Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Utvärdering av frikommunförsöket, Dir. 1990:79
Departement: Civildepartementet
Beslut: 1990-12-13
Dir. 1990:79
Beslut vid regeringssammanträde 1990-12-13
Chefen för civildepartementet, statsrådet Johansson, anför.
Mitt förslag
Jag föreslår att en utredare tillkallas med uppgift att göra en
sammanfattande redovisning av erfarenheterna av försöksverksamheten med
ökad kommunal självstyrelse (frikommunförsöket).
Bakgrund
Riksdagen beslöt i juni 1984 att en försöksverksamhet med ökad kommunal
självstyrelse -- frikommunförsöket -- skulle bedrivas till utgången av
år 1988 (prop. 1983/84:152, KU32, rskr. 368).
Som en följd av riksdagsbeslutet gav regeringen stat--kommunberedningen
(C 1983:02) tilläggsdirektiv (dir. 1984:28). Enligt dessa direktiv skall
beredningen svara för att försöksverksamheten genomförs.
Stat--kommunberedningen skall svara för att frikommunförsöket utvärderas
på ett systematiskt och allsidigt sätt.
Riksdagen beslutade i mars 1988 att frikommunförsöket skulle förlängas
till utgången av år 1991 i den del som gäller friare kommunal
nämndorganisation och att ytterligare kommuner skulle ges möjlighet att
delta i dessa försök (KU 1987/88:32, rskr. 154). Beslutet fattades med
anledning av regeringens proposition 1986/87:91 om aktivt folkstyre i
kommuner och landsting.
I prop. 1988/89:1 (KU 1988/89:6, rskr. 13) föreslog regeringen att
försöksverksamheten skulle förlängas och utvidgas i sin helhet. Försöket
borde även i övrigt breddas så att, förutom enskilda frågor, mera
generella förändringssträvanden kan tas upp. Stat--kommunberedningen
skulle enligt propositionen liksom tidigare ha ansvaret för att en
heltäckande och allsidig utvärdering av frikommunförsöket kom till
stånd. Dessutom borde beredningens parlamentarikergrupp med företrädare
för riksdagspartierna ges tillfälle att följa utvärderingsarbetet (KU
1988/89:6, rskr. 13).
Regeringen beslöt i november 1989 att uppdra åt stat--kommunberedningen
att även i fortsättningen svara för att frikommunförsöket genomförs och
följs upp. En slutrapport skall lämnas senast den 30 juni 1992.
För att förstärka samarbetet mellan stat och kommun avser jag att
föreslå regeringen att stat--kommunberedningen ombildas till en
beredning med vissa statsråd samt ordförandena i de båda kommunförbunden
som ledamöter. Som ett led i denna ombildning bör en särskild utredare
tillkallas för att fullfölja det uppföljnings- och utvärderingsarbete
som hittills bedrivits av stat--kommunberedningen.
Hittillsvarande uppföljning av frikommunförsöket
Stat--kommunberedningen har i betänkandena (SOU 1988:26)
Frikommunförsöket och (Ds 1989:16) Frikommuner visar vägen lämnat en
utförlig redovisning av försöksverksamheten med ökad kommunal
självstyrelse. Vissa uppföljningsstudier har vidare på beredningens
uppdrag gjorts av statsvetenskapliga institutionen vid Göteborgs
universitet.
På beredningens uppdrag pågår för närvarande en särskild studie av
försöken med fri nämndorganisation i frikommunerna. Syftet med studien
är att kartlägga nämndförsöken, beskriva processen och analysera
effekterna. Studien skall avrapporteras till årsskiftet 1990--1991.
Beredningen har vidare tagit initiativ till en kartläggning av det
generella förnyelse- och utvecklingsarbete som sker i bl.a.
frikommunerna.
Frikommunförsöket innebär -- förutom möjligheten att med stöd av
frikommunlagen i princip fritt få organisera nämndarbetet -- att de
deltagande kommunerna och landstingen hos regeringen kan ansöka om
avsteg eller dispens från olika författningar som styr olika kommunala
verksamhetsområden. Särskilda analyser av dessa försök har bl.a. gjorts
på skolområdet, inom arbetsmarknadspolitikens område och när det gäller
bostadsfinansieringsfrågorna.
Ett antal frikommuner har vidare själva initierat studier och analyser
av sitt förändringsarbete och därvid bl.a. behandlat den roll som
frikommunförsöket har spelat. Exempel på sådana studier finns från t.ex.
Sandvikens och Södertälje kommuner.
Uppdraget
Utredaren skall lämna en samlad redovisning av och ett sammanfattande
omdöme om erfarenheterna av fri kommunförsöket. Utredaren skall därvid
beakta vad som anfördes i prop. 1983/84:152 (s. 12) om viktiga frågor
som bör belysas vid utvärderingen av frikommunförsöket.
Utredaren har följande tre huvuduppgifter.
-- Den första uppgiften är att värdera erfarenheterna av
försöksverksamheten med en fri nämndorganisation. Den tidigare nämnda
studien av denna del av försöksverksamheten bör kunna utgöra ett
betydelsefullt underlag för arbetet.
-- Den andra uppgiften är att föreslå generella författningsändringar
som kan avlösa försöksverksamheten inom olika verksamhetsområden. I de
fall som försöksverksamheten bedöms behöva fortsätta skall förslag om
detta lämnas.
-- Den tredje uppgiften är att belysa försöksverksamheten som metod att
utveckla och förnya den kommunala verksamheten.
Arbetets bedrivande
Utredaren skall redovisa sitt arbete senast den 1 juni 1991. Uppgiften
att bedöma försöksverksamheten med en fri nämndorganisation bör
redovisas senast den 15 februari 1991.
Utredaren skall ta del av det uppföljnings- och utvärderingsmaterial som
tagits fram på uppdrag av stat--kommunberedningen samt av annat material
som kan vara av betydelse för fullföljandet av uppdraget.
Utredaren skall ta del av erfarenheterna av frikommunförsöken i de
övriga nordiska länderna.
Arbetet skall bedrivas i nära kontakt med frikommunerna och närmast
berörda statliga myndigheter.
Utredaren skall samråda med företrädare för riksdagspartierna.
Utredaren skall också samråda med den interdepartementala arbetsgrupp
som fortsättningsvis skall bereda frikommunernas ansökningar om avsteg
från olika statliga författningar.
Utredaren har att beakta vad som dels sägs i dir. 1984:5 om
utredningsförslagens inriktning, dels sägs om EG-aspekter i
utredningsverksamheten (dir. 1988:43).
Hemställan
Med hänvisning till vad jag nu har anfört hemställer jag att regeringen
bemyndigar chefen för civildepartementet
att tillkalla en särskild utredare -- som skall omfattas av
kommittéförordningen (1976:119) -- med uppgift att göra en
sammanfattande redovisning av erfarenheterna av försöksverksamheten med
ökad kommunal självstyrelse
att besluta om sakkunniga, experter, sekreterare och annat biträde åt
utredaren.
Vidare hemställer jag att regeringen beslutar att kostnaderna skall
belasta trettonde huvudtitelns anslag Utredningar m.m.
Beslut
Regeringen ansluter sig till föredragandens överväganden och bifaller
hans hemställan.