Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Naturvårdsverkets uppgifter och organisation, Dir. 1990:67
Departement: Miljö- och naturresursdepartementet
Beslut: 1990-11-01
Dir. 1990:67
Beslut vid regeringssammanträde 1990-11-01
Chefen för miljödepartementet, statsrådet Dahl, anför.
1 Mitt förslag
Jag föreslår att en särskild utredare tillkallas för att utreda
naturvårdsverkets framtida uppgifter och organisation. Utgångspunkter
för arbetet skall vara att naturvårdsverkets centrala roll i det samlade
miljöarbetet skall stärkas och att verkets organisation anpassas till en
mål- och resultatorienterad styrning, en medveten decentralisering samt
integrering av miljöarbetet i olika sektorer (sektorsprincipen).
2 Inledning
Regeringen underströk i propositionen om miljöpolitiken inför 1990-talet
(prop. 1987/88:85 JoU:23, rskr. 373) statens naturvårdsverks centrala
roll i miljöarbetet. Som särskilt viktiga uppgifter framhölls att
utforma strategier, handlingsprogram samt råd och riktlinjer inom
miljöområdet. Verket har en nyckelroll i det samlade miljöarbetet och en
samordningsfunktion inom den sfär av olika myndigheter som har viktiga
miljöpolitiska uppgifter. Ett effektivt miljöarbete förutsätter att
arbetet inriktas på de viktigaste miljöproblemen samtidigt som problemen
löses på ett för samhället kostnadseffektivt sätt. Naturvårdsverkets
arbetsinriktning och organisation har stor betydelse för möjligheterna
att bedriva en effektiv miljöpolitik.
Behovet av en översyn av naturvårdsverkets framtida roll och
organisation kan ses mot bakgrund av att synen på miljöproblemen har
förändrats under 1980-talet. Det har vuxit fram en insikt om att
miljöproblemen har blivit mera komplexa och globala och att
verksamheten inom olika sektorer (t.ex. jord- och skogsbruk, energi,
transporter) i hög grad har bidragit till att förvärra miljöproblemen.
Det finns också en växande insikt, både i Sverige och i andra länder,
att regleringar i större utsträckning bör kompletteras med andra
styrmedel för att miljöproblemen skall kunna lösas på ett effektivt
sätt.
Behovet av nya styrinstrument för att möta en förändrad problembild gör
det nödvändigt att utveckla och förändra verkets organisation. En
särskild utredare bör tillkallas med uppdrag att dels analysera och
lämna förslag rörande verkets ansvar och uppgifter i förhållande till
övriga myndigheter, dels föreslå den förändring av verkets organisation
som kan anses påkallad.
3 Bakgrund
Regeringen gav i beslut den 17 mars 1988 statskontoret i uppdrag att
genomföra en översyn av vilka förändringar som behöver göras vad gäller
naturvårdsverkets arbetsinriktning, arbetsformer och organisation för
att verket skall kunna leva upp till en mer utvecklad roll i
miljöarbetet.
Som utgångspunkt för en sådan mer utvecklad roll pekade regeringen på
behovet av kunskapsuppbyggnad, kunskapsöverföring, utarbetande av
riktlinjer och handlingsprogram, uppföljning av miljöarbetet samt arbete
med enskilda ärenden.
Statskontoret redovisade den 18 november 1988 rapporten (1988:49)
Arbetsinriktningen m.m. vid statens naturvårdsverk. Statskontoret
framhöll bl.a. att miljöutvecklingen och tendenserna till
internationalisering, sektorisering och decentralisering av miljöarbetet
skapar en utvecklingssituation för den centrala miljövårdsmyndigheten
där man inte kan nöja sig med att svara blott med rationalisering och
resursförstärkning. Inte heller enbart omprioritering är tillräckligt.
Vad som krävs är enligt statskontoret att finna nya vägar att nå
miljömålen genom att förändra verkets omgivningsrelationer och använda
nya styrmedel.
Den 21 november 1988 redovisade naturvårdsverket ett förslag till
förändrad organisation och hemställde hos regeringen om en förändring i
sin instruktion. Förslaget, som syftade till en bättre anpassning till
omvärldens krav, innebar bl.a. en utökning av antalet avdelningar,
Förslaget bifölls av regeringen. Regeringen angav därvid att den av
naturvårdsverket föreslagna organisationen skall gälla t.o.m. den 30
juni 1991 i avvaktan på den översyn av organisationen som skall ske inom
ramen för en fördjupad anslagsframställning.
I särskilda direktiv i anslutning till verkets inordnande i det treåriga
budgetarbetet angav regering i beslut den 21 juni 1989 att verket i en
särskild rapport bör bedöma den nya organisationens ändamålsenlighet mot
bakgrund av resultatanalysen, bedömningen av framtidsbehoven samt
förslag till förändringar som läggs fram i övriga särskilda rapporter. I
den särskilda rapporten Naturvårdsverkets organisation, som lämnades
till regeringen den 1 september 1990, för verket en framåtsyftande
diskussion om mål och verksamhetsidé m.m.
Gjorda utredningar och det arbete med att utveckla organisationen som
verket har påbörjat inom ramen för arbetet med den fördjupade
anslagsframställningen utgör enligt min mening ett värdefullt underlag
för den översyn av naturvårdsverket som jag nu föreslår.
4 Mina utgångspunkter
4.1 En målstyrd organisation
Samhällets miljöpolitiska styrning måste enligt min mening utgå från
tillståndet i miljön och de mål som ställs upp. Detta förutsätter en god
kunskap om miljötillståndet, operativa miljömål samt möjligheter att
fördela ansvar och genomföra åtgärder i olika sektorer och på olika
nivåer. Utvecklingen måste kunna följas upp med avseende på hur målen
nås. Det är därför nödvändigt med en ändamålsenlig resultatredovisning.
Samhällets styrning skall ske genom att dels ställa upp mål och krav,
dels vid behov korrigera miljöarbetets inriktning. Att utveckla medeln
för en sådan korrigering blir av grundläggande betydelse för det
framtida miljöarbetet. Vad jag här har sagt utgör en sammanfattning av
den centrala miljöorganisationens huvuduppgifter och bör vara vägledande
för arbetet med att utveckla en organisation för det framtida
miljöarbetet.
De aktionsprogram, målbeskrivningar och utredningar som naturvårdsverket
har redovisat, bl.a. inom ramen för arbetet med den fördjupade
anslagsframställningen, utgör ett värdefullt underlag för utredaren. När
det gäller frågan om organisationsutformning m.m. behöver underlaget
kompletteras inför ett beslut om en organisation för 1990-talet.
Utredarens huvuduppgift bör vara att finna former för en
miljöorganisation som skall medverka till ett effektivt arbete för att
uppfylla målen för miljöpolitiken.
4.2 Sekorsansvar och decentralisering
Regeringen har i 1988 års miljöproposition lagt fast den s.k.
sektorsprincipen, innebärande att varje sektor i samhället skall ta den
hänsyn till miljön som krävs. I anslutning till 1988 års miljöpolitiska
proposition gav regeringen en rad uppdrag till skilda myndigheter att
utreda och till regeringen redovisa hur man avsåg att integrera
miljöhänsyn i sin verksamhet. Flera myndigheter är nu i färd med att
bygga upp kompetens och beredskap för att möta detta krav.
Regeringen har också genom beslut om den samlade länsstyrelsen som
träder i kraft den 1 juli 1991 skapat organisatoriska förutsättningar
för en decentralisering av miljöarbetet. Vidare har kommunerna fått ett
ökat ansvar för viktiga delar av miljöarbetet, särskilt beträffande
tillsyn m.m. i anslutning till miljöskyddslagen och miljöfrågornas
integrering i den kommunala översiktsplaneringen samt beträffande
planering m.m. av avfallshanteringen. Av stor vikt är också att kraven
beträffande företagens egenansvar vad gäller miljöhänsyn fortlöpande har
skärpts.
Erfarenheterna från dessa uppdrag och beslut bör ligga till grund för
bedömningen av behovet av fortsatta insatser i dessa riktningar.
4.3 Kunskapsuppbyggnad
Kunskaper måste löpande byggas upp om förändringar i miljön, om
miljöeffekter och om metoder att bemästra miljöpoblem av olika slag.
Detta bör ske såväl genom arbete inom landet som genom internationella
kontakter.
Miljöforskningen kräver liksom annan forskning en långsiktighet för att
ge underlag för väl underbyggda åtgärder. Samtidigt kommer inriktningen
att behöva förändras över tiden allteftersom olika miljöproblem
aktualiseras eller löses. Detta innebär att kravet på flexibilitet måste
ställas högt.
Naturvårdsverket har ett centralt ansvar för att miljöövervakningen
inriktas och genomförs på ett ändamålsenligt sätt. Verket har också
ansvar för att utsläpps- och belastninngsdata finns tillgängliga.
Även uppbyggnad och upprätthållande av kunskaper om miljöanpassad teknik
är av stor betydelse.
4.4 Policy- och programarbete samt uppföljning
De mål som riksdag och regering lägger fast för miljöarbetet måste föras
vidare till ett genomförande med hjälp av bl.a. riktlinjer till andra
myndigheter. Den kunskap som byggs upp och de erfarenheter som erhålls
från en planmässig uppföljning bör därefter sammanvägas och omformas
till bedömningsunderlag, riktlinjer samt förslag till prioriteringar och
handlingsprogram.
Detta förutsätter en medveten decentralisering och vidgat sektorsansvar.
Arbetet med att följa upp och värdera det samlade miljöarbetet och ta
fram bedömningsunderlag, riktlinjer och handlingsprogram tillhör
naturvårdsverkets viktigaste uppgifter. Detta gäller inte minst för att
den decentraliserade organisationen på miljöområdet skall kunna arbeta
på ett offensivt, effektivt och samordnat sätt. Verkets arbete med
enskilda förvaltningsärenden bör koncentreras till frågor som har
principiell och policyskapande betydelse. En viktig fråga blir att
analysera nuvarande kompetensfördelning vad gäller överklaganden och
överprövning av skilda ärendegrupper.
Uppgiften att följa upp, utvärdera och redovisa resultaten av vidtagna
miljövårdsåtgärder blir i en framtida organisation av strategisk
betydelse i miljöarbetet.
Naturvårdsverket skall därför följa hur miljölagstiftningen och andra
styrmedel tillämpas och föreslå förändringar i lagstiftning,
ansvarsfördelning och tillämpning. Den kunskap som kommer fram genom
miljöforskning, miljöövervakning, teknikutveckling och
resultatredovisning bör föras ut till berörda myndigheter på alla
nivåer. Likaså bör kunskap föras ut genom information till andra
myndigheter, kommuner, näringsliv, organisationer osv.
Utbildningsfrågorna är av grundläggande betydelse i det samlade
miljöarbetet. Naturvårdsverket har en viktig uppgift när det gäller
fort- och vidareutbildningen av personal inom hela miljöorganisationen.
4.5 Internationellt arbete
Miljöproblemen kräver i hög grad samverkan mellan länder. Syftet med det
svenska engagemanget i det internationella miljösamarbetet är att
åstadkomma gemensamma regler på en hög ambitionsnivå. Sverige bör
medverka i en internationell strategi för en varaktigt hållbar
utveckling. Som ett led i detta bör Sverige medverka till att
internationella avtal sluts bilateralt, regionalt och globalt. I ett
internationellt perspektiv manifesteras det globala arbetet bl.a. i
samband med förberedelserna inför 1992 års världskonferens om miljö och
utveckling då Sverige bl.a. arbetar för att konventioner rörande den
biologiska mångfalden och skydd för klimatet skall antas.
Naturvårdsverket har viktiga uppgifter i det internationella
miljösamarbetet. Det är angeläget att analysera verkets framtida roll i
detta arbete. Det europeiska integrationsarbetet blir de kommande åren
av särskild vikt i detta sammanhang.
5 Utredarens uppgifter
Utgångspunkten för utredarens arbete skall vara att naturvårdsverkets
centrala roll i det samlade miljöarbetet skall stärkas och att verkets
organisation anpassas till en mål- och resultatorienterad styrning, en
ändamålsenlig uppföljning av miljöarbetet samt en målmedveten
decentralisering och integrering av miljöarbetet i olika sektorer.
Verkets arbete skall präglas av kunskapsinhämtning, målstyrning och
uppföljning.
Utredaren bör så långt möjligt dra nytta av de erfarenheter som hittills
erhållits genom tillämpningen av sektorsprincipen och beslut om ökad
decentralisering. En viktig uppgift blir att analysera hur
ansvarsfördelning och samarbete mellan och inom olika nivåer (centralt,
regionalt, lokalt) bör utformas. Utredaren bör i detta sammanhang pröva
den regionala organisationens ändamålsenlighet för ett effektivt arbete
i frågor med anknytning till miljö och hushållning med naturresurser.
Utredaren bör i dessa delar samråda med den centrala
organisationskommittén för en ny statlig länsförvaltning (C 1990:02).
Utredaren bör vidare pröva om naturvårdsverkets framtida uppgifter kan
utföras mer ändamålsenligt i en förändrad myndighetsstruktur med
fastlagda styr- och samordningsmandat i förhållande till andra
miljömyndigheter. Bl.a. bör prövas om särskilda regler behöver utformas
som underlättar för verket att fullgöra den pådrivande, uppföljande och
samordnande roll som blir nödvändig i det framtida planeringsarbetet.
Naturvårdsverkets arbete bör i en sådan struktur huvudsakligen utföras
av utredningar, utvärderingar och utformande av råd och riktlinjer. Ett
nationellt system för miljöövervakning är därvid av stor betydelse.
Hanteringen av ärenden bör i möjligaste mån falla på berörda
sektorsmyndigheter, samt på länsstyrelser och kommuner. En konsekvens av
en sådan inriktninng bör innebära en överföring av ansvar, befogenheter
och resurser till främst länsstyrelser och vissa sektorsmyndigheter. Vid
översynen bör verkets uppgift att besluta om föreskrifter, dvs.
rättsregler i anslutning till lag och förordning, också studeras
(budgetpropositionen 1990 bil. 2 s. 41).
Utredningen om Sveriges internationella miljösamarbete har nyligen lagt
fram sitt slutbetänkande (SOU 1990:88). Utredaren bör mot bakgrund av
bl.a. utredningens förslag och nuvarande praxis överväga omfattningen av
och formerna för naturvårdsverkets deltagande i det internationella
miljösamarbetet samt ansvarsförhållandena mellan verket och
regeringskansliet. Även behovet av utvärdering av internationella
konsekvenser av skilda förslag till åtgärder som verket lägger fram bör
beaktas.
Utredaren bör överväga hur tillsynen enligt miljöskyddslagen kan
effektiviseras. Tillsynsverksamheten bör kunna stärkas genom att ökad
uppmärksamhet ägnas åt att utarbeta allmänna råd för den regionala och
lokala tillsynsverksamheten, att vid behov bistå dessa i konkreta fall
samt att verka för att erforderlig tillståndsprövning och omprövning av
villkor för miljöfarlig verksamhet kommer till stånd. Bl.a. bör
övervägas om den centrala tillsynsverksamheten enligt miljöskyddslagen
bör samlas hos ett särskilt organ - samlokaliserat med naturvårdsverket
- med möjlighet att koncentrera sig på denna uppgift. Verksamheten vid
ett sådant organ bör vara avgiftsfinansierad.
Utredaren bör generellt granska om uppgifter vid verkets olika
avdelningar helt eller delvis kan utföras av annan huvudman.
Kompetensfördeningen vad gäller överklaganden och överprövning av skilda
äredegrupper bör analyseras. Utredaren bör uppmärksamma de möjligheter
som kan finnas att låta verket ta över vissa ärenden som i dag prövas av
regeringen. Vägledning för detta finns i budgetpropositionen 1990 bil. 2
s. 48. Utredaren bör vidare överväga vilken egen laboratoriekapacitet
som verket behöver förfoga över. Naturresursavdelningens
verksamhetsområde bör prövas med avseende på i vilken utsträckning som
t.ex. länsstyrelser och kommuner med bibehållen ambitionsnivå kan ta ett
ökat ansvar på naturvårdens och friluftslivets områden.
Forskningsfrågornas betydelse för miljöarbetet och verket bör
analyseras, liksom graden av samarbete med andra viktiga
forskningsinstitutioner. Bl.a. bör analyseras forskningsresursernas
fördelning på egen verksamhet och upphandling av tjänster utanför
verket.
Utredaren bör särskilt analysera samspelet med den verksamhet som utförs
vid vissa andra myndigheter.
Det bör bl.a. gälla följande:
- Analys av naturvårdsverkets och kemikalieinspektionens ansvars- och
arbetsfördelning för olika kemikaliefrågor och förslag till ev.
förändringar i dessa avseenden. Analys även av samverkansformer mellan
dessa och andra myndigheter som har uppgifter enligt lagen (1985:426) om
kemiska produkter.
- Analys av hur det samlade miljöarbetet skulle gagnas av att
verksamheter vid Sveriges meteorologiska och hydrologiska institut
(SMHI) och Sveriges geologiska undersökning (SGU) till viss del
integreras eller samordnas med naturvårdsverkets verksamhet.
- analys av hur arbetet vid naturvårdsverket och plan- och bostadsverket
kan samordnas i syfte att bidra till ett effektivare miljöarbete.
Utredaren bör analysera och föreslå vilka verksamhetsområden som kan
avgiftsfinansieras. De områden som är särskilt intressanta härvidlag är
tillsynsverksamhet, prövningsverksamhet, utbildning, information och
laboratorieverksamhet.
Utredaren bör ha frihet att i övrigt analysera frågeställningar och
lägga fram förslag som befinns lämpliga.
Utredaren bör informera berörda huvudorganisationer om sitt arbete samt
bereda dem tillfälle att föra fram sina synpunkter.
Utredaren skall beakta direktiven till samtliga kommittéer och särskilda
utredare angående dels utredningsförslagens inriktning (dir.1984:5),
dels beaktande av EG-aspekter i utredningsverksamheten (dir. 1988:43).
Som jag nyss har framhållit gäller naturvårdsverkets nuvarande
organisation till och med den 30 juni 1991. Utredaren måste därför
arbeta skyndsamt. Förslag rörande verkets organisation bör läggas fram i
sådan tid att regeringen kan fatta beslut före den 1 juli 1991.
6 Hemställan
Med hänvisning till vad jag nu har anfört hemställer jag att regeringen
bemyndigar chefen för miljödepartementet
att tillkalla en särskild utredare - omfattad av kommittéförordningen
(1976:119) - med uppgift att utreda naturvårdsverkets framtida roll och
organisation och
att besluta om sakkunniga, experter, sekreterare och annat biträde åt
utredaren.
Vidare hemställer jag att regeringen beslutar att kostnaderna skall
belasta fjortonde huvudtitelns anslag Utredningar m.m.
7 Beslut
Regeringen ansluter sig till föredragandens överväganden och bifaller
hennes hemställan.