Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Ny organisation för den statliga skoladministrationen, Dir. 1990:60
Departement: Utbildningsdepartementet
Beslut: 1990-10-11
Dir. 1990:60
Beslut vid regeringssammanträde 1990-10-11
Statsrådet Persson anför.
Mitt förslag
Jag föreslår att en särskild utredare tillkallas för att lägga fram
förslag om och förbereda genomförandet av en ny organisation för den
statliga skoladministrationen.
Den statliga administrationens uppgifter skall huvudsakligen vara
utveckling av skolan samt uppföljning, utvärdering och tillsyn av
skolverksamheten. I uppgifterna ingår också ett ansvar för
fortbildningsfrågor.
Administrationens organisation, kompetens och dimensionering, liksom
ansvars- och uppgiftsfördelning skall anpassas till dessa uppgifter.
Bakgrund och motiv
Från regelstyrning till målstyrning
Under sjuttio- och åttiotalen har det svenska skolväsendet varit föremål
för ett reformarbete, som har syftat till att avreglera och
decentralisera skolans verksamhet. Ett avgörande steg i detta arbete
utgör den proposition (1990/91:18) om ansvaret för skolan som i dag
förelagts regeringen.
Parallellt med utredningsarbetet kring skolan och skoladministrationen
har det förts en livlig debatt om den offentliga sektorn och statens
styrning av offentlig verksamhet. Decentralisering och effektivisering
har varit nyckelbegrepp i denna debatt.
Möjligheterna till en decentraliserad förvaltning har förbättrats under
en följd av år. Kommunindelningsreformen som genomfördes under femtio-
och sextiotalen och avslutades under sjuttiotalets första år skapade
bärkraftigare kommuner. Såväl den landstingskommunala som den statliga
regionala verksamheten har byggts ut. Den allt mer utbyggda samhälleliga
organisationen på lokal nivå innebär att förutsättningar har skapats för
att sprida befogenheterna inom den offentliga sektorn.
I propositionen (prop. 1986/87:99) om ledning av den statliga
förvaltningen framförs som den bärande tanken att riksdagens och
regeringens styrning av de statliga myndigheterna skall förstärkas och
förbättras. Riksdagen och regeringen skall således i måltermer precisera
sina krav på myndigheterna, samtidigt som information om uppnådda
resultat skall kunna återföras. Inom ramen för av riksdagen angivna mål
och riktlinjer och givna resurser skall myndigheterna sedan ha en större
frihet att själva utveckla vägar och metoder att nå målen.
De centrala myndigheter som verkar inom områden där kommuner eller
landsting är huvudmän för och ansvarar för en verksamhets genomförande,
får som följd därav en särskild karaktär. Myndigheterna måste här i hög
grad fungera som stabsorgan åt regeringen och utvärdera hur kommuner och
landsting uppfyller fastställda mål. Där emot har myndigheterna i
princip ingen egen styrande eller normativ roll.
Tyngdpunkten i den offentliga förvaltningen har således flyttats från
regelstyrning till målstyrning, samtidigt som kraven på utvärdering,
uppföljning och resultatredovisning har skärpts.
Nuläget
Skolöverstyrelsen (SÖ) och länsskolnämnderna har under framför allt
1980-talets reformarbete omorganiserats och fått ändrade roller.
Nuvarande organisation och bemanning framgår av följande redogörelse.
Skolöverstyrelsen
SÖ är i dag organiserad i en verksledning och tre sakavdelningar,
avdelningarna för obligatorisk utbildning, gymnasieutbildning och
vuxenutbildning. Härutöver finns en avdelning för planering och
samordning samt en juridisk enhet och en informationsenhet. SÖ:s
sammanlagda förvaltningsresurser uppgick budgetåret 1989/90 till drygt
115 milj.kr. av vilka ungefär sju milj.kr. utgjordes av expertmedel.
Enligt verksamhetsplanen fördelar sig de samlade resurserna på
personveckor så att drygt 40 procent av tillgängliga resurser går åt
till frågor som sammanhänger med tillsyn, läroplansarbete och
utvärdering, ca 17 procent till statsbidrags- och personalfrågor och sex
procent till anslagsframställning, forskningsadministration, externa
uppdrag m.m. Övriga drygt 30 procent används till ledningsfunktioner,
intern administration och interna stödfunktioner.
Den 30 juni 1990 uppgick antalet helårstjänster vid SÖ till 344, varav
220 chefs- och handläggartjänster och 124 assistenttjänster. Härtill
kommer en personlig tjänst och två lönebidragsanställda. Medelåldern i
verket är förhållandevis hög, ett femtiotal personer är 60 år och
däröver.
Länsskolnämnderna
Länsskolnämnderna har normalt en basorganisation bestående av en
länsskolinspektör och två skolinspektörer, en avdelningsdirektör, tre
kvalificerade pedagogiska handläggare, två eller tre administrativa
handläggare och biträdespersonal. Dessutom disponerar nämnderna medel
för experter motsvarande i genomsnitt tre tjänster.
Antalet anställda vid länsskolnämnderna varierar från ett tiotal till
ett femtiotal personer. Sammanlagt finns vid länsskolnämnderna ca 455
fasta tjänster.
Länsskolnämnderna disponerade budgetåret 1989/90 ca 132 milj.kr. för
förvaltningsändamål. Enligt en revisionsrapport, Den statliga
skoladministrationen, från riksrevisionsverket (RRV) disponerar
länsskolnämnderna sina resurser mycket olika. Resultaten av en av RRV
utförd enkät visar dock att de största enskilda arbetsuppgifterna är
tillsyn, råd och information, som upptar drygt en fjärdedel av
de samlade resurserna. I övrigt ägnar nämnderna i genomsnitt drygt tio
procent av sina resurser åt utvärdering och drygt tjugo procent åt
intern administration. En femtedel av personalen arbetar inom
handikappområdet.
Riksrevisionsverkets förvaltningsrevision
RRV har i den förut nämnda revisionsrapporten granskat den statliga
skoladministrationen. Rapporten innehåller viss kritik mot den i dag
bedrivna verksamheten vid SÖ och länsskolnämnderna. Den innehåller också
förslag och synpunkter på hur administrationen i framtiden bör
organiseras och fungera.
Rapporten bör kunna ge ett underlag för det utredningsarbete som nu
föreslås och kommer att överlämnas till utredaren.
Propositionen om ansvaret för skolan
Jag har, som nyss nämnts, tidigare denna dag för regeringen lagt fram
förslag om en proposition (1990/91:18) om ansvaret för skolan. I
propositionen drar jag upp riktlinjerna för ett nytt styrsystem för
skolan och lägger fram förslag om ett förändrat statsbidragssystem. I
propositionen behandlas också den statliga skoladministrationen, som
föreslås få förändrade arbetsuppgifter och en ny organisation.
En ny administrativ organisation är i hög grad en förutsättning för att
på ett effektivt sätt genomföra reformen. Det är därför angeläget att
redan nu påbörja arbetet inför en organisationsförändring. I avvaktan på
riksdagens ställningstaganden till propositionen bör förslagen i denna
ligga till grund för den särskilde utredarens arbete.
Uppdraget
Uppdraget består i att lägga fram förslag om hur den statliga
skoladministrationen inklusive den regionala nivån skall vara
organiserad och dimensionerad för att svara mot de krav förändringen av
skolans styrning ställer. I uppdraget ingår att bereda de beslut som
behöver fattas för att införa en ny organisation samt i övrigt
tillsammans med berörda myndigheter förbereda genomförandet av den nya
organisationen.
I uppdraget ingår också att föreslå en lämplig styrelseform för och att
utarbeta ett förslag till författning för att reglera verksamheten.
Uppgifter för en ny administration
Statens uppgifter när det gäller skolväsendet kommer enligt förslagen i
propositionen om ansvaret för skolan att i huvudsak röra två områden,
utveckling av skolan samt uppföljning, utvärdering och tillsyn av
skolverksamheten. För dessa uppgifter inrättas en ny myndighet,
skolverket, samtidigt som den regionala organisationen anpassas till de
nya förutsättningarna för skolans styrning.
Skolverkets ena huvuduppgift är att utveckla och ansvara för en
nationellt sammanhållen och samordnad uppföljning och utvärdering av
skolverksamheten, innefattande såväl verksamhetens resultat som dess
organisation och ekonomi. Syftet är att ge regeringen och riksdagen en
samlad bild av skolan samt att konstatera om och hur kommunerna fullgör
sina åligganden gentemot staten och den enskilde medborgaren.
Utvärderingen skall svara på frågor om hur de verksamhetsmål som anges i
skollag och läroplaner uppfylls, vilka problem som orsakar brister i
måluppfyllelsen samt hur effektivt verksamheten bedrivs.
Erfarenheterna från utvärderingen skall kunna ligga till grund för
förändringar av nationella ramar, läroplaner och riktlinjer. En
nationellt sammanhållen utvärdering är således en förutsättning för att
staten skall kunna följa, utvärdera och främja utvecklingen av skolans
verksamhet och härigenom kunna garantera medborgarna en kvalitativt
högtstående och nationellt likvärdig skola.
Till uppföljningen och utvärderingen kommer uppgiften att utöva en
konkret tillsyn över skolväsendet. Tillsynen skall komplettera
utvärderingen och syfta till att rätta till brister och förhållanden,
som knappast skulle ge utslag i en samlad utvärdering, men som kan ha
stor betydelse för enskilda som direkt berörs.
Den andra huvuduppgiften är att ta fram underlag och förslag till
utveckling av skolan. Det kan gälla såväl skolans utveckling i stort och
på lång sikt, t.ex. att ta fram underlag för utvecklingsplaner eller
företa läroplansöversyner. Det kan också gälla förändringar av statliga
styrmedel inom begränsade områden, såsom ändringar i enskilda kursplaner
eller mera kortsiktiga åtgärder för att förbättra verksamheten eller
stödja en viss utveckling. Att inge årliga och fördjupade
anslagsframställningar ingår också i denna uppgift liksom att främja
forskning på skolområdet.
I propositionen föreslås att det nya skolverket i fortsättningen också
skall svara för de uppgifter inom fortbildningsområdet som skall
tillkomma staten. Den särskilde utredaren bör mot bakgrund av vad som
anförs i propositionen komma med förslag om hur fortbildningsfrågorna
skall inordnas i det nya skolverket. Utredaren bör också beakta
konsekvenserna av översynen av skolledarutbildningen.
I propositionen förordas vidare att vissa utvärderings- och
tillsynsuppgifter inom ramen för den nationellt sammanhållna
utvärderingen skall kunna utföras vid särskilda enheter på sex
länsstyrelser. Det regionala arbetet skall ingå i den nationella
utvärderingen, vilket kräver att särskilda former för kontakterna mellan
skolverket och nämnda enheter, där skolverket får möjlighet att direkt
styra verksamheten, utvecklas. Den särskilde utredaren bör närmare
belysa och lämna förslag i denna fråga.
Förändringarna i arbetsuppgifter förutsätter inte bara en ny
organisatorisk uppbyggnad utan får också konsekvenser för kompetens och
arbetsmetoder. Den organisatoriska strukturen bör underlätta ett
skolformsövergripande samarbete. Det bör finnas klara
ansvarsförhållanden för och en klar gränsdragning mellan de två
huvuduppgifterna, skol- och läroplansutveckling samt uppföljning och
utvärdering.
Arbetet i det nya verket bör i stor utsträckning organiseras så, att det
kan utföras i projektform med hjälp av arbetsgrupper och på
tidsbegränsade förordnaden engagerade experter och sakkunniga.
Vissa särskilda frågor
När det gäller handikappfrågorna, i första hand statens institut för
läromedels (SIL) hantering av bl.a. läromedel för handikappade samt den
regionala stödorganisation för handikappfrågor vid nuvarande
länsskolnämnder, föreslås i propositionen att dessa frågor inordnas i en
särskild myndighet som kan fungera som ett resurscentrum i frågor som
rör stöd till handikappade elever. Däremot gäller skolverkets ansvar för
att utveckla och utvärdera skolans verksamhet i relation till de
nationella målen självklart också handikappade elever. Frågan om den nya
myndigheten kommer att utredas i särskild ordning. Den särskilde
utredaren bör hålla sig underrättad om den fortsatta hanteringen av
denna fråga.
Folkbildningsfrågorna, dvs. folkhögskolans och studieförbundens
verksamhet, berörs inte av förändringarna på skolområdet. Samtidigt kan
jag redan nu konstatera att folkbildningsfrågorna knappast hör hemma i
det nya skolverket, som skall inriktas mot det offentliga skolväsendet.
Vuxenutbildningsfrågorna är emellertid för närvarande föremål för
särskild beredning inom utbildningsdepartementet och förslag beräknas
kunna föreläggas riksdagen under våren 1991. Utredaren bör avvakta de
ställningstaganden från regering och riksdag som kan bli aktuella i
dessa frågor.
Särskolekommittén arbetar för närvarande med bl.a.
huvudmannaskapsfrågorna för särskolan. Utredaren bör följa kommitténs
arbete och ta del av de ställningstaganden från regeringens och
riksdagens sida som kan bli följden av kommittéarbetet och som kan
påverka den centrala myndighetens framtida uppgifter på särskoleområdet.
SÖ har i dag vissa administrativa uppgifter rörande de skolor som är
statliga. Det gäller sameskolorna, specialskolorna och statens skolor
för vuxna (SSV). Härutöver har staten tillsyn över vissa privata skolor
och vissa uppgifter vad gäller stödet till svenska skolor i utlandet.
Dessa uppgifter påverkas inte av den förändrade styrningen av skolan. På
sikt bör den centrala myndigheten i görligaste mån avlastas
förvaltningsuppgifter i samband med skolverksamhet. I avvaktan på de
förändringar av bl.a. administrationen av de statliga skolorna och
statsbidragsgivningen till privata skolor, som kan aktualiseras
framöver, bör det nya skolverket ansvara för de uppgifter som i dag
fullgörs av SÖ, med undantag av att förvaltningsuppgifterna som rör
specialskolorna flyttas till den särskilda myndigheten för
handikappfrågor.
Kompetensfrågor
Den fasta basen i den nya organisationen bör mot bakgrund av vad som
anförts ovan hållas relativt liten, men med en hög kompetensnivå.
Huvuduppgiften för den fasta personalen bör vara att leda, organisera
och samordna arbetet samt utveckla en bred kompetens såväl inom områdena
skolutveckling och uppföljning/utvärdering, som inom skolans område i
stort.
För att inte någon tid skall gå förlorad bör kompetensfrågorna tas upp
redan i utredningsskedet. Tillsammans med berörda myndigheter bör
utredaren således överväga behovet av och utarbeta förslag om
kompetenshöjande och kompetensutvecklande åtgärder på kort och lång
sikt. Det gäller dels kompetensutveckling i syfte att ge de personer som
skall verka i den nya organisationen möjlighet att uppfylla de krav
denna ställer. Det kan också gälla kompetenshöjande åtgärder i syfte att
öka övertalig personals attraktivitet på arbetsmarknaden.
Utredarens förslag bör vara konkreta och resursberäknade för att kunna
genomföras så snabbt som möjligt.
Personal- och budgetfrågor
Den förändrade inriktningen av verksamheten och de nya uppgifternas art
och omfattning kräver en i förhållande till dagens situation betydligt
mindre administration. Ett stort antal uppgifter, som den nuvarande
statliga centrala och regionala organisationen har, kommer att förenklas
och i många fall utgå. Det senare gäller t.ex. hanteringen av flertalet
externa personalfrågor. Det föreslagna statsbidragssystemet medför en
starkt förenklad administration, och behovet av planering och
dimensionering av gymnasieskolan från statens sida försvinner helt. Det
pågående reformarbetet bör skapa förutsättningar för ytterligare
rationaliseringar. Utredaren skall därför ta till vara alla möjligheter
att minska och effektivisera den statliga administrationen på
skolområdet.
Den särskilde utredaren bör, särskilt mot bakgrund av ett minskat
personalbehov, lägga stor vikt vid personalfrågorna så att en övergång
till en ny organisation kan ske så smidigt och i så stort samförstånd
som möjligt. Dessutom skall utredaren bl.a. utarbeta förslag till de
särskilda riktlinjer för tillsättning av tjänster i den nya
organisationen, som kan behövas från regeringens sida, liksom till de
övergångslösningar som kan erfordras för att genomföra
organisationsförändringen.
Mot bakgrund av det ovan anförda bör den statliga skoladministrationen
kunna bli en effektiv och slagkraftig organisation med en avsevärt
mindre personalstyrka än den nuvarande. Utredaren bör utgå från att den
totala statliga skoladministrationen skall klaras inom ramen för
halverade förvaltningskostnader för SÖ och länsskolnämnderna, dvs. de
nuvarande anslagen B1. och B 2., exklusive den regionala
stödorganisationen.
Det ankommer i övrigt på utredaren att bereda resurs- och budgetfrågor
för den statliga skoladministrationen inför budgetåret 1991/92 och lägga
fram förslag i sådan tid att de kan beaktas i 1991 års
kompletteringsproposition.
Ramar för arbetet, samråd m.m.
Arbetet bör bedrivas så att den nya organisationen i princip kan träda i
kraft den 1 juli 1991. Den gamla organisationen bör vara avvecklad vid
samma tidpunkt, även om vissa övergångslösningar måste vidtas för
övertalig personal. Detta förutsätter att förslag och underlag för
beslut som bör underställas regering och riksdag lämnas fortlöpande
under arbetets gång.
Samverkan bör kontinuerligt ske med i första hand SÖ och
länsskolnämnderna samt med den centrala organisationskommittén för en ny
statlig länsförvaltning. Synpunkter i utredningsarbetet bör också kunna
tillföras av statskontoret och riksrevisionsverket. De fackliga
organisationerna bör ges möjlighet att följa utredningsarbetet och lämna
synpunkter under arbetets gång.
För utredningen gäller regeringens direktiv (dir. 1984:5) till samtliga
kommittéer och särskilda utredare angående utredningsförslagens
inriktning.
Hemställan
Med hänvisning till vad jag nu har anfört hemställer jag att regeringen
bemyndigar det statsråd som har till uppgift att föredra ärenden om
grundskola, gymnasieskola och vuxenutbildning
att tillkalla en särskild utredare -- omfattad av kommittéförordningen
(1976:119) -- med uppdrag att lägga fram förslag om en ny statlig
skoladministration
att besluta om sakkunniga, experter, sekreterare och annat biträde åt
utredaren.
Vidare hemställer jag att regeringen beslutar att kostnaderna skall
belasta åttonde huvudtitelns anslag Utredningar m.m.
Beslut
Regeringen ansluter sig till föredragandens överväganden och bifaller
hans hemställan.