Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Översyn av den centrala myndighetsorganisationen på jordbrukets område m.m., Dir. 1990:8
Departement: Jordbruksdepartementet
Beslut: 1990-02-15
Dir. 1990:8
Beslut vid regeringssammanträde 1990-02-15
Chefen för jordbruksdepartementet, statsrådet Hellström, anför.
Mitt förslag
Jag föreslår att en särskild utredare tillkallas med uppgift att se över
den centrala myndighetsorganisationen på jordbrukets område.
Översynen skall göras mot bakgrund av det reformarbete som pågår på
livsmedelspolitikens område och bl.a. riksdagens beslut om en ny
regional statlig förvaltning (prop. 1988/89:154, BoU 9, rskr. 89).
Bakgrund
Lantbruksstyrelsen och statens jordbruksnämnd, som är de centrala
förvaltningsmyndigheterna på jordbrukets område, samt skogsstyrelsen
utlokaliserades under 1970-talet från Stockholm till Jönköping. De tre
myndigheterna har sina lokaler förlagda till samma kvarter. I samband
med omlokaliseringen genomfördes en samordning av vissa
servicefunktioner hos myndigheterna. Totalt är för närvarande ca 500
anställda vid de tre myndigheterna, varav ca 220 vid lantbruksstyrelsen
och ca 125 vid statens jordbruksnämnd.
Lantbruksstyrelsens verksamhetsområde
Lantbruksstyrelsen handhar enligt förordningen (1988:854) med
instruktion för lantbruksstyrelsen och lantbruksnämnderna frågor rörande
lantbruket, trädgårdsnäringen, rennäringen, växtskyddet, djurens hälso-
och sjukvård samt djurskyddet, i den mån inte någon annan myndighet har
hand om sådana frågor. Styrelsen är chefsmyndighet för
lantbruksnämnderna, distriktsveterinärorganisationen och statens
lantbrukskemiska laboratorium. Vid dessa myndigheter finns sammanlagt
drygt 1 500 anställda, var av drygt 1 100 vid lantbruksnämnderna.
Lantbruksstyrelsen är även tillsynsmyndighet över bl.a. statens
utsädeskontroll och de lantbrukskemiska stationer vars stadgar styrelsen
fastställt samt har tillsyn över avbytarverksamheten inom jordbruket.
Lantbruksstyrelsen skall särskilt leda de statliga åtgärderna för att
främja utvecklingen av effektiva företag inom jordbruket,
trädgårdsnäringen och rennäringen samt leda och utveckla de statliga
insatserna för skogsbrukets yttre rationalisering. Styrelsen skall
vidare främja produktionsanpassningen inom jordbruket och landsbygdens
utveckling. Styrelsen handhar frågor om miljövård inom jordbruket och
tillhandahåller underlag rörande lantbruket för tillämpningen av plan-
och bygglagen och lagen om hushållning med naturresurser. Vidare skall
styrelsen leda och övervaka bekämpningen av växtskadegörare och
smittsamma husdjurssjukdomar, främja ett gott hälsotillstånd bland
husdjuren och se till att lagstiftningen om djurskydd och om foder
efterlevs. Lantbruksstyrelsen handhar även vissa uppgifter inom
totalförsvaret, bl.a. planläggningen av den s.k. blockorganisationen.
Styrelsen ansvarar slutligen för vissa frågor av administrativ karaktär
vad gäller de regionala fiskenämnderna.
Inom styrelsen finns fyra avdelningar: företagsavdelningen,
växtodlingsavdelningen, veterinär- och husdjursavdelningen samt den
administrativa avdelningen. Dessutom finns en planeringsenhet och en
informationsenhet.
Jordbruksnämndens verksamhetsområde m.m.
Statens jordbruksnämnd handhar, enligt förordningen (1988:856) med
instruktion för statens jordbruksnämnd, pris- och marknadsregleringen på
jordbrukets och fiskets områden samt ansvarar för
beredskapsförberedelser i fråga om livsmedelsförsörjningen m.m. inom
total försvarets civila del.
Nämnden har tillsyn över regleringsföreningarna på jordbrukets och
fiskets områden samt över bl.a. Svenska kontrollanstalten för
mejeriprodukter och ägg och Lantbrukshälsan AB. Jordbruksnämnden skall
särskilt handha pris- och marknadsreglerande verksamhet på jordbrukets
och fiskets områden och därmed sammanhängande frågor om avsättning inom
och utom landet av jordbrukets och fiskets produkter. Vidare handhar
nämnden råvaruprisutjämning för industrier som använder jordbruks- eller
fiskeprodukter. Nämnden har vidare hand om utredningar som hänför sig
till dessa områden.
Jordbruksnämnden har även regelmässigt fått regeringens uppdrag att
efter överläggningar med företrädare för jordbruket/fisket och
konsumenterna dels lämna förslag om prisregleringen för kommande period,
dels lämna förslag om tillämpningen av regleringen under löpande
prisregleringsperiod.
Inom jordbruksnämnden finns tre avdelningar: produkt- och
utredningsavdelningen, avdelningen för frågor om avgiftsuppbörd m.m.
samt administrations- och beredskapsavdelningen. Till nämnden är också
knuten den s.k. konsumentdelegationen och ett beredskapsråd.
Lantbruksekonomiska samarbetsnämnden vars uppgift är att samordna
kalkyler och utredningar rörande den ekonomiska utvecklingen inom
lantbruket tar också fram underlag för bl.a. de överläggningar som sker
på jordbrukets område. Samarbetsnämnden skall enligt sin instruktion
(SFS 1988:862) särskilt redovisa sammanställningar av uppgifter som
belyser den faktiska och förväntade utvecklingen inom lantbrukssektorn
samt låta verkställa utredningar som behövs för jordbrukspolitiska
överväganden och beslut.
Vid Sveriges lantbruksuniversitet (SLU) bedrivs en konsulentverksamhet
med huvuduppgiften att förmedla resultaten från forskning och
försöksverksamheten till berörda myndigheter, näringsorganisationer
m.fl. SLU skall även verka för att uppslag och önskemål från de
verksamma inom de areella näringarna förmedlas till berörda instanser
inom universitetet.
Pågående utredningar och reformarbete
Regeringen konstaterade i prop. 1988/89:47 om vissa ekonomisk-politiska
åtgärder, m.m. att den nuvarande livsmedelspolitiken bl.a. kännetecknas
av en låg grad av måluppfyllelse och att den därför utifrån våra egna
nationella mål behöver reformeras. Regeringen bemyndigade därför chefen
för jordbruksdepartementet att tillkalla en parlamentariskt sammansatt
arbetsgrupp med uppdrag att bl.a. utforma förslag till en ny
livsmedelspolitik.
I rapporten (Ds 1989:63) En ny livsmedelspolitik har arbetsgruppen
lämnat sina förslag rörande en reformering av politiken. Förslagen
innebär bl.a. väsentliga förändringar av prisregleringen på jordbrukets
område samt att nya medel bör införas för att nå vissa mål.
Arbetsgruppen föreslår också omställningsåtgärder som berör enskilda
jordbrukare. Det är min avsikt att i april i år föreslå regeringen att
avlämna en proposition om en ny livsmedelspolitik.
Även internationellt pågår ett arbete genom den s.k. Uruguayrundan i
GATT för att öka marknadsanpassningen inom jordbruket och åstadkomma en
fungerande världsmarknad. Arbetet inom GATT har resulterat i en
överenskommelse om frysning av stödet till jordbruket åren 1989 och
1990. Avsikten är att före 1990 års utgång nå en långsiktig
överenskommelse som syftar till att upprätta ett rättvist och
marknadsorienterat handelssystem för jordbruksvaror.
Riksdagen har med anledning av regeringens förslag om en ny regional
statlig förvaltning (prop. 1988/89:154, BoU 4 och 9, rskr. 89) beslutat
att en ny länsstyrelse skall bildas. Den nya länsstyrelsens
ansvarsområde skall bl.a. omfatta den verksamhet som i dag bedrivs vid
flera regionala myndigheter, däribland lantbruksnämnderna. Reformen
träder i kraft den 1 juli 1991. För genomförande av reformen kommer inom
kort att bildas bl.a. en central organisationskommitté.
Med stöd av regeringens bemyndigande har tillkallats en särskild
utredare med uppdrag att se över verksamheten vid Sveriges
lantbruksuniversitet (dir. 1989:31) mot bakgrund av bl.a. det
livsmedelspolitiska reformarbetet. Av direktiven till utredaren framgår
att denne närmare bör granska omfattningen av försöksverksamheten för de
areella näringarna och bedöma vilken verksamhet som kan avvecklas eller
överföras till näringarna eller berörda myndigheter. Vidare skall
utredaren granska hur SLU:s konsulentverksamhet fyller sitt syfte,
undersöka om det ömsesidiga informationsutbytet är effektivt samt
föreslå de förbättringar som är möjliga. En utgångspunkt skall därvid
vara att SLU:s ansvarsområde inte skall vidgas till den rådgivning och
information som i första hand ankommer på sektorsmyndigheterna.
I särskilda direktiv den 14 juli 1988 för lantbruksstyrelsens
anslagsframställning för budgetåren 1990/91--1992/93 anförde regeringen
att styrelsen i sina överväganden rörande verksamhetens inriktning
skulle utgå ifrån en fortsatt prioritering av jordbrukets miljöfrågor,
överskottsproblemen inom jordbruket, utvecklingen av alternativ till den
traditionella odlingen, frågor rörande djurskydd och djurhälsa samt
frågor om landsbygdsutvecklingen.
Lantbruksstyrelsen har med anledning av nämnda direktiv lämnat förslag
beträffande den fortsatta verksamhetens inriktning och omfattning.
Regeringen har i 1990 års budgetproposition (prop. 1989/90:100 bil. 11)
föreslagit att gällande treåriga rambudget förlängs med ytterligare ett
år, samtidigt som regeringen tillstyrkte eller biträdde vissa av de
förslag som styrelsen lämnat vad gäller treårsperioden 1990/91--1992/93.
Utgångspunkter för översynen
Livsmedelspolitiken är som framgått av vad jag tidigare har anfört för
närvarande föremål för ett omfattande förändringsarbete både nationellt
och internationellt. Inriktningen mot ökad marknadsanpassning i
jordbruket och färre regleringar kommer att ställa nya krav på de
berörda centrala myndigheterna. En ny livsmedelspolitik medför också
behov av åtgärder för att en omställning skall kunna genomföras på ett
smidigt sätt.
Verksamheten vid de centrala myndigheterna på jordbrukets område kommer
dessutom i ökande utsträckning att präglas av de beslut som fattats vad
gäller miljöåtgärder inom jordbruket, djurskydd och djurmiljö,
utvecklingen av alternativa produktionsformer m.m. samt av beslutet om
en ny regional förvaltning.
Dessa förändringar motiverar enligt min mening att organisationen av
dessa myndigheter nu ses över.
Det är av utomordentligt stor vikt att de åtgärder som vidtas för att
möta de förändringar som angetts väljs med hänsyn tagen till ett så
effektivt resursutnyttjande som möjligt. Det är också väsentligt att
åtgärderna får ett snabbt genomslag på regional och lokal nivå. En
förutsättning för att möta de nya krav som kommer att ställas på berörda
myndigheter vad gäller arbetsuppgifter, genomförande och uppföljning är
en långtgående samordning på central nivå av statens insatser på detta
område. Vissa arbetsuppgifter vid berörda myndigheter är mycket
specifika och behöver inte föranleda någon nämnvärd omprövning , medan
andra kommer att falla bort samtidigt som nya tillkommer. Exempel på
verksamheter som kan falla bort är de som är direkt förknippade med de
regleringar som den livsmedelspolitiska arbetsgruppen föreslagit skall
tas bort. Samtidigt innebär arbetsgruppens förslag att nya uppgifter
tillkommer i samband med olika övergångsåtgärder.
Det kan även finnas områden där myndigheterna i princip arbetar med
samma målsättning men med olika medel. Detta försvårar en överblick av
medlens effektivitet ställd i relation till möjligheterna att uppnå
uppställda mål. En samordning kan därför underlätta en om prövning och
förnyelse av de jordbrukspolitiska medlen. Liksom vid andra
organisationsöversyner av detta slag bör en strävan också vara att
minska de administrativa kostnaderna.
Sammantaget bör utgångspunkten för utredningsarbetet vara att genom en
förutsättningslös omprövning anpassa den statliga administrationen på
ett rationellt och effektivt sätt till de uppgifter som kommer att
behövas efter en avreglering av jordbruksområdet och en renodling av
livsmedelspolitiken. Utredningen bör också redovisa hur administrationen
skall anpassas till de uppgifter som kommer att finnas under en
övergångsperiod när en ny livsmedelspolitik genomförs.
En förändring av livsmedelspolitiken kan även komma att påverka
myndigheter utanför jordbrukssektorn och därmed relationerna mellan
dessa myndigheter och de centrala myndigheterna på jordbrukets område.
Som anförts i regeringens förslag om en ny regional förvaltning (prop.
1988/89:154 s. 22--23) kan också fördelningen av resurser och ansvar
mellan regional och central nivå behöva prövas i detta sammanhang.
Vidare bör prövas huruvida myndigheternas tillsynsansvar vad gäller
olika verksamheter och myndigheter kan avlastas de nuvarande
organisationerna.
I samband med de förslag om en ny livsmedelspolitik som regeringen avser
att lägga fram och de beslut som fattas med anledning härav kan
direktiven komma att behöva preciseras vad gäller
verksamhetsinriktningen såväl centralt som regionalt.
Uppdraget
Jag föreslår mot bakgrund av vad jag har anfört att en särskild utredare
tillkallas med uppdrag att göra en översyn av den centrala
myndighetsorganisationen på jordbrukets område.
Utredaren bör analysera såväl framtida arbetsuppgifter som behovet av
resurser på central myndighetsnivå och mot bakgrund av denna analys
lägga fram förslag till ny organisation av myndighetsstrukturen på
jordbrukets område.
Förslagen bör utformas så att den nya organisationen kan träda i kraft
den 1 juli 1992. Arbetet skall vara avslutat senast den 15 oktober 1990.
Utredningsarbetet bör bedrivas i nära kontakt med statskontoret och
riksrevisionsverket samt berörda myndigheter och utredningar.
Utredaren bör beakta vad som sägs i direktiven till statliga kommittéer
och särskilda utredare angående utredningsförslagens inriktning (dir.
1984:5) samt beaktande av EG-aspekter (dir. 1988:43).
Utredaren bör vid arbetets påbörjande samt vidare under arbetets gång
informera berörda huvudorganisationer och i förekommande fall annan
berörd central arbetstagarorganisation med vilken staten har eller
brukar ha avtal om löner och andra anställningsvillkor samt bereda dem
tillfälle att framföra synpunkter. Utredaren skall därutöver fortlöpande
informera berörda myndigheters lokala personalorganisationer och
arbetstagare om sitt arbete.
Hemställan
Med hänvisning till vad jag har anfört hemställer jag att regeringen
bemyndigar chefen för jordbruksdepartementet
att tillkalla en särskild utredare -- omfattad av kommittéförordningen
(1976:119) -- med uppgift att göra en översyn av den centrala
myndighetsorganisationen på jordbrukets område m.m.,
att besluta om sakkunniga, experter, sekreterare och annat biträde åt
utredaren.
Vidare hemställer jag att regeringen beslutar
att kostnaderna skall belasta nionde huvudtitelns anslag Utredningar
m.m.
Beslut
Regeringen ansluter sig till föredragandens överväganden och bifaller
hans hemställan.
(Jordbruksdepartementet)