Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Översyn av den statliga statistikens styrning, finansiering och samordning m.m., Dir. 1990:68
Departement: Civildepartementet
Beslut: 1990-11-08
Dir. 1990:68
Beslut vid regeringssammanträde 1990-11-08
Chefen för civildepartementet, statsrådet Johansson, anför.
Mitt förslag
En särskild utredare tillkallas för att se över den statliga
statistikens styrning, finansiering och samordning. Översynen bör leda
till att
-- användarna får ett större inflytande över statistikens inriktning och
innehåll,
-- styrning och finansiering av den statliga statistiken görs mer
effektiv,
-- statistikens produktionsförutsättningar klargörs.
Bakgrund
I 1990 års budgetproposition (prop. 1989/90:100 bil. 15, s. 36)
aviserade jag en utredning med uppdrag att bl.a. se över styrformerna
för den statliga statistiken. Jag återkommer nu till denna fråga.
Huvuddelen av den statliga statistiken framställs av statistiska
centralbyrån (SCB). Produktionen regleras genom instruktion och
regleringsbrev. Uppgiftsinsamlingen regleras genom författningar med
föreskrifter om statistik hos SCB. En särskild utredning har lämnat
förslag (SOU 1990:43) till lag om den statliga statistikframställningen.
Förslaget bereds f.n. inom regeringskansliet.
Omkring två tredjedelar av SCBs verksamhet finansieras genom ett
statistikanslag under trettonde huvudtiteln. Den resterande tredjedelen
finansieras genom anslag på andra huvudtitlar samt genom intäkter av
uppdragsverksamhet. Merparten av uppdragen kommer från departement och
myndigheter.
Den nuvarande beslutsordningen (prop. 1985/86:100 bil. 15, s. 42)
omfattar primärt den del av verksamheten som finansieras under trettonde
huvudtiteln. Genom den blandade finansieringen -- en och samma
statistikprodukt kan ha flera finansiärer eller finansieringssätt --
berörs huvuddelen av statistikproduktionen av denna ordning.
Beslutsordningen har som grundprincip att kostnader för statistik inom
ett verksamhetsområde skall vägas mot kostnader för andra verksamheter
inom området. Fackdepartementen har därmed i regeringskansliet ett
beredningsansvar för den statistikproduktion och den del av
statistikanslaget som svarar mot dess verksamhetsansvar. SCB gör
avvägningar mellan olika användares behov och föreslår vilken statistik
som skall tas fram. Vidare har SCB ett allmänt samordningsansvar och
skall utarbeta standarder för klassifikationer och indelningar, begrepp
och definitioner för den statliga statistiken.
Enligt de principer som regeringen tillämpar kan ett departements andel
av statistikproduktionen utökas genom att medel tillskjuts enligt någon
eller några av de finansieringsformer som förut redovisats. Återföring
av medel från statistikanslaget till fackdepartementen på grund av
produktionsminskning har inte förekommit.
Civildepartementet har, förutom ett fackansvar för den statistik som
inte har någon entydig departementstillhörighet, ett ansvar för
myndigheten SCB och därmed ett ansvar för samordning av
statistikfrågorna och för att hålla samman statistikanslaget.
Problem
En särskild arbetsgrupp inom regeringskansliet (C 1987:D) har utvärderat
beslutsordningen. Gruppen har i en rapport (dnr CE 321/88)
Beslutsmodellen för statistik inom regeringskansliet redovisat bl.a.
följande problem:
-- Omprioriteringar mellan statistikområden är i praktiken inte möjliga.
-- Det finns gränsdragnings- och samordningsproblem mellan
departementen.
-- Ansvaret för statistik som griper över flera statistikområden är
oklart.
-- Värdering av statistik med stor strategisk betydelse kan inte alltid
göras i relation till kostnaderna för den verksamhet den skall belysa.
-- Besluts- och informationsvägarna inom regeringskansliet samt mellan
regeringskansliet och SCB är krångliga och tidsödande.
-- Det är oklart hur ansvaret för uppföljning och utvärdering av SCBs
verksamhet skall fördelas mellan det statistiksammanhållande
departementet och övriga departement.
-- SCBs debiteringssystem och prissättning har skapat problem.
-- Gränserna mellan anslagsfinansierad statistik och uppdragsfinansierad
statistik är oklar.
För att komma till rätta med problemen föreslogs åtgärder som syftade
till att få en bättre samordning av de olika departementens anspråk på
statistik, underlätta omprioriteringar och förenkla beredningen i
regeringskansliet.
Vissa åtgärder har vidtagits men avvägningen mellan anslag och uppdrag,
SCBs prissättning samt ansvarsförhållanden och beredningsprocessen inför
regeringsbeslut behöver ses över ytterligare.
De praktiska möjligheterna att väga statistik mot den verksamhet som den
skall betjäna är fortfarande begränsade liksom möjligheterna till
omprioriteringar mellan statistikområden.
I en revisionsrapport den 2 april 1990 (dnr 1988:1424) Statlig statistik
-- produktion, styrning och roller belyser riksrevisionsverket ett
departements svårigheter att ta ställning till frågor om prioritering av
statistik på sitt område. Detta gäller särskilt när departementet inte
själv är primäranvändare. Även i dessa fall är departementet ansvarigt
för finansiering medan myndigheter och andra statistikanvändare endast
deltar i användargrupper för att utforma statistikens innehåll och
uppläggning.
Sammanfattningsvis kan konstateras att det styrsystem som nu tillämpas
ökat engagemanget för statistiken. Det finns dock problem som
sammanhänger med budgetprocessen, de olika finansieringsformerna,
materialets omfattning och de svaga sambanden mellan direkt användning
och finansiering av statistiken. Denna problembild har också bekräftats
i riksrevisionsverkets rapport.
Mot bakgrund av de problem som redovisats och den förnyelse av den
offentliga sektorn som pågår är det nu angeläget att överväga hur
styrning och samordning av den statliga statistiken ytterligare kan
förbättras.
Förändrade förutsättningar
I förnyelsen av den offentliga sektorn betonas behovet av produktivitet
och effektivitet samt ett decentraliserat verksamhetsansvar.
Ökad vikt läggs vid resultatmätning, resultatanalys och
informationssystem. Eftersom statistik är ett betydelsefullt verktyg i
denna process ökar kravet på att verksamhetsansvariga ges ett direkt
inflytande över statistiken. För närvarande ses behoven av och kraven på
informationssystem över på flera områden. Som exempel kan nämnas
utredningar på områden som rör u-landsbiståndet, rättsväsendet,
jordbruket, skolan, socialtjänsten och hälso- och sjukvården. Flera
utredningar skall även lämna förslag om informationssystem som är
gemensamma för staten och kommunerna resp. landstingen.
Ett alltmer decentraliserat verksamhetsansvar i statsförvaltningen kan
medföra behov av en annan ansvarsfördelning även för
statistikproduktionen.
I utvecklingen av den offentliga sektorn eftersträvas också att mer
renodla förvaltningsmyndigheternas uppgifter, roller och finansiering.
För SCB, som är en myndighet med en stor andel serviceuppgifter för
bestämda användare och en expansiv uppdragsverksamhet, blir det särskilt
angeläget att klargöra vad som är de grundläggande uppgifterna och vad
som är serviceuppgifter samt hur finansiering en skall anpassas till
detta.
Andra förändringar som påverkar förutsättningarna för
statistikproduktionen är att de statistiska primärmaterialen i allt
högre grad hämtas från administrativa register utanför SCB och att
ADB-resurser finns hos de flesta myndigheter. Möjligheterna att
producera och bearbeta statistik utanför SCB ökar. Den växande
ADB-hanteringen har förbättrat förutsättningarna att ta fram ny
statistik och utnyttja registerinformation mera. Detta har emellertid
också medfört ett ökat krav på begränsningar av kostnader för
uppgiftslämnandet och hänsyn till personlig integritet och sekretess.
SCB har utvecklat särskilda rutiner och kompetens för att hantera dessa
alltid lika aktuella krav.
Härutöver kvarstår behov av samordning på grund av att statistiken blir
mera komplex och beroende av allt fler datakällor. Det räcker sällan med
uppgifter från ett register för att statistiskt belysa viktiga
samhällsfrågor. Nationalräkenskaperna är ett exempel på ett system som
ställer krav på ett omfattande och samordnat statistikunderlag där många
datakällor ingår. Nu diskuteras ytterligare kopplingar till detta system
för att integrera faktorer som rör miljön och sociala effekter.
Inkomstfördelningsundersökningarna är ett annat exempel på statistik
från många källor.
SCBs samordningsansvar vad gäller standarder och definitioner får
dessutom ökad betydelse vid en mer decentraliserad statistikproduktion.
Kraven på internationell samordning ökar också. Det europeiska
integrationsarbetet ställer t.ex. större krav på officiell statistik än
vad tidigare internationella rekommendationer gjorde.
Utredningsarbetets inriktning
Ett entydigt ansvar för basstatistik bör utpekas. Med basstatistik avses
statistik/primärstatistik som från samhällets synpunkt anses angelägen
att ha tillgång till och som bör ingå som en del i den gemensamma
infrastrukturen. I detta sammanhang bör även ansvaret för statistik som
inte har någon entydig huvudanvändare (t.ex. jämställdhetsstatistik),
resurser för forskning och utveckling samt extern service beaktas.
Inriktningen bör vara att trygga samhällets behov av grundläggande
statistik och underlätta statistikanvändningen.
Avgränsningen av denna grundläggande statistikverksamhet samt frågor som
rör ansvarsförhållanden, prissättning m.m. bör särskilt klargöras.
För att få en effektivare användning av statistiken bör dess
huvudanvändare (departement, myndigheter, kommuner, bransch- och
intresseorganisationer m.fl.) få en tydligare beställarroll. Statistiken
bör så långt möjligt direkt finansieras av beställarna. En viktig fråga
är hur ansvarsförhållanden bör utformas när det gäller statistik som
grundas på gemensamma informationssystem för staten, dess myndigheter,
kommunerna m.fl. En annan viktig fråga som aktualiserats med anledning
av detta är vilken frihet användarna bör ha när det gäller produktion
och köp av statistiktjänster.
Finansieringen av SCBs verksamhet måste göras mer överblickbar och
ändamålsenlig. Syftet är att undvika oklara gränsdragningar mellan
anslag och uppdrag samt att anpassa principer för prissättning m.m. till
ett ökat användarinflytande. Ett alternativ som bör prövas är att helt
uppdragsfinansiera SCBs verksamhet, dvs. även sådan statistik som
finansieras direkt av regeringen.
En viktig utgångspunkt är att kravet på kvalitet och ändamålsenlig
spridning av statistiken upprätthålls. Vidare bör uppgiftslämnarnas
intressen samt krav på sekretess och integritet beaktas. Frågor kring
statistikens oberoende och objektivitet när användarnas inflytande ökar
bör särskilt uppmärksammas.
SCBs samordning av statistiken måste lyftas fram och ges en reell
innebörd. De internationella kraven, forskningens och allmänhetens behov
måste beaktas. Formerna för fortlöpande styrning av statistikproduktion
och samarbete med olika intressenter bör övervägas. Härvid bör
existerande styr- och referensgruppers verksamhet utvärderas.
Uppdraget
Utredningen skall lämna förslag till hur den statliga statistiken bör
styras och samordnas. Härvid skall utredningen
-- föreslå gränser för den grundläggande statistikverksamheten,
-- föreslå en effektiv styrning och finansiering av statistiken, både
vad gäller basstatistik och annan statistikverksamhet. Möjligheten att
helt uppdragsfinansiera SCBs verksamhet skall prövas,
-- klargöra principer för prissättning,
-- klargöra ansvarsförhållanden för statistik som grundas på gemensamma
informationssystem,
-- belysa för- och nackdelar med en ökad frihet för statistikanvändarna
vad gäller produktion och köp av statistiktjänster,
-- klargöra konsekvenserna av förslagen, särskilt med avseende på
ekonomi, samordningsbehov, statistikens kvalitet, oberoende och
objektivitet, internationella åtaganden och olika användarkategoriers
(riksdag, regering, myndigheter, kommuner, näringsliv, forskare,
allmänhet m.m.) behov.
Utredningen skall samråda med andra pågående utredningar som rör
förändring och utveckling av informationssystem på olika områden.
Riksrevisionsverkets arbete vad gäller uppdragsmyndigheter samt
eventuella ställningstaganden på grund av statistikregelutredningens
förslag (SOU 1990:43) om en förenklad statistikreglering liksom det
europeiska integrationsarbetet och annat internationellt/nordiskt
samarbete bör särskilt beaktas.
Vissa av utredningens överväganden kan behöva beaktas i
myndighetsspecifika direktiv till SCB sommaren 1991. Utredningen bör
anpassa sitt arbete till detta. Arbetet bör i sin helhet vara avslutat
senast den 30 april 1992.
Hemställan
Med hänvisning till vad jag nu har anfört hemställer jag att regeringen
bemyndigar chefen för civildepartementet
att tillkalla en särskild utredare -- omfattad av kommittéförordningen
(1976:119) -- med uppdrag att utreda den statliga statistikens styrning,
finansiering och samordning,
att besluta om sakkunniga, experter, sekreterare och annat biträde åt
utredaren.
Vidare hemställer jag att regeringen beslutar att kostnaderna skall
belasta trettonde huvudtitelns anslag Utredningar m.m.
Utredaren skall beakta direktiven till samtliga kommittéer och särskilda
utredare angående dels utredningsförslagens inriktning (Dir. 1984:5),
dels beaktande av EG-aspekter i utredningsverksamheten (Dir. 1988:43).
Beslut
Regeringen ansluter sig till föredragandens överväganden och bifaller
hans hemställan.