Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Vissa frågor rörande konkurser m.m., Dir. 1990:75
Departement: Industridepartementet
Beslut: 1990-12-13
Dir 1990:75
Beslut vid regeringssammanträde 1990-12-13
Chefen för industridepartementet, statsrådet Molin, anför efter samråd
med chefen för justitiedepartementet, statsrådet Freivalds, och chefen
för civildepartementet, statsrådet Johansson.
Mitt förslag
Mot bakgrund av riksdagens beslut (1989/90:NU7, rskr. 246) föreslår jag
att en kommitté tillkallas för att utreda behovet av åtgärder ägnade att
begränsa antalet företags konkurser samt att -- om det behövs -- föreslå
samordnade åtgärder i denna riktning.
I utredningsuppdraget ingår följande.
1. Kommittén skall studera dels utvecklingen av antalet konkurser och
konkursfrekvensen totalt och inom olika näringrenar, dels hur
konkurserna samvarierar med företagets storlek, ålder samt företagarens
utbildning och erfarenhet och dels vilka ekonomiska effkter konkurserna
har för olika intressentgrupper.
2. Med studien som grund skall orsakerna till konkurserna analyseras
närmare.
3. Kommittén skall vidare, med utgångspunkt i resultatet av analyserna,
bedöma behovet av insatser för att begränsa konkursfrekvensen. Till
detta hör att analysera behovet av rekonstruktionsåtgärder innan företag
blivit insolventa, dvs. närmast sådana förebyggande åtgärder som syftar
till förnyelse av företag i kris.
4. Om det finns behov av åtgärder som kan begränsa konkursfrekvensen,
skall kommittén föreslå sådana. Härvid bör kommittén pröva
effektiviteten hos olika former av kontrollinriktade åtgärder och
åtgärder som syftar till att förbättra förutsättningarna vid
företagsetablering.
Bedömningen av behovet av insatser för att få till stånd en lägre
konkursfrekvens och utformningen av insatserna bör bl.a. göras med
beaktande av statsmakternas strävanden i fråga om avreglering och
regelförenkling liksom statsmakternas insatser för att främja
nyetablering av livskraftiga företag. Dessa insatser görs då
nyetableringen tillmäts ha stor betydelse för tillväxt, effektivitet och
konkurrens i näringslivet.
Eventuella förslag till åtgärder bör utarbetas med beaktande av dels
tidigare utredningar inom området, dels det pågående utredningsarbetet
inom angränsande områden. Bland pågående utredningar av intresse i detta
sammanhang kan nämnas insolvensutredningen (Ju 1988:02). I
utredningsarbetet bör hänsyn tas även till behovet av harmonisering med
EGs lagstiftning och till utvecklingen inom aktuella områden i den
västeuropeiska lagstiftningen.
Konkursutvecklingen under 1980-talet
Antalet företagskonkurser har varierat under perioden 1982--1989. Efter
en minskning under åren 1987 och 1988 ökade antalet konkurser åter under
år 1989. Under helåret 1989 registrerades knappt 6 900 konkurser.
Utvecklingen har -- jämfört med första halvåret 1989 -- fortsatt under
första halvåret 1990 då 4 243 företagskonkurser registrerades.
Variationen i antalet konkurser mellan olika näringsgrenar är beroende
av antalet företag inom resp. bransch. Därför är konkursfrekvensen --
antalet konkurser i relation till antalet företag -- ett mer relevant
mått i sammanhanget. Konkursfrekvensen varierar betydligt mellan olika
näringsgrenar -- under år 1989 från 0,2 % inom jordbruket till 2,2 %
inom varuhandel-, restaurang- och hotellverksamhet. Den genomsnittliga
konkursfrekvensen i näringslivet har varit relativt stabil under
perioden 1982--1988 -- ca 1,2 %. År 1989 ökade konkursfrekvensen till
knappt 1,4 %.
Konkursfrekvensen är betydligt högre i de tre storstadsregionerna
Stockholm, Göteborg och Malmö än i övriga landet.
Huvuddelen av företagskonkurserna berör företag i aktiebolagsform.
Majoriteten av företagen har inga anställda.
Frågornas behandling i riksdagen
Motioner
Etableringskontroll
I riksdagen har under de senaste två åren avlämnats motioner med förslag
om införande av etableringskontroll i olika former. I några motioner har
huvudmotivet för förslagen varit att konkursutvecklingen bedömts som
oroande (motionerna 1988/89:N279 (s) och 1989/90: N273 (s)). I andra
motioner har huvudmotivet varit förekomsten av ekonomisk brottslighet
(motionerna 1988/89:N296 (s), 1988/89:N365 (vpk) och 1989/90:N271 (s)).
Andra förslag som presenterats för riksdagen är utökade
informationsinsatser till mindre företag (motion 1989/90:N221 (c)).
Dessa förslag har bl.a. motiverats med att brist på elemäntära kunskaper
i ekonomiska frågor ofta är en orsak till konkurs.
I en motion (motion 1988/89:N296 (s)) har bl.a. arbetet med en
harmonisering med EG anförts som motiv för en anpassning till EGs
striktare regler i fråga om rätten att etablera företag.
I ett antal motioner (motionerna 1988/89:N254 (fp), 1988/89:N316 (fp),
1989/90:N257 (fp), 1989/90:N346 (fp) och 1989/90:Fi704 (m)) har kraven
på tillståndstvång kritiserats. I dessa motioner har framhållits att
friheten att starta företag är en förutsättning för mångfalden i
näringslivet och för en fungerande marknadsekonomi. Etableringskontroll
kan enligt dessa motionärer endast godtas om den syftar till att skydda
människors hälsa och säkerhet.
Auktorisation och vandelsprövning
I en motion (motion 1989/90:N240 (s)) föreslås auktorisation av
städentreprenörer med hänvisning till städningens betydelse för
arbetsmiljön. Likaså har förslag lämnats om att låssmedsbranschen bör
omfattas av ett statligt auktorisationssystem (motion 1989/90:N239 (m))
med hänvisning till låssmederna ansvar för betydande förmögenhetsvärden.
Näringsförbud
I två motioner (motion 1988/89:N361 (s) och motion 1989/90:N272 (fp))
föreslås en utvärdering av lagstiftningen om näringsförbud. Förslagen
motiveras med att lagstiftningen bedöms vara otillräcklig bl.a. i fråga
om kontroll- och sanktionssystemen.
Näringsutskottets betänkande om etableringskontroll m.m.
Vid behandling av tidigare nämnda motioner har näringsutskottet uttalat
att utskottet inte är berett att förorda en generell
etableringskontroll. Tanken på kompetensbevis för företagare, som
utskottet prövat tidigare, anses alltjämt vara värd att pröva. Härutöver
bör den fortsatta utveclingen av konkursfrekvensen föranleda ytterligare
åtgärder.
En betydande del av konkurserna bedöms ha sin grundorsak i bristande
ekonomiskt kunnande hos företagaren. Vidare kommer allt fler människor i
kontakt med företagsamhet och frågor om skötsel av företag, bl.a. genom
lagen (1976:580) om medbestämmande i arbetslivet. Utskottet ser mot
denna bakgrund ett brett utbildningsbehov, dvs. inte bara hos dem som i
en framtid kan komma att driva företag utan även hos en vidare krets.
Ett inslag av denna art i gymnasieskolans yrkesförberedande utbildning
är därför värt att överväga.
Det är enligt utskottet angeläget att effektivisera de utbildningar som
redan i dag genomförs. I detta sammanhang har de regionala
utvecklingsfonderna en viktig utbildningsuppgift.
Staten drabbas årligen av förluster genom företagskonkurser. En tidigare
reaktion på ett företags uteblivna betalning av skatter och avgifter kan
vara en viktig signal om att det befinner sig i kris och därmed bör bli
förmål för en förebyggande insats. Mot denna bakgrund finns det enligt
utskottet skäl att överväga insatser utöver de som redan gjorts för att
effektivisera skatte- och indrivningsmyndigheternas verksamhet.
Enligt utskottet finns det anledning att analysera vad god revisorssed
kräver mot bakgrund av önskvärdheten att begränsa antalet konkurser.
Även frågan om bankernas och andra kreditgivares
kreditvärdighetsprövning i sedermera konkursdrabbade företag bör
analyseras.
Med hänvisning till vad näringsutskottet således anfört förordar det en
utredning med ett övergripande uppdrag att föreslå samordnade åtgärder
ägnade att hejda den enligt utskottets mening oroande
konkursutvecklingen. I utredningens uppgift bör ingå att överväga de
synpunkter som utskottet fört fram.
Motionerna om auktorisation av städentreprenörer, statlig kontroll av
låssmeders vandel resp. harmonisering med EG i fråga om
etableringskontroll har avstyrkts av utskottet. Även motionerna om en
översyn av institutet näringsförbud liksom motionerna med förslag om
minskad etaberlingskontroll har avstyrkts.
Riksdagen har bifallit vad utskottet (rskr.1989/90:246) anfört.
Tidigare utredningar
Statens industriverk
Orsakerna till förändringen av antalet konkurser har utretts av statens
industriverk (SIND) och redovisats i rapporten Konkursutredningen (SIND
1985:7). Där konstateras att konkursutvecklingen främst beror på interna
förhållanden inom företagen och att orsaken till misslyckanden främst är
att söka i bristande företagskunnande. Detta gäller enligt
undersökningen i hög grad många nystartade företag. I ett stort antal
konkurser har vidare konstaterats brister i den löpande redovisningen,
vilka medfört brister i den ekonomiska uppföljningen och kontrollen.
Verket konstaterar i rapporten att konkurserna inom byggsektorn ökade i
samband med nedgången i byggandet under 10-årsperioden fram till år
1985. Något samband mellan antalet konkurser och omfattningen av
nyetableringar har verket inte kunnat påvisa statistiskt. Verket har
dock kunnat konstatera att antalet konkurser ökat kraftigt i branscher
med störst nettoökning av företagsbeståndet. De förbättrade
möjligheterna att erhålla krediter har också enligt verket bidragit till
en ökning av antalet konkurser. Slutligen pekar SIND även på
förändringar vad gäller branschstrukturen hos de nyetablerade företagen
som en faktor av betydelse för konkursutvecklingen.
Konkurserna medför att uppemot hälften av arbetstillfällena i de
konkursdrabbade företagen försvinner. Regionalt har konkurserna däremot
haft marginell betydelse för sysselsättningen. Vidare är konkursförlust
sällan orsak till konkurs i andra företag.
De stora förlorarna vid konkurser är enligt utredningen
konkursföretagens leverantörer samt staten i egenskap av fordringsägare
för skatter, avgifter och lönegarantimedel. Leverantörerna stod för
nästan hälften av konkursförlusterna på 4,4 miljarder kr. under år 1982.
SIND föreslår en ändring av förmånsrättslagen (1970:979), innebärande
att löner helt eller delvis ges förmånsrätt före företagsinteckningar.
Vidare föreslår verket att ett nytt rekonstruktionssystem bör utvecklas,
att utvecklingsfondernas resurser för rådgivning till nyföretagare
förstärks och att en utbildningskampanj inriktad på frågor kring
företagande genomförs. Slutligen föreslår verket att nyetablerings- och
konkursstatistiken förbättras. Regeringens ställningstagande till SINDs
förslag har redovisats i propositionen om näringspolitik inför
1990-talet (prop. 1986/87:74). Riksdagen beslutade i enlighet med
regeringens förslag (1986/87:NU30, rskr. 271).
Lönegarantiutredningen
Den 15 september 1982 tillkallade chefen för arbetsmarknadsdepartementet
en särskild utredare för att göra en översyn av den statliga
lönegarantin vid konkurs. Utredaren arbetade under namnet
lönegarantiutredningen och avlämnade sitt slutbetänkande Lönegarantin
och förmånsrättsordningen -- om lönegarantins betydelse för det ökade
antalet konkurser (SOU 1988:27) i maj år 1988. Betänkandet har
överlämnats till insolvensutredningen som skall beakta de resultat som
redovisas i slutbetänkandet.
I lönegarantiutredningens slutbetänkande redovisas bl.a. förslag om
förändring i förmånsrättsordningen för lönefordringar. Förslaget
motiveras med den snedvridning mot rekonstruktioner genom konkurs, som
lönegarantin i kombination med nuvarande förmånsordning leder till.
Utredningen konstaterar vidare att lönegarantin på ett spekulativt sätt
kan utnyttjas maximalt när konkursboets rörelse säljs och de anställda
får nya anställningar hos köparen av rörelsen. För att förhindra ett
sådant utnyttjande av lönegarantin föreslår utredningen vidare att
tillsynsmyndigheten förbättrar sin kontroll av lönegarantilagens
(1970:741) tillämpning vid företagsöverlåtelser.
Brottsförbyggande rådet
År 1978 publicerade Brottsförebyggande rådet (BRÅ) rapporten Konkurser
och ekonomisk brottslighet (BRÅ, Rapport 1978:1). Senare har denna
studie följts upp med en undersökning som redovisats i rapporten
Företagskonkurser och ekonomisk brottslighet (BRÅ forskning, 1985:1). I
dessa studier visas att 80 % av konkurserna under åren 1982 och 1983 var
mindre konkurser. Vidare visades att det förelåg brottsmisstanke i tre
av fyra företagskonkurser. Beträffande 1982 års material kunde visas att
ca 40 % av gjorda åtalsanmälningar ledde till åtal. Utredningen ansåg
sig inte kunna bedöma i vilken omfattning konkurserna varit planerade av
gäldenären.
Betalningsansvarskommittén
Den 20 decembe år 1984 tillsatte justitieministern en kommitté med
uppdraget att utreda vissa frågor om betalningsansvaret för juridiska
personers skulder m.m. Kommittén, som tog sig namnet
betalningsansvarskommittén, avlämnade sitt betänkande Ansvarsgenombrott
m.m. (SOU 1987:59) i oktober år 1987. I betänkandet har föreslagits
ändringar i bl.a. aktiebolagslagen (1975:1385). De föreslagna
ändringarna omfattar regler om ansvarsgenombrott, revisors granskning av
kontrollbalansräkning och av verkställande direktörers och styrelsens
betalningsansvar för företagets skulder när ett aktiebolag efter viss
tid inte sänt sin årsredovisning till patent- och registreringsverket.
Beredning av kommitténs förslag pågår för närvarande inom
regeringskansliet.
Förändringar under senare år inom konkursrättens och angränsande områden
Enligt den år 1986 införda lagen (1986:436) om näringsförbud utvidgades
möjligheten att meddela näringsförbud. Enligt denna lag kan
näringsidkare även åläggas näringsförbud då denne bedöms ha grovt
åsidosatt de krav som åligger näringsidkare. Samtidigt med det utvidgade
näringsförbudet infördes även en utvidgning av den vandelsprövning som
sker med stöd av yrkestrafiklagen (1988:263) resp. lagen (1977:293) om
handel med drycker.
Den 1 januari 1988 trädde en ny konkurslag i kraft (prop. 1986/87:90, LU
32, rskr. 320, SFS 1987:672), enligt vilken bl.a. en enhetlig
handläggningsform för ordinär och mindre konkurs skall tillämpas. Även
utdelningsförfarandet har förenklats avsevärt och
återvinningsmöjligheterna har utvidgats.
Pågående utredningar inom området
I september 1989 uppdrog regeringen åt BRÅ att genomföra en i
propositionen om lag om näringsförbud m.m. (prop. 1985/86:126) aviserad
utvärdering av försöksverksamheten med vandelsprövning. Uppdraget kommer
att avslutas före utgången av år 1990.
För att utreda vissa frågor på konkursrättens område tillkallade
regeringen en särskild utredare i september 1988 (dir 1988:52).
Utredningen tog sig namnet Insolvensutredningen. Den skall undersöka
bl.a. behovet av ett nytt rekonstruktionsförfarande. Målet är att rädda
företag som i och för sig är livskraftiga, men som på grund av särskilda
omständigheter har hamnat i kris.
I uppdraget att utreda behovet av ett nytt rekonstruktionsförfarande
ligger enligt direktiven först och främst att förutsättningslöst
överväga frågan om vi bör införa ett alternativ till konkurs och ackord
i Sverige. Vad gäller formerna för ett nytt förfarande framhålls att ett
sådant kan regleras fristående eller baseras på reglerna om ackord.
Utredningen skall vidare mer förutsättningslöst se över i första hand de
delar av förmånsrättsordningen som berörs av rekonstruktionsfrågorna.
Hur man än ser på frågan om ett nytt rekonstruktionsförfarande bör
utredningen lägga fram förslag till reglerng av olika frågor i samband
med betalningsinställelse.
I juni 1990 tillsatte regeringen en kommitté med uppgift att genomföra
en översyn av aktiebolagslagen (dir 1990:46). Kommittén skall bl.a.
överväga en höjning av minimikapitalet i aktiebolag.
Förutsättningar för utredningsarbetet
I 1990 års proposition om vissa näringspolitiska frågor (prop.
1989/90:88 s. 45 ff) framhålls att näringslivets utveckling och
internationella konkurrenskraft kommer att vara av avgörande betydelse
för möjligheterna att trygga sysselsättningen och utveckla välfärden.
Mot denna bakgrund framhålls bl.a. vikten av att tillväxten i nya,
långsiktigt livskraftiga företag och branscher inte hämmas. I detta
syfte har i propositionen föreslagits bl.a. att stödet till
småföretagsutveckling skall fortsätta under treårsperioden
1990/91--1992/93. Riksdagen beslutade i enlighet med förslaget
(1989/90:NU30, rskr. 326) under våren 1990.
Småföretagspolitiken syftar till att stimulera och stärka de små och
inte minst de nybildade företagen för att åstadkomma tillväxt och
effektivitet i näringslivet. Utöver allmänpolitiska åtgärder behövs på
vissa områden riktade insatser. Genom att undanröja brist på
information, kompetens och kapital kan småföretagens utveckling
stimuleras. Därför har i propositionen olika åtgärder med denna
inrikting föreslagits. Statsmakternas åtgärder omfattar bl.a. stöd vid
nyetablering samt kompetensutveckling, teknikspridning och olika typer
av finansieringsinsatser.
Huvuddelen av insatserna riktade till de små och medelstora företagen,
liksom insatserna för att främja nyetablering, genomförs av SIND, de
regionala utvecklingsfonderna och Stiftelsen Institutet för
Företagsutveckling (SIFU). Insatserna omfattar rådgivning, information
och utbildning. Målgrupp en utgörs av små och medelstora företag i
samtliga näringsgrenar men insatser i teknikbaserade företag och hos
underleverantörer skall prioriteras.
För att förbättra de små och medelstora företagens tillgång på
riskkapital skall enligt statsmakternas beslut fem till sex regionala
riskkapitalbolag bildas. Flera utvecklingsfonder bör vara delägare i
resp. bolag. Dessa riskkapitalbolag skall göra satsningar i huvudsak i
form av minoritetsposter i småföretag under utveckling.
Riskkapitalbolagen förväntas särskilt beakta de teknikbaserade
företagens behov.
Insatserna för nyetablering skall framöver i ökad utsträckning inriktas
mot att bl.a. förstärka företagens överlevnadsmöjligheter. Härvid kan
framhållas att nyetablering även har stor betydelse för en fungerande
konkurrens. Denna aspekt är viktig såväl ur konsumentsynpunkt som med
avseende på svensk industris internationella konkurrensförmåga och
effektivitet.
Ett viktigt syfte med stödet till småföretagsutveckling är att bl.a.
genom rådgivning till presumtiva företagare medverka till att
företagsprojekt dels får en tillfredsställande bedömning av sin
ekonomiska bärkraft, dels blir bättre förberedda, exempelvis vad avser
finansiering.
Grundvillkoren på marknaderna innebär att det är den inbördes
konkurrensen som avgör affärsidéers och företags framgångar. De företag
som grundar sin verksamhet på bristfälliga affärsidéer måste byta
affärsidé eller också avvecklas. I en marknadsekonomi är konkursen ett
av isntrumenten för att realisera nödvändiga anpassningar till
marknadens krav. Med hänsyn till att konkurser ofta medför negativa
effekter för olika intressenter är det dock angeläget att konkurs
undviks i de fall nödvändiga anpassningar kan uppnås med mindre negativa
biefffekter.
För att främja effektiviteten inom näringslivet pågår sedan flera år
inom regeringskansliet och inom myndigheterna ett arbete med att
förenkla de statliga reglerna för näringslivet. I regeringens
proposition om vissa näringspolitiska frågor prop. 1989/90:88 s. 55 ff)
framhålls att alla styrmedel i regel medför kostnader i någon eller
några samhällssektorer. Ett komplicerat normsystem kan för företagens
del leda till effektivitetsförluster, försvåra nyetablering och försämra
marknadens funktion, vilket påverkar den industriella tillväxten i
negativ rikting. Det är därför angeläget att lagstiftningen är klar och
lättolkad och att den följer grundläggande principer.
Det är en grundläggande förutsättning för vårt ekonomiska system att det
i regel finns frihet att etablera näringsverksamhet. Ett huvudskäl till
detta är den vikt statsmakterna velat fästa vid att konkurrensen hålls
obunden, bl.a. av hänsyn till konsumenterna. Legala hinder för tillträde
till en marknad ger de redan etablerade företagen en skyddad position.
Detta verkar konkurrensbegränsande och kan leda till minskad
priskonkurrens liksom minskad press till rationalisering. Ett annat
viktigt skäl att vara återhållsam med etableringsinskränkningar är de
begränsningar i medborgarnas fria val av yrke och näring som dessa
medför. Frågan om etableringsinskränkningar får dock vägas mot
önskemålen, utifrån allmänna samhällsintressen och konsumentintressen,
om att påkalla skydd mot mindre nogräknade affärsmetoder och mot
näringsidkare som brister i kompetens eller ansvarstagande. Detta gäller
särskilt på områden där hälso- eller säkerhetsrisker föreligger. Mot
denna bakgrund är det väsentligt att nyetableringar inte försvåras annat
än i särskilt tvingande fall.
Kommitténs uppgifter
Konkursfrekvensen -- kvoten mellan antalet konkurser och antalet företag
-- har varit relativt stabil under perioden 1982--1988. År 1989
inträffade dock en ökning i konkursfrekvensen. Ökningen synes fortsätta
under år 1990. Mot denna bakgrund är det angeläget att med utgångspunkt
i bl.a. det nu tillgängliga statistiska materialet belysa
konkursutvecklingen under 1980-talet.
Som nämnts tidigare konstateras i SINDs konkursutredning att något
samband mellan det ökade antalet nyetableringar och konkursutvecklingen
inte kunnat styrkas statistiskt, b l.a. beroende på brister i
nyetableringsstatistiken. Vidare konstateras att misslyckanden ofta
främst beror på brister i företagskunnandet. Det är därför angeläget att
bl.a. bättre belysa konkursfrekvensens variation dels mellan olika
branscher, dels med företagets ålder. Även betydelsen av företagarens
utbildning och kompetens för konkursrisken bör belysas.
Med hänsyn till att ett av motiven för kraven på ökad
etableringskontroll är att begränsa ekonomisk brottslighet bör även
denna fråga belysas. Härvid är det viktigt att försöka göra en
distinktion mellan planerad brottslighet i samband med konkurs och
sådana lagöverträdelser som kan hänföras till exempelvis bristande
kunskap. Det finns också anledning att närmare studera fördelningen av
brottsligheten på olika brottskategorier och med hänsyn till om brotten
begåtts uppsåtligen eller av oaktsamhet. Särskild upmärksamhet bör ägnas
åt grövre uppsåtlig brottslighet i samband med konkurser.
I bl.a. SINDs konkursutredning noteras att konjunkturutvecklingen
generellt eller inom en bransch har stor betydelse för
konkursfrekvensen. Det är angeläget att denna faktors betydelse
ytterligare klarläggs. Även andra externa faktorers betydelse bör
analyseras, exempelvis förändringar på kredit- och valutamarknaderna.
Detsamma gäller slutligen även konkursutvecklingens effekter på olika
intressentgrupper.
Med utgångspunkt i resultaten av analyserna bör kommittén bedöma om det
finns behov av och tillräckliga skäl för åtgärder. Om så är fallet bör
kommittén presentera förslag till åtgärder. Härvid bör beaktas att
regleringar medför såväl samhällsekonomiska intäkter som kostnader.
Såväl en redovisning av de direkta kostnaderna och intäkterna som en
samhällsekonomisk kalkyl av kostnader och intäkter av de föreslagna
insatserna bör därför ingå i uppdraget.
Som berörts förut ingår i insolvensutredningens uppdrag bl.a. att
undersöka frågan om införande av ett nytt rekonstruktionsförfarande.
Frågan rör såväl åtgärder som tar sikte på att förebygga att ett företag
hamnar på obestånd (insolvensprofylaktiska åtgärder) som åtgärder i en
situation då företaget befinner sig i en obeståndssituation.
Rekonstruktionsfrågor av den första typen hör nära samman med de
uppgifter för den nya kommittén som jag angett tidigare. Mot denna
bakgrund föreslår jag efter samråd med justitieministern att denna del
av insolvensutredningens uppdrag överförs till den nu föreslagna
utredningen om konkurser m.m. (jfr. tilläggsdirektiv till
insolvensutredningen, dir 1990:74).
Kommittén bör beakta dels tidigare utredningar inom området, dels det
utredningsarbete som pågår inom angränsande områden. Vidare bör
kommittén även beakta vad som sägs i direktiven till samtliga kommittéer
och särskilda utredare angående utredningsförslagens inriktning (dir
1984:5) samt direktiven angående beaktande av EG-aspekter (dir 1988:43).
Kommittén skall avrapportera sitt slutresultat senast den 31 december
1992.
Hemställan
Med hänvisning till vad jag nu anfört hemställer jag att regeringen
bemyndigar chefen för industridepartementet
att tillkalla en kommitté -- omfattad av kommittéförordningen (1976:119)
-- med högst fem ledamöter med uppdrag att utreda vissa frågor rörande
konkurser m.m. samt
att besluta om sakkunniga, experter, sekreterare och annat bitrde åt
kommittén.
Vidare hemställer jag att regeringen beslutar att kostnaderna skall
belasta tolfte huvudtitelns anslag Utredningar m.m.
Beslut
Regeringen ansluter sig till föredragandens överväganden och bifaller
hans hemställan.