Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Barnombudsman, Dir. 1990:80
Departement: Socialdepartementet
Beslut: 1990-12-20
Dir. 1990:80
Beslut vid regeringssammanträde 1990-12-20
Statsrådet Lindqvist anför.
Mitt förslag
Jag föreslår att en särskild utredare tillkallas för att närmare utreda
förutsättningarna att tillsätta en statligt utsedd barnombudsman.
Utredningen skall även avse arbetsuppgifternas innehåll, de
organisatoriska formerna för verksamheten samt de finansiella
förutsättningarna.
Bakgrund
Grundvalen för den svenska familjepolitiken är att föräldrarna har det
främsta ansvaret för barnet och dess försörjning. Samhället kan inte och
skall inte ersätta föräldrarna. Däremot kan samhället stödja och
komplettera föräldrarna i deras uppgift att ge barnen goda
förutsättningar för sin utveckling.
Den svenska familjepolitikens inriktning stämmer väl överens med den
konvention om barnets rättigheter som FNs generalförsamling antog den 20
november år 1989. Sverige har som ett av de första länderna, utan
förbehåll, ratificerat denna konvention.
Genom tillträdet till konventionen förbinder sig länderna att respektera
och främja barns rättigheter. Vidare åtar sig länderna att göra
konventionens bestämmelser allmänt kända bland såväl vuxna som barn. Det
finns nu skäl att pröva om och på vad sätt en tjänst som barnombudsman
kan främja Sveriges strävanden att förstärka barns rättigheter i
konventionens anda.
I Sverige lever de flesta barn och ungdomar under goda livsbetingelser.
Den generella välfärdspolitiken ger förutsättningarna för a tt barn
skall kunna växa upp och utvecklas under goda förhållanden.
Föräldraförsäkring, barnomsorg och skola är väl utbyggda. Mödra - och
barnhälsovården har bidragit till att barnadödligheten pressats tillbaka
till en internationellt sett mycket låg nivå.
Trots den generellt sett positiva utvecklingen av barns och ungdomars
levnadsvillkor finns det dock grupper som lever under svåra förhållanden
som kräver särskild uppmärksamhet. Tendenser finns att dessa barn hamnar
i allt svårare förhållanden. För att motverka sådana tendenser fordras
att samhället inte bara ger stöd till det enskilda barnet och dess
familj utan också att större hänsyn tas till barnen i
samhällsplaneringen. För att detta skall kunna ske fordras att barns och
ungdomars egna åsikter får komma fram och beaktas i högre grad än vad
som är fallet i dag. Kunskaper om barns och ungdomars uppväxtvillkor bör
också systematiskt tas tillvara i samhällsplaneringen. Barnperspektivet
måste föras fram på ett mer planerat och effektivt sätt.
I budgetpropositionen för budgetåret 1990/91 har redovisats ett förslag
från barnmiljörådet om att en särskild barnombudsmannafunktion skulle
knytas till rådet. Jag anförde därvid att frågan om en eventuell
barnombudsmannafunktion behöver belysas ytterligare.
Socialutskottet (SoU 1989/90:17) har vid behandlingen av
budgetpropositionen och ett antal motioner understrukit att utskottet
ser positivt på åtgärder som syftar till en bättre bevakning av barnens
intressen. Inrättandet av en centralt placerad barnombudsmannatjänst kan
enligt utskottet vara en sådan åtgärd. Flera olika funktioner kan
knytas till en sådan ombudsman, t.ex. att skapa opinion i olika frågor
som är viktiga för barn. Utskottet anför att förutsättningarna för att
inrätta en statlig barnombudsmannatjänst bör utredas ytterligare.
Utredningen bör förutom arbetsuppgifterna för en barnombudsman ta upp
avgränsningar och samordning med andra myndigheter och organisationer
samt organisationsformer för och finansiering av en barnombudsman.
Utredaren bör också beakta den översyn av ungdomsfrågorna som kommer att
ske i civildepartementet. Sveriges åtaganden genom ratificeringen av
FNs barnkonvention bör enligt utskottet beaktas.
Utredningsuppdraget
Mot bakgrund av vad jag nu anfört finns det skäl att ytterligare utreda
förutsättningarna för tillsättandet av en statligt utsedd barnombudsman.
Barn- och ungdomsdelegationen företräder barns och ungdomars intressen
på väsentliga områden.
I socialtjänstlagen är kommunernas ansvar för att barn och ungdom skall
kunna växa upp under trygga och goda förhållanden tydligt fastlagt. Där
anges också att barn som behöver särskilt stöd skall få sådant stöd.
Socialstyrelsen har tillsyn över socialtjänsten i landet och
länsstyrelserna skall se till att socialnämnderna fullgör sina
uppgifter.
Riksdagens ombudsman (JO) har till uppgift att utöva tillsyn över
kommunens handläggning bl.a. vad gäller ärenden om behandling av barn
och ungdom enligt socialtjänsten. Justitiekanslern har med JO
sammanfallande tillsynsskyldighet.
Tillkomsten av en barnombudsman får inte innebära att kommunernas eller
tillsynsmyndigheternas ansvar minskas.
En barnombudsman bör bl.a. ha till uppgift att företräda barn och
ungdomar i den allmänna debatten och i kontakter med kommuner och andra
myndigheter verka för att barns och ungdomars behov uppmärksammas och
tillgodoses. Detta gäller i särskilt hög grad de barn och ungdomar som
lever under svåra förhållanden. Vidare bör ombudsmannen kunna ge råd som
riktar sig till barn och ungdomar i sådana situationer. Arbetet bör
kunna ske i samverkan med frivilliga organisationer som är verksamma
inom området. Utredningen bör komma med förslag om vilka arbetsuppgifter
en barnombudsman bör ha och hur en avgränsning kan göras såväl mot
myndigheter som mot frivilliga organisationer.
Olika förslag har framförts om hur en barnombudsmannafunktion skall
kunna organiseras. Utredaren skall utgå från att staten skall utse
barnombudsmannen. Barnombudsmannen skall inte uppfattas som företrädare
för myndigheters eller intresseorganisationers verksamhet. Allmänna
barnhuset är ett exempel på en fristående institution som har lång
erfarenhet av att verka för barn och ungdomar som lever under svåra
förhållanden och dessa erfarenheter bör tas tillvara.
Utredaren bör även belysa de ekonomiska förutsättningarna för att
tillsätta en barnombudsman, vilka områden barnombudsmannen med
tillhörande kansliresurser bör täcka samt föreslå hur funktionen skall
finansieras.
Utredningen skall beakta de erfarenheter på området som finns framför
allt i Norge.
Utredningen skall vara slutförd senast den 1 oktober 1991.
För utredningen gäller regeringens direktiv (dir. 1984:5) till samtliga
kommittéer och särskilda utredare angående utredningsförslagens
inriktning samt beaktande av EG-aspekten (dir. 1988:43).
Hemställan
Med hänvisning till vad jag nu anfört hemställer jag att regeringen
bemyndigar det statsråd som har till uppgift att föredra ärenden om
barn- och familjefrågor
att tillkalla en utredningsman med uppdrag att närmare utreda
förutsättningarna för en statligt utsedd barnombudsman,
att besluta om sakkunniga, experter, sekreterare och annat biträde åt
utredningsmannen.
Vidare hemställer jag att regeringen beslutar att kostnaderna skall
belasta femte huvudtitelns anslag A 2. Utredningar m.m.
Beslut
Regeringen ansluter sig till föredragandens överväganden och bifaller
hans hemställan.