Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Tillkallande av en beredning för att ge förslag till ett nytt betygssystem i grundskolan, gymnasieskolan och den kommunala vuxenutbildningen, Dir. 1990:62
Departement: Utbildningsdepartementet
Beslut: 1990-10-25
Dir 1990:62
Beslut vid regeringssammanträde 1990-10-25.
Statsrådet Persson anför.
Mitt förslag
En expertgrupp har analyserat vilken betydelse betygen har för
undervisningen i grundskolan och gymnasieskolan från pedagogiska
utgångspunkter. Expertgruppen har i september 1990 avlämnat en rapport
(Ds 1990:60) Betygens effekter på undervisningen. Expertgruppen föreslår
att det nuvarande relativa betygssystemet avskaffas. Om betyg skall ges
bör de enligt expertgruppen anknytas till kunskaps- och färdighetsmål i
stället för att jämföra eleverna sinsemellan. Jag föreslår nu att en
särskild beredning tillkallas för att ge förslag till ett nytt
betygssystem i grundskolan, gymnasieskolan och den kommunala
vuxenutbildningen.
Bakgrund
Under de senaste tjugo åren har flera arbetsgrupper och utredningar
arbetat med betygsfrågan. Sedan 1969 har sådant arbete bedrivits inom
t.ex. skolöverstyrelsen, 1972 års betygsutredning, 1976 års
gymnasieutredning, tillträdesutredningen och expertgruppen för översyn
av den gymnasiala yrkesutbildningen.
Nuvarande betygssystem har utformats främst för att betygen skall kunna
användas för urval till fortsatt utbildning. Den expertgrupp som
tillsattes av regeringen i december 1989 och som i september 1990
redovisat sina överväganden har haft till uppgift att i första hand
granska vilken betydelse betygen har för undervisningen i grundskolan
och gymnasieskolan från pedagogiska utgångspunkter och samtidigt belysa
olika andra funktioner hos betygen.
Skolöverstyrelsen har den 27 augusti 1990 redovisat ett uppdrag om
kompletterande urvalsgrunder vid intagningen till gymnasieskolans
yrkesinriktade och estetisk-praktiska studievägar.
Riksdagen beslutade 1988 om ett nytt urvalssystem till högskolan (prop.
1987/88:109, UbU32, rskr.330). Det nya systemet träder i kraft den 1
juli 1991. Såväl högskoleprovet som försöksverksamheter med alternativa
urvalsmetoder kommer att få ökad betydelse. Betygens hittillsvarande
dominerande roll vid urvalet av studerande tonas därmed ned.
I den pågående försöksverksamheten med treåriga yrkeslinjer som är
uppbyggda av moduler i de s.k. karaktärsämnena, får eleverna i stället
för de traditionella betygen kompetensbevis, som ger information om
vilka moduler eleven har avslutat med godkänt resultat.
Betygen har debatterats flitigt under en längre tid och krav på
förändringar har förts fram i olika sammanhang. Kritik har ofta riktats
mot det relativa betygssystemet. Man har bl. a. menat att detta
betygssystem i första hand inriktar uppmärksamheten på jämförelser
mellan eleverna och inte på elevernas kunskaper och färdigheter.
Riksdagen behandlade hösten 1989 ett stort antal motioner i
betygsfrågan. I betänkandet 1989/90:UbU4 förutsatte utbildningsutskottet
att resultatet av det arbete som nu redovisats av expertgruppen skulle
komma att resultera i ett underlag för politiskt ställningstagande och
att de politiska partierna skulle delta i det fortsatta
beredningsarbetet.
För att det skall vara möjligt att ta ställning till det förslag till
nytt betygssystem som expertgruppen lagt fram utifrån pedagogiska
utgångspunkter är det nödvändigt att en samlad bedömning nu görs av
betygsfrågorna. En beredning bör tillkallas för denna uppgift. I det
följande tar jag upp de frågor beredningen bör behandla.
Jag vill samtidigt anmäla att frågan om hur gymnasieskolan och den
kommunala vuxenutbildningen bör utformas för närvarande bereds inom
utbildningsdepartementet. Det är angeläget att ett ställningstagande i
betygsfrågan kan ske.
Allmänna utgångspunkter
Skolans uppgift är att lägga grunden för och stödja elevernas allsidiga
utveckling mot ökad kunskap och kompetens. Ett betydelsefullt inslag i
denna process är att elevernas faktiska prestationer bedöms. Det finns
ett självklart behov av att eleverna och deras föräldrar får information
om studieresultat m. m. Den information som skolan ger får självfallet
inte begränsas till enbart betyg som ges vid relativt få tillfällen.
Betygen kompletterar här den kontinuerliga informationen till eleverna.
Det är också viktigt att en elev kan dokumentera de förkunskaper som
behövs för fortsatta studier på högre utbildningsnivåer. Lika viktig är
denna funktion för de elever som söker arbete efter skolan och för deras
arbetsgivare. Ett omdöme som visar vilken kunskapsnivå eleven uppnått
underlättar övergången från skola till arbetsliv och innebär fördelar
för både ungdomarna och arbetslivet.
Man bör inte heller bortse från betygens betydelse som positiv stimulans
för eleverna i skolarbetet. Samtidigt bör betygen ses i perspektivet av
att åstadkomma respekt för skolan och skolarbetet och därmed kunna
medverka till att läroplanernas mål om social fostran uppfylls. Detta
innebär att eleverna förbereds för de krav som gäller i vuxenlivet inte
minst på arbetsplatserna och i samhället i övrigt. Både bland elever och
föräldrar finns det också en i grunden positiv inställning till någon
form av betyg.
Jag har nyligen i propositionen 1990/91:18 om ansvaret för skolan lagt
fram förslag till en ny mål- och resultatorienterad styrning av skolan.
Det är nödvändigt att betygsfrågorna sätts in i detta sammanhang.
Betygsfrågorna är direkt knutna till läroplanerna och kursplanerna. I en
skola som styrs mål- och resultatorienterat måste läroplanerna utformas
annorlunda än i en skola som styrs mer av regler och föreskrifter. Ett
betygssystem får inte vara utformat så att det motverkar de mål för
undervisningen som ställs upp i läroplaner och kursplaner.
Betygsformer
Relativa betyg
Nuvarande relativa betygssystem med den femgradiga betygsskalan infördes
under sextiotalet. Systemet utformades främst för att betygen skulle
kunna användas för urval till fortsatt utbildning. För grundskolan
gäller att betyget tre skall vara normalbetyg och att betygen två och
fyra skall vara vanligare än betygen ett och fem. I gymnasieskolan skall
betygen spridas enligt en viss procentuell fördelning på de olika
betygsstegen. Denna fördelning är avsedd att gälla för hela landet
sammantaget. Nivå och spridning i enskilda skolor och klasser skall
avgöras på grundval av hur man bedömer elevgruppens förhållande till
motsvarande elever i hela landet. Den relativa betygsättningen innebär
att det inte finns några definierade krav för de olika betygsstegen. Ett
visst betyg anger endast elevens nivå i relation till övriga elever i
landet.
I gymnasiekurser i komvux ges betyg i en femgradig skala, där högsta
betyget är fem. Någon given procentsats för olika betygsgrader finns
inte.
Som hjälpmedel vid betygsättningen tillhandahåller skolöverstyrelsen
standardprov för grundskolan och centrala prov för gymnasieskolan och
komvux i vissa ämnen. Dessa skall inte i första hand avgöra betygen för
den enskilde eleven utan vara en hjälp för läraren att bedöma klassens
nivå i förhållande till andra klasser. Även om proven ges endast i ett
fåtal ämnen avses de ge lärare även i andra ämnen en uppfattning om
klassens allmänna kunskapsnivå. I stora ämnesgrupper som
orienteringsämnen och praktisk-estetiska ämnen och yrkesämnen saknas
centrala provinstrument.
Skolöverstyrelsen har vid olika tillfällen vidtagit åtgärder för att
förtydliga reglerna för det relativa betygssystemet. Trots dessa
åtgärder råder dock fortfarande en utbredd oklarhet på många håll,
särskilt bland elever och föräldrar, om tolkningen av det relativa
betygssystemet. De relativa betygen har också skapat en grund för
konkurrens och tävlan eleverna emellan, vilket strider mot läroplanens
grundläggande synsätt om solidaritet och samverkan. Detta innebär att de
relativa betygen inte aktivt verkar i läroplanens anda om goda kunskaper
och färdigheter för alla elever.
Målrelaterade betyg
De relativa betygen har ofta kritiserats för att man inte vet vad ett
visst betyg innebär, dvs. att det inte motsvarar en definierad
kunskapsnivå. Målrelaterade betyg skall däremot definitionsmässigt
motsvara vissa kunskaper och färdigheter. Detta är viktigt både när det
gäller kraven för behörighet till fortsatta studier och för fordringarna
inom arbetslivet. Med nuvarande betygssystem kan betygskraven inte
definieras nivåmässigt. En målrelaterad betygsättning skulle däremot
kunna innebära att de elever som uppnått en angiven kunskapsnivå får ett
visst betyg. Av ett målrelaterat betygssystem följer således att tydliga
kravgränser måste ställas upp. Särskilt viktig är härvid definitionen av
en gräns för vad som kan anses som godkänt.
Några principiella utgångspunkter
Beredningen bör utgå från att de relativa betygen skall avskaffas. I
stället bör det finnas andra betyg på grundskolans högstadium, i
gymnasieskolan och i komvux. Betygen skall vara skolans bekräftelse -
riktad till eleverna -- på hur elevens arbete och studieresultat bedöms
i förhållande till vad läroplanerna och kursplanerna föreskriver.
Betygen skall således mer ha funktionen av återföring av erfarenheter
för eleven än utgöra urvalsinstrument för fortsatta studier.
Det är viktigt att arbetet i skolan leder till att eleverna når upp till
en given kompetensnivå i form av kunskaper och färdigheter. För detta
fordras att läraren bedömer hur elevernas kunskaper och färdigheter
förhåller sig till uppställda mål. Beredningen bör utgå från att betygen
skall relateras till sådana mål. I grundskolekurser i komvux finns nu en
form av målrelaterad betygsättning. Beredningen bör ta del av
erfarenheterna av hur detta betygssystem fungerar.
Beredningen bör vidare använda de resultat som den tidigare nämnda
expertgruppen kommit fram till som ett viktigt underlag för sitt arbete.
Beredningen bör också belysa vilka krav den nya styrningen av skolans
arbete vad avser läroplaner och kursplaner ställer på betygssystemet.
Beredningen bör härvid beakta arbetet med att ta fram riktlinjer för
läroplanerna och kursplanerna som nu pågår inom utbildningsdepartementet
och som beräknas slutföras vid årskiftet 1990/91. Beredningen bör också
ta del av erfarenheterna från försöksverksamheten med de treåriga
yrkeslinjerna när det gäller användningen av kompetensbevis för att mäta
elevernas prestationer och inhämtade kunskaper.
Beredningen bör utgå från behovet av en flergradig betygsskala i
huvudsak i enlighet med vad som gäller i dagens betygssystem.
Beredningen bör i det sammanhanget utgå från att en likformig
betygsskala bör tillämpas för samtliga ämnen och kurser i vilka betyg
skall ges i de olika skolformerna.
Urval till fortsatta studier
Betygens jämförbarhet
Jämförbarheten hos de nuvarande relativa betygen upprätthålls bl. a. med
hjälp av de centrala proven. I ett betygssystem som är relaterat till
mål måste denna jämförbarhet i princip upprätthållas genom mål- och
kravbeskrivningar som är så tydliga att de ger läraren ett
tillfredsställande underlag för att avgöra vad som krävs för de olika
betygsvärdena. Även med en sådan styrning kan dock betygens användbarhet
vid urval till fortsatta studier ifrågasättas.
Intagningen till gymnasieskolan
Behovet av urval vid intagningen till gymnasieskolan har under senare år
minskat väsentligt genom utökningen av antalet utbildningsplatser.
Förslagen i prop. 1990/91:18 om ansvaret för skolan innebär bl. a. att
gymnasieskolans dimensionering inte längre skall bestämmas genom
statliga beslut. Kommunerna blir skyldiga att erbjuda sina ungdomar
gymnasieutbildning. Jag förutser ett ytterligare minskat behov av
urvalsförfarande. Trots detta kan det även i framtiden komma att finnas
vissa studievägar i gymnasieskolan där ett urval mellan de sökande måste
ske vid inträdet på studievägen och senare vid ett eventuellt gren-
eller variantval.
Beredningen bör analysera konsekvenserna av ett borttagande av betygen
som urvalsgrund vid intagningen till gymnasieskolan. Det är därvid
väsentligt att finna andra sätt att skilja de sökande åt i en
urvalssituation. Beredningen bör ge förslag till hur urval skulle kunna
ske utan användning av betyg. Beredningen bör också beakta det förslag
till kompletterande urvalsgrunder som skolöverstyrelsen nyligen har
avgivit.
Beredningen bör vidare analysera erfarenheterna inom försöksverksamheten
med de treåriga yrkeslinjerna av användningen av antalet godkända
moduler som grund för urvalet inom studievägarna och överväga om en
sådan modell bör användas generellt i den framtida gymnasieskolan.
Vid urval av sökande till kurser i komvux får inte hänsyn tas till
tidigare betyg. Vid urvalet skall den som har störst behov av
utbildningen ges företräde. Bl. a. skall behovet för sökande som har
kort tidigare utbildning beaktas, liksom behovet för sökande som är
handikappad eller befinner sig i en socialt utsatt situation.
Beredningen bör utnyttja erfarenheterna av det system som tillämpas vid
urval till komvux.
Antagningen till högskolan
Den 1 juli 1991 börjar nya tillträdesregler att gälla i högskolan.
Urvalet till utbildningslinjer kommer att ske på grundval av dels betyg,
dels resultatet på högskoleprovet. Till vissa linjer har regeringen
medgivit möjligheter till användandet av andra urvalskriterier än betyg.
Vid antagningen till de fristående kurserna i högskolan skall betyg,
högskoleprov, arbetslivserfarenhet m.m. beaktas.
Genom de ändrade antagningsregler som nu skall träda i kraft har redan
betygens roll som urvalsinstrument avsevärt minskat i betydelse. En
förändring av betygssystemet i den riktning jag här angett kan innebära
ökade krav på användningen av högskoleprovet och andra urvalsmetoder.
Beredningen bör uppmärksamma vilken betydelse en vidgad användning av
högskoleprovet skulle få för arbetet i gymnasieskolan. Reglerna för
behörighet och urval till högre studier får sedan anpassas till de
förutsättningar, som ges av betygssystemet i underliggande skolformer.
Jag har i denna senare fråga samrått med utbildningsministern. Så snart
förutsättningarna har klarnat avser han att ge universitets-och
högskoleämbetet (UHÄ) i uppdrag att samlat bedöma konsekvenserna t.ex.
när det gället det eventuella behovet av regeländringar och de
förändringar i utformningen av högskoleprovet som kan behöva göras samt
de nya administrativa rutiner som kan bli aktuella för antagningen till
högskolan.
Ramar för beredningens arbete
Beredningen skall samråda med berörda myndigheter och organisationer.
För beredningen gäller regeringens direktiv till samtliga kommittéer och
särskilda utredare (dir. 1984:5) angående utredningsförslagens
inriktning och konsekvenser. Beredningens arbete skall avslutas före
utgången av juni månad 1991.
Hemställan
Med hänvisning till vad jag ovan anfört hemställer jag att regeringen
bemyndigar det statsråd som har till uppgift att föredra ärenden om
skola
att tillkalla en beredning med högst åtta ledamöter -- omfattad av
kommittéförordningen -- med uppdrag att ge förslag till ett nytt
betygssystem i grundskolan, gymnasieskolan och den kommunala
vuxenutbildningen,
att utse en av ledamöterna att vara ordförande,
att besluta om sakkunniga, experter, sekreterare och annat biträde åt
beredningen.
Vidare hemställer jag att regeringen beslutar att kostnaderna skall
belasta åttonde huvudtitelns anslag Utredningar m. m.
Beslut
Regeringen ansluter sig till föredragandens överväganden och bifaller
hans hemställan.