Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Verksamheten vid nämnden för hemslöjdsfrågor, Dir. 1990:76
Departement: Industridepartementet
Beslut: 1990-12-20
Dir. 1990:76
Beslut vid regeringssammanträde 1990-12-20
Chefen för industridepartementet, statsrådet Molin, anför.
Mitt förslag
Mot bakgrund av vad riksdagens näringsutskott (1988/89:NU22) har anfört
om verksamheten vid nämnden för hemslöjdsfrågor föreslår jag att en
särskild utredare tillkallas för att utvärdera denna verksamhet, bl.a. i
fråga om gränsdragningen mellan nämndens och Svenska
Hemslöjdsföreningarnas Riksförbunds uppgifter. Utredaren bör vidare
bedöma hur medelsfördelningen till olika verksamheter inom hemslöjden
bör hanteras.
Bakgrund
Nämnden för hemslöjdsfrågor (NFH) inrättades den 1 juli 1981 (prop.
1980/81:87, NU 1980/81:42, rskr. 1980/81:276). Nämnden, som tidigare var
ett rådgivande organ knutet till statens industriverk (SIND), har enligt
sin instruktion (SFS 1988:315) till uppgift att initiera, planera,
samordna och göra insatser för att främja hemslöjd, i den mån sådana
uppgifter inte ankommer på någon annan statlig myndighet. Nämnden skall
också fördela statligt stöd till hemslöjdsfrämjande verksamhet. Nämnden
lämnar årligen bidrag till Svenska Hemslöjdsföreningarnas Riksförbund
(SHR). Industriverket skall svara för nämndens medelsförvaltning och
personaladministration samt lämna nämnden det biträde i övrigt som
behövs för dess verksamhet.
Vid riksdagsbehandlingen av budgetpropositionen för budgetåret 1989/90
(prop. 1988/89:100 bil. 14) avlämnades en fempartimotion 1988/89:N265. I
motionen sägs bl.a. att nämnden för hemslöjdsfrågor i ökande omfattning
har kommit att agera som "överförmyndare" över den ideella
hemslöjdsorganisationen, varigenom det ofta har gått ut dubbla budskap
om hemslöjden och hemslöjdsrörelsens roll i samhället. Motionärerna
anser att detta har skapat osäkerhet inom och utanför den ideella
hemslöjdsrörelsen, vilket inte har befrämjat en positiv utveckling inom
hemslöjden.
Enligt motionärernas uppfattning borde nämnden avskaffas budgetåret
1989/90 och bidraget till Svenska Hemslöjdsföreningarnas Riksförbund
lämnas direkt till riksförbundet och inte via nämnden. Vidare ansåg
motionärerna att anslaget också borde förstärkas, så att organisationen
på ett kraftfullt sätt kan utveckla svensk slöjd. Statens administration
för hemslöjdens räkning skulle i fortsättningen kunna handhas av
industriverket.
Näringsutskottet anförde med anledning av bl.a. motionen att hemslöjden
utgör ett väsentligt inslag i svenskt kulturliv och har en omfattning
och utbredning som är betydelsefull i ekonomiskt, socialt och
regionalpolitiskt hänseende (1988/90:NU22). Det är viktigt att
hemslöjdsverksamheten fortsätter att utvecklas och aktiveras genom
gemensamma insatser från statens och den ideella hemslöjdsrörelsens
sida. Den nuvarande ordningen med en statlig nämnd som fördelar de
statliga bidragsmedlen kan enligt utskottets mening i vissa fall leda
till svårigheter vid gränsdragningen mellan nämndens uppgifter å ena
sidan och den ideella hemslöjdsrörelsens å den andra.
Utskottet anser att verksamheten vid nämnden för hemslöjdsfrågor bör
utvärderas bl.a. i fråga om gränsdragningen mellan nämnden och
riksförbundet. Vid denna utvärdering bör bedömas i vilken utsträckning
nämnden skall fördela medel till olika verksamheter inom hemslöjden med
nuvarande detaljgranskning och om medelsfördelningen delvis borde
handhas av riksförbundet.
På uppdrag av regeringen har statskontoret (rapport 1988:43) i juni 1988
redovisat en översyn av finansieringsform och frågan om huvudmannaskap
för länshemslöjdskonsulenterna. Översynen har remissbehandlats.
Beträffande finansieringsformen föreslår statskontoret att
statsbidragets storlek fastställs vid förhandlingar mellan staten och
Landstingsförbundet. Vidare föreslår statskontoret att landstinget utser
huvudman för länshemslöjdskonsulenterna efter samråd med
länsstyrelserna.
Näringsutskottet anser att resultatet av den nu initierade utvärderingen
bör föreligga innan ställning tas till frågan om en ändrad
finansieringsform för hemslöjdskonsulenterna.
I fråga om projektet Hemslöjd i samverkan har utskottet anfört att
projektet bör utformas så att det kan genomföras i positiv samverkan
mellan nämnden och riksförbundet. Under åren 1989 och 1990 har
förhandlingar pågått mellan nämnden och riksförbundet om projektet
Hemslöjd i samverkan. Ett särskilt samverkansbolag har bildats, Svensk
Slöjd AB, i vilket huvuddelen av landets hemslöjdsbutiker avses bli
delägare.
Med hänvisning till vad riksdagen beslutat förordar jag att en särskild
utredare tillkallas med uppdrag att utvärdera verksamheten vid nämnden
för hemslöjdsfrågor.
Uppdraget
Utredningsuppdraget bör ta sin utgångspunkt i vad näringsutskottet
anfört om att verksamheten vid nämnden för hemslöjdsfrågor bör
utvärderas.
I uppdraget ligger
1. att inventera eventuella svårigheter vid gränsdragningen mellan
nämndens uppgifter och den ideella hemslöjdsrörelsens,
2. att jämföra med förhållandena inom andra samhällssektorer,
3. att undersöka motsvarande förhållanden i andra länder, främst de
nordiska,
4. att ta ställning till om nämnden skall fördela de statliga medlen
till olika verksamheter inom hemslöjden eller om medelsfördelningen helt
eller delvis borde handhas av riksförbundet,
5. att klargöra vilket värde nämnden för hemslöjdsfrågor och de
regionala hemslöjdskonsulenterna tillmäts av medlemmarna, andra
intressenter inom hemslöjdsrörelsen samt berörda myndigheter och
organisationer, och
6. att klargöra vilken roll en statlig nämnd principiellt kan ha för att
utveckla och aktivera verksamheten.
En diskussion bör också föras kring de olika alternativ som skulle kunna
tänkas för statligt stöd till hemslöjden och vilka konsekvenser dessa
skulle föra med sig för främjandet av hemslöjden enligt de riktlinjer
som statsmakterna lagt fast.
Bl.a. bör följande tre alternativa lösningar belysas.
-- Att som nu ha en kombination av centralt och regionalt stöd där
nämnden för hemslöjdsfrågor fördelar medel till olika projekt i landet
och konsulentverksamheten som bekostas av staten och landstingen
gemensamt.
-- Att det statliga stödet till hemslöjden kanaliseras regionalt via
länsstyrelserna.
-- Att det statliga stödet går direkt till riksförbundet.
Utredningsarbetet bör avslutas med en värdering av för- och nackdelar
med olika lösningar.
Resultatet av utredningsarbetet bör redovisas senast den 15 juni 1991.
Utredaren skall beakta vad som sägs i direktiven till statliga
kommittéer och särskilda utredare angående utredningsförslagens
inriktning (dir. 1984:5).
Med till vad jag nu har anfört hemställer jag att regeringen bemyndigar
chefen för industridepartementet
-- att tillkalla en utredare -- omfattad av kommittéförordningen
(1976:119) -- med uppdrag att utvärdera verksamheten vid nämnden för
hemslöjdsfrågor samt
-- att besluta om sakkunniga, experter, sekreterare och annat biträde åt
utredaren.
Vidare hemställer jag att regeringen beslutar att kostnaderna skall
belasta tolfte huvudtitelns anslag Utredningar m.m.
Beslut
Regeringen ansluter sig till föredragandens överväganden och bifaller
hans hemställan.