Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Genomförande av en ny regional statlig förvaltning, Dir. 1990:9
Departement: Civildepartementet
Beslut: 1990-02-15
Dir. 1990:9
Beslut vid regeringssammanträde 1990-02-15
Chefen för civildepartementet, statsrådet Johansson, anför.
Mitt förslag
Jag föreslår att en central organisationskommitté samt en särskild
utredare i varje län tillkallas för att förbereda genomförandet av
reformen med en ny regional statlig förvaltning. Till särskild utredare
utses landshövdingen i varje län.
Bakgrund
Riksdagen har under hösten 1989 beslutat om en reform av den statliga
regionala förvaltningen (prop. 1988/89:154, BoU 4 och 9, rskr. 89). I
den nya samordnade länsförvaltningen bildas länsstyrelsen av de
verksamheter som i dag bedrivs av länsvägnämnden, länsskolnämnden,
lantbruksnämnden och den nuvarande länsstyrelsen. Ansvarsområdet
omfattar även viss del av den nuvarande länsbostadsnämndens verksamhet.
De nya länsstyrelserna får i övrigt vidgade befogenheter på
kommunikationsområdet och inom trafiksäkerheten. Vidare skall samrådet
öka vad gäller arbetsmarknadsutbildning, beredskapsarbeten och vissa
andra frågor som rör arbetsmarknaden. Ett starkt
förtroendemannainflytande förutsätts i de nya länsstyrelserna. Den nya
organisationen skall träda i kraft den 1 juli 1991.
I nämnda proposition angavs att en central organisationskommitté och en
regional organisationskommitté i varje län borde bildas för att
förbereda genomförandet. En central organisationskommitté och en
särskild utredare i varje län bör nu tillkallas.
Uppdraget
Allmänt
Den centrala organisationskommittén och den särskilde utredaren i varje
län bör få i uppdrag att svara för arbetet med de frågor som behöver
lösas innan den nya organisationen börjar sin verksamhet. Uppdraget
innebär att, med utgångspunkt i övervägandena i nämnda proposition och
de synpunkter som riksdagen har gett regeringen till känna, bereda de
beslut som behöver fattas inför reformen samt i övrigt förbereda
genomförandet av de förändringar som blir nödvändiga. Arbetet bör i allt
väsentligt vara avslutat den 30 juni 1991.
Huvuduppgifter för den centrala kommittén blir de frågor som måste
samordnas och lösas centralt. Det gäller frågor om nödvändiga
författningsändringar, andra frågor som kräver regeringsbeslut och
sådana frågor som rör de centrala verken. Vidare krävs centrala insatser
för att lösa en rad för länen gemensamma frågor.
Förberedelsearbetet på regional nivå avser sådana frågor som inte kräver
centrala beslut utan normalt avgörs på regional myndighetsnivå och som
måste lösas för att den nya organisationen skall kunna fungera redan
från starten. I enlighet med de förvaltningspolitiska riktlinjer som
regering och riksdag har antagit, bör de nya länsstyrelserna få ett
avgörande inflytande på den inre organisationens utformning, utifrån
vissa centralt angivna förutsättningar. Enligt vad som uttalades i prop.
1988/89:154 (s. 35) bör regeringens inflytande över den nya
länsstyrelsens inre organisation begränsas till att avse dess
expertfunktioner. Härigenom skapas förutsättningar för varje län att
anpassa organisationen till det rådande behovet i olika
verksamhetsgrenar. Det gäller främst den anpassning som krävs av
ledningsstruktur, detaljorganisation, förtroendemannaorganisation m.m.
Samordningsfrågor behöver ges en framträdande plats i arbetet, liksom
utbildning och information. En annan viktig uppgift blir att söka
ändamålsenliga lösningar på administrativa och praktiska problem som kan
uppkomma vid genomförandet av den ändrade organisationen på länsplanet.
Den särskilde utredaren i varje län bör svara för arbetet med de frågor
som nu angetts.
Utredaren skall därvid utreda och lägga fram förslag till lösningar av
de frågor som länsstyrelsen eller annan berörd myndighet i länet
slutligen bör avgöra. När det gäller frågor som rör den nya
länsstyrelsens inre organisation m.m. behöver vissa beslut fattas före
den 1 juli 1991. I sådana fall beslutar den nuvarande länsstyrelsen.
Därvid tillämpas den nuvarande länsstyrelseinstruktionens bestämmelser
om beslutsordning m.m. På så sätt säkerställs att
förtroendemannamedverkan sker i de beslut som kräver detta, t.ex. frågan
om nämndorganisationen. Genom att frågorna skall förberedas av den
särskilde utredaren, tillförsäkras att synpunkter från lantbruksnämnd
och länsskolnämnd vägs in i beredningsarbetet.
Sådana frågor som inte kan avgöras på regional nivå bör utredas och
överlämnas med förslag till lösning till den centrala
organisationskommittén för vidare handläggning.
Det bör stå den centrala organisationskommittén och den särskilde
utredaren i varje län fritt att utöver vad som direkt anges här ta upp
de frågor och föra fram de förslag som anses lämpliga och påkallade.
Ytterligare preciseringar
Inom ramen för förberedelsearbetet krävs att vissa av de i prop.
1988/89:154 redovisade förslagen preciseras. Detta gäller i första hand
-- hur den nya länsstyrelsens mer markerade roll på trafiksäkerhetens
område skall komma till stånd,
-- den nya länsstyrelsens vidgade ansvar inom kommunikationsområdet,
-- formerna för ett utvecklat samrådsförfarande inom
arbetsmarknadsutbildningens område,
-- formerna för ett utvecklat samarbete mellan den nya länsstyrelsen och
länsarbetsnämnden i frågor som rör beredskapsarbeten och vissa andra
frågor som rör arbetsmarknaden,
-- i vilka övergripande skogliga frågor rörande markanvändning och
naturvård länsstyrelsen skall fatta beslut,
-- uppgiftsfördelningen mellan länsstyrelsen och länsbostadsnämnden i
frågor som rör de kommunala bostadsförsörjningsprogrammen och annan
samhällsplanering.
Det kan även inom andra områden finnas ett behov av att precisera den
nya länsstyrelsens arbetsuppgifter, liksom ansvarsfördelningen mellan
länsstyrelsen och andra statliga organ på central och regional nivå och
formerna för länsstyrelsens samverkan med dessa.
Uppgiften att precisera reformens omfattning bör ankomma på den centrala
organisationskommittén, som i lämplig form överlämnar förslag till
regeringen. I den mån förslagen bör komma till uttryck i förordningar
eller i vissa fall lagar måste förslag avlämnas senast den 15 augusti
1990.
Frågan om lantmäteriet på länsnivå behandlas i årets budgetproposition
(prop. 1989/90:100 bil 13 s. 72 och bil 15 s. 65). Där föreslås att den
av riksdagen godkända förändringen rörande fastighetsregistreringen
genomförs redan från den 1 juli 1990. För det kommande budgetåret
föreslås vidare den förändringen att även den övriga
lantmäteriverksamheten inom länsstyrelserna förs över till lantmäteriets
ansvarsområde under överlantmätarens ledning med skyldighet för
lantmäteriet att utan kostnad tillhandahålla länsstyrelsen dessa
tjänster. Denna lösning går ett steg längre i den renodling av den
regionala ansvarsfördelningen inom lantmäteriets ansvarsområde som
förslaget i prop. 1988/89:154 syftar till. Om riksdagen bifaller
förslaget kan denna lösning tillämpas för budgetåret 1990/91. Som jag
anför i årets budgetproposition är det emellertid av största vikt att
arbetet inte på förhand binds mer än nödvändigt. Frågan om hur den del
av länsstyrelsens verksamhet som berör lantmäteriet skall organiseras i
den nya länsstyrelsen bör därför övervägas i förberedelsearbetet.
Vissa riksdags- eller regeringsbeslut kan under arbetets gång komma att
påverka reformens omfattning eller innehåll. I sådana frågor återkommer
jag till regeringen med förslag till tilläggsdirektiv till den centrala
organisationskommittén och de särskilda utredarna i länen. Som har
anmälts i årets budgetproposition (1989/90:100 bil 15 s. 108) övervägs
för närvarande i civildepartementet vissa frågor om den regionala
polisorganisationen. Frågan bereds med sikte på att kunna redovisas för
riksdagen under nästa riksmöte. Även i denna fråga kan det bli aktuellt
med tilläggsdirektiv till den centrala organisationskommittén.
Länsskolnämnderna
I organisationsarbetet bör särskilt beaktas de speciella förhållanden
som för närvarande råder på skolområdet. Riksdagen har nyligen fattat
beslut i anledning av två propositioner, som berör den statliga
skoladministrationen på central och regional nivå.
I propositionen om skolans utveckling och styrning (prop. 1988/89:4 UbU
7, rskr. 95) tas frågan om en förändrad roll för skolöverstyrelsen (SÖ)
och länsskolnämnderna upp. Länsskolnämndernas uppgifter skall enligt
propositionen avse frågor som förutsätter en direkt kontakt och ett
direkt samspel med samt en god kunskap om skolväsendet i de enskilda
kommunerna. Länsskolnämndernas roll skall därvid bestå i att se till att
skolverksamheten bedrivs enligt nationellt fastställda mål och
riktlinjer, rådgivning och stöd till skolmyndigheter och skolor,
planering och samordning i fråga om gymnasieskolan och den kommunala
vuxenutbildningen, medverkan i den nationella utvärderingen samt
fullgörande av uppdrag som regeringen bestämmer i särskild ordning.
I propositionen om kommunalt huvudmannaskap för lärare, skolledare,
biträdande skolledare och syofunktionärer (prop. 1989/90:41 UbU 9, rskr.
58) föreslås en övergång från regelstyrning till målstyrning av skolan
och i samband härmed också en övergång till ett samlat kommunalt
driftsansvar för skolan.
I propositionen om en ny regional statlig förvaltning (prop. 1988/89:154
BoU 4 och 9, rskr. 89) konstateras att det finns väsentliga fördelar i
att låta den nya länsstyrelsen överta de arbetsuppgifter som ankommer på
länsskolnämnderna. Samtidigt betonas att det nationella skolsystemets
krav på en rikstäckande tillsyn, uppföljning och utvärdering gör att
vissa särskilda lösningar måste genomföras beträffande
utbildningsfrågorna i den nya länsstyrelsen. En miniminivå av
förvaltningsanslaget för tillsyn, uppföljning och utvärdering bör därför
anges i regleringsbrevet för den nya länsstyrelsen. Vidare betonas att
översynsarbetet inom skolområdet måste bedrivas i nära kontakt med
arbetet att förbereda den nya länsstyrelsen.
Inför genomförandet av en målstyrd skola med ett kommunalt driftsansvar
har utbildningsdepartementet nu påbörjat det aviserade översynsarbetet i
form av ett internt projektarbete, det s.k. skolprojektet. Skolprojektet
har till syfte att utreda de frågor som den framtida utvecklingen av
skolan aktualiserar. Arbetet bedrivs med sikte på att principiella
ställningstaganden skall föreligga under våren 1990.
Länsstyrelsens uppgifter på skolområdet är beroende av de
ställningstaganden som sker med anledning av skolprojektet.
Skolprojektet skall fastställa ansvars- och uppgiftsfördelningen mellan
statliga organ på central och regional nivå liksom resursbehov och
resursfördelning.
Utbildningsdepartementet svarar för att genomförandet av den nya
statliga skoladministrationen på central och regional nivå sker i ett
sammanhang. Den centrala organisationskommitténs och de särskilda
utredarnas uppgift är att svara för det organisatoriska inordnandet av
skolfrågorna i den nya länsstyrelsen den 1 juli 1991. Detta skall ske i
nära samverkan mellan den centrala organisationskommittén och
utbildningsdepartementet.
Lantbruksnämnderna
Som framgår av prop. 1988/89:154 avser regeringen att under våren 1990
lägga fram förslag om en ny livsmedelspolitik. I propositionen påpekas
mot denna bakgrund att särskilda lösningar måste skapas när det gäller
lantbruksfrågornas hantering inom den nya länsstyrelsen och
lantbruksstyrelsens styrningsmöjligheter. Bl.a. måste lantbruksstyrelsen
ges möjlighet att under en omställningsperiod omfördela personella
resurser mellan länen och mellan länsnivån och den centrala nivån. Den
centrala organisationskommittén bör närmare precisera formerna för
lantbruksfrågornas särställning inom den nya länsstyrelsen under
omställningsperioden. Samråd bör därvid ske med lantbruksstyrelsen.
Översyn av beslutsfunktioner m.m.
Reformen innebär att såväl verksamhetens mål som dess former måste
regleras i en ny instruktion.
Av särskild vikt är att beslutsordning och ledningsformer anpassas till
de riktlinjer som regeringen angav i den s.k. verksledningspropositionen
(prop. 1986/87:99). Det innebär bl.a. att beslutsfördelningen mellan
förtroendemän och tjänstemän måste anges i instruktionen.
Vidare bör formerna för de centrala verkens inflytande garanteras inom
de ramar som anges i prop. 1988/89:154. I första hand gäller det de s.k.
länsexperternas ställning och roll liksom sektoransvarets utformning i
övrigt.
Andra frågor som bör övervägas är formerna för en väl utvecklad
samverkan mellan länsstyrelsen och andra regionala myndigheter och
organ, exempelvis genom samrådsförfarande eller i form av att
företrädare för regionala myndigheter bör vara föredragande eller på
annat sätt delta i ett ärendes handläggning i länsstyrelsen.
Uppmärksamhet bör också ägnas frågan om skyldighet för affärsverk att
anmäla investeringar eller andra förändringar av regionalpolitisk
betydelse till länsstyrelsen, i likhet med vad som gäller för statliga
myndigheter i övrigt.
Reformen berör åtskilliga myndigheter och innebär att deras
instruktioner måste ändras. Den centrala organisationskommittén skall
behandla dessa frågor. Förslag skall avlämnas senast den 15 augusti
1990. I kommitténs uppdrag ingår också att ägna uppmärksamhet åt de
konsekvensändringar i den nya länsstyrelsens arbetsuppgifter och
organisation som omorganisationen kan ge anledning till.
Genom verksledningsbeslutet fastslogs bl.a. att myndigheter skall ha
relativt stor frihet att själva organisera sin verksamhet och att
regeringens styrning av organisationen skall begränsas till myndighetens
grundstruktur. Samma förhållande bör gälla för den nya länsstyrelsen.
För att underlätta det regionala förberedelsearbetet bör den centrala
organisationskommittén, så långt det bedöms nödvändigt, ange de
generella ramarna för organisationsstrukturen i länen. Denna fråga bör
behandlas med förtur.
I den mån sådana regionala avvikelser som kräver regeringens
ställningstagande är nödvändiga skall förslag överlämnas till den
centrala organisationskommittén för beredning. Av särskild vikt är att
redovisa de särskilda lösningar som kan behövas för Stockholms län och
Gotlands län.
När det gäller nämndorganisationen bör den särskilde utredaren i varje
län utgå från vad riksdagen har gett regeringen till känna. Vad som sägs
i prop. 1989/90:154 i denna fråga utgör därvid vägledning för hur
förtroendemannaorganisationen kan utformas.
De centrala verken
Som bl.a. framgått av min redogörelse för det pågående
förändringsarbetet inom skolans och lantbrukets område påverkar reformen
både i sak och i administrativt hänseende de centrala verken. Den
centrala organisationskommittén bör i nära samverkan med statskontoret
och närmast berört verk belysa dessa frågor.
Chefen för jordbruksdepartementet har i årets budgetproposition aviserat
att en översyn skall göras av den centala myndighetsstrukturen på
jordbrukets område. Kommittén bör hålla sig underrättad om det arbete
som kommer att bedrivas med anledning härav.
Vissa särskilda frågor
I den mån det krävs särskilda bedömningar för Norrbottens läns del bör
detta ske i kontakt mellan den centrala organisationskommittén och den
särskilde utredaren i länet.
Den centrala organisationskommittén bör även föreslå former för
samarbete mellan länsstyrelserna.
Frågan om lokalkontor kan bli aktuell i några län. Det gäller i första
hand de län där berörda verksamheter redan i dag är fördelade på flera
orter. Det bör ankomma på den särskilde utredaren att närmare överväga
frågan om lokalkontor utanför residensorten. I dessa frågor bör kontakt
tas med stat-kommunberedningen. På skolområdet bör dessutom resultatet
av arbetet i det tidigare nämnda skolprojektet avvaktas. En
förutsättning är dock att lokalkontorsverksamheten kan drivas inom ramen
för givna resurser.
Den centrala organisationskommittén bör följa statistiska centralbyråns
fortsatta arbete med att regionalisera delar av sin verksamhet.
Resurs- och budgetfrågor
Det ankommer på den centrala organisationskommittén att bereda resurs-
och budgetfrågor. Kommittén skall exempelvis sammanställa
anslagsframställningar som avser förvaltningsanslag för budgetåret
1991/92. Länsstyrelserna och övriga berörda myndigheter skall senast den
15 augusti 1990 överlämna sina anslagsframställningar till kommittén,
som i sin tur överlämnar förslaget till regeringen senast den 15
september 1990.
Den centrala kommittén skall även medverka i utformningen av särskilda
direktiv till de nya länsstyrelserna inför den fördjupade
anslagsframställningen för budgetåren 1993/94--94/95 som länsstyrelserna
skall lämna den 1 september 1992. Kommittén skall lämna ett förslag till
direktiv senast den 1 februari 1991.
Vissa resursfrågor aktualiseras i prop. 1988/89:154, bl.a.
resurstillskott till den nya länsstyrelsen för ny kompetens i samband
med övertagande av vissa uppgifter från vägförvaltningen. Även
resursfördelningen till länsstyrelsens sociala funktion behöver
övervägas i sammanhanget. Jag vill också peka på att regering och
riksdag under arbetets gång kan komma att fatta beslut som påverkar
länsstyrelsernas resursbehov. Det bör ankomma på den centrala kommittén
att även beakta sådana beslut.
Det åligger den centrala kommittén att i samverkan med
riksrevisionsverket (RRV) närmare överväga de budget- och anslagsfrågor
som föranleds av den nya organisationen. Särskilt bör länsstyrelsernas
avgiftsfinansierade verksamhet uppmärksammas. Härvid bör beaktas vad som
sägs i prop. 1988/89:154 om intäkter som avser lantbruksfunktionen.
Dessa skall användas inom det egna verksamhetsområdet.
Personalfrågor m.m.
Stor vikt bör tillmätas de personalpolitiska frågorna. Bl.a. åligger det
den centrala organisationskommittén att lämna förslag till en särskild
tillsättningsförordning samt utarbeta riktlinjer för hur tillsättning av
tjänster inom den nya länsstyrelsen, bl.a. de s.k. länsexperterna, bör
gå till. Förslagen skall utgå från de riktlinjer beträffande samverkan
med centrala verk som anges i prop. 1988/89:154. Jag förutsätter att
tjänster som blir vakanta vid någon av de regionala myndigheter som
berörs av reformen tillsätts efter samråd med den särskilde utredaren i
länet.
Förslag till tillsättningsförordning bör lämnas samtidigt med förslaget
till en ny länsstyrelseinstruktion, dvs. den 15 augusti 1990.
Det bör särskilt ankomma på den centrala organisationskommittén att
tillsammans med närmast berörda centrala verk överväga behovet av
kompetensutvecklande åtgärder. I övrigt bör kommittén föreslå sådana
övergångslösningar som kan behövas för att genomföra
organisationsförändringen.
Det åligger den särskilde utredaren i varje län att svara för att
behovet av information och utbildning av personal i syfte att underlätta
övergången till den nya organisationen beaktas. Utredaren skall även
ägna särskild uppmärksamhet åt en aktiv personalpolitik och
jämställdhetsåtgärder inför genomförandet.
Rationaliseringseffekter och besparingar
Bildandet av den nya organisationen ger möjligheter att bedriva
verksamheten mer effektivt. Det ankommer särskilt på den särskilde
utredaren i varje län att föreslå arbetsformer inom den nya myndigheten
som tar till vara de möjligheter till effektivisering som reformen ger.
Utrymme bör finnas för vissa besparingar på det administrativa området,
både på de nya regionala myndigheterna och på berörda centrala verk. De
bedömningar och slutsatser som redovisats i statskontorets rapport
(1987:45) om rationaliserings- och besparingseffekter i en samordnad
länsförvaltning bör nu revideras. Därvid bör hänsyn tas också till de
ändrade förutsättningar som följer av riksdagens beslut om reformens
omfattning samt i övrigt de sektoriella förändringar som fram till
reformen påverkar verksamheten i form av nya eller omformulerade
politiska frågor och lösningar. Den centrala kommittén bör i nära
samarbete med statskontoret belysa och redovisa storleken av de
besparingar och effektivitetsvinster av olika slag som den nya
organisationen kan leda till samt i vilken takt dessa kan realiseras.
Eftersom förslagen delvis bör behandlas i budgetpropositionen 1991,
måste underlaget i den del som då kan bedömas lämnas till regeringen
före den 15 september 1990.
Genomförandet
Av stor vikt för att genomförandet skall fungera smidigt är en väl
fungerande information och väl utbyggda kontakter dels mellan central
och regional nivå, dels mellan de olika länen. I detta sammanhang har
den centrala organisationskommittén ett ansvar för att ett
erfarenhetsutbyte äger rum.
Även i övrigt bör i förberedelsearbetet både på central och regional
nivå lämnas förslag till sådana övergångslösningar och andra åtgärder
som krävs för att genomföra den nya organisationen. Den centrala
organisationskommittén och den särskilde utredaren i varje län bör vara
oförhindrad att lämna förslag också när det gäller åtgärder som kan bli
nödvändiga att överlämna till den nya länsstyrelsen att själv genomföra
i efterhand.
Uppläggning av utredningsarbetet
Arbetet bör bedrivas så att den nya organisationen kan börja sin
verksamhet den 1 juli 1991, vilket innebär att delfrågorna måste lösas
successivt. Den centrala kommittén bör utarbeta en tidsplan för när
särskilda förslag och åtgärder i olika delfrågor behöver läggas fram
respektive vidtas på central och regional nivå.
Det ankommer på den centrala organisationskommittén att ta de kontakter
som behövs med de särskilda utredarna i varje län.
Den centrala organisationskommittén och den särskilde utredaren i varje
län skall
beakta kommittédirektiven till samtliga kommittéer och särskilda
utredare angående utredningsförslagens inriktning (dir. 1984:05),
från början och fortlöpande samråda med myndigheter och andra organ som
berörs av deras förslag samt med statliga kommittéer som har uppgifter
av betydelse för uppdraget,
informera berörda fackliga huvudorganisationer respektive fackliga
lokala organisationer och ge dem tillfälle att både vid arbetets början
och under dess gång föra fram synpunkter.
Den centrala organisationskommittén
Arbetet kräver bred förankring och utnyttjande av sakkunskap. Kommittén
har rätt att knyta till sig en eller flera referensgrupper.
Kommittén får anlita statskontoret, LON och RRV för utredningar och
biträde i de former man kommer överens om.
Banverket, vägverket, trafiksäkerhetsverket, transportrådet,
byggnadsstyrelsen, statens arbetsgivarverk, universitets- och
högskoleämbetet, skolöverstyrelsen, lantbruksstyrelsen, skogsstyrelsen,
fiskeristyrelsen, arbetsmarknadsstyrelsen, AMU-styrelsen, plan- och
bostadsverket samt lantmäteriverket skall dessutom, inom ramen för sina
ordinarie uppgifter och resurser, ge kommittén den hjälp som behövs.
Den särskilde utredaren i länet
Utredaren skall beakta behovet av en bred medverkan i
förberedelsearbetet. Utredaren skall tillkalla representater för
länsstyrelsen och de berörda sektororganen att bistå i arbetet. Det bör
dessutom stå den särskilde utredaren fritt att bredda representationen
utifrån rådande behov och förutsättningar.
Kostnaderna för den regionala utredarens verksamhet skall belasta
länsstyrelsens anslag.
Var och en av de myndigheter som samverkar med de regionala utredarna
skall svara för kostnaderna för sina representanters medverkan.
Hemställan
Med hänvisning till vad jag nu har anfört hemställer jag att regeringen
bemyndigar chefen för civildepartementet
att tillkalla en central organisationskommitté -- omfattad av
kommittéförordningen (1976:119) -- med högst nio ledamöter med uppdrag
att utföra det förberedelsearbete som behövs på central nivå för att
genomföra den nya regionala statliga förvaltningen,
att utse en av ledamöterna att vara ordförande,
att besluta om sakkunniga, experter, sekreterare och annat biträde åt
kommittén,
att kostnaderna skall belasta trettonde huvudtitelns anslag
Länsstyrelserna m.m.
Vidare hemställer jag att regeringen uppdrar åt landshövdingen i varje
län att som särskild utredare -- omfattad av kommittéförordningen
(1976:119) i tillämpliga delar -- utföra det förberedelsearbete som
behövs i länen enligt vad som här har angetts.
Beslut
Regeringen ansluter sig till föredragandens överväganden, lämnar de
uppdrag som föredraganden hemställt om och bifaller även i övrigt hans
hemställan.
(Civildepartementet)