Post 1 av 1 träffar
                
                
                        
                                
                                Föregående
                        
                        
                        ·
                        
                        
                                Nästa
                                
                        
                        
                    
                    Koncession m.m. för försäkringssammanslutningar, Dir. 1990:49
                
                
                
                    Departement: Finansdepartementet
                
                
                
                    Beslut: 1990-06-14
                
                
                Dir. 1990:49
Beslut vid regeringssammanträde 1990-06-14
Statsrådet Åsbrink anför.
Mitt förslag
Jag föreslår att en särskild utredare tillkallas för att utreda på 
vilket sätt Lloyd's och andra försäkringssammanslutningar kan få 
möjlighet att erhålla koncession som försäkringsgivare i Sverige eller 
på annat sätt etablera sig här i landet. Utredningen är angelägen med 
hänsyn till den snabba utvecklingen inom försäkringsväsendet och den 
pågående svenska anpassningen till internationella förhållanden.
Gällande rätt och frågans tidigare behandling
Sedan den 1 januari 1985 gäller i Sverige friare koncessionsregler än 
tidigare. De friare reglerna skulle bidra till bl.a. anpassning till vad 
som gäller internationellt och ge utrymme för ökad konkurrens. Det är 
dock fortfarande endast försäkringsbolag som kan beviljas koncession som 
försäkringsgivare.
Försäkringsverksamhetskommittén har i sitt slutbetänkande (SOU 1987:58) 
Försäkringsväsendet i framtiden behandlat frågan om koncession för 
försäkringssammanslutningar. Kommittén utgick därvid från Lloyd's och 
beskrev dess historik, uppbyggnad, särprägel m.m. I en särskild 
framställning till kommittén i januari 1982 framförde Lloyd's önskemål 
om att få möjlighet att på något sätt bli koncessionerad 
försäkringsgivare i Sverige. I framställningen lämnade Lloy d's förslag 
till hur man skulle kunna bedriva verksamhet i Sverige. Kommittén 
redogjorde i betänkandet för två modeller, generalrepresentantmodellen 
och återförsäkringsmodellen, enligt vilka verksamheten skulle kunna 
bedrivas. Eftersom kommittén i sina direktiv inte uttryckligen ålagts 
att lägga fram förslag i frågan, avstod kommittén från att förorda någon 
av modellerna och från att lägga fram egna förslag i saken.
Det kan här nämnas att frågan om möjlighet för Lloyd's att etablera sig 
i Sverige uppmärksammades redan i samband med förslaget till lag 
angående ändrad lydelse av 2 och 17 §§ lagen den 10 april 1959 (nr 74) 
med vissa bestämmelser om utländsk försäkringsrörelse här i riket vid 
krig m.m. (prop. 1965:48). Försäkringsinspektionen hade i skrivelse den 
18 oktober 1963 bl.a. hemställt om införande av en dispensregel som 
skulle öppna möjlighet för Lloyd's i London eller syndikat hos Lloyd's 
att få koncession i Sverige. Skrivelsen remissbehandlades. Under 
remissbehandlingen mötte förslaget avsevärd kritik och med hänsyn 
härtill togs inte frågan upp till vidare behandling i det sammanhanget.
Lloyd's
Lloyd's är inte något försäkringsbolag utan snarast en sammanslutning av 
individer som, med Lloyd's som marknadsplats, kan acceptera att överta 
försäkringsrisker som erbjuds dem. Medlemmarna är sammanslutna i 
syndikat vars storlek kan variera från några få till några tusen 
medlemmar. Medlemmarna kan delas in i följande två kategorier. De som 
arbetar inom Lloyd's kallas "internal members", t.ex. "under writers". 
(En "underwriter" är en person som för ett syndikats räkning beslutar om 
vilka risker som skall accepteras). De medlemmar som endast deltar genom 
att ställa riskkapital till förfogande kallas "external members" eller 
"names".
Lloyd's var ursprungligen en försäkringsmarknad uteslutande för 
sjöförsäkring, men numera kommer mer än hälften av den årliga 
premieintäkten från andra verksamhetsgrenar. Enligt den lagstiftning, 
Lloyd's Act 1982, som reglerar verksamheten får en Lloyd's underwriter 
endast acceptera försäkringsaffär hos Lloyd's i London. Det är således 
inte möjligt för underwriters hos Lloyd's att etablera sig som bolag 
eller filial i andra länder. Lloyd's underwriters får inte heller 
acceptera försäkringsaffär från annan än en Lloyd's broker, dvs. en 
mäklare som är verksam på Lloyd's marknadsplats i London.
Trots de begränsningar i möjligheterna att etablera sig utomlands som 
följer av Lloyd's särpräglade organisation och svårigheterna att anpassa 
denna till regelsystemen för försäkringsväsendet i andra länder, har 
Lloyd's bl.a. ett kontor i Paris. Kontoret är inte något riktigt 
avdelningskontor, eftersom man inte där kan utfärda försäkringar; detta 
får som nämnts endast göras hos Lloyd's i London. På kontoret i Paris 
förmedlas försäkringar till Lloyd's i London. Genom kontoret har Lloyd's 
i Frankrike vissa tillgångar som skall svara mot de förpliktelser som 
Lloyd's har avseende fransk försäkringsaffär. Kontoret betalar skatt 
till franska staten. Liknande kontor finns i Belgien, Irland, 
Nederländerna, Italien och Förbundsrepubliken Tyskland.
I detta sammanhang bör vidare beaktas att det redan nu förekommer att 
svenska försäkringstagare tecknar försäkringar hos Lloyd's. Detta 
förhållande medför att det är av betydelse att överväga om dessa 
försäkringstagares ställning skulle kunna stärkas genom att Lloyd's fick 
möjlighet att etablera sig här.
Uppdraget
Av vad jag nu har sagt framgår att det finns behov av att överväga på 
vilket sätt Lloyd's och andra försäkringssammanslutningar skall kunna 
erhålla koncession som försäkringsgivare eller på annat sätt etablera 
sig i Sverige. För detta ändamål bör en särskild utredare tillkallas.
Utredaren bör beskriva Lloyd's uppbyggnad och särprägel och översiktligt 
redovisa övriga försäkringssammanslutningar av betydelse som förekommer 
på den internationella marknaden.
Utredaren bör också undersöka på vilka sätt Lloyd's driver verksamhet i 
andra länder än sitt hemland och redovisa resultatet av undersökningen.
Utredaren skall lämna förslag till hur Lloyd's skall kunna få möjlighet 
att etablera sig i Sverige. Han bör därvid överväga om Lloyd's bör 
särregleras eller om den nya regleringen skall avse 
försäkringssammanslutningar i allmänhet. Finner utredaren att Lloyd's 
bör regleras särskilt, skall han även överväga på vilket sätt också 
andra försäkringssammanslutningar skall kunna få driva verksamhet här. 
Han bör vidare överväga om svenska försäkringssammanslutningar av 
Lloyd's modell skall kunna bildas.
Utredaren skall också överväga hur tillsynen över 
försäkringssammanslutningar som etablerar sig här skall ordnas och 
redovisa de ekonomiska konsekvenserna av sina förslag.
Utredaren skall följa utvecklingen av de EES-förhandlingar som kommer 
att inledas inom kort. Ett antagande av EG:s regelverk på 
försäkringsområdet omfattar bl.a. det andra skadeförsäkringsdirektivet. 
Genom detta direktiv har inom EG genomförts principerna om "one single 
licens" och hemlandskontroll beträffande de s.k. stora riskerna, som 
innefattar de typer av försäkringar som Lloyd's verksamhet huvudsakligen 
avser. Frågorna om koncession för Lloyd's i Sverige och hur tillsynen 
över Lloyd's verksamhet skall ordnas kan alltså komma i ett annat läge 
om ett EES-avtal sluts. Även om frågan om koncession inte längre skulle 
vara aktuell, kan det emellertid krävas särregler för Lloyd's på grund 
av dess särpräglade associationsrättsliga struktur. Sådana särregler 
finns också i en del av EG:s försäkringsdirektiv. I uppdraget ingår att 
redovisa dessa speciella direktivbestämmelser och att lämna förslag om 
vilka regler som krävs i den svenska lagstiftningen vid en anpassning 
till EG:s regelsystem.
Utredaren bör vara oförhindrad att ta upp även andra frågor inom området 
än de som särskilt har angetts här.
Utredaren skall beakta vad som sägs i direktiven till samtliga 
kommittéer och särskilda utredare angående utredningsförslagens 
inriktning (dir. 1984:5) samt beaktande av EG-aspekter (dir. 1988:43).
Samråd bör i erforderlig omfattning äga rum med försäkringsinspektionen, 
representanter för Lloyd's, Utländska Försäkringsbolags Förening och 
svenska försäkringsbolag.
Utredaren bör bedriva sitt arbete skyndsamt och slutföra uppdraget 
senast den 30 juni 1991.
Hemställan
Med hänvisning till vad jag nu har anfört hemställer jag att regeringen 
bemyndigar det statsråd som föredrar lagstiftningsärenden som gäller det 
affärsmässiga försäkringsväsendet
att tillkalla en särskild utredare -- omfattad av kommittéförordningen 
(1976:119) -- med uppdrag att överväga hur Lloyd's och andra 
försäkringssammanslutningar kan få möjlighet att erhålla koncession som 
försäkringsgivare eller på annat sätt etablera sig i Sverige,
att besluta om sakkunniga, experter, sekreterare och annat biträde åt 
utredningsmannen.
Vidare hemställer jag att regeringen beslutar
att kostnaderna skall belasta sjunde huvudtitelns anslag Utredningar 
m.m.
Beslut
Regeringen ansluter sig till föredragandens överväganden och bifaller 
hans hemställan.
(Finansdepartementet)
                