Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Sveriges turistråds verksamhet m.m., Dir. 1990:78
Departement: Industridepartementet
Beslut: 1990-12-20
Dir. 1990:78
Beslut vid regeringssammanträde 1990-12-20
Chefen för industridepartementet, statsrådet Molin, anför.
Mitt förslag
Mot bakgrund av de förslag som regeringen lagt fram (regeringens
skrivelse 1990/91:50) angående åtgärder för att stabilisera ekonomin och
begränsa tillväxten av de offentliga utgifterna samt förslag av
riksrevisionsverket i en rapport (1988:1502) om Sveriges turistråds
verksamhet, mål och organisation, föreslår jag att en särskild utredare
tillkallas. Utredarens uppgift bör vara att förutsättningslöst ompröva
statens roll i Sveriges turistråds verksamhet med bl.a. utgångspunkt i
att näringspolitiken skall inriktas på att främja effektivitet,
strukturomvandling samt att defensiva branschstöd skall avvecklas. Detta
innebär att möjligheterna till alternativ finansiering av delar av
verksamheten skall prövas. Utredaren bör vidare närmare precisera de mål
Sveriges turistråd bör ha i sin fortsatta verksamhet samt de eventuella
organisatoriska följder detta kan medföra. Utredaren bör därvid beakta
turismens regionalpolitiska betydelse. Utredaren bör vidare överväga
huvudmannaformerna i sina förslag till organisation för uppgifterna att
främja turism.
Bakgrund
Sveriges turistråds uppgifter och mål
Stiftelsen Sveriges turistråd bildades år 1976 av staten, Svenska
kommunförbundet och Landstingsförbundet. Stiftelsens huvuduppgift skulle
vara att marknadsföra svensk turism. Samma år inrättades en beredning
för samordning av statens insatser för turism och rekreation, den s.k.
rekreationsberedningen. Verksamheterna samordnades år 1984 inom Sveriges
turistråd (prop. 1983/84:145, KrU22, rskr. 353).
En väsentlig del av beredningens uppgifter skulle i första hand
behandlas av en permanent delegation inom turistrådet. Enligt
turistrådets stadgar skall delegationen bl.a. avgöra frågor om bidrag,
som enligt regeringens föreskrifter skall prövas av denna, och avge
yttranden över arbetsmarknads- och regionalpolitiska stödärenden. Vidare
skall delegationen följa arbetet med utformningen av en strukturplan för
utvecklingen av turism och rekreation. Planen skall dock fastställas av
turistrådets styrelse.
Av stiftarna är det endast staten som finansierar turistrådets
verksamhet. Det statliga anslaget uppgår för budgetåret 1990/91 till 123
milj.kr. Utöver statens finansiering redovisar rådet en beräknad
medfinansiering av ca 45 milj.kr. främst i anledning av gemensamma
marknadsföringsinsatser med näringslivet.
Riksdagen lade år 1984 också fast de allmänna riktlinjerna för turist-
och rekreationspolitikens inriktning och mål. Politiken skall syfta till
att förbättra svensk bytesbalans, uppnå regionala och
sysselsättningsmässiga effekter samt förbättra möjligheterna för breda
folkgrupper till turism och rekreation på fritiden. Arbetet inom
politikområdet inbegriper således åtgärder inom flera sektorer i
samhället. Turistrådet gavs ett ansvar att verka för den av riksdagen
beslutade inriktningen av politiken.
Ändrade förutsättningar för turistrådets verksamhet
Regeringen har i en skrivelse nr 1990/91:50 till riksdagen berett denna
tillfälle att ta del av ett utdrag ur regeringsprotokollet den 26
oktober 1990 avseende sitt åtgärdsprogram för att stabilisera den
svenska ekonomin, förbättra ekonomins funktionssätt och begränsa
tillväxten av de offentliga utgifterna. Förslag som regeringen avser att
ta upp kommer senare att föreläggas riksdagen i ett antal
särpropositioner och i 1991 års budgetproposition. I skrivelsen har
regeringen anmält att turistrådets verksamhet kommer att ses över med
inriktning på att näringens eget engagemang skall öka. I detta
sammanhang skall också klargöras hur de sociala målen i turistpolitiken
skall tillgodoses.
Riksrevisionsverket har analyserat turistrådets verksamhet
Riksrevisionsverket (RRV) har till regeringen i januari 1990 överlämnat
en rapport över sin förvaltningsrevision av Sveriges turistråd. I sin
analys av turistrådets verksamhet har RRV iakttagit två slags
konflikter. Dels orsakar de mål som statsmakterna formulerat för rådet
att det uppkommer oklarhet om vilka intressen rådet skall företräda,
dels orsakar delegationens uppgifter en intressekonflikt mellan
delegationen och turistrådet i övrigt. Delegationen, som utgör en viktig
del av rådets verksamhet, har enligt RRV inte fått tillräckligt utrymme.
De uppgifter som i dag vilar på delegationen bör överföras till rådet
och den permanenta delegationen bör avskaffas.
Turistrådets huvuduppgift bör enligt RRV vara att, med producenternas
intressen som utgångspunkt och utifrån ett nationellt perspektiv, såsom
sektorsorgan främja en ökning av turismen i Sverige. Turistrådet bör
verka för samordning vad gäller såväl produktutveckling och
marknadsföring som uppbyggnad, utveckling och spridning av kunskap. Som
sektorsorgan bör rådet dessutom i ett producentperspektiv bevaka och
främja turistintressen i samhällsplaneringen i stort. Genom att verka
för ökad turism i Sverige främjas en strävan att förbättra svensk
bytesbalans, varför detta delmål kan utgå ur målstrukturen. Vidare anser
RRV att rådets uppgift att förbättra sysselsättningen, stödja regional
utveckling och verka för att förbättra breda folkgruppers möjligheter
till turism och rekreation skapar problem i rådets verksamhet och
primärt bör vara frågor för andra organ.
RRV har vidare inte funnit några fördelar med att huvudmannaskapet för
turistrådet delas mellan staten och Kommun- och Landstingsförbunden.
Eftersom turistrådet verkar på statens uppdrag och finansieras av
staten, anser RRV att staten ensam bör vara huvudman. RRV har funnit att
stiftelseformen som associationsform inte utgör något problem för
turistrådet. Däremot orsakar den vissa insyns- och kontrollproblem från
bl.a. statsmakternas sida. RRV anser att det är lämpligt att i samband
med överväganden om huvudmannaskapet för turistrådet även pröva rådets
associationsform. För att åstadkomma ytterligare renodling av
turistrådet föreslår RRV att marknadskontorens uppgifter klarare
särskiljs från rådets övriga verksamhet, t.ex. genom att
marknadskontoren görs om till resultatenheter inom rådet. RRV föreslår
också att marknadskontoren ges möjlighet att utveckla egen
konsultverksamhet.
RRVs rapport har remissbehandlats tillsammans med ett förslag från
Sveriges turistråd i oktober 1989 om rådets framtida
utlandsorganisation. Elva yttranden har avgetts.
Remissinstanserna delar i huvudsak RRVs bedömning om en renodling av
målen för turistrådets verksamhet, men har olika bedömningar avseende
uppgiften att möjliggöra breda folkgruppers turism och rekreation.
Beträffande delegationens ställning delar huvuddelen av
remissinstanserna RRVs uppfattning. Turistrådet instämmer i RRVs förslag
att delegationen omvandlas till ett styrelsens beredningsorgan och att
dess särskilda beslutskompetens övertas av styrelsen. Det föreligger
dock en reservation av styrelsens vice ordförande, tillika delegationens
ordförande, som anser att turistrådet bör ge de frågor som i nuläget
handläggs av delegationen dels en organisatorisk plattform inom
organisationen, dels personell förstärkning och ökade ekonomiska
resurser.
Riksdagens revisorer har i en skrivelse till riksdagen i december 1990
redogjort för en granskning av hur Sveriges turistråd fullföljer det av
statsmakterna beslutade delmålet att förbättra möjligheterna för breda
folkgrupper till turism och rekreation på fritiden. Revisorerna har
hemställt att riksdagen ger regeringen till känna vad som framkommit i
granskningen.
Marknadsföringen av turism
Det är naturligt att de många aktörerna i turistnäringen kan ha svårt
att organisera en samlad information om utbudet av tjänster till såväl
inhemska som utländska kunder. I de flesta andra med Sverige jämförbara
länder är turistpolitiken så upplagd att staten har ansvaret för
produktionen av information och har en samordnande roll i den aktiva
marknadsföringen av landet i fråga. Det har dock visat sig viktigt att
detta arbete i många fall genomförs i nära samverkan med
branschföretagen och att man låter dessa i största möjliga utsträckning
finansiera verksamheten, eftersom det är de som drar största nytta av
insatserna.
Frågan om finansiering och organisation av marknadsföringsinsatser för
turism i och till Sverige har väckts i olika sammanhang. Jämförelser har
gjorts med bl.a. finansieringen av Sveriges exportråd, som har uppgifter
som är delvis närbesläktade de Sveriges turistråd har att utföra.
Finansieringen av Exportrådets verksamhet sker gemensamt av staten och
näringslivet. Åtagandena är avtalsbundna. Detta synes naturligt eftersom
marknadsföringsinsatser primärt är ett intresse för företagen.
Information om Sverige av allmän art erbjuds av Svenska institutet och
finansieras med statliga medel. Allmän turistinformation om Sverige på
prioriterade marknader i utlandet erbjuds av Sveriges turistråd, men
även av kommuner och landsting och finansieras huvudsakligen med
allmänna medel. Traditionell marknadsföring av turism sker, som nämnts,
i viss utsträckning i samfinansiering med näringslivet. De tre
organisationerna Sveriges exportråd, Sveriges turistråd och Svenska
institutet svarar till en väsentlig del för den Sverigebild som
förmedlas utomlands. Mellan organisationernas ansvarsområden har genom
åren konstaterats en s.k. gråzon i informationsinsatserna samt en
bristande samordning. En ökad samverkan mellan de olika organisationerna
på informationsområdet synes därför böra övervägas.
Uppdraget
Regeringens föreslagna åtgärder för att stabilisera den svenska ekonomin
innehåller även riktlinjer avseende översyn av statsfinansierade
verksamheter. Därvid skall prövas vilket engagemang och ansvar som kan
anses motiverat och rimligt att staten tar på sig. Näringspolitikens
generella inriktning skall vara att främja effektivitet och konkurrens
samt skapa incitament för en nödvändig strukturomvandling i
näringslivet. Ett led i en sådan politik är att begränsa eller avveckla
de statliga branschstöd som motverkar en såd an inriktning av politiken.
Staten gör samhälleliga insatser för turistnäringen inom bl.a. områdena
grundutbildning, forskning och kompetensutveckling. Staten har också
engagerat sig i turistnäringen eftersom dess många aktörer inte har
kunnat organisera en samlad information om utbudet av tjänster till
såväl inhemska som utländska kunder. Turistrådets roll har därför
hittills inriktats på att medverka till dels en effektiv
informationsspridning om detta utbud, dels samordning mellan de olika
producenterna av turisttjänsterna. Det har även utvecklats ett statligt
regionalpolitiskt intresse genom turismens betydelse för sysselsättning
och bosättning i särskilt norra Sveriges inland.
Informations- och marknadsföringsinsatser kan behöva göras såväl inom
landet som på de utlandsmarknader där det finns en betydande faktisk
eller potentiell efterfrågan. Ansvaret för finansieringen av dessa
insatser bör utredas. Det är rimligt att organ som är direkt engagerade
i branschen -- främst företag -- tar huvudsakligt ansvar för
finansieringen, vilket inte alltid är fallet för närvarande. Utredaren
bör därför ta upp förhandlingar med företrädare för berörda delar av
näringslivet i syfte att genom långsiktiga avtal eller annan förbindelse
engagera sig i finansiering eller övertagande av sådan verksamhet.
En allmän utgångspunkt för utredarens omprövning av statens roll i
turistrådet bör vara en kartläggning av efterfrågan i turistnäringen av
utrednings-, utvecklings- och samordningsinsatser. Arbetet bör
genomföras i samverkan med berörda företag, organisationer och
samhällsorgan. Därvid bör undersökas om inte delar av den verksam het
som bedrivs i turistrådet i dag bör ske inom ramen för ett annat
huvudmannaskap, vilket kan organiseras av branschens företag.
Utredaren bör lägga fram förslag till lösningar av båda dessa frågor som
grundas på förhandlingar med berörda organisationer och företag.
Även frågan om en ändamålsenlig och effektiv utlandsverksamhet bör
undersökas. En utgångspunkt bör därvid vara att klargöra vilken
prioritering som kan göras mellan olika utlandsmarknader och hur en
sådan kan påverka omfattningen och inriktningen av insatser. Särskild
uppmärksamhet bör härvid ägnas branschens och branschorganisationernas
bedömningar av utlandsorganisationens omfattning. Om utredaren finner
skäl till att det är motiverat med en utlandsorganisation som helt eller
delvis finansieras av staten bör möjligheterna till en utökad samverkan
med Sveriges exportråd, Svenska institutet och utrikesförvaltningen
klarläggas. Även oavsett hur frågan om finansiering löses är en sådan
samverkan ytterst angelägen.
Beträffande verksamhetsmål bör en utgångspunkt för bedömningarna vara
att målen skall formuleras operationellt inom ramen för den övergripande
samhällspolitik som riksdag och regering lagt fast. Detta stöds av såväl
de synpunkter riksdagens revisorer redovisat som de förslag RRV lämnat.
En angelägen fråga att nu få belyst är olika aspekter på den nuvarande
målformuleringen för Sveriges turistråds verksamhet som inbegriper målet
om breda folkgruppers möjligheter till turism och rekreation.
En konsekvens av utredarens bedömningar av verksamhetsmålen bör bli en
prövning av resursbehov och organisation för att fullfölja det
sektorsansvar som turistrådet har i dag. RRV har som sin uppfattning
redovisat behovet av att stärka rådets roll som sektorsorgan för turism.
Utredaren bör redovisa för- och nackdelar med olika organisatoriska
lösningar och därvid lämna förslag till resursbehov och ändrade
organisationsformer. Utredaren bör vid sina överväganden om en annan
ordning inte vara bunden av hittillsvarande organisation eller
uppgiftsfördelning mellan delegationen inom turistrådet och andra
huvudmän.
Utredningsarbetet bör vara avslutat senast den 15 juni 1991.
Med hänsyn till vad riksdagen senare beslutar angående riksdagens
revisorers utredning av turistrådets befattning med de sociala frågorna
kan direktiven för utredningsarbetet senare komma att kompletteras.
Utredaren skall beakta vad som sägs i direktiven till samtliga
kommittéer och särskilda utredare angående utredningsförslagens
inriktning (dir. 1984:5) samt direktiven angående beaktande av
EG-aspekter i utredningsverksamheten (dir. 1988:43).
Hemställan
Med hänvisning till vad jag nu har anfört hemställer jag att regeringen
bemyndigar chefen för industridepartementet
-- att tillkalla en utredare -- omfattad av kommittéförordningen
(1976:119) -- med uppdrag att utreda frågor rörande Sveriges turistråds
verksamhet m.m. samt
-- att besluta om sakkunniga, experter, sekreterare och annat biträde åt
utredaren.
Vidare hemställer jag att regeringen beslutar att kostnaderna skall
belasta tolfte huvudtitelns anslag Utredningar m.m.
Beslut
Regeringen ansluter sig till föredragandens överväganden och bifaller
hans hemställan.