Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Utredning om mål och former för riksbankens verksamhet, Dir. 1990:61
Departement: Finansdepartementet
Beslut: 1990-10-18
Dir. 1990:61
Beslut vid regeringssammanträde 1990-10-18
Statsrådet Åsbrink anför.
Mitt förslag
Jag föreslår att en kommitté tillkallas för att analysera riksbankens
ställning och lämna förslag om mål och former för riksbankens verksamhet
i syfte att skapa en klar och ändamålsenlig ram för penningpolitiken.
Bakgrund
Under 1980-talet har villkoren för penning-, kredit- och valutapolitiken
förändrats kraftigt. I början av 1980-talet styrdes räntevillkor och
kreditvolymer med hjälp av en direkt reglering av bankinstitutens
verksamhet. Valutaregleringen begränsade möjligheten för aktörerna på
kreditmarknaden att utnyttja den internationella marknaden.
Möjligheterna att bedriva penning- och kreditpolitik med hjälp av
reglerande medel minskade av flera skäl under början av 1980-talet.
Tillkomsten av nya kreditinstitut utanför banksektorn minskade
möjligheten att kontrollera kreditgivningen. De stora budgetunderskotten
utsatte det finansiella systemet för stora påfrestningar. De reglerande
medlen hade också negativa effekter på fördelningen av sparandet och
kreditmarknadens effektivitet.
Vid mitten av 1980-talet hade nya finansiella instrument, såsom
statsskuldväxlar och riksobligationer, introducerats. Den statliga
upplåningen började nu ske till marknadsmässiga räntor och en
andrahandsmarknad för de nya instrumenten skapades. Dessa förändringar
gav förutsättningar för en mer marknadskonform penningpolitik. Genom köp
och försäljning av värdepapper på penningmarknaden kan nu riksbanken
påverka likviditeten i betalningssystemet och därmed bankernas
upplåningsbehov i riksbanken. Villkoren för denna upplåning, den s.k.
räntetrappen, är utformade så att räntekostnaderna stiger vid ökad
upplåning. Genom att styra bankernas upplåningsbehov kan därför
riksbanken på ett smidigt och effektivt sätt styra räntan för
kortfristiga placeringar och därmed den allmänna räntenivån utan
negativa biverkningar på kreditmarknadens funktionsförmåga.
Huvuddelen av den kvarvarande valutaregleringen avskaffades den 1 juli
1989. Valutautlänningar fick då möjlighet att köpa alla slag av
värdepapper emitterade i svenska kronor samtidigt som valutainlänningar
tilläts placera fritt i utländska tillgångar. Valutaregleringen hade
emellertid redan tidigare mjukats upp, varför regleringens avskaffande
1989 inte innebar några dramatiska förändringar av förutsättningarna för
penningpolitiken.
Avregleringen på den inhemska kreditarknaden under 1980-talet
tillsammans med valutaregleringens avskaffande innebär sammantaget att
nya villkor skapats för penningpolitiken. Det ökade utlandsberoende som
fria kapitalrörelser och ökad finansiell integration med utlandet
medfört begränsar möjligheterna att utnyttja penningpolitiken för
allokeringspolitiska syften och inhemsk efterfrågestyrning. Den
viktigaste uppgiften för riksbanken är i dag att skapa förtroende för
och upprätthålla den fasta växelkursen.
Syftet med den nuvarande penning- och valutapolitiken är att skapa
förutsättningar för ett stabilt penningvärde. Genom att riksbankens
verksamhet koncentreras på denna uppgift förbättras möjligheterna för
den ekonomiska politiken i dess helhet att uppnå andra mål, såsom full
sysselsättning och hög ekonomisk tillväxt.
Bindningen till en växelkursnorm är ett sätt att öka trovärdigheten i
inflationsbekämpningen. Växelkursmekanismen (ERM) inom det europeiska
valutasamarbetet (EMS) har bl.a. detta syfte. Efter det att
Storbritannien anslutit sig till ERM deltar nu samtliga EG-länder utom
två i växelkurssamarbetet. Erfarenheterna av detta system är övervägande
positiva. Inflationen i de deltagande länderna har gått ned och de
ursprungligen stora inflationsskillnaderna mellan länderna har
reducerats. Inom EG tas nu ytterligare steg i valutasamarbetet. Inom
ramen för en europeisk monetär union (EMU) bedrivs ett arbete som syftar
till att inrätta en gemensam centralbank och införa en gemensam valuta.
I samband med diskussionerna om det monetära systemets utveckling i
Europa har frågan om centralbankers ställning och målen för
centralbankernas politik diskuterats livligt. En liknande diskussion har
även förts i Sverige.
Det finns starka skäl som talar för att penning- och valutapolitiken
inte bör användas för kortsiktig stabiliseringspolitik. Penning- och
valutapolitiken bör i stället inriktas på långsiktiga mål såsom
begränsning av inflationstakten och/eller en fast valutakurs. Man
diskuterar därför hur de institutionella förhållandena för centralbanker
kan utformas för att understödja en sådan mer långsiktig inriktning av
politiken.
Inflationen utgör ett allvarligt hot mot den fulla sysselsättningen. Hög
inflation har också andra negativa effekter på ekonomin. Den medför en
sämre resursanvändning och via lägre investeringar en lägre tillväxt.
Stora och icke avsedda eller önskvärda omfördelningar av inkomster och
förmögenheter följer också av en hög inflation.
Det finns därför starka skäl att överväga åtgärder som kan öka
effektiviteten i antiinflationspolitiken. En sådan möjlighet är att ge
riksbanken ett lämpligt utformat och väldefinierat mål för verksamhetens
inriktning.
Förändringarna i vår omvärld vad gäller valutapolitiken, den ökade
internationella ekonomiska och finansiella integrationen och den
inhemska avregleringen av kreditmarknaden har skett successivt och utan
att riksbankens ställning och funktion prövats i sin helhet. Några av
dessa frågor berördes i statsskuldpolitiska kommitténs
utredningsarbete. Som ett resultat av kommitténs utredningsarbete fick
riksgäldskontoret regeringen som huvudman och riksbankens ställning
stärktes i den nya riksbankslagen (1988:1385). Rätten att utse
riksbanksfullmäktiges ordförande flyttades från regeringen till
fullmäktige och riksbankschefens mandatperiod utsträcktes till fem år.
Efter det att kommittén avlämnat sitt betänkande 1986 har flera viktiga
förändringar ägt rum, såsom vidareutvecklingen av det monetära
samarbetet i Europa och avskaffandet av valutaregleringen. I den
internationella och inhemska diskussionen har också betydelsen av
centralbankens institutionella ställning betonats när det gäller
möjligheterna att uppnå de ekonomisk-politiska målen. Därför bör
riksbankens ställning utredas i syfte att skapa en klar och
ändamålsenlig ram för penningpolitiken.
Utredningsuppdraget
En kommitté bör tillkallas för att utreda mål och former för riksbankens
verksamhet.
Kommittén bör analysera riksbankens ställning i förhållande till riksdag
och regering. En utgångspunkt för kommittén skall vara att riksbanken
skall stå under demokratisk kontroll och att riksdagen även
fortsättningsvis skall vara huvudman för riksbanken. Kommittén bör vara
fri att föreslå förändringar av formerna för riksdagens styrning och
kontroll av riksbanken.
Kommittén bör dels studera de förändringar rörande riksbankens ställning
i vissa andra länder som genomförts eller diskuterats under senare år,
dels beakta vidareutvecklingen av det monetära samarbetet inom EG.
Kommittén bör överväga möjligheterna att med lagstiftning eller på annat
sätt ange mål för riksbankens verksamhet och lämna förslag till hur
sådana mål bör formuleras. Kommittén bör analysera dels vilka effekter
olika målformuleringar kan få, dels vilka möjligheter riksbanken har att
med penningpolitikens hjälp uppnå angivna mål.
Kommittén bör även överväga formerna för informationsutbyte och samråd
mellan riksbanken, riksdagen och regeringen.
Kommittén bör vara fri att förslå ändringar av formerna för val av
riksbanksfullmäktige och ordförande samt fullmäktiges sammansättning och
mandatperiodens längd. Kommittén bör överväga om riksbankschefen även
skall vara ordförande i fullmäktige.
Vidare bör kommittén belysa i vad mån formerna för statens upplåning och
inlåning i riksbanken kan komma att påverkas av valet av mål för
riksbankens verksamhet och riksbankens ställning.
Kommittén bör överväga om de föreslagna åtgärderna medför följdändringar
hos riksbanken av administrativ art.
För kommitténs arbete gäller regeringens direktiv till samtliga
kommittéer och särskilda utredare angående dels utredningsförslagens
inriktning (Dir. 1984:05), dels beaktande av EG-aspekten i
utredningsverksamheten (Dir. 1988:43).
Kommitténs arbete bör bedrivas skyndsamt och vara slutfört före utgången
av juni 1992.
Hemställan
Med hänvisning till vad jag nu har anfört hemställer jag att regeringen
bemyndigar det statsråd som har till uppgift att föredra ärenden om
kredit- och valutapolitiska frågor
att tillkalla en kommitté - omfattad av kommittéförordningen
(1976:119) - med högst fem ledamöter med uppdrag att utreda mål och
former för riksbankens verksamhet,
att utse en av ledamötena att vara ordförande,
att besluta om sakkunniga, referensgrupp, experter, sekreterare och
annat biträde åt kommittén.
Vidare hemställer jag att regeringen beslutar att kostnaderna skall
belasta sjunde huvudtitelns anslag Utredningar m.m.
Beslut
Regeringen ansluter sig till föredragandens överväganden och bifaller
hans hemställan.