Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Tilläggsdirektiv till beredningen (U 1990:07) för att ge förslag till ett nytt betygssystem i grundskolan, gymnasieskolan och den kommunala vuxenutbildningen (dir. 1990:62), Dir. 1991:104
Departement: Utbildningsdepartementet
Beslut: 1991-12-05
Dir. 1991:104
Beslut vid regeringssammanträde 1991-12-05
Statsrådet Ask anför.
Mitt förslag
Huvudinriktningen för betygsberedningen ligger fast -- det nuvarande
relativa betygssystemet skall avskaffas och ersättas med målrelaterade
betyg. Jag föreslår nu att betygsberedningens direktiv ändras så att en
utgångspunkt skall vara att betyg skall ges tidigare och i flera steg än
i dag. Betyg skall också kunna kompletteras i efterhand.
Bakgrund
Den betygsberedning som nu arbetar har haft inriktningen att det
nuvarande relativa betygssystemet skall avskaffas och ersättas med
betyg som bedömer elevens arbete och studieresultat i förhållande till
uppställda mål. Denna huvudinriktning skall bestå.
Några principiella utgångspunkter
Det är angeläget att ett kunskaps- och målrelaterat betygssystem tas
fram i nära samarbete med läroplanskommittén. Jag kommer inom kort att
föreslå nya direktiv för läroplanskommittén. Om beredningen kan lägga
ett förslag innan läroplansarbetet är slutfört skall det göras.
Beredningen bör för sitt arbete ha som utgångspunkt att de nya
kursplaner som är under utarbetande kommer att innehålla tydliga
definitioner av vilka kunskapsnivåer eleverna skall uppnå.
Med ändring av nuvarande direktiv (dir. 1990:62) bör beredningen
utarbeta förslag till när och hur ofta betyg skall ges.
Enligt nuvarande ordning får eleverna betyg för första gången på
höstterminen i årskurs 8 i grundskolan. Beredningen bör nu utgå från att
betyg skall ges tidigare än i dag. Samma överväganden som beredningen
gör när det gäller grundskolan skall i relevanta delar göras beträffande
den grundläggande vuxenutbildningen.
När det gäller hur ofta betyg skall ges i det offentliga skolväsendet
skall beredningen utarbeta den minsta skyldighet att utfärda betyg som
bör föreskrivas för att garantera alla elever betyg vid vissa
tillfällen. Därutöver bör övervägas om den enskilda skolan skall kunna
utfärda betyg eller andra skriftliga omdömen vid ytterligare tillfällen.
Svenska elever får för närvarande betyg i en femgradig skala. Även
tvågradig betygsskala förekommer i gymnasieskolan och komvux. En
genomgång av aktuella betygsskalor i ett antal OECD-länder visar att
allt från en fyragradig skala upp till en skala på 0 -- 60 används.
Beredningen bör analysera hur många nivåer som behövs i ett kvalitativt
inriktat betygssystem. En betygsskala som omfattar fler steg än dagens
fem bör därvid övervägas.
Beredningen bör lämna förslag till principer för betygsättningen och
därvid analysera om det finns skäl att ha skilda principer i olika
skolformer och i olika delar av komvux. Beredningen bör särskilt
uppmärksamma i vilka former hänsyn skall tas till elevers individuella
förutsättningar.
I fråga om gymnasieskolan kan det finnas skäl att överväga om det finns
behov av att specialarbetet blir betygsatt.
Slutbetyg och avgångsbetyg skall kunna kompletteras i efterhand.
Beredningen bör utarbeta förslag till formerna för hur sådan
betygskomplettering skall kunna ske.
Sedan 1970 sätts inte betyg i ordning och uppförande i skolan. Medvetet
eller omedvetet väger dock många lärare in sådana omdömen i sin
betygsättning. Förutsättningarna för att införa någon form av betyg
eller omdömen i ordning eller uppförande bör belysas av beredningen.
Beredningen skall vidare överväga vilka informations- och
fortbildningsinsatser som kan behövas vid ett genomförande av reformen
samt hur undervisning i betygsättning och utformning av prov m.m. inom
lärarutbildningarna bör utformas. Betygsättning måste bygga på tilltro
till lärarnas förmåga att värdera den enskildes prestationer.
Hemställan
Jag hemställer
att regeringen ger tilläggsdirektiv till betygsberedningen i enlighet
med vad jag har anfört samt
att regeringen bemyndigar det statsråd som har till uppgift att föredra
ärenden om skola att tillkalla ytterligare ledamöter så att beredningen
består av högst tio ledamöter.
Beslut
Regeringen ansluter sig till föredragandens överväganden och bifaller
hennes hemställan.