Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Översyn av verksamheten vid statens råd för byggnadsforskning, Dir. 1990:64
Departement: Bostadsdepartementet
Beslut: 1990-10-25
Dir. 1990:64
Beslut vid regeringssammanträde 1990-10-25
Chefen för bostadsdepartementet, statsrådet Lönnqvist, anför.
Mitt förslag
Jag föreslår att en särskild utredare tillkallas med uppgift att utreda
vissa frågor om verksamheten vid statens råd för byggnadsforskning
(BFR).
Utredaren skalll därvid bl.a.
- överväga nya organisations- och arbetsformer vid rådet,
- pröva uppgiftsfördelningen mellan rådet och plan- och bostadsverket
respektive statens energiverk samt
- föreslå de organisatoriska och andra åtgärder som kan erfordras.
Bakgrund
Statens råd för byggnadsforskning inrättades år 1960 med uppgift att
fördela medel till forskning och utvecklingsarbete (FoU) inom
byggområdet. Fram till mitten av 1970-talet var huvuduppgiften att
stödja teknisk utveckling och rationalisering inom byggbranschen.
Forskningen avsåg ursprungligen främst byggnadsteknik,
konstruktionsteknik samt husbyggnad och anläggningsteknik. En ny fas i
rådets utveckling inleddes år 1975 i samband med det första statliga
energiforskningsprogrammet. År 1978 inleddes en satsning på
samhällsplaneringsforskning med inriktning på kommunal planering. Därmed
vidgades successivt också kretsen av intressenter inom
byggnadsforskningen. Samtidigt kom rådets uppgifter i övrigt att vidgas
utöver vad som gäller för flertalet sektorsforskningsorgan.
Verksamheten finansierades fram till utgången av år 1981 dels genom en
byggforskningsavgift, dels genom anslag över statsbudgeten. Fr.o.m. år
1982 finansieras verksamheten helt genom anslag över statsbudgeten.
Regeringen har i de senaste forskningspropositionerna betonat behovet av
långsiktigt forskningsstöd med statliga sektorsforskningsmedel. I 1990
års forskningsproposition (1989/90:90) betonas det angelägna i att denna
utveckling fortsätter och att de resurser som avsätts till långsiktigt
stöd kan öka. Sektorsorgan med stora resurser bör vidare enligt
regeringen stödja större och bredare projekt där stor frihet lämnas åt
forskarna.
Under 1980-talet har också successivt ökade satsningar gjorts dels på
långsiktig kunskapsuppbyggande forskning inom högskolan, dels på
samverkan och samfinansiering med byggsektorns intressenter i syfte att
öka forskningsvolymen totalt. Av forskningsanslagen från BFR går för
närvarande ca 50 % till universitet och högskolor och ca 20 % till
forskningsinstitut. Ca 30 % av forskningsmedlen står till förfogande för
andra mottagare och berör i stor utsträckning samfinansierade projekt.
BFR har träffat löpande samarbetsavtal med bl.a. ett antal stora
fastighetsförvaltare och med Svenska kommunförbundet samt samarbetar i
projekt med Svenska Byggbranschens Utvecklingsfond.
Den statligt finansierade sektorsforskningen utgår i första hand från
problem som är identifierade av och relevanta för den berörda
samhällssektorn. Den forskning som får stöd är ofta av tvärvetenskaplig
karaktär. Det förekommer ofta att synpunkter från ett flertal olika
forskningsdiscipliner integreras. Karaktäristiskt för
byggnadsforskningen är också det starka sambandet mellan producent och
konsument av kunskap och mellan FoU-begreppets olika delar - forskning,
utvecklingsarbete, experimentbyggande, dokumentation, information och
erfarenhetsåterföring.
I prop. 1989/90:90 framhålls bl.a. att intressenterna inom sektorn,
byggnadsindustrin och byggmaterialindustrin liksom byggherrar,
förvaltare och kommuner, måste öka sin FoU-verksamhet betydligt och att
intressenterna måste ta ett större ansvar för framför allt den
tillämpade forskningen och utvecklingsarbetet. Mot bakgrund av
övervägandena i forskningspropositionen beslöt riksdagen ge regeringen
till känna vad bostadsutskottet anfört om behovet av ytterligare
överväganden rörande ansvarsfördelningen inom byggnadsforskningen. I
likhet med regeringen anser bostadsutskottet bl.a. att byggbranschen bör
ta ett större ansvar för FoU-verksamheten inom sektorn. Regeringen
föreslås ta upp överläggningar med berörda parter för att diskutera
formerna för ett sådant utökat ansvar vad gäller bl.a. forskningens
finansiering (1989/90:BoU19, rskr. 339).
Med anledning av riksdagens tillkännagivande har överläggningar tagits
upp med intressenterna inom sektorn om hur ansvarsfördelningen och
finansieringen av en utökad byggnadsforskning bör lösas. Därvid kommer
också vissa av de principiella och praktiska problem som är förknippade
med en ändring av ansvarsfördelningen att belysas. Arbetet avses
slutföras i sådan tid att resultatet kan redovisas för riksdagen under
innevarande budgetår.
Byggforsknigens kvalitet och effektivitet beror i hög grad på dess
organisation och arbetsformer. Därför är det rimligt att organisationen
från tid till annan prövas mot bakgrund av nya förutsättningar och
förändringsbehov.
Byggnadsforskningen har tidigare varit föremål för debatt och
utredningar. Från näringslivets sida har intresset riktats mot
verksamhetens inriktning och fördelningen av stödet på olika
FoU-områden. Från statsmakternas sida har uppmärksamheten främst riktats
mot byggnadsforskningens organisation och arbetsformer samt mot
gränsdragningen mellan rådets ansvarsområde och andra forskningsråds.
Vidare har rådets interna organisation och arbetsformer setts över vid
skilda tillfällen. Den senste översynen av byggnadsforskningen
genomfördes år 1982.
1990-talets problem och frågeställningar inom sektorn ställer delvis nya
och ökade krav på de olika aktörer som svarar för FoU-verksamhet,
kunskapsspridning och erfarenhetsåterföring. Kraven på ett väl fugerande
informationsutbyte mellan forskningen och de praktiskt verksamma i
företagen inom sektorn och i kommunerna växer. Spridningen av
forskningsresultaten till beslutsfattare och verksamma inom sektorn
måste förbättras för att forskningen och utvecklingsarbetet skall fylla
sitt syfte, nämligen att förse sektorn med relevant kunskap.
Även om det ligger i sektorsforskningens natur att forskningens
betydelse för samhället är ett avgörande kriterium vid val mellan olika
projekt, måste kraven på en god vetenskaplig kvalitet vidmakthllas och
helst öka. I prop. 1989/90:90 aviserar regeringen översyner av
sektorsorganens besluts- och beredningsformer. Syftet är att dels skapa
en större homogenitet i besluts- och beredningsprocessen och därmed
underlätta för de forskare som söker medel från flera olika organ, dels
förbättra granskningen vad avser projektens vetenskapliga kvalitet. För
sektorsforskningens framtid är det viktigt att höga kvalitetskrav ställs
på de forskningsprojekt som finansieras med dessa medel.
Jag vill i sammanhanget stryka under vikten av uppföljning och
utvärdering av forsknings- och utvecklingsarbetet. Sådan verksamhet
bedrivs vid BFR. Rådets vetenskapliga nämnd inrättades år 1983 och är
direkt underställd rådets styrelse. Till nämndens uppgifter hör att
granska byggnadsforskningens kvalitet, anslagsmottagarens kompetens,
forskningsmiljön, forskarutbildning m.m. Det är förutsatt att sådana
utvärderingar skall redovisas inför nästkommande planeringsperiod.
Samtidigt som kraven på sektorsorganen växer kommer de ekonomiska
ramarna för all offentlig verksamhet under överskådlig tid att vara
starkt begränsade. Varje redan etablerad verksamhet måste fortlöpande
omprövas och rationaliseras. Det gäller givetvis också
forskningsadministrationen vid BFR. Genom att administrationen
rationaliseras och verksamheter samordnas kan ökat utrymme ges bl.a. åt
den egentliga FoU-verksamheten liksom åt den nödvändiga uppföljningen
och utvärderingen av FoU.
På det institutionella området har på senare tid genomförts förändringar
som i vissa delar förändrat förutsättningarna för rådets arbete. Plan-
och botadsverket inrättades år 1988 genom en sammanslagning av statens
planverk och bostadsstyrelsen. Verkets uppgifter omfattar bl.a. frågor
om fysisk planering och hushållning med naturresurser,
bostadsförsörjning och bostdsmarknad, byggande och stadsmiljö.
Tyngdpunkten i verksamheten ligger på utvecklingsarbete på plan- och
byggområdet samt på att förmedla kunskaper och goda erfarenheter.
Verkets och rådets ansvarsområden har därmed delvis kommit att överlappa
varandra. Det är angeläget att de möjligheter till samordning och
samverkan som därmed har uppkommit tas till vara.
BFR har vidare givits väsentliga uppgifter inom ramen för
energiforskningsprogrammet. Enligt riksdagens beslut våren 1990 om ett
nytt treårigt energiforskningsprogram ingår det i statens energiverks
uppgifter att tillsammans med övriga programorgan - bl.a. BFR - samordna
och koordinera genomförandet av olika program och stödformer som anges i
statsmakternas beslut (prop. 1989/90:90 bil. 16, NU25, rskr. 247).
Mot den nu angivna bakgrunden finns det skäl att se över verksamheten
vid statens råd för byggnadsforskning. En särskild utredare bör
tillkallas för denna uppgift. I det följande kommer jag att närmare
redovisa utgångspunkterna för utredarens arbete.
Utredningsuppdraget
BFR har alltsedan sin tillkomst haft en väsentlig betydelse i fråga om
att initiera och stödja FoU-arbete inom byggsektorn. Rådet har sin givna
roll när det gäller att planera och finansiera sådan FoU som motiveras
utifrån sektorns behov av kunskap och kompetens. Det ankommer också på
rådet och dess vetenskapliga nämnd att svara för att den FoU som bedrivs
med stöd från rådet utvärderas och att höga krav på vetenskaplig
kvalitet ställs på den forskning som finansieras med medel från rådet.
Genom riksdagens beslut med anledning av prop. 1989/90:90 om forskning
ligger byggnadsforskningens huvudsakliga inriktning och omfattning fast
under tiden fram t.o.m. budgetåret 1992/93.
Som jag nyss har redovisat kommer framdeles allt större krav att ställas
på sektorsforskningen. Samtidigt kommer forskningsadministrationen att
behöva effektiviseras och begränsas. Utredaren bör mot bakgrund av en
analys av verksamheten vid BFR överväga nya organisations- och
arbetsformer vid rådet och föreslå de åtgärder av både organisatorisk
och praktisk natur som behövs. Däri ingår att värdera de resursinsatser
som krävs för att rådet skall kunna fullgöra sina uppgifter.
En utgångspunkt bör därvid vara att rådets organisation måste minskas
inte oväsentligt i förhållande till i dag. En annan är att en hög
vetenskaplig kvalitet måste säkras i det FoU-arbete som BFR har ansvaret
för. Bl.a. bör prövas om berednings- och beslutsprocessen vid
handläggningen av ärenden kan förenklas och bättre formaliseras.
Utredaren bör också ta ställning till om den nuvarande organisationen av
uppföljningen och utvärderingen av den forskning som stöds av BFR är
ändamålsenlig.
Utredaren bör därutöver förutsättningslöst pröva om uppgiftsfördelningen
mellan BFR och plan- och bostadsverket är ändamålsenlig. Det gäller
t.ex. frågor med anknytning till de senare leden i FoU-kedjan, såsom
frågor av utvecklings- och utredningskaraktär och viss
försöksverksamhet. Vidare bör möjligheterna att åstadkomma en klarare
ansvarsfördelning i fråga om informations- och utbildningsuppgifter
belysas. Om en annan uppgiftsfördelning mellan BFR och verket bedöms
leda till samordningsvinster och en mer ändamålsenlig
uppgiftsfördelning, bör utredaren föreslå lämpliga organisatoriska
former för dessa arbetsuppgifter. Utredaren bör i dessa frågor samråda
med plan- och bostadsverket.
En liknande bedömning bör göras vad gäller samverkan med statens
energiverk inom ramen för energiforskningsprogrammet. Utredaren bör i
dessa frågor samråda med statens energiverk.
Frågan om formerna för ett utökat ansvar från bl.a. byggbranschens sida
vad gäller forskningens finansiering omfattas inte av
utredningsuppdraget. Utredaren bör dock beakta det arbete som för
närvarande görs i syfte att öka bl.a. byggbranschens FoU-insatser.
Utredaren bör också samråda med den utredare som tillkallats för att
utreda forskningen om den offentliga sektorn (dir. 1990:22).
Utredningsarbetet bör bedrivas i nära samarbete med BFR och den
vetenskapliga nämnden vid rådet.
Tidsplan, arbetsformer m.m.
Utredaren bör senast den 15 februari 1991 redovisa resultatet av sitt
arbete.
För arbetet bör vidare gälla regeringens direktiv till samtliga
kommittéer och särskilda utredare angående utredningsförslagens
inriktning (dir. 1984:5).
Hemställan
Med hänvisning till vad jag nu har anfört hemställer jag att regeringen
bemyndigar chefen för bostadsdepartementet
att tillkalla en särskild utredare - omfattad av kommittéförordningen
(1976:119) - med uppdrag att utreda vissa frågor om verksamheten vid
statens råd för byggnadsforskning,
att besluta om sakkunniga, experter, sekreterare och annat biträde åt
utredaren.
Vidare hemställer jag att regeringen beslutar att kostnaderna för
utredaren skall belasta elfte huvudtitelns anslag Utredningar m.m.
Beslut
Regeringen ansluter sig till föredragandens överväganden och bifaller
hans hemställan.