt 500 enheter för långtidssjukvård med sammanlagt ca 31 000
vårdplatser. För de övertagna sjukhemmen får kommunerna ett samlat
ansvar för driften och verksamheten.
Kommuner och landsting ges också möjlighet att avtala om övertagande av
andra vårdinrättningar för långtidssjukvård. Landstingen kommer emeller
tid även i fortsättningen att driva vissa vårdenheter för somatisk lång
tidssjukvård vilka har samma omvårdnadsinriktning som de överförda sjuk
hemmen. Detta gäller bl.a. sådana vårdinrättningar som har ett upptag
ningsområde som täcker flera kommuner. Med syfte att ge kommunerna ett
samlat ekonomiskt ansvar för all långvarig vård införs därför ett betal
ningsansvar för kommunerna. Detta regleras i lagen (1990:1404) om kom
munernas betalningsansvar för viss hälso- och sjukvård. Enligt en sam
manställning som bifogas som bilaga omfattar betalningsansvaret den
1januari 1992 drygt 3 400 platser i sammanlagt 14 landsting och 59 kom
muner. Den tidigare nämnda ekonomiska regleringen baseras bl.a. på kom
munernas tillkommande kostnad för betalningsansvaret för dessa vårdplat
ser.
Ett obligatoriskt betalningsansvar för kommunerna införs vidare för
medicinskt färdigbehandlade inom landstingens somatiska korttidssjukvård
och geriatriska vård. Totalkostnaden för medicinskt färdigbehandlade up
p-skattades i prop. 1990/91:150, bil. I:3, till 1 870 milj. kr. En
skatteväxling mellan kommuner och landsting genomförs motsvarande 70 %
av beloppet. Vidare utbetalas till kommunerna under tre år ett särskilt
statsbidrag på 1500 milj. kr. för att täcka viss del av resterande
kostnader för betalningsansvaret.
Uppföljning och utvärdering av äldrereformen
I propositionen (1990/91:14) om ansvaret för service och vård till äldre
och handikappade m.m. uttalades att de föreslagna förändringarna i bl.a.
ansvarsfördelningen mellan huvudmännen vad gäller samhällets service och
vård till äldre och handikappade noga bör följas och att en samlad
utvärdering av reformen bör presenteras efter fyra år. I propositionen
anfördes också att en särskild delegation bör tillsättas för att följa
effekterna av betalningsansvaret. Vid behandlingen av propositionen
framhöll socialutskottet i sitt av riksdagen godkända betänkande att det
är angeläget att studera effekterna av betalningsansvaret och att
justeringar måste kunna göras om oönskade effekter uppstår.
Regeringen beslutade den 12 september 1991 att ge socialstyrelsen i
uppdrag att följa och utvärdera äldrereformen. Socialstyrelsen har dess
utom genom ett regeringsbeslut den 5 september 1991 fått ett särskilt
uppdrag att följa och beskriva utvecklingen i fråga om särskilda boende
former för äldre och handikappade. Dessa regeringsuppdrag har avgränsats
till uppföljning och utvärdering av de verksamhetsmässiga och ekonomiska
effekterna av äldrereformen. Frågeställningar kring det särskilda betal
ningsansvaret berörs inte i direktiven.
I socialutskottets betänkande med anledning av förslaget om den ekono
miska regleringen (1990/91:SoU25) uttalades att en särskild
"kontrollstation" borde ingå som ett led i uppföljningen av
äldrereformen. Denna uppföljning borde avse en avstämning av den
ekonomiska regleringen och företas under 1992. Regeringen har tidigare
denna dag beslutat att inrätta en delegation angående behovet av
korrigeringar i förhållande till den ekonomiska regleringen till följd
av äldrereformen.
Uppdraget
Jag föreslår att regeringen tillsätter en kommitté för uppföljning och
utvärdering av systemet med ett kommunalt betalningsansvar. Kommitténs
uppgift skall vara att följa och analysera det ekonomiska styrsystemets
effekter och vid behov föreslå förändringar i det regelsystem som finns
på området. Arbetet bör inriktas på styrsystemets effekter för kommun,
landsting och enskilda samt på dess tekniska utforming. Kommitténs
arbete bör omfatta ekonomiska konsekvenser av betalningsansvaret samt
systemets inverkan på kvalitet i vård- och omsorgsarbetet. I detta
sammanhang bör påpekas att betalningsansvaret för långtidssjukvården
primärt syftar till att ge kommunerna ett sammanhållet ekonomiskt ansvar
för verksamhetsmässigt övertagen långtidssjukvård och sådan
långtidssjukvård som drivs av landstingen. Betalningsansvaret för
medicinskt färdigbehandlade inom korttidssjukvården och geriatriken
avses få en mer direkt styrande funktion som incitament för kommunerna
att bygga upp vård- och boendealternativ inom kommunen. Dessa delvis
skilda syften bör uppmärksammas i kommitténs analys och bedömningar.
Kommittén skall särskilt belysa bl.a. följande aspekter när det gäller
frågor om teknisk konstruktion, tillämpning och effekter.
Omfattning och tillämpning av betalningsansvaret
Kommunernas betalningsansvar omfattar sådan somatisk långtidssjukvård,
för vilken kommunen inte har ett verksamhetsansvar. Betalningsansvarets
utveckling samt avgränsningen mellan nämnda vård och geriatrisk vård
samt övrig somatisk och psykiatrisk länssjukvård bör följas. I detta
sammanhang bör också utvecklingen av frivilliga överenskommelser kring
ett utvidgat betalningsansvar studeras. Kommunen har även be
talningsansvar för den somatiska långtidssjukvård som ges av enskilda
vårdgivare. Tillämpningen av betalningsansvaret i förhållande till dessa
vårdgivare bör också följas.
Kommunernas obligatoriska betalningsansvar omfattar vidare medicinskt
färdigbehandlade inom somatisk korttidssjukvård och geriatrisk vård.
Även när det gäller dessa grupper bör omfattningen av betalningsansvaret
följas upp.
Teknisk konstruktion
Betalningsansvarets tekniska konstruktion när det gäller bl.a. inledning
av vårdplanering, varseltidens tillämpning, definition av begreppet
medicinskt färdigbehandlad samt metoder och rutiner i övrigt som rör
betalningsansvaret skall följas och analyseras. Detsamma gäller ifråga
om de vårdmässiga konsekvenserna för den enskilde som kan sammanhänga
med den tekniska konstruktionen. Delegationen skall också följa
ordningen för beräkning av ersättningar inom betalningsansvarssystemet
samt vid behov föreslå förändringar.
Vård- och verksamhetsplanering
Utveckling av vårdplanering och dess effekter för den enskilde samt
huvudmännens verksamhetsplanering kring gemensamma vårdresurser skall
följas. Särskilt bör förändringar av antalet medicinskt färdigbehandlade
inom korttidssjukvård och geriatrisk vård studeras samt de ekonomiska
konsekvenserna härav för de båda huvudmännen.
Statsbidrag för medicinskt färdigbehandlade avses utgå också till de
landstingsfria kommunerna. I propositionen om den ekonomiska regleringen
framhålls betydelsen av att antalet medicinskt färdigbehandlade inom
akutsjukvården minskar även i dessa kommuner. En förutsättning för det
statliga bidraget bör därför enligt vad som framhålls i propositionen
vara att dessa kommuner internt tillämpar motsvarande styrsystem som
betalningsansvaret mellan landsting och kommuner. Kommittén bör beskriva
på vilket sätt och med vilka effekter sådana interna styrsystem
praktiseras inom de landstingsfria kommunerna.
Ramar för arbetet
Kommitténs arbete skall ske i samråd med de myndigheter och or
ganisationer som berörs av de ovan nämnda frågorna. Kontakt kan vidare
behöva tas med bl.a. ÄDEL-avgiftsutredningen (dir. 1991:79). Kommittén
bör senast under november 1992 avlämna en delrapport till regeringen.
Kommitténs arbete bör vara avslutat senast den 1 maj 1993. För arbetet
gäller regeringens direktiv till samtliga kommittéer angående utred
ningsförslagens inriktning (dir. 1984:5).
Hemställan
Med hänvisning till vad jag anfört hemställer jag att regeringen bemyn
digar chefen för socialdepartementet
att tillkalla en kommitté - omfattad av kommittéförordningen (1976:119)
- med högst fem ledamöter för att följa upp tillämpningen av det kommu
nala betalningsansvaret inom hälso- och sjukvården,
att utse en av ledamöterna att vara ordförande,
att besluta om sakkunniga, experter, sekreterare och annat biträde till
kommittén.
Vidare hemställer jag att regeringen beslutar att kostnaderna skall
belasta femte huvudtitelns anslag A 2. Utredningar m.m.
Beslut
Regeringen ansluter sig till föredragandens överväganden och bifaller
hans hemställan.
(Socialdepartementet)
Bilaga
Den ekonomiska regleringen av huvudmannaskapsförändringen av äldreomsor
gen har bl.a. grundats på att kommunerna den 1 januari 1992 fått betal
ningsansvar för följande vårdinrättningar för somatisk långtidssjukvård.
Vårdinrättning, postort Antal platser
STOCKHOLMS LÄN
Botkyrka kommun
Tumba sjukhus, Tumba 122 st
Danderyds kommun
Danderyds sjukhus, Danderyd 44 st
Åkersberga sjukhus, Åkersberga 31 st
Ekerö kommun
Inget betalningsansvar
Haninge kommun
Handens sjukhus, Handen 100 st
Huddinge kommun
Tumba sjukhus, Tumba 87 st
Järfälla kommun
Jakobsbergs sjukhus, Järfälla 10 st
Lidingö kommun
Inget betalningsansvar
Nacka kommun
Boo sjukhus, Saltsjö-Boo 85 st
Saltsjöbadens sjukhus, Saltsjöbaden 40 st
Norrtälje kommun
Åkersberga sjukhus, Åkersberga 26 st
Nynäshamns kommun
Nynäshamns sjukhus, Nynäshamn 81 st
Salems kommun
Tumba sjukhus, Tumba 3 st
Sigtuna kommun
Löwenströmska sjukhuset, Upplands Väsby 21 st
Sollentuna kommun
Sollentuna sjukhus, Sollentuna 127 st
Solna kommun
Sollentuna sjukhus, Sollentuna 108 st
Sundbybergs sjukhus, Sundbyberg 64 st
Stockholms kommun
Inget betalningsansvar
Sundbybergs kommun
Sundbybergs sjukhus, Sundbyberg 110 st
Södertälje kommun
Södertälje sjukhus, Södertälje 120 st
Tumba sjukhus, Tumba 16 st
Tyresö kommun
Inget betalningsansvar
Täby kommun
Inget betalningsansvar
Upplands-Bro kommun
Jakobsbergs sjukhus, Järfälla 5 st
Upplands Väsby kommun
Löwenströmska sjukhuset, Upplands V-by 46 st
Vallentuna kommun
Inget betalningsansvar
Vaxholms kommun
Inget betalningsansvar
Värmdö kommun
Boo sjukus, Saltsjö-Boo 46 st
Österåkers kommun
Åkersberga sjukhus, Åkersberga 51 st
UPPSALA LÄN
Enköpings kommun
Inget betalningsansvar
Håbo kommun
Inget betalningsansvar
Tierps kommun
Inget betalningsansvar
Uppsala kommun
Inget betalningsansvar
Älvkarleby kommun
Inget belastningsansvar
Östhammars kommun
Inget betalningsansvar
SÖDERMANLANDS LÄN
Eskilstuna kommun
Centrallasarettet, avd. 48 och 49, Eskilstuna 48 st
Flens kommun
Kullbergska sjukhuset, Katrineholm 1,1 st
Katrineholms kommun
Kullbergska sjukhuset, Katrineholm 12,9 st
Nyköpings kommun
Inget betalningsansvar
Gnesta kommun
Inget betalningsansvar
Trosa kommun
Inget betalningsansvar
Oxelösunds kommun
Inget betalningsansvar
Strängnäs kommun
Inget betalningsansvar
Vingåkers kommun
Kullbergska sjukhuset, Katrineholm 1,04 st
ÖSTERGÖTLANDS LÄN
Boxholms kommun
Inget betalningsansvar
Finspångs kommun
Inget betalningsansvar
Kinda kommun
Inget betalningsansvar
Linköpings kommun
Inget betalningsansvar
Mjölby kommun
Inget betalningsansvar
Motala kommun
Geriatriska kliniken, avd. 11, Motala 46 st
Norrköpings kommun
Söderköpings kommun
Inget betalningsansvar
Vadstena kommun
Inget betalningsansvar
Valdemarsviks kommun
Inget betalningsansvar
Ydre kommun
Inget betalningsansvar
Åtvidabergs kommun
Inget betalningsansvar
Ödeshögs kommun
Inget betalningsansvar
JÖNKÖPINGS LÄN
Aneby kommun
Inget betalningsansvar
Eksjö kommun
Inget betalningsansvar
Gislaveds kommun
Gislaveds sjukhem, avd.4, Gislaved 12 st
Gnosjö kommun
Inget betalningsansvar
Jönköpings kommun
Inget betalningsansvar
Nässjö kommun
Höglandssjukhuset, avd. 8, Nässjö 15 st
Sävsjö kommun
Inget betalningsansvar
Tranås kommun
Tranås sjukhus, avd. 1 Tranås 9 st
Vaggeryds kommun
Inget betalningsansvar
Vetlanda kommun
Inget betalningsansvar
Värnamo kommun
Inget betalningsansvar
KRONOBERGS LÄN
Alvesta kommun
Inget betalningsansvar
Lessebo kommun
Inget betalningsansvar
Ljungby kommun
Inget betalningsansvar
Markaryds kommun
Inget betalningsansvar
Tingsryds kommun
Inget betalningsansvar
Uppvidinge kommun
Inget betalningsansvar
Växjö kommun
Inget betalningsansvar
Älmhults kommun
Inget betalningsansvar
KALMAR LÄN
Borgholms kommun
Inget betalningsansvar
Emmaboda kommun
Inget betalningsansvar
Hultsfreds kommun
Inget betalningsansvar
Högsby kommun
Inget betalningsansvar
Kalmar kommun
Inget betalningsansvar
Mönsterås kommun
Inget betalningsansvar
Mörbylånga kommun
Inget betalningsansvar
Nybro kommun
Inget betalningsansvar
Oskarshamns kommun
Oskarshamns sjukhus, avd. 11 och 12, Oskarshamn 44 st
Torsås kommun
Vimmerby kommun
Västerviks kommun
Västerviks sjukhus, avd. 19-20, Västervik 40 st
BLEKINGE LÄN
Karlshamns kommun
Inget betalningsansvar
Karlskrona kommun
Inget betalningsansvar
Olofströms kommun
Inget betalningsansvar
Ronneby kommun
Inget betalningsansvar
Sölvesborg
Inget betalningsansvar
KRISTIANSTADS LÄN
Bromölla kommun
Inget betalningsansvar
Båstads kommun
Inget betalningsansvar
Hässleholms kommun
Hässleholms sjukhus, Hässleholm
avd. 21 34,1 st
avd. 20 A 15,9 st
avd. 10 27,5 st
Broby sjukhus 3,8 st
Klippans kommun
Inget betalningsansvar
Kristiansstads kommun
Hässleholms sjukhus, avd. 21 1 st
Långvårdssjukhuset, avd. 303, 305, 307, 320,
Kristianstad 23 st
Brobysjukhuset, Broby 14,8 st
Osby kommun
Hässleholms sjukhus, avd. 10 2,69 st
avd. 21 0, 21 st
GP avd. 20 A, Hässleholm 3,16 st
Brobysjukhuset, Broby 5,26 st
Perstorps kommun
Hässleholms sjukhus, långvårdsavd.
avd. 10 0, 32 st
GP avd. 20 A, Hässleholm 1,00 st
Simrishamns kommun
Simrishamns sjukhus, avd. 6, 13, Simrishamn 21 st
Tomelilla kommun
Simrishamns sjukhus, avd. 6 och 13 3 st
Åstorps kommun
Inget betalningsansvar
Ängelholms kommun
Södra sjukhuset, avd. 41-42, 55-57, Ängelholm 20 st
Örkelljunga kommun
Inget betalningsansvar
Östra Göinge
Brobysjukhuset, Broby 72 st
MALMÖHUS LÄN
Bjuvs kommun
Inget betalningsansvar
Burlövs kommun
Inget betalningsansvar
Eslövs kommun
Inget betalningsansvar
Helsingborgs kommun
Inget betalningsansvar
Höganäs kommun
Inget betalningsansvar
Hörby kommun
Inget betalningsansvar
Höörs kommun
Inget betalningsansvar
Kävlinge kommun
Inget betalningsansvar
Landskrona kommun
Inget betalningsansvar
Lunds kommun
Inget betalningsansvar
Lomma kommun
Inget betalningsansvar
Sjöbo kommun
Inget betalningsansvar
Skurups kommun
Inget betalningsansvar
Staffanstorps kommun
Inget betalningsansvar
Svalövs kommun
Inget betalningsansvar
Svedala kommun
Inget betalningsansvar
Trelleborgs kommun
Inget betalningsansvar
Vellinge kommun
Inget betalningsansvar
Ystads kommun
Inget betalningsansvar
HALLANDS LÄN
Falkenbergs kommun
Liahemmet, Ullared 25 st
Halmstads kommun
Inget betalningsansvar
Hylte kommun
Inget betalningsansvar
Kungsbacka kommun
Inget betalningsansvar
Laholms kommun
Inget betalningsansvar
Varbergs kommun
Inget betalningsansvar
GÖTEBORGS OCH BOHUS LÄN
Härryda kommun
Inget betalningsansvar
Kungälvs kommun
Inget betalningsansvar
Lysekils kommun
Inget betalningsansvar
Munkedals kommun
Inget betalningsansvar
Mölndals kommun
Inget betalningsansvar
Orust kommun
Inget betalningsansvar
Partille kommun
Inget betalningsansvar
Sotenäs kommun
Inget betalningsansvar
Stenungsunds kommun
Inget betalningsansvar
Strömstads kommun
Inget betalningsansvar
Tanums kommun
Inget betalningsansvar
Tjörns kommun
Inget betalningsansvar
Uddevalla kommun
Inget betalningsansvar
Öckerö kommun
Inget betalningsansvar
ÄLVSBORGS LÄN
Ale kommun
Inget betalningsansvar
Alingsås kommun
Inget betalningsansvar
Bengtsfors kommun
Inget betalningsansvar
Borås kommun
Inget betalningsansvar
Dals-Eds kommun
Inget betalningsansvar
Färgelanda kommun
Inget betalningsansvar
Herrljunga kommun
Inget betalningsansvar
Lerums kommun
Inget betalningsansvar
Lilla Edets kommun
Inget betalningsansvar
Marks kommun
Inget betalningsansvar
Melleruds kommun
Inget betalningsansvar
Svenljunga kommun
Inget betalningsansvar
Tranemo kommun
Inget betalningsansvar
Trollhättans kommun
Inget betalningsansvar
Ulricehamns kommun
Inget betalningsansvar
Vårgårda kommun
Inget betalningsansvar
Vänersborgs kommun
Inget betalningsansvar
Åmåls kommun
Inget betalningsansvar
SKARABORGS LÄN
Essunga kommun
Inget betalningsansvar
Falköpings kommun
Inget betalningsansvar
Grästorps kommun
Inget betalningsansvar
Gullspångs kommun
Inget betalningsansvar
Götene kommun
Inget betalningsansvar
Habo kommun
Inget betalningsansvar
Hjo kommun
Inget betalningsansvar
Karlsborgs kommun
Inget betalningsansvar
Lidköpings kommun
Inget betalningsansvar
Mariestads kommun
Inget betalningsansvar
Mullsjö kommun
Inget betalningsansvar
Skara kommun
Inget betalningsansvar
Skövde kommun
Inget betalningsansvar
Tibro kommun
Inget betalningsansvar
Tidaholms kommun
Inget betalningsansvar
Töreboda kommun
Inget betalningsansvar
Vara kommun
Inget betalningsansvar
VÄRMLANDS LÄN
Arvika kommun
Inget betalningsansvar
Eda kommun
Inget betalningsansvar
Filipstads kommun
Inget betalningsansvar
Forshaga kommun
Inget betalningsansvar
Grums kommun
Inget betalningsansvar
Hagfors kommun
Inget betalningsansvar
Hammarö kommun
Inget betalningsansvar
Karlstads kommun
Mariebergsklinikerna, avd. 60-61, Kristinehamn 40 st
Kils kommun
Inget betalningsansvar
Kristinehamns kommun
Inget betalningsansvar
Munkfors kommun
Inget betalningsansvar
Storfors kommun
Inget betalningsansvar
Sunne kommun
Inget betalningsansvar
Säffle kommun
Inget betalningsansvar
Torsby kommun
Inget betalningsansvar
Årjängs kommun
Inget betalningsansvar
ÖREBRO LÄN
Askersunds kommun
Inget betalningsansvar
Degerfors kommun
Inget betalningsansvar
Hallsbergs kommun
Inget betalningsansvar
Hällefors kommun
Inget betalningsansvar
Karlskoga kommun
Avd. 7,8 och 9, Karlskoga lasarett, Karlskoga 84 st
Kumla kommun
Inget betalningsansvar
Laxå kommun
Inget betalningsansvar
Lindesbergs kommun
Avd. 7 och 8, Lindesbergs lasarett, Lindesberg 60 st
Ljusnarsbergs kommun
Inget betalningsansvar
Nora kommun
Inget betalningsansvar
Örebro kommun
Avd. 75 B-C, Regionsjukhuset, Örebro 28 st
VÄSTMANLANDS LÄN
Arboga kommun
Inget betalningsansvar
Fagersta kommun
Inget betalningsansvar
Hallstahammars kommun
Inget betalningsansvar
Heby kommun
Inget betalningsansvar
Kungsörs kommun
Inget betalningsansvar
Köpings kommun
Inget betalningsansvar
Norbergs kommun
Inget betalningsansvar
Sala kommun
Inget betalningsansvar
Skinnskattebergs kommun
Inget betalningsansvar
Surahammars kommun
Inget betalningsansvar
Västerås kommun
Inget betalningsansvar
KOPPARBERGS LÄN
Avesta kommun
Avd. 10, Avesta lasarett 18 st
Avd. 11-13, Avesta lasarett 22 st
Borlänge kommun
Inget betalningsansvar
Falu kommun
Långvårdskliniken vid Falu lasarett, Falun 100 st
Borlänge sjukhus, Borlänge 21 st
Gagnefs kommun
Inget betalningsansvar
Hedemora kommun
Inget betalningsansvar
Leksands kommun
Inget betalningsansvar
Ludvika kommun
Inget betalningsansvar
Malungs kommun
Inget betalningsansvar
Mora kommun
Inget betalningsansvar
Orsa kommun
Inget betalningsansvar
Rättviks kommun
Inget betalningsansvar
Smedjebackens kommun
Inget betalningsansvar
Säters kommun
Inget betalningsansvar
Vansbro kommun
Inget betalningsansvar
Älvdalens kommun
Inget betalningsansvar
GÄVLEBORGS LÄN
Bollnäs kommun
Avd. 44, Geriatriska kliniken, Bollnäs 20 st
Gävle kommun
Södertull avd. 62-63, Gävle 37 st
Hofors kommun
Inget betalningsansvar
Hudiksvalls kommun
Inget betalningsansvar
Ljusdals kommun
Inget betalningsansvar
Nordanstigs kommun
Inget betalningsansvar
Ockelbo kommun
Inget betalningsansvar
Ovanåkers kommun
Avd. 44 Geriatriska kliniken, Bollnäs 12 st
Sandvikens kommun
Avd. 11 och 12 Sandvikens sjukhus, Sandviken 81 st
Söderhamns kommun
Inget betalningsansvar
VÄSTERNORRLANDS LÄN
Härnösands kommun
Öbackagården, Härnösand 108 st
Kramfors kommun
Kramfors sjukhem, Kramfors 6 st
Sollefteå kommun
Avd. 31-36, 38 Sollefteå sjukhem, Sollefteå 147 st
Sundsvalls kommun
Avd. 16 A, Sundsvalls sjukhus, Sundsvall 26 st
Avd. 34 B, Sundsvalls sjukhus, Sundsvall 25 st
Timrå kommun
Inget betalningsansvar
Ånge kommun
Inget betalningsansvar
Örnsköldsviks kommun
Wemerkliniken, Örnsköldsvik 181 st
JÄMTLANDS LÄN
Bergs kommun
Inget betalningsansvar
Bräcke kommun
Inget betalningsansvar
Härjedalens kommun
Inget betalningsansvar
Krokoms kommun
Inget betalningsansvar
Ragunda kommun
Inget betalningsansvar
Strömsunds kommun
Inget betalningsansvar
Åre kommun
Inget betalningsansvar
Östersunds kommun
Inget betalningsansvar
VÄSTERBOTTENS LÄN
Bjurholms kommun
Inget betalningsansvar
Dorotea kommun
Inget betalningsansvar
Lycksele kommun
Avd. 1 och 2, Geriatriska kliniken
Lycksele lasarett, Lycksele 48 st
Malå kommun
Inget betalningsansvar
Nordmaling kommun
Inget betalningsansvar
Norsjö kommun
Inget betalningsansvar
Robertsfors kommun
Inget betalningsansvar
Skellefteå kommun
Långvårdsavd. 10, Skellefteå 20 st
Sorsele kommun
Inget betalningsansvar
Storuman kommun
Inget betalningsansvar
Umeå kommun
Inget betalningsansvar
Vilhelmina kommun
Inget betalningsansvar
Vindeln kommun
Inget betalningsansvar
Vännäs kommun
Inget betalningsansvar
Åsele kommun
Inget betalningsansvar
NORRBOTTENS LÄN
Arjeplog kommun
Inget betalningsansvar
Arvidsjaur kommun
Inget betalningsansvar
Boden kommun
Centrallasarettet, Boden 100 st
Gällivare kommun
Inget betalningsansvar
Haparanda kommun
Inget betalningsansvar
Jokkmokk kommun
Inget betalningsansvar
Kalix kommun
Kalix lasarett, Kalix 146 st
Kiruna kommun
Kiruna lasarett, Kiruna 90 st
Luleå kommun
Luleå lasarett, Luleå 92 st
Pajala kommun
Inget betalningsansvar
Piteå kommun
Piteå lasarett, Piteå 56 st
Älvsbyns kommun
Inget betalningsansvar
Överkalix kommun
Inget betalningsansvar
Övertorneå kommun
Inget betalningsansvar