Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Systemet för ersättning till tandvårdshuvudmännen för vissa kostnader i samband med odontologisk utbildning och forskning m.m., Dir. 1990:63
Departement: Utbildningsdepartementet
Beslut: 1990-10-25
Dir. 1990:63
Beslut vid regeringssammanträde 1990-l0-25
Chefen för utbildningsdepartementet, statsrådet Göransson, anför:
Mitt förslag:
Jag föreslår att en särskild utredare tillkallas med uppdrag att
förhandla om ersättning till vissa landstingskommuner och kommuner för
kostnader i samband med tandläkarutbildning och odontologisk forskning
samt om förändringar i systemet för sådan ersättning. Uppdraget bör även
omfatta vissa tjänsteorganisatoriska frågor m.m.
Bakgrund
Den tandvård som bedrivs i anslutning till tandläkarutbildning och
forskning skall enligt riksdagens beslut (prop. 1978/79:4l, UbU 23,
rskr. 205) föras över till kommunalt huvudmannaskap. Hittills har
riksdagen beslutat om ändrat huvudmannaskap för den tandvård som bedrivs
vid universiteten i Göteborg och Umeå (prop. 1987/88:170, UbU 39, rskr.
334 och prop. 1985/86:68, UbU 9, rskr. 111). Drift- och
investeringsersättning till de kommunala tandvårdshuvudmännen fastställs
genom förhandling. Tandvården vid karolinska institutet och
universitetet i Lund bedrivs i statlig regi.
Regeringen bemyndigade genom beslut den l4 juni 1990 chefen för
utbildningsdepartementet att tillkalla en särskild sakkunnig med uppdrag
att föra statens talan i förhandlingar med Malmö kommun om att föra över
den tandvårdande verksamheten vid universitetet i Lund till kommunalt
huvudmannaskap. Uppdraget är inte slutfört.
Regeringen godkände den 18 januari 1990 ett nytt avtal för samarbete
mellan staten och vissa sjukvårdshuvudmän om läkarutbildning och
forskning m.m. I avtalet anges vilka belopp som skall vara utgångspunkt
för beräkning av ersättning till berörda sjukvårdshuvudmän. Även
fördelning av beloppen mellan sjukvårdshuvudmännen anges. Enligt avtalet
regleras kostnadsförändringar av den ersättning som staten betalar
enligt de principer för pris- och löneomräkning som gäller för anslagen
till högskolan. I underlaget till omräkning beaktas också
löneutvecklingen hos landstingskommunerna. Investeringsersättning utgår
inte längre särskilt. Det nya avtalet byggde på förslag från utredningen
rörande driftersättningar till undervisningssjukhus, som redovisats i
betänkandet (SOU l989:29) Samarbete kring klinisk utbildning och
forskning inför 90-talet.
I 1990 års forskningsproposition (prop. 1989/90:90 avsnitt 17, UbU 25,
rskr. 328) presenterades vissa förändringar av tjänster inom det
medicinska området. Förändringarna innebär att också tjänsterna vid
medicinsk fakultet anpassas till den tjänsteorganisation som sedan den l
juli l986, med några undantag, gäller för högskolan i övrigt.
Uppdraget
Vissa frågor som rör den kliniska anknytningen av tandläkarutbildning
och odontologisk forskning bör nu bli föremål för utredning och
förhandling. Detta bör uppdras åt en särskild utredare.
Utredaren bör pröva förutsättningarna för kommunalisering av tandvården
vid karolinska institutet.
Förslagen i betänkandet (SOU 1989:29) Samarbete kring klinisk utbildning
och forskning inför 90-talet avsåg också klinisk odontologisk utbildning
och forskning. Regeringen föreslog i 1990 års forskningsproposition, med
hänvisning till det utredningsarbete som pågick och de
huvudmannaskapsförändringar som nyligen genomförts, att förslagen i vad
de avsåg det odontologiska området skulle genomföras senare. Utredaren
bör, med utgångspunkt i förslagen till nytt system för driftersättning i
det nämnda betänkandet, förbereda motsvarande förändring för klinisk
odontologisk utbildning och forskning. Investeringsersättning bör i
fortsättningen inte utgå särskilt för odontologisk utbildning och
forskning.
Den tjänsteorganisatoriska reform som genomfördes i högskolan den l juli
l986 omfattade inte de tjänster för tandläkarutbildning och forskning
som har anknytning till tandvårdsorganisationen. Utredaren bör klargöra
vilka tjänster som utnyttjas för klinisk odontologisk utbildning och
forskning samt komma med förslag till hur dessa kan ersättas med
tjänster, som ingår i den tjänsteorganisation som används inom högskolan
i övrigt. Utredaren bör också komma med förslag till lämpliga former
samt eventuell författningsreglering för beslutsfattande i fråga om
förening av lärartjänst med tandläkartjänst eller annan tjänst utanför
högskoleorganisationen. Utredaren bör också beakta de särskilda problem
som kan uppstå när tjänst som professor med klinisk anknytning inrättas
lokalt.
Skrivelser har inkommit från universitetet i Göteborg, Västerbottens
läns landstingskommun och från Göteborgs kommun med begäran om
förhandling i enlighet med gällande avtal på dessa orter. Skrivelserna
bör överlämnas till den särskilde utredaren att beaktas i
förhandlingarna.
Utredaren skall samråda med berörda myndigheter och organisationer.
För utredarens arbete gäller direktiven (dir. 1984:5) till statliga
kommittéer och särskilda utredare angående utredningens förslag och
konsekvenser.
Utredaren skall redovisa sina förslag vad avser förhandling om
driftersättning enligt gällande avtal snarast. Övriga frågor skall
redovisas senast den 1 september 1991.
Hemställan
På grund av vad jag nu anfört hemställer jag att regeringen bemyndigar
chefen för utbildningsdepartementet
att tillkalla en särskild utredare -- omfattad av kommittéförordningen
(l976:119) -- med uppdrag att förhandla om systemet för ersättning till
vissa tandvårdshuvudmän för kostnader i samband med tandläkarutbildning
och odontologisk forskning m.m. samt
att besluta om sakkunniga, experter, sekreterare och annat biträde åt
utredaren.
Vidare hemställer jag att regeringen beslutar att utredningskostnaderna
skall belasta åttonde huvudtitelns anslag Utredningar m.m.
Beslut
Regeringen ansluter sig till föredragandens överväganden och bifaller
hans hemställan.