Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Översyn av Samhall, Dir. 1990:73
Departement: Arbetsdepartementet
Beslut: 1990-11-22
Dir 1990:73
Beslut vid regeringssammanträde 1990-11-22
Chefen för arbetsmarknadsdepartementet, statsrådet Sahlin, anför
Mitt förslag
Jag föreslår att en särskild utredare tillkallas för att göra en översyn
av Samhall. Utredaren skall beskriva hur de ursprungliga sociala,
arbetsmarknadspolitiska och ekonomiska målsättningarna för
företagsgruppen hittills har kunnat uppfyllas samt belysa olika om
världsfaktorers påverkan på Samhallgruppen framför allt ur ett framtida
perspektiv. Mot denna bakgrund skall utredaren överväga om det finns
skäl att precisera eller i några avse enden ändra Samhalls mål och roll
i samhället och om det finns anledning att ändra organisationsform för
företagsgruppen.
Samhallgruppen
Samhallgruppen -- tidigare Samhällsföretag -- är en
stiftelseorganisation som skall ge meningsfullt och utvecklande arbete
åt handikappade. Detta skall ske genom produktion av varor och tjänster.
Lokalisering och dimensionering av arbets platserna sker i samråd med
arbetsmarknadsverket. Arbetsförmedlingen disponerar de av riksdag och
regering fastställda arbetstillfällena hos företagsgruppen och anvisar
de arbetshandikappade som är i behov av arbete inom gruppen. Fr.o.m.
budgetåret 1990/91 kan Samhall även erbjuda försäkringskassor, företag
och förvaltningar expert- och yrkesinriktad rehabilitering inkl. platser
för arbetsträning. Verksamheten skall bedrivas effektivt och med
iakttagande av affärsmässiga principer.
Samhall bildades den 1 januari 1980. De dåvarande, mestadels
landstingsdrivna verkstäderna för skyddat arbete, slogs samman med
arbetsmarknadsverkets kontorsarbetscentraler och industriella
beredskapsarbeten samt vissa former av hemarbete i en ny organisation.
Huvudmotivet för den nya organisationens bildande var, dels att utjämna
tillgången på skyddat arbete efter behoven över landet och för olika
handikappgrupper, dels att ge meningsfulla och utvecklande arbeten, dels
begränsa kostnaderna för verksamheten genom koncer nmässig samordning
och en i övrigt ökad affärsmässighet i verksamheten.
Företagsgruppen omfattar den centrala Stiftelsen Samhall och 24
regionala/länsvisa stiftelser. Till företagsgruppen hör också en mindre
aktiebolagsrättslig koncern av såväl svenska som utländska
marknadsföringsbolag. Gruppen har ca 340 egna verkstäder med f.n. ca
35 000 anställda, varav ca 30 400 är arbetshandikappade anställda.
Samhalls mål
Samhalls verksamhet har flera övergripande mål, som delvis förstärker
varandra, delvis kan komma i konflikt med varandra.
Verksamheten skall värna om arbetshandikappade människors rätt till ett
avlönat arbete och ge de anställda möjlighet att utvecklas i arbetet och
förbättra sin arbetsförmåga. Den anställde skall på sikt kunna gå över
till ett arbete på den reguljära arbetsmarknaden. Men samtidigt
understryks i förarbetena (prop. 1977/78:30, s. 79) att det för gravt
handikappade många gånger kan innebära en hög grad av rehabilitering att
kunna klara ett arbete inom Samhall.
Arbetsplatserna skall i görlig mån anpassas till de handikappades behov
i fråga om lokalernas utformning, arbetsorganisation,
produktionsuppläggning, arbetsledning, teknisk arbetsanpassning m.m.
Olika särbehov skall tillgodoses genom t.ex. ökad differentiering av
arbetsuppgifter och olika stödinsatser. Frågan om verkstädernas
lokalisering har även betydelse. Ett annat viktigt mål är att ge fler
gravt arbetshan dikappade möjlighet till en produktiv insats och egen
försörjning.
I de ekonomiska målen ligger att de som arbetar i verksamheten skall
producera efterfrågade varor och tjänster och därigenom bidra till
utvecklingen av vårt lands samlade välstånd. Vidare skall verksamheten
bedrivas på effektivast möjliga sätt. Den splittring av den skyddade
verksamheten på flera olika huvudmän, som fanns före år 1980 medförde
att affärsmässigheten och effektiviteten var dålig. Den nya samlade
organisationen bedömdes kunn a ge stora samordningsfördelar. Anskaffning
av material, tillverkning och marknadsföring av produkterna bedömdes kun
na ske mer professionellt.
Ekonomiska fördelar bedömdes också kunna uppnås genom en mer rationell
fördelning av produktion och arbetsuppgifter verkstäderna emellan.
Samtidigt begränsas möjligheterna att göra sådana rationaliseringar av
att arbetstagarna behöver ha tillgång till ett varierat utbud av
arbetsuppgifter. Även den länsvisa företagsindelningen innebär en viss
begränsning av möjligheterna till en rationell prod uktionsfördelning
inom ett affärsområde.
Omvärldsfaktorer
Samhallgruppens verksa mhet påverkas starkt av olika förhållanden i
omvärlden. Den ökande internationaliseringen med tillkomsten av nya
marknader och hande lsblock är en sådan omvärldsfaktor. Förändringar på
arbetsmarknaden med en minskande tillverkningssektor och en expanderande
tjänstesektor är en annan påverkansfaktor av betydelse för en sådan
utpräglad industrigrupp som Samhall med stor andel legotillverkning.
Dessa förhållanden har redan inneburit förändringar av företagsgruppens
verksamhet och kommer att påverka också den fortsatta utvecklingen.
Företagsgruppen har under senare år ökat s.k. inbyggd verksamhet och
entreprenader. Den innebär att anställda hos Samhallgruppen utför arbete
hos andra arbetsgivare med arbetsledning från Samhall. Samhall har
angivit att man kommer att utveckla denna verksamhet ytterligare.
Arbetsmarknadspolitiken och utvecklingen på arbetsmarknaden får
betydelse för behovet av arbetstillfällen hos Samhall. Också befolkn
ingssammansättningen med en ökad andel äldre människor i befolkningen
och ett stort antal invandrare och flyktingar kommer att ställa nya krav
på Samhall.
Socialpolitiska strävanden att avveckla institutionsboende för
exempelvis psykiskt utvecklingsstörda och psykiskt sjuka innebär ytter-
ligare krav på företagsgruppen.
Fr.o.m. innevarande år har Samhallgruppen också börjat erbjuda
experttjänster inom området yrkesinriktad rehabilitering och arbetsan-
passning till företag och förvaltningar, som behöver sådan sakkunskap.
Detta innebär en delvis ny roll för Samhall.
Mot bakgrund av de snabba förändringarna i omvärlden under senare tid
och de utredningar som f.n. pågår och som i större eller mindre
utsträckning tangerar Samhalls verksamhetsområde har Samhall i augusti
månad i år startat en översynsutredning ''Samhall mot år 2000''.
Organisationsform för Samhallgruppen
Vid Samhalls tillkomst diskuterades frågan om företagsgruppen skulle
bedrivas i aktiebolags- eller stiftelseform. Valet föll på stiftelse-
formen, såvitt avser basorganisationen. Avgörande för detta val var, så
som det då bedömdes, risken att komma i konflikt med aktiebolagslagens
likvidationsbestämmelser. De nuvarande reglerna för den statliga
ersättning som utgår till Samhall innebär inte några sådana formella
hinder mot att företagsgruppens verksamhet skulle kunna bedrivas i
aktiebolagsform.
Samhall har i skrivelse den 23 augusti 1990 föreslagit att regeringen
skyndsamt utreder företagsgruppens juridiska företagsform och framhållit
att stiftelseformen numera av flera skäl framstår som mindre fördelaktig
än aktiebolagetsformen utifrån den totala verksamhetens behov. Inte
minst gäller det från ansvarssynpunkt i kommersiella sammanhang. Samhall
framhåller vidare att ändringen i företagsbeskattningen kommer att göra
det ofördelaktigare att bedriva omfattande rörelse i stiftelseform.
I detta sammanhang bör också nämnas att arbetsmarknadsstyrelsen (AMS) i
en rapport den 30 mars 1990 samt i anslagsframställningen in för verkets
treårsbudget för budgetåren 1991/92--1993/94 föreslagit att
arbetsmarknadsverket delvis eller fullt ut skall få köpa
arbetsplatser/rehabiliteringsresurser från Samhall. Bidraget som i dag
går till Samhall skulle enligt för slaget övergå till AMS' budget för
lönebidrag. I en rapport till regeringen den 31 augusti 1990 har
riksrevisionsverket prövat stiftelseformens lämplighet för olika
statliga organ och därvid funnit att staten bör undvika att bilda
helstatliga stiftelser för sin verksamhet samt att exempelvis Samhall,
som består av 25 stiftelser bör ombildas till bolag. Vidare har
Handikappförbundens Centralkommitté kommit in med en skrivelse.
Uppdraget
Jag föreslår att en särskild utredare tillsätts för att göra en översyn
av Samhall.
Utredaren skall undersöka hur de övergripande målsättningarna enligt
ovan för Samhallgruppens verksamhet som lades fast i prop. 1977 /78:30
har kunnat uppfyllas och förenas samt också bedöma dessa utifrån ett
samhällsekonomiskt perspektiv.
Därefter skall utredaren med utgångspunkt från dels hur Samhall hittills
har kunnat uppfylla och förena sina mål dels de krav som framledes kan
komma att ställas på Samhalls verksamhet med hänsyn till olika
omvärldsfaktorer, göra en bedömning om det finns skäl att i några
avseenden förändra eller precisera Samhalls mål och roll i samhället. I
denna fråga skall utredaren hålla kontakt med och beakta vad som
framkommer i den översynsutredning, ''Samhall mot år 2000'' som för
närvarande pågår inom Samhall och som beräknas vara avslutad i mars
1991.
Utredaren skall vidare med beaktande av tidigare nämnda skrivelser från
Samhall och AMS, överväga behovet av eventuell förändring av
organisationsformen för företagsgruppen. Skulle utredaren finna att
företagsgruppens organisationsform bör ändras skall ett fullständigt
förslag lämnas.
I sitt arbete skall utredaren ha ett nära samarbete med Samhall och inte
behandla sådana frågor som ligger inom ramen för Samhalls
koncernstyrelses ansvarsområde.
Ramar för utredningens arbete
Frågan om beskattning av stiftelser utreds f.n. av stiftelse- och
föreningsskattekommittén (Fi 19 88:03). Vidare har 1989 års
Handikapputredning (S 1988:53) att bl.a. behandla sysselsättningsfrågor
för funktionshindrade. Utredaren bör vid behov samråda med dessa båda
utredningar.
För utredningen skall direktiven (dir 1984:5) för samtliga kommittéer
och särskilda utredare gälla angående utredningens förslag och
konsekvenser samt vad regeringen föreskrivit om beaktande av EG-aspekten
(dir. 1988:43).
Uppdraget skall redovisas senast den 31 augusti 1991.
Hemställan
Med hänvisning till vad jag har anfört hemställer jag att regeringen
bemyndigar chefen för arbetsmarknadsdepartementet
att tillkalla en särskild utredare -- omfattad av kommittéförordningen
(1976:119) -- med uppdrag att göra en översyn av Stiftelsen Samhall
att besluta om sakkunniga, referensgrupper, experter och annat biträde
åt utredaren.
Vidare hemställer jag att regeringen beslutar
att kostnaderna skall belasta tionde huvudtitelns anslag Utredningar
m.m.
Beslut
Regeringen ansluter sig till föredragandens övervägand en och bifaller
hennes hemställan.
(Arbetsmarknadsdepartementet)