Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Utredning om författningsreglering av personregister inom socialförsäkringens område, Dir. 1990:59
Departement: Socialdepartementet
Beslut: 1990-10-01
Dir. 1990:59
Beslut vid regeringssammanträde 1990-10-04
Chefen för socialdepartementet, statsrådet Thalén, anför.
1 Mitt förslag
Jag föreslår att en särskild utredare tillkallas med uppgift att utreda
och att lägga fram förslag om författningsreglering av personregister på
socialförsäkringsområdet.
2 Bakgrund
Riksförsäkringsverket (RFV) och de allmänna försäkringskassorna svarar
för administrationen av huvuddelen av samhällets ekonomiska
trygghetssystem. För administrationen av detta socialförsäkringssystem
finns ett omfattande ADB-stöd. Det nuvarande ADB-systemet har en central
struktur där driften är förlagd till RFV:s ADB-avdelning i Sundsvall.
Försäkringskassornas central- och lokalkontor har terminaler som är
anslutna till den centrala anläggningen via ett gemensamt
kommunikationsnät.
Vid RFV förs ett flertal centrala ADB-baserade personregister, varav de
viktigaste är sjukförsäkrings-, pensions- och bidragsregistren.
Härutöver finns bl. a. delpensionsregister, pensionspoängregister,
arbetsskaderegister och en rad statistik- och forskningsregister samt
administrativa register.
Registren behövs främst för administrationen av socialförsäkrings- och
bidragssystemen. De används också för samordning av ersättningar från
andra myndigheter och försäkringsinrättningar.
Terminalåtkomst till vissa av RFV:s register har för närvarande --
utöver RFV och försäkringskassorna -- försäkringsdomstolarna, statens
löne- och pensionsverk (SPV) samt kommunernas pensionsanstalt (KPA).
Försäkringsdomstolarna har behov av att kunna få de uppgifter från
registren som behövs vid handläggning av socialförsäkringsmål. SPV och
KPA behöver uppgifter för den samordnade utbetalningen av pensioner.
Terminalanvändaren har dock endast tillgång till de uppgifter som
bedömts behövliga för arbetsuppgifterna. Detta regleras genom
behörighetssystem.
Under de senaste åren har allt fler myndigheter och även andra gjort
anspråk på att få tillgång -- i ett flertal fall på ADB-medium -- till
uppgifter ur registren för skilda ändamål.
I en skrivelse den 18 december 1987 till regeringen har RFV föreslagit
att användningen av socialförsäkringens register skall regleras i en
särskild registerlag.
Härefter har RFV på regeringens uppdrag inkommit med förslag rörande den
långsiktiga inriktningen av ADB-verksamheten, den s.k. FAS
90-utredningen.
För närvarande pågår inom socialförsäkringens område ett omfattande
utvecklingsarbete i syfte att effektivisera verksamheten genom att
bekämpa ohälsan, aktivera rehabiliteringen och förebygga uppkomsten av
skador som är en följd av brister i arbetsmiljön. Av särskild betydelse
härvid är de förslag som regeringen lagt fram i prop. 1989/90:62 om
insatser för aktiv rehabilitering och arbetslivsfondens verksamhet m.m.
Förslagen, som bifallits av riksdagen (1989/90:SfU12, rskr. 185), tar
sikte på åtgärder för att bl. a. förbättra försäkringskassornas
möjligheter att bedriva en effektiv rehabilitering genom ett utökat
samarbete med andra myndigheter m.m. Vidare avser regeringen -- vilket
också framgår av propositionen -- att återkomma till riksdagen med mer
omfattande och genomgripande förslag i samma syfte.
I utvecklingsarbetet ingår en decentralisering med målet att i princip
all individinriktad handläggning av försäkringsärenden skall förläggas
till försäkringskassornas lokalkontor. I anslutning härtill skall viss
registerhantering inom sjukförsäkringen förläggas lokalt.
I 1989 års anslagsframställning redovisade RFV en plan för uppbyggnad av
lokala sjukförsäkringsregister. I det första steget avsågs uppbyggnad
ske av register över sjukfall med uppgifter om sjukskrivningsdiagnoser,
arbetsgivare, arbetsuppgifter m.m.
Som jag anfört i årets budgetproposition delar jag i princip RFV:s
uppfattning i fråga om inriktningen vid uppbyggnaden av datoriserade
lokala sjukförsäkringsregister. Ett lokalt sjukförsäkringsregister gör
det möjligt att handlägga ärendena på ett rationellt sätt, liksom att
tidigt åtgärda och följa upp sjukfall. Förutsättningar skapas också för
att mera systematiskt än hittills sammanställa statistisk information om
sjukfrånvaron och dess orsaker. Härigenom ges grundläggande
förutsättningar för ett aktivt arbete med att förebygga ohälsa. Detta
ger i sin tur också ökade möjligheter att komma till rätta med de allt
mer ökande utgifterna för sjukfrånvaron.
Vidare har regeringen i en lagrådsremiss med förslag till lag om sjuklön
föreslagit vissa regler om sjuklön som skall utgöra grunden för
sjukersättning framför allt vid korta sjukfall. Genom förslaget skall en
arbetstagare ges lagstadgad rätt att under de första 14 dagarna av varje
sjukdomsfall behålla 90 % av lön och andra anställningsförmåner.
I betänkandet (SOU 1990:49) Arbete och hälsa har arbetsmiljökommissionen
föreslagit åtgärder i syfte att minska den arbetsrelaterade
sjukfrånvaron samt förebygga nya hälsorisker.
Kraven på ökad datorisering och vidgad samverkan på
rehabiliteringsområdet får självfallet inte medföra otillbörligt intrång
i den enskildes personliga integritet.
Grundläggande bestämmelser om skyddet för den enskildes personliga
integritet finns i 1 kap. 2 § tredje stycket regeringsformen, där det
sägs bl.a. att det allmänna skall värna den enskildes privatliv och
familjeliv. Vidare föreskrivs i 2 kap. 3 § andra stycket att varje
medborgare skall i den utsträckning som närmare anges i lag skyddas mot
att hans personliga integritet kränks genom att uppgifter om honom
registreras med hjälp av automatisk databehandling.
Av betydelse på integritetsskyddsområdet är vidare föreskrifterna i
sekretesslagen (1980:100, omtryckt 1989:713). Särskilt betydelse fulla i
detta sammanhang är de bestämmelser till skydd för den personliga
integriteten som finns i datalagen (1973:289, omtryckt 1982:446).
Regler om insyn och kontroll när det gäller allmänna handlingar finns
även i tryckfrihetsförordningen. Vidare finns bestämmelser om
myndigheternas arkiv i den nya arkivlagen (1990:782) som träder i kraft
den 1 juli 1991.
Sverige har även gjort vissa internationella åtaganden på dataområdet.
Sverige har tillträtt Europarådets konvention om skydd för en skilda vid
automatisk databehandling av personuppgifter och OECD:s riktlinjer i
fråga om integritetsskyddet och persondataflödet över gränserna. Sverige
har också biträtt Europarådets rekommendation den 23 januari 1986 om
skydd för personregister inom socialförsäkringsområdet. Av betydelse i
detta sammanhang är vidare artikel 8 i den europeiska konventionen
angående skydd för de mänskliga rättigheterna och de grundläggande
friheterna samt artikel 17 i den internationella konventionen om
medborgerliga och politiska rättigheter.
I skrivelse den 22 mars 1990 till regeringen har datainspektionen anfört
att socialförsäkringsorganens verksamhet hittills varit inriktad på att
främst administrera olika former av trygghetsbidrag till de försäkrade.
För detta ändamål har antalet uppgifter om varje individ kunnat
begränsas till ett fåtal. Det har därigen om varit möjligt för
datainspektionen att hantera integritetsfrågorna inom ramen för
datalagens tillståndsförfarande. Integritetsfrågorna i samband med den
nya verksamhetsinriktningen är enligt datainspektionen av sådant slag
att de bör regleras i en särskild registerlag.
I skrivelse den 11 juni 1990 till regeringen har RFV bl.a. anfört att
verket liksom datainspektionen anser det angeläget att en lagreglering
av hithörande frågor sker. Verket föreslår att regleringen sker i två
etapper, varvid i den första de nya lokala registren avgränsas och
regleras. Verket redovisar skäl för en sådan etappindelning och
synpunkter på hur den kan utformas.
I en nyligen lämnad lagrådsremiss om offentlighet, integritet och ADB
har regeringen anfört att som ett led i en allmän strävan att stärka
skyddet för integriteten i samband med nödvändig registrering av
känsliga personuppgifter bör på sikt vissa register hos bl.a . RFV
regleras i en särskild registerlag. Regeringens förslag överensstämmer i
detta avseende med vad data- och offentlighetskommittén föreslagit i
delbetänkandet (SOU 1987:31) Integritetsskyddet i informationssamhället
4.
3 Utredningsuppdraget
Behovet av en författningsreglering av socialförsäkringens dataregister
har aktualiserats bl.a. i samband med det planerade lokala
sjukförsäkringsregistret. Datastödet kommer att vara av stor betydelse
för ett effektivt rehabiliteringsarbete. De uppgifter som registreras om
den försäkrade kan emellertid vara av mycket känslig karaktär, vilket
ställer särskilda krav på integritetsskydd. Jag anser att riksdagen
genom lagstiftning bör ta ställning till regleringen av de ADB-baserade
personregister som är aktuella i sammanhanget. En ökad mängd information
i det planerade lokala sjukförsäkringsregistret medför också större risk
för intrång i den enskildes integritet. Även när det gäller övriga
personregister inom socialförsäkringsområdet bör en lagreglering komma
till stånd.
Det bör uppdras åt en särskild utredare att utarbeta förslag till de
författningsregler som behövs.
En princip i datalagen är att ett personregister endast får inrättas och
föras som stöd i den registeransvariges verksamhet. När det gäller
myndigheter och liknande organ regleras verksamheten i allmänhet genom
lagar och andra författningar. Sådana författningar bildar ramen för den
personregistrering som bör få förekomma. Syftet med en registerlag är
att utifrån sådana bestämmelser närmare reglera personregistreringen.
Utgångspunkten för det nu föreslagna utredningsarbetet är gällande
bestämmelser på socialförsäkringsområdet. Utredaren måste emellertid
även beakta och hålla sig underrättad om det arbete som pågår med
anledning av de i direktiven nämnda förslagen, vars syfte är ökade
möjligheter för försäkringsadministrationen att effektivisera
rehabiliteringsverksamheten och utveckla en aktiv roll i arbetet med att
förebygga ohälsa. Vidare bör en utgångspunkt för arbetet vara att för de
register som omfattar ett stort antal registrerade personer och har ett
integritetskänsligt innehåll, bestämmelser skall meddelas i form av lag.
Inom socialförsäkringen gäller den s.k. socialförsäkringssekretessen i
7 kap. 7 § sekretesslagen. Här gäller det raka skaderekvisitet, vilket
innebär att offentlighet är huvudregel. Sekretess gäller om det kan
antas att den som uppgiften rör eller någon honom närstående lider men
om uppgiften röjs. Med hänsyn till sekretessreglernas nära samband med
en registerlagstiftning skall i utredningsuppdraget ingå att se över
regleringen av sekretesskyddet för känsliga personuppgifter, särskilt
för rehabiliteringsverksamheten. I detta sammanhang bör även behandlas
hur sekretesslagen förhåller sig till utlämnande av uppgifter, t.ex. för
rehabilitering, till andra organ än myndigheter.
Av grundläggande betydelse är att en registerlag garanterar det skydd
som bör gälla till förmån för den enskilde i dennes förhållande till
olika myndigheter. Personregistrering får inte medföra otillbörlig
kränkning av den enskildes personliga integritet. Detta är en
grundläggande förutsättning som skall gälla även då krav på ökad
datorisering framförs för att få effektivare verksamhet på olika
områden. Konsekvenserna för andra intressen som insynsbehov och
forskningens behov måste också beaktas. Här är det viktigt att analysera
gallringsfrågorna och överväga om de olika urvalsmetoder som anges i
propositionen (1989/90:72) om arkiv m.m. bör tillämpas.
Den effektivisering som avses komma till stånd på
socialförsäkringsområdet medför behov av ett ökat informationsutbyte
mellan de myn digheter och organ som deltar i rehabiliteringen. Det är
därför angeläget att utredaren behandlar frågor rörande avvägningen
mellan behovet av informationsutbyte och skyddet för den enskildes
integritet. Vidare bör skillnaderna i fråga om sekretess på
socialförsäkrings- och sjukvårdsområdena beaktas.
En viktig bas för såväl det förebyggande arbetsmiljöarbetet som det
direkta rehabiliteringsarbetet är en god information om sjukfrånvaron.
Informationen måste från rehabiliteringssynpunkt vara individinriktad
men behöver fö r det förebyggande arbetet endast vara av statistisk art
utan krav på individuppgifter. Däremot kan individinformation vara av
väsen tlig betydelse för kunskapsutvecklingen på andra områden. Om t.ex.
sjukvårdens epidemiologiska kunskaper kopplas samman med uppgifter om
sjukfrånvaro m.m. kan förmodligen ny viktig kunskap om effekter av olika
behandlingsmetoder vinnas. Utredaren bör särskilt överväga behovet av
och förutsättningarna för samverkan i fråga om information för
forskningsändamål inom t.ex. sjukvårdsområdet och därvid särskilt
överväga vilka integritetsskyddande insatser som skulle göra en
samverkan möjlig. Innehållet i ett personregister måste emellertid
enligt datalagen begränsas till sådana uppgifter som står i
överensstämmelse med registrets ändamål.
Utredaren bör främst lämna förslag rörande lagreglering av följande
frågor som direkt hänger samman med den personliga integriteten:
-- registerändamål
-- registerinnehåll
-- ansvar och förfoganderätt
-- terminalåtkomst
-- uppgiftslämnande på ADB-medium
-- bevarandetid och gallring
-- begränsningar av bearbetningsmöjligheter
-- krav på krypteringssystem eller andra skyddsmekanismer för viss
användning.
Utredaren bör särskilt noggrant analysera frågor om direkttillgång till
uppgifter via terminal. I fråga om det planerade lokala
sjukförsäkringsregistret bör utgångspunkten vara att endast behöriga
tjänstemän hos det lokala försäkringskassekontoret skall ha
terminalåtkomst.
Utredaren bör även belysa vilken betydelse försäkringskassornas
organisation kommer att få för integritetsskyddet enligt datalagen och
sekretesslagen. Enligt datalagens regler är -- med den organisation som
nu gäller -- varje försäkringskassa registeransvarig för alla register
som förs vid kassans lokalkontor och förfogar således över uppgifterna i
registret. Detta förhållande får betydelse för bl.a. frågan om
utlämnande av uppgifter från de lokala registren till försäkringskassans
centralkontor. Även sekretesslagens bestämmelser har betydelse i detta
sammanhang.
Uppgifter rörande diagnos kan vara särskilt integritetskänsliga.
Utredaren bör därför särskilt belysa hanteringen av ADB-baserade
uppgifter såvitt avser diagnos, arbetsoförmåga och
rehabiliteringsåtgärd. En noggrann reglering är särskilt viktig när det
gäller möjligheterna att få tillgång till sådana uppgifter. I detta
sammanhang bör även möjligheterna att använda avidentifierade uppgifter
belysas.
4 Ramar för arbetet
Utredningsarbetet bör bedrivas skyndsamt och i samverkan med RFV,
försäkringskassorna, datainspektionen och riksarkivet samt, med hänsyn
till behovet av nationell statistik, statistiska centralbyrån. Utredaren
bör också samråda med utredningen (Ju 1989:02) om en översyn av
datalagen. Utredaren bör även beakta det fortlöpande arbetet inom
Europarådet och FN avseende integritetsskydd i datasammanhang.
I en första etapp bör utredaren senast den 15 januari 1991 redovisa
förslag till reglering av det lokala sjukförsäkringsregistret.
Utredaren bör ha slutfört sitt arbete i dess helhet senast den 2 januari
1992.
5 Hemställan
Med hänvisning till vad jag nu har anfört hemställer jag att regeringen
bemyndigar chefen för socialdepartementet
att tillkalla en särskild utredare -- omfattad av kommittéförordningen
(1976:119) -- med uppdrag att genomföra en utredning i fråga om
författningsreglering av personregister inom socialförsäkringens område,
att besluta om sakkunniga, experter, sekreterare och annat biträde till
utredaren.
Vidare hemställer jag att regeringen beslutar att kostnaderna skall
belasta femte huvudtitelns anslag A 2. Utredningar m.m.
6 Beslut
Regeringen ansluter sig till föredragandens överväganden och bifaller
hennes hemställan.