Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Åtgärder i samband med inrättandet av en ny central myndighet på jordbrukets område m.m., Dir. 1991:1
Departement: Jordbruksdepartementet
Beslut: 1991-01-17
Dir. 1991:1
Beslut vid regeringssammanträde 1991-01-17
T.f. chefen för jordbruksdepartementet, statsrådet Dahl, anför.
Mitt förslag
Jag föreslår att en särskild utredare tillkallas med uppgift att
förbereda och verkställa organisationen av statens jordbruksverk.
Arbetet skall ske mot bakgrund av de förslag i denna fråga som
regeringen redovisat i budgetpropositionen 1991 (prop. 1990/91:100, bil.
11).
Bakgrund
Våren 1990 bemyndigade regeringen chefen för jordbruksdepartementet att
tillkalla en särskild utredare med uppgift att se över den centrala
myndighetsorganisationen på jordbrukets område. Översynen skulle göras
mot bakgrund av det reformarbete som pågår på livsmedelspolitikens
område och riksdagens beslut om en ny regional statlig förvaltning.
Utredningen lämnade sitt slutbetänkande (SOU 1990:87 Den nya centrala
jordbruksmyndigheten) till regeringen den 15 oktober 1990. Utredningen
föreslog att en ny central myndighet, kallad statens jordbruksverk,
skulle bildas och att lantbruksstyrelsen och statens jordbruksnämnd
samtidigt skulle upphöra. Verkets huvuduppgift skulle enligt utredningen
vara att ha ett samlat sektorsnsvar på jordbrukets område.
Regeringen konstaterar i budgetpropositionen att den av riksdagen
beslutade nya livsmedelspolitiken och den ökade internationaliseringen
till följd av förhandlingarna i GATT och Sveriges närmande till EG
kommer att ställa stora krav på myndigheterna på jordbrukets område i
framtiden. Det är därför viktigt att organisationsstrukturen anpassas
för att möta de nya krav som ställs. Regeringen har därför föreslagit
att lantbruksstyrelsen och statens jordbruksnämnd upphör och att det
bildas en ny jordbruksmyndighet, kallad statens jordbruksverk, för att
möta utvecklingen under 1990-talet.
Statens jordbruksverk skall enligt regeringens förslag ha ett samlat
sektorsansvar för jordbruks-, trädgårds- och rennäringarna. Verket skall
verka för en positiv utveckling av dessa näringar i enlighet med den nya
livsmedelspolitiken. Myndigheten föreslås genom i första hand
utredningsverksamhet, finansiellt stöd samt informations- och
utbildningsinsatser främja en marknadsanpassning av jordbruksnärien så
att bl.a. balans i produktionen uppnås samt att en regional utjämning
och en god miljö främjas. Verkets uppgift blir att genomföra den
livsmedelspolitiska reformen, vara regeringens expertmyndighet på det
jordbrukspolitiska området och därmed i enlighet med statens intresse
befrämja, följa och utvärdera utvecklingen i jordbruket och vidta eller
hos regeringen föreslå de åtgärder som krävs. När det gäller det
beredskapspolitiska området skall jordbruksverket vara funktionsansvarig
myndighet för funktionen Livsmedelsförsörjning m.m.
Enligt regeringens förslag skall jordbruksverket tilldelas resurser
motsvarande kostnaderna för 175 årsarbetskrafter. Utöver dessa resurser
tillkommer ca 90 årsarbetskrafter som finansieras på annat sätt, bl.a.
uppdragsfinansiering. Resursbehovet för de särskilda övergångsåtgärderna
för omställningen av jordbruket kan beräknas till ca 40
årsarbetskrafter, vilka finansieras inom ramen för de olika
omställningsåtgärderna. Tills vidare skall också jordbruksverket svara
för de gemensamma servicefunktionerna i kvarteret Göta i Jönköping.
Verket får även disponera de utgående överföringsbelopp som kvarstår på
ramanslagen Lantbruksstyrelsen och Statens jordbruksnämnd vid utgången
av budgetåret 1990/91. Jag avser också att föreslå regeringen att sex
avdelningar inrättas vid verket. Det innebär att det vid verket inrättas
en utredningsavdelning, en internationell avdelning, en djuravdelning,
en växtavdelning, en stödavdelning samt en administrativ avdelning. Jag
avser också att föreslå regeringen att den nya myndigheten får en
lekmannastyrelse. Ett antal rådgivande organ bör kunna inrättas vid
myndigheten.
Utgångspunkten för inrättandet av den nya myndigheten
Inrättandet av den nya myndigheten innebär stora förändringar för
personalen vid lantbruksstyrelsen och jordbruksnämnden, bl.a. kan
omorganisationen förväntas leda till en övertalighet. Mot denna bakgrund
är det enligt min uppfattning av mycket stor vikt att åtgärder vidtas,
så att arbetet kan påbörjas så tidigt som möjligt och att de problem som
kan uppstå minimeras.
Bildandet av den nya myndigheten bör medföra en förnyelse av
myndighetsorganisationen på ett sätt som leder till ökad flexibilitet
och effektivitet inom verksamheten. En omorganisation av detta slag bör
även leda till en vitalisering av organisationen och därmed
verksamheten. Dessutom bör nödvändiga omprioriteringar av verksamheten
möjliggöras.
Det ankommer på lantbruksstyrelsen och statens jordbruksnämnd att vidta
de åtgärder som krävs med anledning av att dessa myndigheter avvecklas
vid utgången av år 1991. Myndigheterna bör så snart som möjligt bl.a. ta
de kontakter med trygghetsstiftelsen som förutsätts enligt gällande
trygghetsavtal för statligt anställda. Samråd bör ske med statens
arbetsgivarverk (SAV). Löne- och lokalkostnader för övertalig personal
vid myndigheterna får under budgetåret 1991/92 belasta anslagen B 2.
Lantbruksstyrelsen och B 3. Statens jordbruksnämnd.
Uppdraget
Jag föreslår mot bakgrund av vad jag anfört att en särskild utredare
tillkallas med uppdrag att ansvara för inrättandet och organisationen av
statens jordbruksverk. Utgångspunkten för utredaren bör vara det förslag
till ny myndighet som regeringen lämnat i årets budgetproposition.
Vidare bör beaktas de förslag på miljöpolitikens område och vad avser
fiskeadministrationen som regeringen avser att senare förelägga
riksdagen till den del dessa förslag berör jordbruksverket.
Utredaren bör utarbeta underlag för förhandlingar om löner och andra
anställningsvillkor för personalen i organisationen. Samråd bör härvid
ske med SAV. Senast den 1 april 1991 skall utredaren lämna förslag till
instruktion för organisationen.
Sedan riksdagen fattat beslut om den nya myndigheten bör utredaren, i
enlighet med den tillsättningsförordning jag senare avser att föreslå
regeringen att utfärda, ansvara för rekryteringen och tillsättningen av
tjänsterna vid den nya myndigheten. Tillsättningen av tjänster omfattar
också de uppdrags- och sakanslagsfinansierade tjänster som föreslås
finnas. Detsamma gäller de tjänster som behövs för de särskilda
åtgärderna under omställningsperioden.
Utredaren skall också i övrigt vidta erforderliga åtgärder för att den
nya myndigheten skall kunna träda i kraft fr.o.m. den 1 juli 1991, t.ex.
anskaffa lokaler och ansluta den nya myndigheten till det statliga
redovisnings- och revisionssystemet. Lokalfrågan skall beredas i samråd
med byggnadsstyrelsen. Vidare bör utredaren leda arbetet med att utforma
en anslagsframställning för myndigheten för budgetåret 1992/93.
Utredaren bör även ha till uppgift att planera användningen av det
engångsbelopp på 1,5 milj.kr. som regeringen föreslagit skall anslås för
särskilda personalinsatser i samband med bildandet av myndigheten.
Utredaren skall fortlöpande informera berörda huvudorganisationer om
sitt arbete samt ge dessa tillfälle att framföra synpunkter.
Utredaren bör också, så fort det är möjligt, påbörja arbetet med att
inrätta de rådgivande organ som bör inrättas vid jordbruksverket.
Utredaren bör också till regeringen anmäla vilka avdelningschefer som
bör tillsättas vid den nya myndigheten.
Hemställan
Med hänvisning till vad jag nu har anfört hemställer jag att regeringen
bemyndigar chefen för jordbruksdepartementet
att tillkalla en särskild utredare -- omfattad av kommittéförordningen
(1976:119) -- med uppgift att förbereda och verkställa organisationen av
statens jordbruksverk,
att besluta om experter, sekreterare och annat biträde åt utredaren.
Vidare hemställer jag att regeringen beslutar att kostnaderna skall
belasta nionde huvudtitelns anslag Utredningar m.m.
Beslut
Regeringen ansluter sig till föredragandens överväganden och bifaller
hans hemställan.