Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Försäkring av statens egendom m.m., Dir. 1990:57
Departement: Finansdepartementet
Beslut: 1990-09-27
Dir. 1990:57
Beslut vid regeringssammanträdet 1990-09-27
Chefen för finansdepartementet, statsrådet Larsson, anför.
1. Mitt förslag
Jag föreslår att en särskild utredare tillkallas för att göra en översyn
av frågan om försäkring av statlig egendom och i statlig verksamhet.
2. Bakgrund
Frågan om försäkring av statlig egendom finns reglerad i förordningen
(1954:325) om försäkring av statens egendom, m.m. Enligt denna
förordning är grundregeln att statliga myndigheter inte får teckna
försäkring för statens egendom eller för att skydda staten eller
statligt anställda mot ansvarighet. Det har ansetts att staten själv kan
stå risken genom s.k. självförsäkring.
Från detta förbud finns ett antal undantag som medger myndigheterna att
i vissa fall teckna försäkring. Sålunda kan bl.a. rikspolisstyrelsen,
postverket och televerket teckna trafikförsäkring. I vissa fall får även
transport- och brandförsäkring tecknas. I andra fall har regeringen
bemyndigat statliga myndigheter att teckna försäkringar för visst
ändamål. Förbudet mot att teckna försäkring omfattar inte den statliga
verksamhet som bedrivs i bolagsform.
Vid skador på statlig egendom i övrigt eller i statlig verksamhet får i
princip anslagsmedel tas i anspråk för att täcka förlusten.
Vid sin anmälan till förra årets kompletteringsproposition (prop.
1988/89:150 s. 56) pekade min företrädare på behovet av att genomföra en
översyn av frågan om försäkring i statlig verksamhet. Ett antal
myndigheter -- främst affärsverk och myndigheter med affärsmässiga
inslag i sin verksamhet -- har ansökt hos regeringen om dispens från
förbudet att teckna försäkring. De skäl som dessa myndigheter fört fram
är i huvudsak att en förändrad konkurrenssituation och ändrade
marknadsförutsättningar har lett till att man finner nuvarande
riskfinansieringsteknik otillfredsställande. Härutöver pekar
affärsverken på att man genom att teckna försäkringar kan öka
möjligheterna till resultatutjämning.
Det kan också konstateras att utvecklingen på försäkringsområdet har
varit betydande. Det förebyggande skyddet har satts i förgrunden,
komplexiteten och kraven i vållandebedömning, skadevärdering och
skadereglering har ökat. Nya försäkringsformer har också prövats, t.ex.
kontolösningar med ökade inslag av självrisk samt koncerninterna
försäkringsgivare (s.k. captive-bolag).
Mot denna bakgrund bör prövas om utgångspunkterna för nuvarande ordning
fortfarande är giltiga och överväga om de erfarenheter som vunnits på
andra områden på något sätt kan användas inom den statliga sektorn.
Statens skaderegleringsverksamhet har redan tidigare utretts i olika
sammanhang. Senast har riksrevisionsverket (RRV) på regeringens uppdrag
utrett verksamheten i anslutning till departementspromemorian (Ds Ju
1983:5) "Myndigheternas bevakning av statens rätt". I RRVs rapport
framhålls att skadereglering i många fall fordrar särskild kompetens.
Det är enligt RRV inte rationellt att låta myndigheter med få
skaderegleringsärenden utveckla en egen sådan kompetens. RRVs slutsats
är att myndigheterna i stället bör få hjälp vid vållandebedömningar,
skadevärdering och skadereglering. Ett sådant stöd bör enligt RRVs
rapport ställas till förfogande antingen genom någon annan lämplig
myndighet eller genom att staten avtalar om dessa tjänster med t.ex.
försäkringsbolag.
Justitiedepartementet har tillkallat en kommitté för att se över
reglerna för de allmännas skadeståndsansvar (Dir. 1989:52).
Den utredning om försäkring av statens egendom som aviserades i förra
årets kompletteringsproposition bör nu komma till stånd.
3. Uppdraget
Utredaren skall överväga om nuvarande regler för myndigheters försäkring
fortfarande är ändamålsenliga ur i första hand ekonomisk synpunkt.
Uppdraget bör som utgångspunkt avse alla typer av försäkring som kan
aktualiseras i statlig verksamhet, alltså även t.ex. försäkring av
egendom som disponeras av staten på grund av avtal eller liknande.
Undantag bör dock göras för skador vid myndighetsutövning som kan
ersättas enligt 3 kap. 2 § skadeståndslagen (1972:207). Inte heller
försäkringar som skyddar statens personal mot personskador bör omfattas.
Undantagna är vidare vissa försäkringsfrågor rörande statliga museers
utställningar och samlingar vilka utreds i annat sammanhang.
Regering och riksdag beslutar om inriktning och omfattning av
myndigheternas verksamhet medan myndigheterna ansvarar för genomförandet
inom givna ramar. Statlig verksamhet bedrivs i skilda former --
förvaltningsmyndighet, uppdragsmyndighet, affärsverk, bolag eller
stiftelse. För olika verksamhetsformer gäller skilda regler för insyn,
styrning, resultatkrav, uppföljning osv. Om det vid myndigheter finns
verksamhet som är så riskfylld att det finns önskemål om särskilda
försäkringar eller där marknaden ställer särskilda krav på försäkring,
så bör i första hand prövas om en annan verksamhetsform skall väljas,
t.ex. bolag. Frågan om lämplig verksamhetsform för olika typer av
verksamhet skall prövas särskilt av regering och riksdag och uppdraget
omfattar därför inte denna typ av frågeställningar.
Utredaren skall därför i sitt arbete utgå från att nuvarande
verksamhetsformer och regler för statlig verksamhet i huvudsak
bibehålls. På motsvarande sätt skall utredaren utgå från de
ersättningsregler som för närvarande gäller.
Vid bedömandet av behovet av en försäkringslösning är material om de
historiska skadeutfallen av central betydelse. Utredningen bör därför
översiktligt undersöka de historiska skadeutfallen -- främst vid
affärsverken. Underlag kan inhämtas från respektive affärsverk. I detta
bör ingå att studera administrationskostnader och resurser för
skadehanteringen.
Utredningens undersökning av kostnaderna för skador bör sedan läggas
till grund för en bedömning om det fortfarande är lämpligt att staten
själv står risken för sin egendom och sin verksamhet.
Utredningen bör också pröva om det av andra skäl finns anledning att
överväga en försäkringslösning, främst för affärsverken och myndigheter
med betydande affärsmässiga inslag i sin verksamhet. Särskild
uppmärksamhet bör ägnas åt en bedömning om förändrade
marknadsförutsättningar inom affärsverkens verksamhetsområde påkallar en
försäkringslösning. En fråga som också bör belysas är behovet av
ansvarsförsäkringar då staten inom affärsverks- eller uppdragsverksamhet
utför tjänster för t.ex. företags eller andra organisationers räkning.
Utredaren skall i sitt förslag ange inom vilka sakområden som
försäkringslösningar kan övervägas. Han bör därvid ange vilken
utformning dessa kan ges för olika verksamhetsformer inom den statliga
sektorn. I dessa förslag bör beaktas de möjligheter till
koncernlösningar som staten kan erbjuda i sin verksamhet. Utredaren bör
värdera olika alternativ t.ex. samarbetsavtal mellan myndigheter eller
med försäkringsbolag, koncernförsäkringslösningar och andra alternativ
som bedöms vara av intresse. Sådana förslag skall lämnas även om
utredaren inte finner skäl att föreslå att det generella förbudet mot
att försäkra statlig egendom upphävs.
Om ut redaren gör den bedömningen att en captive-lösning är att förorda
i några fall bör, utifrån de förhållanden som gäller för statlig
verksamhet, begränsningar av captive-bolagets verksamhet föreslås.
Skadeförebyggande verksamhet och en snabbare uppföljning av de skador
som inträffar torde påverka försäkringsbehovet. På basis av den
översiktliga undersökningen av skadehanteringen bör utredaren redovisa
dels förslag till riktlinjer för skadeförebyggande verksamhet inom
statlig verksamhet, dels bedömningar om det förebyggande skyddet och
skaderegleringen i vissa fall bör koncentreras till en myndighet med
specialistkompetens eller efter uppdrag ombesörjes av försäkringsbolag.
I skaderegleringskungörelsen (1972:416) regleras förfarandet vid
skadereglering i statlig verksamhet. I förordning om skadereglering inom
försvaret (FFS 1981:8) regleras förfarandet vid skadereglering för
myndigheter under försvarsdepartementet. Utredaren bör redovisa hur
utredningens förslag påverkar gällande regelverk för skadereglering inom
staten.
Utredaren skall redovisa de ekonomiska konsekvenserna av förslagen som
lämnas, dels för staten i sin helhet, dels för de verksamheter som
omfattas av förslagen.
Utredaren bör i sitt arbete samråda med den utredare som 1986
tillkallades inom utbildningsdepartementet för att se över vissa
försäkringsfrågor m.m. rörande bl.a. statliga museers utställningar och
samlingar.
Utredaren skall samråda med den särskilda utredning som regeringen har
beslutat tillkalla med uppdrag att överväga hur ett särskilt
försäkringsskydd vid statliga tjänsteresor kan utformas (dir. 1990:43).
Utredaren skall beakta vad som sägs i direktiven till samtliga
kommittéer och särskilda utredare angående utredningsförslagens
inriktning (dir. 1984:5) samt beaktande av EG-aspekter (dir. 1988:43).
Utredarens förslag bör redovisas senast den 30 juni 1991. I den
omfattning det visar sig vara lämpligt kan utredningsresultaten
redovisas i etapper.
4. Hemställan
Med hänvisning till vad jag nu har anfört hemställer jag att regeringen
bemyndigar det statsråd som har till uppgift att föredra ärenden om
försäkring av statlig egendom m.m.,
att tillkalla en särskild utredare -- omfattad av kommittéförordningen
(1976:119) -- med uppdrag att utreda frågan om försäkring av statens
egendom och i statlig verksamhet,
att besluta om sakkunniga, experter, sekreterare och annat biträde åt
den särskilde utredaren.
Vidare hemställer jag att regeringen beslutar att kostnaderna skall
belasta sjunde huvudtitelns anslag Utredningar m.m.
5. Beslut
Regeringen ansluter sig till föredragandens överväganden och bifaller
hans hemställan.