Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Utvärdering och översyn av skogspolitiken, Dir. 1990:47
Departement: Jordbruksdepartementet
Beslut: 1990-06-21
Dir. 1990:47
Beslut vid regeringssammanträde 1990-06-21
Chefen för jordbruksdepartementet, statsrådet Hellström, anför.
1 Mitt förslag
Jag föreslår att en kommitté med parlamentarisk sammansättning
tillkallas för att utvärdera skogspolitikens mål och medel och föreslå
de förändringar som utvärderingen och bedömningar om den framtida
utvecklingen kan föranleda.
2 Den nuvarande skogspolitiken
Gällande skogspolitik beslutades i huvudsak år 1979. Beslutet grundade
sig på förslag som hade lämnats av 1973 års skogsutredning (prop.
1978/79:110, JoU 30, SkU 49, rskr. 387 och 388).
I propositionen framhölls den svenska skogen som råvarukälla i det långa
perspektivet och dess betydelse för landets ekonomi och välstånd.
Behovet av att ta tillvara den produktionsresurs som skogsmarken utgör
samtidigt som tillbörlig hänsyn tas till andra viktiga samhällsintressen
betonades. Skogen måste betraktas som en nationell tillgång som skall
utnyttjas för samhällets bästa. Det påpekades som en självklarhet att
skogsnäringen måste verka i överenstämmelse med de övergripande
samhällsmålen och i samspel med andra samhällssektorer.
Som det övergripande målet för skogsbruket angavs sammanfattningsvis att
skogsmark och skog på sådan mark skall genom lämpligt utnyttjande av
markens virkesproducerande förmåga skötas så att den varaktigt ger en
hög och värdefull virkesavkastning. Hänsyn skall där vid tas till
naturvårdens och andra allmänna intressen.
Något närmare preciserat långsiktigt produktionsprogram för det svenska
skogsbruket ansågs inte meningsfullt att lägga fast. Valet av åtgärder
och formerna för deras genomförande måste nämligen kunna omprövas
fortlöpande och anpassas till utvecklingen. Dock angavs som allmän
utgångspunkt att åstadkomma en skogsproduktion som ger åtminstone en
virkesmängd av ca 75 milj. m3sk om året. Strävan skall vara en ökad
produktion i den mån det är möjligt och lämpligt med hänsyn till andra
viktiga samhällsmål.
Medlen i skogspolitiken är av flera olika slag, nämligen juridiska,
ekonomiska och pedagogiska. De grundläggande kraven som samhället
ställer i fråga om skogsvården finns i skogsvårdslagstiftningen. Den
innehåller föreskrifter om anläggning av ny skog, vård och skydd av den
växtkraftiga skogen och hushållning med den äldre skogen. Den innehåller
även föreskrifter om den hänsyn som skall tas till naturvården och andra
allmänna intressen och som skall ingå som ett normalt led i skogsbruket.
Lagen anger de minimikrav som under alla förhållanden skall uppfyllas av
skogsägaren.
Skogsbruket skall i princip vara självfinansierat. Det innebär bl.a. att
de grundläggande krav som ställs i skogsvårdslagstiftningen skall kunna
tillgodoses utan statligt stöd. Det anges vidare i 1979 års beslut att i
de fall det är ett samhällsintresse att få till stånd en skogsvård som
går utöver dessa krav kan statligt ekonomiskt stöd ges, främst motiverat
från regionalpolitiska utgångspunkter eller av andra starka
samhällsintressen. Det statliga stödet är i huvudsak inriktat på sådana
åtgärder som från samhällets sida är angelägna men som för skogsägaren
ger avkastning först i en förhållandevis avlägsen framtid. Mot denna
bakgrund lämnas stöd i huvudsak till återväxtåtgärder och
skogsvägbyggande med särskild betoning på Norrland och dess inland. För
de fjällnära skogarna har regeringen föreslagit särskilda restriktioner.
Merparten av det statliga stödet finansieras numera med den särskilda
skogsvårdsavgift som tas ut av alla skogsägare.
Information och rådgivning bekostad av staten är medel som i vårt land
av tradition anses viktigare än administrativa åtgärder. Denna
verksamhet sköts av den statliga skogsvårdsorganisationen,
skogsstyrelsen och skogsvårdsstyrelserna. Organisationen bedriver även
en omfattande verksamhet med service till skogsägarna och produktion av
skogsfrö och skogsplantor.
Ett annat viktigt skogspolitiskt medel är jordförvärvslagstiftningen,
som för närvarande ses över. Även skogsforskningen och den skogliga
utbildningen på olika nivåer är givetvis viktiga i sammanhanget.
3 Behovet av utvärdering m.m.
För att höja effektiviteten och öka utbytet av insatta resurser i
statsförvaltningen pågår en målmedveten ändring av det sätt på vilket
den statliga verksamheten styrs. Utredningen skall ses mot bakgrund av
det arbete som fortlöpande pågår för att förnya och effektivisera den
statliga verksamheten.
Detta gäller även skogsvårdsorganisationen som nu ges ett ökat ansvar
för resultaten av verksamheten och ökade befogenheter att avgöra hur den
skall bedrivas. Skogsstyrelsen berörs bl.a. av den nya budgetprocess som
föreskrivs med budgetförordningen (1989:400) och genom en successiv
delegering av arbetsgivaruppgifter samt genom annan delegering och
regelförenk ling.En motsvarande utveckling pågår i andra länder.
Skogen är en för Sverige värdefull förnybar resurs och har en viktig
funktion vad gäller bindning av luftföroreningar. Skogsnäringen är i dag
vår viktigaste exportnäring. Under år 1989 exporterades
skogsindustriprodukter för 64 miljarder kr. Genom att råvaran finns att
hämta inom landet och förädlingen till största delen sker i Sverige har
skogsindustrin utomordentligt goda förutsättningar att medverka till
balans i våra utrikesbetalningar. Exporten av skogsindustriprodukter är
jämfört med övrig export i särskilt hög grad inriktad på EG-länderna.
Därför är utvecklingen i dessa länder betydelsefull för svensk ekonomi.
De pågående överläggningarna mellan EFTA och EG kan komma att leda till
nya förutsättningar på vår exportmarknad. Även utvecklingen i Östeuropa
kan ha betydelse för den svenska skogsnäringen. En granskning av
skogspolitiken bör ses i ljuset av bl.a. detta och i perspektivet av att
tillväxten i den svenska ekonomin behöver öka. Skogens betydelse för
landets ekonomi och välstånd motiverar att de resurser som används i
skogsproduktionen tas till vara på bästa sätt samtidigt som andra
intressen, som naturvård, friluftsliv och rekreation, tillgodoses.
Skogsnäringen ger arbete åt mer än 200 000 personer. I många kommuner
främst i norra Sveriges inland har skogsbruket mycket stor betydelse som
försörjningskälla. Därtill kommer sidoeffekter på transportväsen,
service m.m. Genom den tillväxt skogsnäringen genererar i
samhällsekonomin bidrar den till en väsentlig del av sysselsättningen i
vårt land. Skogsnäringen är alltså en av våra basnäringar. För ca 1/4 av
landets kommuner blir skogsnäringen i vid mening av närmast avgörande
betydelse för sysselsättning och försörjning. I många av dessa orter är
förutsättningarna för att bygga ut andra företag starkt begränsade.
Gällande skogspolitik är, till skillnad från tidigare, utformad med
utgångspunkten att skogssektorn skall ta sitt miljöansvar. Den naturvård
som präglade 1970-talet var ofta inriktad mot vård och skydd av särskilt
värdefulla naturområden. Vidgade kunskaper bl.a. i form av nya
forskningsresultat har lett till en förskjutning av tyngdpunkten i
naturvården mot bevarandet av en rik flora och fauna och av en biologisk
mångfald. Under 1980-talet har insikten ökat om behovet av ett skogsbruk
som bygger på de naturgivna förutsättningarna. Kulturmiljövårdens krav
har uppmärksammats allt mer. 1960- och 1970-talens schablonmässiga
skogsbruk har därför allt mer kommit att utvecklas mot ett s.k.
ståndortsanpassat skogsbruk. Av länsstyrelsernas regionala miljöanalyser
framgår att man på olika håll i landet önskar ytterligare anpassningar
av skogsbrukets mål och metoder till skydd för olika naturvärden. Trots
den information och utbildning som har bedrivits visar utvärderingar i
fråga om efterlevnaden av skogsvårdslagens hänsynsregler att
föreskrifter och råd om naturvårdshänsyn inte följs fullt ut. En mängd
större och mindre justeringar i skogspolitiken i syfte att stärka
naturvårdens ställning har gjorts under 1980-talet. Ett samlat grepp i
frågan om hur miljömål för skogsbrukets del skall utformas saknas
emellertid.
En av de allt mer framträdande frågorna som rör skogsbruket gäller
luftföroreningarna och de ökade hoten mot skogsmarkens långsiktiga
produktionsförmåga. Vilka möjligheter som finns att komma till rätta med
dessa problem och de långsiktiga effekterna av skadorna behöver
undersökas närmare.
Energiförsörjningen i vårt land skall i största möjliga utsträckning
baseras på varaktiga, helst förnybara och inhemska energikällor med
liten miljöpåverkan. Trädbränslen blir därför av stor betydelse för den
framtida energiförsörjningen. Trädbränslen svarar redan i dag för en
betydande del av landets energiförsörjning. Det används årligen
trädbränslen med ett energiinnehåll på 55--60 TWh. Det är statsmakternas
avsikt att främja användningen av biobränslen. Genom det nyligen fattade
beslutet om koldioxidskatt har konkurrenskraften för trädbränslen
förbättrats. Vilka följder denna utveckling får för skogsindustrin,
miljön och den långsiktiga utvecklingen och inriktningen av skogsbruket
har inte bedömts samlat hittills.
Vad som särskilt har präglat den svenska skogspolitiken är dess
långsiktiga karaktär. Så t.ex. har det hittills under detta sekel
förflutit 20--30 år mellan översynerna. En stabilitet i skogspolitiken
är viktig med hänsyn till de långa planeringshorisonter som måste prägla
verksamheten mot bakgrund av skogsbeståndens långsamma utveckling.
Samtidigt är det, som också betonas i 1979 års skogspolitiska beslut,
nödvändigt att successivt anpassa handlingslinjer och medlens utformning
till utvecklingen och till nya kunskaper som kommer fram.
Utvecklingen under den relativt korta tid som har förflutit sedan
skogspolitiken lades fast har i flera avseenden blivit en annan än den
som förutsågs under 1970-talets omfattande utredningsarbete. Skogarnas
tillväxt har ökat mycket kraftigt. Samtidigt har skogsindustrins
efterfrågan på svenskt virke varit mer dämpad än vad som kunde förutses
bl.a. som en följd av en väsentligt ökad virkesimport trots det ökade
utbud av inhemskt virke som statsmakterna har stimulerat. Den brist på
virke som förutspåddes kommer inte att behöva uppstå. I stället finns
utrymme för en ökad virkeskonsumtion.
Den nylig en beslutade omläggningen av jordbrukspolitiken får också
effekter på skogsbruket. Bl.a. kommer viss mark att läggas om från
jordbruksproduktion till skogsproduktion. I vissa delar av vårt land
kommer beroendet av ett aktivt skogsbruk att öka.
Bl.a. de frågor jag här har redovisat talar för att skogspolitikens mål
och medel utvärderas med sikte på en anpassning inför 2000-talet. Med
hänsyn till att långsiktighet och stabilitet måste prägla skogspolitiken
bör en sådan utvärdering ha en bred politisk förankring. Jag föreslår
därför att en parlamentarisk kommitté tillkallas för att utvärdera
skogspolitikens mål och medel samt lämna förslag till de förändringar
inför 2000-talet som kan behövas.
4 Utgångspunkter för utredningsarbetet
4.1 En nulägesbeskrivning
En förutsättning för en utvärdering av mål och medel i skogspolitiken är
en beskrivning av nuläget. En sådan beskrivning bör utföras på sådant
sätt att en bred enighet råder om dess innehåll. Kommittén bör bl.a.
utnyttja de möjligheter och det material som riksskogstaxeringen
erbjuder och den statistik som skogsstyrelsen kan tillhandahålla. I den
utsträckning material för nulägesbeskrivningen saknas bör kommittén ta
initiativ till insamling av sådant. Redovisningen bör avse skogsbruket
och skogsindustrin och det samband som finns mellan dem i
virkesmarknaden samt ställas i relation till den redovisning som gjordes
inför 1979 års skogspolitiska beslut. Bl.a. bör redovisas de
förändringar som har skett i fråga om att tillgodose naturvårdens,
kulturmiljövårdens och andra allmänna intressen i samband med skogsbruk,
varvid underlag från bl.a. statens naturvårdsverk bör kunna utnyttjas.
Vidare bör kommittén redovisa de förändringar av administrativa
regleringar som har skett under 1980-talet.
4.2 En utvärdering
Vid en utvärdering av hur skogspolitikens mål har uppfyllts sedan 1979
års beslut måste hänsyn tas till den långsiktighet som präglar dem. Som
jag har beskrivit i det föregående har utvecklingen i vissa delar gått
snabbt under 1980-talet. Kommittén bör därför så långt det är möjligt
närmare granska i vilken utsträckning det övergripande skogspolitiska
målet om en varaktig hög och värdefull virkesavkastning med
hänsynstagande till andra allmänna intressen såsom naturvården har
uppfyllts. Vidare bör övervägas om de olika delmål som formulerats har
varit relevanta.
Kommittén bör även göra en utvärdering av hur de olika juridiska,
ekonomiska och övriga administrativa medlen inom skogspolitiken har
verkat. Därvid bör inte enbart de direkta skogspolitiska medlen granskas
utan också sekundära medel som t.ex. konkurrens- och
miljölagstiftningarna samt plan- och bygglagstiftningen och
jordförvärvslagstiftningen. Kommittén bör i detta sammanhang utnyttja
bl.a. det arbete som pågår inom skogsstyrelsen, naturvårdsverket och i
de särskilda utredningarna om Sveriges lantbruksuniversitet och om lagen
(1987:588) om träfiberråvara. Vidare bör kommittén utnyttja det material
som tas fram i samband med utvärderingen av den kommunala
översiktsplaneringen.
Genom en redovisning av skogspolitiken i några andra länder bör den
svenska politikens olika delar ges ett internationellt perspektiv.
4.3 En långsiktig framtidsbedömning
En långsiktig skogspolitik måste värna om såväl en varaktigt hög och
värdefull virkesförsörjning som om uthålligheten i själva
produktionssystemet, dvs. hushållningen med den goda skogsmarken.
Skogsnäringen bör själv eftersträva en fortsatt anpassning till
relevanta krav på god miljövård med hänsyn tagen till industrins
virkesbe hov. För formuleringen av långsiktiga mål och handlingslinjer
inom skogspolitiken är det nödvändigt att utgå från bedömningar om
utvecklingen inom olika områden. Kommittén bör därför göra särskilda
långsiktiga framtidsbedömningar inom följande områden.
En väsentlig fråga är skogsbrukets och skogsindustrins betydelse för
tillväxten i den svenska samhällsekonomin. Kommittén bör bedöma de
möjligheter som skogsnäringen har att medverka till en fortsatt
utveckling av ekonomi, sysselsättning och levande landsbygd. I ett
långsiktigt perspektiv måste en utveckling kunna accepteras där
skogsråvaran utnyttjas för andra ändamål än för närvarande. Det kan vara
fråga om nya, långt förädlade produkter av helt annat slag än dagens
skogsindustriprodukter. I det perspektivet kan energiråvaruförsörjningen
vara ett väsentligt område. Kommittén bör göra särskilda bedömningar i
dessa frågor och särskilt relatera dem till utvecklingen
internationellt.
Kommittén bör vidare göra en särskild granskning av den svenska
skogsnäringens möjligheter i ett internationellt perspektiv.
Skogsindustrins stora utlandsberoende gör det angeläget att särskilt
bedöma den internationella marknaden för svenska skogsindustriprodukter
och hur och i vilken utsträckning den kan komma att påverkas av
förändringar i aktuella avnämar- och konkurrentländer. Inte minst viktig
är en bedömning av hur den västeuropeiska marknaden kan komma att
utvecklas, hur råvarupotentialen och råvarumarknaden utvecklas i våra
konkurrentländer och hur den allmänna inställningen i dessa länder till
naturresurshushållningen förändras.
Kommittén bör i detta arbete i första hand utnyttja de bedömningar som
har tagits fram inom internationella organisationer och inom svenska
myndigheter och företag.
1973 års skogsutredning lät göra omfattande beräkningar rörande olika
skogsproduktionsprogram för en 100-års period. Dessa beräkningar har
sedermera vidareutvecklats och nya resultat redovisades i mitten av
1980-talet. Det är skogsstyrelsens uppgift att ta initiativ till sådana
b eräkningar med jämna mellanrum. Kommittén bör nu initiera sådana. I de
nya beräkningarna om skogens utvecklingsmöjligheter bör hänsyn tas bl.a.
till förändrade former för skogsbruket som tillvaratar de naturgivna
förutsättningarna, till den ändrade inriktningen av naturvårdspolitiken
mot säkerställande av den biologiska mångfalden och till de effekter på
skog och mark som luftföroreningarna ger. Beräkningarna bör spegla inte
bara resultatet av hittills utförda åtgärder m.m. utan också effekterna
av skilda handlingsalternativ för framtiden innefattande ökad användning
av trädbränsle och effekten av en förändrad jordbrukspolitik. Kommittén
bör utnyttja den expertis som finns och de arbeten som utförs hos bl.a.
skogsstyrelsen, Sveriges lantbruksuniversitet och naturvårdsverket.
4.4 Skogspolitikens mål inför 2000-talet
Kommittén bör med utgångspunkt i sina utvärderingar och bedömningar om
framtiden formulera mål för skogspolitiken. Därvid bör även följande
tjäna som underlag.
Sveriges ekonomi är starkt utlandsberoende. Vi behöver en mängd varor
som vi inte själva har möjlighet att producera. De väsentligaste delarna
av svensk exportindustri är numera skogsindustrin och verkstadsindustrin
inkl. bilindustrin. Av dessa ger skogsindustrins export den överlägset
största nettointäkten vid export. Detta beror på att huvuddelen av
exportinnehållet är producerat inom landet av en råvara som är förnybar.
Därtill kommer den ökade betydelse som skogen kan få för vår
energiförsörjning. Mot denna bakgrund och mot bakgrund av vad som
översiktligt kan bedömas om den internationella marknaden bör vi räkna
med att skogsnäringen även i framtiden i en eller annan utformning
kommer att fortsätta att utgöra ryggraden i den svenska samhällsekonomin
och i högre grad än för närvarande bidra till tillväxten i ekonomin.
Därför bör kommittén i sin målformulering utgå från att skogarna även
framgent skall utnyttjas effektivt och med ansvar. En långsiktig
hushållning med skogarna för landets bästa är alltså grundläggande.
En ansvarsfull hushållning måste rymma varsamhet med
produktionsresursen. Skogen och skogsmarken får alltså inte utnyttjas
eller behandlas på sådant sätt att dess produktionsförmåga går till
spillo. En sådan hushållning rymmer allt från bevarande av biologisk
mångfald till försiktighet vid markbearbetning. Den kräver
skötselmetoder som utgår från de naturgivna förutsättningarna och den
fordrar kamp mot luftföroreningar och markförsurning. Naturresurslagens
bestämmelser till skydd för skogsmarken bör ligga fast. Det innebär att
skogsmark som har betydelse för skogsnäringen skall så långt möjligt
skyddas mot åtgärder som kan påtagligt försvåra ett rationellt
skogsbruk. De svenska skogarna rymmer också många andra värden. De är
grundläggande för sysselsättning och försörjning i glesbygden och därmed
en förutsättning för en levande landsbygd. De är en källa för rekreation
och friluftsliv åt hela befolkningen. Den unika förmån som
allemansrätten ger vårt folk kan inte värderas nog högt. För rennäringen
är skogar av varierande slag viktiga.
Samtliga dessa funktioner måste beaktas av kommittén vid formuleringen
av skogspolitikens mål. En utgångspunkt för skogsbruket bör vara att
naturresursernas långsiktiga bärkraft kan hävdas och att arter och
naturtyper skyddas. Detta ställer krav både på planering av
markanvändning och på miljöanpassade brukningsmetoder och på en stärkt
ställning för miljö- och naturvården inom skogspolitiken. De
grundläggande principerna om detta som har slagits fast i annat
sammanhang innebär att varje sektor skall ta sitt miljöpolitiska och
regionalpolitiska ansvar. Utredningen bör precisera ett miljömål för
skogsbruket. En utgångspunkt bör därvid vara de miljömål som lades fast
i 1988 års miljöpolitiska beslut som också slår fast sektoransvaret för
miljövården (prop. 1987/88:85, JoU 23, rskr. 373). Kommittén bör i detta
arbete utnyttja sådant underlag som naturvårdsverket kan ställa till
förfogande.
4.5 Skogspolitikens medel
Med utgångspunkt i de utvärderingar som kommittén gör eller låter göra
bör en närmare bedömning göras av vilka medel som behövs i
skogspolitiken. Kommittén bör lämna detaljerade förslag till medlens
utformning. En viktig utgångspunkt skall därvid vara att medlen skall
vara enkla och lätta att tillämpa både av skogsägare och myndigheter.
Utredningen bör ge förslag även till medel som utan behov av
myndighetsstyrning i form av tillståndsgivning m.m. medverkar till att
de skogspolitiska målen uppfylls.
Jag bedömer att det även i fortsättningen behövs en grundläggande
skogsvårdslagstiftning som anger samhällets minimikrav på skogsägaren i
fråga om hushållning med skogen inkluderande anläggning, vård och skörd.
Särskild uppmärksamhet bör ägnas frågan om lagstiftningens
tillämpningsområde. I det sammanhanget bör kommittén behandla
anknytningen till annan lagstiftning, särskilt naturvårdslagstiftningen
och därvid bedöma i vilken lagstiftning olika föreskrifter som reglerar
skogsbruket lämpligen bör höra hemma. Vid en sådan bedömning skall
kommittén utgå från grundprincipen om varje sektors miljöansvar.
Kommittén bör därvid också uppmärksamma de förslag som regeringen
nyligen har lämnat om skogsbruket i fjällnära skogar och de förslag som
naturvårdslagsutredningen har lämnat. Vidare bör kommittén närmare
behandla frågan om systematiska miljökonsekvensbeskrivningar inom
skogspolitiken och skogsbruket med beaktande av en promemoria som är
utarbetad av skogsstyrelsen och rapporten Miljökonsekvensbeskrivningar i
det svenska planerings- och beslutssystemet utarbetad av
naturvårdsverket och plan- och bostadsverket. Kommittén bör i sitt
arbete med lagstiftningen utnyttja den granskning som pågår inom
skogsstyrelsen med förenkling av regelverket.
Hur de uppsatta skogspolitiska målen och i lagstiftningen angivna
minimikrav bäst skall tillgodoses är en av huvudpunkterna för
utredningen. Därtill skall kommittén pröva i vilken mån kraven bör kunna
tillgodoses utan att formellt beslutade förelägganden och förbud i de
enskilda fallen behöver tillgripas. Nyttan av skogspolitiska medel såsom
information, rådgivning och utbildning samt tillämpning av resultaten
från skogsforskning bör mot denna bakgrund belysas av kommittén.
Kommittén bör lämna förslag till hur de skogspolitiska medlen bör vara
utformade och även överväga skogsvårdsorganisationens framtida roll i
sammanhanget. Hänsyn bör tas till de förändringar som kan förutses i
ägandestrukturen, såsom ökat utboende m.m. Kommittén bör i sammanhanget
uppmärksamma den granskning av informationsspridning m.m. som pågår i
fråga om verksamheten inom Sveriges lantbruksuniversitet.
En annan utgångspunkt är att skogsbruket i princip bör vara
självfinansierat. Kommittén bör bedöma i vilka fall och under vilka
former statligt stöd skall kunna lämnas. Hit hör t.ex. frågan om
regionalpolitiskt motiverade stöd skall kunna lämnas. Kommittén bör
närmare studera om och i så fall vilken form av statligt ekonomiskt stöd
som kan behövas för framtiden och lämna förslag till hur det skall
finansieras. Principen att stöd inte får ges till åtgärder som påtagligt
skadar särskilda värden för naturvården m.m. bör ligga fast. I
sammanhanget bör kommittén göra en redovisning av uttaget av
skogsvårdsavgift och användningen av avgiftsmedel och lämna förslag till
eventuella förändringar med utgångspunkt i de regler och de värden som
kommer att gälla efter 1992 års fastighetstaxering av lantbruksenheter.
En utvärdering av skattereformens effekter för skogsbruket kommer att
ske inom regeringskansliet. Utvärderingen kommer att göras tillgänglig
för kommittén. Vid sidan av skogsvårdsavgiften har kommittén dock inte
anledning att gå in på de skatteregler som gäller för skogsbruket.
Kommittén är i övrigt oförhindrad att granska och lämna förslag om andra
ekonomiska styrmedel. Kommittén bör i sitt arbete med de ekonomiska
styrmedlen uppmärksamma de restriktioner som internationella
handelsavtal ger. Kommittén bör samråda med skogsstyrelsen vars arbete
inför en ny treårsbudget pågår parallellt.
Det planeringsunderlag för myndigheterna och skogsbruket som finns i den
översiktliga skogsinventeringen bör utvärderas och frågan om hur
inventeringsarbetet skall tas tillvara för framtiden bedömas. Om
kommittén finner att verksamheten bör finnas kvar i någon form bör
kostnaderna härför beräknas och förslag lämnas till hur de skall
finansieras.
4.6 Den statliga skogsvårdsorganisationen
Kommittén bör med utgångspunkt i sina överväganden om skogspolitikens
mål och medel lämna förslag till hur den statliga skogsvårdsmyndigheten
skall anpassas härtill. En utgångspunkt bör därvid vara att
organisationens lokala förankring bör behållas. Kommittén bör pröva om
en ytterligare anpassning av de regionala skogsvårdsstyrelserna bör
göras t.ex. genom större geografiska ansvarsområden. Förslagen får inte
leda till att länsstyrelsernas verksamhet försvåras.
Kommittén bör vidare närmare utreda behovet av den uppdragsverksamhet av
olika slag som myndigheten bedriver i dag. Kommittén bör därvid samråda
med den särskilda utredning som bl.a. behandlar beredskapsarbetenas roll
inom arbetsmarknadspolitiken. Om kommittén finner att
uppdragsverksamheten skall bedrivas bör den närmare ange inriktning och
omfattning och hur verksamheten skall organiseras i förhållande till
myndighetsuppgifterna. En särskild fråga i detta sammanhang är
verksamheten med skogsplantor. Kommittén bör mot bakgrund av sina
förslag bl.a. om skogsvårdslagstiftningen bedöma behovet av statligt
engagemang i skogsplantproduktionen. Om kommittén finner att sådant
behov finns bör förslag lämnas till hur verksamheten skall organiseras.
Kommittén bör därvid särskilt beakta vad konkurrenslagstiftningen
föreskriver. Eventuella kostnader för förslagen och finansieringen av
dem bör redovisas.
Kommittén bör i sitt arbete med organisationsfrågorna särskilt bedöma
hur skogssektorns miljöansvar skall komma till uttryck i
skogsmyndighetens uppgifter och organisation. Skogsvårdsmyndighetens
samverkan med andra myndigheter på kommunal nivå och på läns- och
riksnivå bör belysas. Även om skogsvårdsmyndigheten har ett sektoransvar
inom miljövården skall miljömyndigheternas övergripande ansvar för
miljöfrågorna kvarstå. Frågan om behovet av kompetensutveckling inom
skogsvårdsorganisationen för att möta de nya krav och arbetsuppgifter
som utredningsarbetet kommer att leda till bör särskilt granskas. En
utgångspunkt för dessa bedömningar bör vara att skogsägarens
kontaktbehov med myndigheterna skall kunna tillgodoses på enklast
möjliga sätt och i fråga om skötseln av skogen med endast en myndighet.
5 Övrigt
Kommittén bör redovisa sina förslag senast den 1 juli 1992.
Kommittén är oförhindrad att ta upp de övriga frågor som den anser berör
dess uppdrag.
Kommittén skall beakta direktiven till samtliga kommittéer och särskilda
utredare angående dels utredningsförslagens inriktning (dir. 1984:5),
dels beaktande av EG-aspekter i utredningsverksamheten (dir. 1988:43).
Hemställan
Med hänvisning till vad jag nu har anfört hemställer jag att regeringen
bemyndigar chefen för jordbruksdepartementet
att tillkalla en kommitté -- omfattad av kommittéförordningen (1976:119)
-- med högst tio ledamöter med uppgift att utvärdera skogspolitiken,
m.m.,
att utse en av ledamöterna att vara ordförande,
att besluta om sakkunniga, experter, sekreterare och annat biträde åt
kommittén.
Vidare hemställer jag att regeringen beslutar
att kostnaderna skall belasta nionde huvudtitelns anslag Utredningar
m.m.
Beslut
Regeringen ansluter sig till föredragandens överväganden och bifaller
hemställan.
(Jordbruksdepartementet)