Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Översyn av aktiebolagslagen, Dir. 1990:46
Departement: Justitiedepartementet
Beslut: 1990-06-21
Dir. 1990:46
Beslut vid regeringssammanträde 1990-06-21
Chefen för justitiedepartementet, statsrådet Freivalds, anför efter
samråd med chefen för industridepartementet statsrådet Molin och
statsrådet Åsbrink.
Mitt förslag
En kommitté tillkallas för att göra en översyn av aktiebolagslagen.
Kommittén, som skall utföra arbetet i samarbete med motsvarande
kommittéer i Finland och Norge, skall bl.a. föreslå de lagändringar som
erfordras med hänsyn till den pågående europeiska integrationen. Vidare
skall kommittén överväga frågor som rör aktiebolagets kapital och
finansiella instrument, aktiebolagets organisation samt aktieägarnas
minoritetsskydd.
Bakgrund
Sedan början av 1970-talet har aktiebolagsrätten varit föremål för ett
fortlöpande reformarbete. Ett första steg togs år 1973 då betydande
förändringar vidtogs i 1944 års aktiebolagslag i syfte att trygga
aktiebolagets kapitalförsörjning och stärka skyddet för bolagets egna
kapital. Bland annat höjdes minimigränsen för aktiekapitalet från 5 000
kr. till 50 000 kr. och aktiebolagen fick tillgång till nya finansiella
instrument såsom konvertibla skuldebrev, skuldebrev förenade med
optionsrätt att teckna nya aktier i det låntagande bolaget samt
konvertibla aktier. Den 1 januari 1977 trädde den nuvarande
aktiebolagslagen i kraft och ersatte 1944 års aktiebolagslag. Den nya
aktiebolagslagen tillkom efter samnordiskt utredningsarbete och innebar
en genomgripande teknisk översyn av aktiebolagsrätten i syfte att
förenkla denna. Också de övriga nordiska länderna genomförde under åren
1973 till 1978 ny lagstiftning inom aktiebolagsrätten. En följd av detta
är att det föreligger en betydande rättslikhet i Norden på
aktiebolagsrättens område.
Sedan aktiebolagslagen trädde i kraft år 1977 har ett antal viktigare
förändringar skett av lagen. Bland annat har bestämmelserna om
skyldighet för ett aktiebolag att träda i likvidation när aktiekapitalet
delvis gått förlorat skärpts och kravet på kvalificerad revision höjts
genom att det nu krävs en auktoriserad eller godkänd revisor i varje
aktiebolag. År 1987 infördes lagen (1987:464) om vissa riktade
emissioner i aktiemarknadsbolag m.m. samtidigt som vissa ändringar
vidtogs i aktiebolagslagen, allt i syfte att stärka minoritetsskyddet i
samband med beslut om riktade emissioner och vid tilldelning av aktier.
Nyligen har regeringen lag t fram en proposition om ändringar i
aktiebolagslagen som innebär bl.a. att kravet på svenskt medborgarskap
för styrelseledamöter och andra befattningshavare i aktiebolag
avskaffas.
Ändringarna i aktiebolagslagen har skett efter visst samråd med de
övriga nordiska länderna. Någon samlad kartläggning och uppföljning av
utvecklingen av de nordiska ländernas aktiebolagslagar och rättspraxis
på området har emellertid inte skett sedan lagstiftning en genomfördes
vid mitten av 1970-talet. Nordiska ministerrådet föreslog därför år 1988
att särskild uppmärksamhet skulle fästas vid att en gemensam
lagstiftning upprätthölls inom aktiebolagsrätten. Som ett första steg i
detta arbete tillkallade ministerrådet under år 1989 en särskild
utredare som gemensamt för de nordiska länderna skall kartlägga och
analysera såväl redan antagna som framlagda förslag till direktiv inom
den europeiska gemenskapen. Utredaren skall särskilt belysa i vad mån
den nordiska aktiebolagsrätten behöver ändras för att få till stånd en
harmonisering med EG-reglerna. Arbetet beräknas vara avslutat inom kort.
Inom regeringskansliet övervägs vissa frågor rörande aktiebolagslagen
och områden av betydelse för aktiebolagsrätten. Röstvärdeskommittén har
i betänkandet (SOU 1986:23) Aktiers röstvärde övervägt frågan om
röstvärdet för aktier och lämnat förslag till en teknisk lösning som
skulle begränsa den andel av aktiekapitalet som utgörs av s.k. röstsvaga
aktier. I betalningsansvarskommitténs betänkande (SOU 1987:59)
Ansvarsgenombrott m.m. har framlagts förslag till ändringar i
aktiebolagslagen i syfte att bl.a. stärka borgenärsskyddet i
underkapitaliserade aktiebolag när det förekommit ett otillbörligt
förfarande. Ägarutredningen har i sitt huvudbetänkande (SOU 1988:38)
Ägande och inflytande i svenskt näringsliv bl.a. analyserat frågor om
aktiebolags förvärv av egna aktier, om ömsesidigt och cirkulärt ägande
inom näringslivet, om behovet av regler om begränsad rösträtt vid
bolagsstämma samt om informationsskyldigheten i fråga om större ägares
innehav av röst- och kapitalandelar i aktiemarknadsföretag.
Värdepappersmarknadskommittén har i betänkandet (SOU 1989:72)
Värdepappersmarknaden i framtiden övervägt vissa aktiebolagsrättsliga
frågor. Utredningen har bl.a. övervägt frågor om aktiebolags
informationsplikt och om skyldighet för förvärvare av viss väsentlig
andel av ett bolags aktier att på samma villkor erbjuda sig att köpa
övriga aktier i bolaget, s.k. erbjudandeplikt. I slutbetänkandet (SOU
1990:1) Företagsförvärv i svenskt näringsliv har även ägarutredningen
behandlat frågan om erbjudandeplikt.
Ägarutredningens kartläggning av det svenska näringslivet under den
senaste tioårsperioden visar att den svenska aktiemarknaden och
ägarstrukturen inom de större aktiebolagen har genomgått betydande
förändringar sedan den nuvarande aktiebolagslagen trädde i kraft.
Ägarstrukturen i de enskilda företagen har koncentrerats. Antalet
kontrollägarskiften har ökat markant under senare år. Samtidigt har
företagens intresse för försvar mot oönskade ägarskiften ökat, vilket
inte minst återspeglas i ett ökat ömsesidigt och cirkulärt ägande i
företagen. Utgivandet av konvertibla skuldebrev och andra finansiella
instrument som står aktien nära har blivit vanligt förekommande.
Ägarutredningen pekar även på ett par punkter i aktiebolagslagen där det
nu föreligger ett behov av ändrade regler eller en översyn av
bestämmelserna. Detta gäller t.ex. reglerna om andra finansiella
instrument än aktier. I fråga om den ökade förekomsten av ömsesidigt och
cirkulärt ägande i företagen ansåg utredningen att statsmakterna noga
bör följa den fortsatta utvecklingen av dessa ägarförhållanden och
överväga en begränsande lagstiftning på området efter förebild från
andra länder. Med denna fråga sammanhänger delvis också det från olika
håll -- främst från näringslivshåll -- framförda kravet på en
modifiering av förbudet för aktiebolag att förvärva egen aktie.
Ägarutredningens betänkanden övervägs nu i regeringskansliet.
Utöver vad jag nu redovisat har ett antal händelser på den svenska
aktiemarknaden väckt uppmärksamhet och medfört en debatt rörande bl.a.
regleringen av aktiebolagsformen. Den händelse som väckt den största
uppmärksamheten är otvivelaktigt den s.k. Fermentaaffären som bl.a.
resulterade i att styrelsen för Stockholms fondbörs tillkallade tre
utredare för att mot bakgrund av händelseförloppet i Fermenta analysera
principfrågor och övriga förhållanden av betydelse för fondbörsen och
aktiemarknaden. Utredningens arbete resulterade i en rapport till
Stockholms fondbörs, Fermenta fakta och erfarenheter, vari utredarna
föreslog en rad förändringar i bl.a. aktiebolagslagen rörande främst
aktiebolagets organisation och aktieägarnas minoritetsskydd.
Härtill kommer det arbete på bolagsrättens område som nu pågår inom
ramen för den västeuropeiska integrationen och som är av stor betydelse.
Förhandlingar kommer nu att inledas mellan Sverige och övriga
EFTA-länder samt EG rörande ett avtal om ett europeiskt ekonomiskt
samarbetsområde (EES). Avsikten är att detta avtal också skall omfatta
bolagsrättsliga frågor. Som en grund för förhandlingarna ligger bl.a. de
inom EG tidigare antagna direktiven och förordningarna på bolagsrättens
område.
Mot bakgrund av vad jag nu har anfört förordar jag att en särskild
kommitté tillkallas för att i nordiskt samarbete se över
aktiebolagslagsrätten. Jag kommer i det följande att närmare ange
riktlinjerna för arbetet.
Utredningsuppdraget
Anpassning till regelverket inom EG
En viktig arbetsuppgift för kommittén hänger samman med det arbete på
bolagsrättens område som sker inom ramen för den västeuropeiska
integrationen. Det kan förutses att lagändringar måste göras med hänsyn
till de åtaganden rörande bolagsrätt som Sverige kan komma att göra i
ett avtal om EES. Som redan har nämnts kommer förhandlingarna om ett
sådant avtal att föras med utgångspunkt bl.a. i de direktiv och
förordningar som har antagits inom EG. Avtalet kan beräknas bli träffat
tidigast omkring årsskiftet 1990/91.
Det inom EG utarbetade regelverket är omfattande och kan i korthet
beskrivas på följande sätt. Ett första bolagsrättsdirektiv antogs år
1968 och innehåller grundläggande krav som måste ställas på bolag utan
personligen ansvariga delägare (public limited companies, private
limited companies), bl.a. rörande registrering av bolaget,
årsredovisning samt behörigheten att utåt företräda bolaget. Ett andra
bolagsrättsdirektiv antogs år 1976 och innehåller främst regler om skydd
för det egna kapitalet i s.k. public limited companies. Ett tredje
bolagsrättsdirektiv antogs år 1978 och innehåller regler om fusion
mellan public limited companies. Ett fjärde bolagsrättsdirektiv antogs
år 1978 och innehåller regler om årsredovisning. Ett sjätte
bolagsrättsdirektiv antogs år 1982 och innehåller bestämmelser om
delning av aktiebolag. Ett sjunde bolagsrättsdirektiv antogs år 1983 och
innehåller bestämmelser om koncernredovisning. Ett åttonde
bolagsrättsdirektiv antogs år 1984 och reglerar auktorisation och
godkännande av revisorer i public resp. private companies. Ett elfte
bolagsrättsdirektiv antogs år 1988 och behandlar redovisning i filialer
till ett aktiebolag. Ett tolfte bolagsrättsdirektiv antogs år 1989 och
innehåller regler om enmansaktiebolag. Vidare antogs år 1985
förordningen om Europeiska ekonomiska företagsgrupper (EEIG).
Förordningen, som trädde i kraft år 1989, reglerar den särskilda
företagsformen EEIG, som kan karakteriseras som ett slags konsortium för
samarbete mellan företag med hemvist i olika EG-länder.
Utöver vad som nu har nämnts har lagts fram ett flertal förslag till
ytterligare reglering på bolagsrättens område. Bl.a. har föreslagits ett
femte bolagsrättsdirektiv rörande organisationen av aktiebolag och
bolagsorganens befogenheter och förpliktelser, ett tionde
bolagsrättsdirektiv om fusion över gränserna av aktiebolag samt ett
trettonde bolagsrättsdirektiv om erbjudanden om övertaganden (s.k. take
over bids). Slutligen har föreslagits en förordning om s.k. Europabolag
och ett direktiv som kompletterar förordningen med regler om de
anställdas inflytande. Europabolaget kan beskrivas som en övernationell
bolagsform som lyder direkt under gemenskapsrätten.
En mera översiktlig analys av det inom EG hittills antagna regelverket
som har gjorts inom regeringskansliet ger vid handen att reglerna i
allmänhet står i god överensstämmelse med principerna inom den nordiska
aktiebolagsrätten. På många punkter kan det emellertid förutses att
lagändringar, mestadels av teknisk natur, måste göras om en fullständig
överensstämmelse skall uppnås.
Som har nämnts tidigare har Nordiska ministerrådet år 1989 tillkallat en
särskild utredare med uppgift bl.a. att belysa i vad mån den nordiska
aktiebolagsrätten behöver ändras för att man skall få till stånd en
harmonisering med EG-reglerna. Avsikten har varit att utredarens rapport
skall kunna ligga till grund för det vidare utredningsarbete som krävs
för lagändringar med hänsyn till innehållet i ett kommande EES -avtal.
I enlighet med vad som nu har anförts bör det bli en uppgift för
kommittén att lägga fram förslag till de lagändringar som kommer att
krävas med hänsyn till EES-avtalet.
Jag vill i detta sammanhang nämna att det inom EG-kommissionen för
närvarande förbereds förslag till ändringar i de bolagsrättsliga
direktiven i syfte att undanröja hinder mot företagsförvärv.
Utvecklingen inom detta område kan senare komma att föranleda mig att
föreslå tilläggsdirektiv till utredningen beträffande de frågor om
ömsesidigt och cirkulärt ägande i företagen som jag har nämnt i det
föregående.
Aktiebolagets kapital och finansiella instrument
Utmärkande för aktiebolaget är att delägarna inte svarar personligen för
bolagets åtaganden och förpliktelser, utan borgenärerna är hänvisade
till att kräva betalning ur bolagets tillgångar. Aktiekapitalets
funktion är att utgöra ett slags garanti för bolagets fordringsägare.
Aktiebolagslagen innehåller en rad regler som avser att garantera att
bolaget när det bildas tillförs tillgångar samt att skydda det bundna
kapitalet under bolagets verksamhet. Aktiebolagslagen innehåller även
regler som syftar till att möjliggöra för bolagen att tillgodose behovet
av extern finansiering i form av upplånat kapital och riskvilligt
ägarkapital.
Jag har inledningsvis nämnt att det år 1973 vidtogs betydande
förändringar i den dåvarande aktiebolagslagen för att stärka skyddet för
bolagets eget kapital och att trygga bolagens kapitalförsörjning.
Ändringarna innebar att minimigränsen för aktiekapitalet höjdes från
5 000 kr. till 50 000 kr., att aktiebolagens rätt att ge lån till
aktieägare eller personer i bolagsledningen eller närstående begränsades
samt att aktiebolagen fick tillgång till nya finansiella instrument
såsom konvertibla skuldebrev och skuldebrev förenade med optionsrätt att
teckna nya aktier i det låntagande bolaget.
Sedan minimigränsen för aktiekapitalet 1973 bestämdes till 50 000 kr.
har inflationen medfört att detta belopp i dag representerar ett
betydligt lägre värde. Med hänsyn till att det inte föreligger något
personligt betalningsansvar för aktieägarna är det av betydelse att ett
aktiebolag har ett tillräckligt ekonomiskt underlag för sin verksamhet.
Det kan ifrågasättas om den nuvarande minimigränsen för aktiekapitalet
säkerställer detta. Till detta kommer att det tidigare omnämnda inom EG
antagna andra bolagsrättsdirektivet innebär att aktiekapitalet i ett
public limited company skall uppgå till minst 25 000 ECU, dvs. omkring
185 000 kr. Kommittén bör mot denna bakgrund överväga frågan om en
höjning av minimigränsen för aktiekapitalet.
Aktiebolagslagen innehåller som tidigare redovisats förbud för
aktiebolag att lämna lån till aktieägare, personer i bolagsledning eller
närstående. Låneförbudet, som infördes år 1973, genomfördes för att
förhindra skatteflykt och för att säkerställa att skyddet för bolagets
bundna kapital inte urholkas genom att det bundna kapitalet tas i
anspråk av aktieägare eller företagsledningen genom lån.
Låneförbudsreglerna har vid skilda tillfällen tillförts en rad ganska
komplicerade undantags- och dispensregler, vilket har gjort
bestämmelserna svåröverskådliga. Det kann ämnas att utredningen angående
de små och medelstora företagens finansiella situation i betänkandet
(SOU 1983:59) Kreativ finansiering har ifrågasatt om inte en generösare
reglering av dispensmöjligheterna borde införas för att ytterligare
underlätta generationsskiften i företag. Kommittén bör mot denna
bakgrund överväga utformningen av låneförbudsreglerna.
Som jag inledningsvis redovisat har användningen av sådana finansiella
instrument som kan omvandlas till aktier eller som ger rätt till
nyteckning av aktier ökat kraftigt under senare år. I aktiebolagslagen
regleras relativt ingående emission av konvertibla skulde brev och
skuldebrev förenade med optionsrätt. Under år 1987 infördes härutöver
som jag inledningsvis nämnt lagen om vissa riktade emissioner i
aktiemarknadsbolag m.m. Denna lag har till syfte att skapa garantier för
att bl.a. emission av konvertibla skuldebrev eller skuldebrev med
optionsrätt till nyteckning, som erbjuds vissa bestämda persongrupper,
genomförs på ett godtagbart sätt för de mindre aktieägarna. Emellertid
saknar aktiebolagslagen regler om hur konvertibla skuldebrev och sådana
optionsrätter som här avses (s.k. teckningsoptioner) skall behandlas
under tiden efter det att de emitterats och till dess de omvandlas till
aktier. Exempelvis saknas regler om hur konvertibla skuldebrev och
teckningsoptioner skall behandlas i samband med tvångsinlösen enligt
14 kap. aktiebolagslagen. Det är också oreglerat huruvida det
emitterande bolaget självt kan förvärva konvertibla skuldebrev och
teckningsoptioner och huruvida ett bolag kan återförsälja sådana
finansiella instrument. Av betydelse i fråga om de finansiella
instrumenten är vidare att dessa, när de används i stor omfattning, har
betydelse för ett bolags ägarstruktur. Emellertid saknar
aktiebolagslagen regler som ger samma offentlighet åt dessa instrument
som åt aktier. Denna fråga har uppmärksammats av såväl ägarutredningen
som värdepappersmarknadskommittén, vilka har uttalat att samma
offentlighet som idag genom aktieboken föreligger i fråga om aktier bör
gälla beträffande sådana finansiella instrument som ger rätt till utbyte
av en fordran mot aktier eller till nyteckning av aktier.
Härtill kommer i fråga om de finansiella instrumenten att det från
näringslivet har framförts förslag om att bolag bör ges möjlighet att
utfärda optionsrätter till nyteckning som är fristående och inte har
anknytning till ett skuldebrev. Från näringslivshåll har därvid angivits
att den nuvarande kopplingen av optionsrätten till skuldebrevet i
praktiken saknar betydelse eftersom optionsbeviset oftast skiljs från
skuldebrevet omedelbart efter emissionen. Frågan om rätt för bolag att
utfärda fristående optioner har tidigare berörts i den rapport (Ds Fi
1986:21) som kommissionen för undersökning av vissa aktieemissioner lade
fram år 1986. Kommissionen förordade att frågan togs upp till prövning.
Mot bakgrund av de nu redovisade frågeställningarna avseende finansiella
instrument med anknytning till aktier bör kommittén överväga om man i
vissa avseenden bör jämställa dessa finansiella instrument med aktier.
Kommittén bör därutöver överväga om det finns skäl att ge aktiebolagen
möjlighet att emittera fristående optionsrätter.
Aktiebolagets organisation
I aktiebolag som har ett aktiekapital överstigande 1 miljon kronor skall
finnas fyra bolagsorgan, nämligen bolagsstämma, styrelse, verkställande
direktör och revisorer. I mindre bolag behöver inte verkställande
direktör utses. Aktiebolagslagens kompetensfördelning mellan
bolagsorganen är avsedd att åstadkomma en balans mellan bolagets olika
organ samt mellan å ena sidan majoriteten bland aktieägarna och å andra
sidan minoriteten och enskilda aktieägare.
Kompetensfördelningen mellan de olika bolagsorganen kan i korthet
beskrivas enligt följande. Bolagsstämman är det överordnade, i sista
hand beslutande organet. Styrelsen väljs av bolagssstämman och har till
uppgift att svara för bolagets organisation och den övergripande
förvaltningen av bolagets angelägenheter. Bolagets verkställande
direktör, som väljs av styrelsen, skall under styrelsen sköta den
löpande förvaltningen av bolaget. Revisorerna har till uppgift att
granska styrelsens och verkställande direktörens förvaltning och
bolagets räkenskaper. Revisorerna utses normalt av bolagsstämman.
Under senare år har i debatten rörande regleringen av aktiebolagsformen
framförts att ansvarsfördelningen mellan bolagsorganen i vissa avseenden
är oklar, särskilt vad gäller styrelse och verkställande direktör, och
att det kan ifrågasättas om aktiebolagslagens regler om tillsättande och
entledigande av styrelsens ledamöter och revisorer är utformade så att
man åstadkommer den balans mellan bolagsorganen och mellan olika
aktieägarintressen som lagstiftaren åsyftat.
Revisorernas roll och kontakter med företagsledningen har blivit av allt
större betydelse för bolagsorganens möjligheter att balansera varandra
och de olika aktieägarintressena. Det är av central betydelse att
revisorn intar en självständig ställning gentemot dem han skall granska
och i förhållande till bolagsstämman så att han kan agera opartiskt vid
granskningen. Att revisorerna skall inta en självständig ställning även
i förhållande till bolagsstämman sammanhänger med att revisorernas
uppgift inte bara är att beakta aktieägarnas intressen. Det åligger
revisorerna att också ägna uppmärksamhet åt i vad mån bolagsledningen
beaktat samhällets, de anställdas och borgenärernas intressen.
Revisorerna har därutöver även ett ansvar gentemot den aktieplacerande
allmänheten.
En annan fråga av stor betydelse hänger samman med att aktiebolagslagens
regler i allmänhet utgår från att varje aktiebolag utgör ett ekonomiskt
och juridiskt självständigt företag även om bolaget ingår i en koncern.
De särskilda regler som återfinns i aktiebolagslagen om koncerner är få
och gäller främst redovisningen i sådana bolag. Aktiebolagslagen
innehåller således inga särskilda regler om styrningen av och
ansvarsfördelningen i aktiebolag som ingår i koncerner.
Som jag inledningsvis nämnt har ägarutredningens kartläggning av ägande
och inflytande i de större aktiebolagen visat att koncentrationen i de
enskilda företagens ägar- och inflytandestruktur har ökat påtagligt
under de senaste tio åren. Av statistiska centralbyråns koncernregister
framgår också att antalet koncerner i svenskt näringsliv ökat kraftigt.
Detta har inneburit att antalet bolag som enligt aktiebolagslagens
definition utgör koncernbolag blivit fler.
I praktiken torde styrningen och ansvarsförhållandena i koncerner ofta
skilja sig åtskilligt från den grundstruktur som finns angiven i
aktiebolagslagen. Som exempel kan nämnas den inom koncerner allt mer
förekommande befattningen koncernchef, som är ett okänt begrepp i
aktiebolagslagen.
Kommittén bör mot bakgrund av den utveckling som skett av ägarstrukturen
inom näringslivet överväga om den nuvarande organisationen av
aktiebolaget och kompetensfördelningen mellan bolagsorganen åstadkommer
den balans som lagstiftaren åsyftat. Kommittén bör därvid särskilt
uppmärksamma revisorernas roll och ansvarsfördelningen mellan styrelse
och verkställande direktör. När det gäller revisorernas roll bör
utredningen till grund för sina överväganden kunna lägga en rapport om
revisorernas roll som för närvarande utarbetas på uppdrag av Nordiska
ministerrådet och som beräknas blir klar in om kort.
Kommittén bör även överväga om aktiebolagslagens regler om tillsättande
och entledigande av styrelseledamöter och revisorer är utformade så att
de befrämjar att dessa utför sina funktioner med självständighet och
integritet. Vidare bör kommittén klarlägga vad aktiebolagslagen innebär
beträffande styrningen och ansvarsförhållandena mellan bolagen och
dessas bolagsorgan i koncernförhållanden och utifrån denna analys
överväga om det föreligger behov av att särskilt reglera dessa frågor i
aktiebolagslagen.
Minoritetsskyddet m.m.
Aktiebolagslagen vilar på principen att bestämmanderätten i bolaget
tillkommer den eller dem som har majoriteten av rösterna. Lagen
innehåller emellertid också ett antal regler som syftar till att skydda
minoriteten mot maktmissbruk av majoriteten och garantera en
likabehandling av aktieägarna.
De flesta av aktiebolagslagens regler till skydd för minoriteten syftar
till att ge minoritetsaktieägare inflytande över och insyn i
förvaltningen av bolagets angelägenheter samt möjlighet att initiera
sanktioner vid bolagsorganens åsidosättande av minoritetens rättigheter.
Dessa regler blir tillämpliga beträffande minoritetsaktieägare som
representerar minst tio procent av aktiekapitalet. Från Stockholms
fondbörs och Sveriges Aktiesparares Riksförbund har mot bakgrund av
Fermentaaffären framförts att man bör överväga att sänka den andel av
aktiekapitalet som krävs för att en aktieägarminoritet skall kunna
åberopa minoritetsskyddsreglerna i aktiebolagslagen. Det har framförts
bl.a. att aktieägandet i större företag ofta är så spritt bland de
mindre aktieägarna att det i praktiken inte är möjligt att samla en
aktieägarminoritet som representerar tio procent av aktiekapitalet.
Utformningen av minoritetsskyddet är av stor betydelse för den
aktieplacerande allmänhetens förtroende för aktiemarknaden. Kommittén
bör mot denna bakgrund överväga om den nuvarande gränsen för att åberopa
minoritetsskyddsreglerna bör sänkas generellt eller i vissa avseenden.
Av betydelse för minoritetens skydd är även bestämmelserna i
aktiebolagslagen om att en aktie i princip är fritt överlåtbar. Detta
innebär ett skydd så tillvida att en minoritetsaktieägare, som är
missnöjd med majoritetens skötsel av bolaget, alltid kan dra sig ur
bolaget genom att sälja sitt aktieinnehav. Värdet av detta skydd är dock
självfallet beroende av till vilket pris aktieägaren kan sälja sitt
aktieinnehav.
Under senare år har det i motioner till riksdagen och även i den
allmänna debatten framförts krav på att man, efter utländsk förebild,
bör införa regler om skyldighet för den som förvärvat en viss väsentlig
andel av aktierna i ett bolag att erbjuda sig att förvärva övriga aktier
till samma pris som det senaste förvärvet, s.k. erbjudandeplikt. Kraven
har framförts mot bakgrund av den under senaste tioårsperioden ökade
förekomsten av kontrollägarskiften inom svenska storföretag samt den
internationella utvecklingen. De skäl som har framförts för en regel om
erbjudandeplikt är främst att den innebär ett skydd för de mindre
aktieägarna och en garanti för att alla aktieägare behandlas lika.
Erbjudandeplikt för en kontrollerande aktieägare har införts i Finland
och Norge. Till detta kommer EG-kommissionens tidigare omnämnda förslag
till ett trettonde bolagsrättsdirektiv, vilket innehåller en
erbjudandeplikt av detta slag.
Frågan om att införa regler om erbjudandeplikt i Sverige har övervägts
av värdepappersmarknadskommittén och ägarutredningen som har ansett att
det för närvarande inte finns skäl för att införa en lagstadgad
erbjudandeplikt. Som värdepappersmarknadkommittén har påpekat är det
emellertid av stor vikt att man följer utvecklingen inom den europeiska
gemenskapen och i andra länder som är av betydelse i detta sammanhang.
Mot bakgrund härav bör kommittén följa utvecklingen och utifrån denna
överväga en motsvarande reglering inom den svenska aktiebolagsrätten.
Slutligen kan framhållas att det föreligger ett nära funktionellt
samband mellan minoritetsskyddet och ansvarsförhållandena i bolaget samt
lagens regler om straff, skadestånd och vite. Det kan finnas anledning
att i detta sammanhang mera generellt överväga om sanktionssystemet är
utformat på ett sådant sätt att lagens materiella regler får det
genomslag som har varit avsett. Även valet av påföljd för olika
åsidosättanden av lagens regler kan behöva övervägas på nytt. Kommittén
bör förutsättningslöst analysera dessa frågor och lägga fram de förslag
till lagändringar som kommittén anser vara motiverade.
Andra aktiebolagsrättsliga frågor
Det finns även andra frågor inom aktiebolagsrätten som inte kan hänföras
till någon av de ovan angivna huvudpunkterna men som bör belysas och
övervägas vid en översyn av aktiebolagslagen. Ägarutredningen har i sitt
huvudbetänkande (SOU 1989:38) Ägande och inflytande i svenskt näringsliv
ifrågasatt behovet av den dispositiva regel i aktiebolagslagen som
begränsar rätten för aktieägare att vid bolagsstämma utöva rösträtt för
mer än en femtedel av de vid stämman företrädda aktierna. Vidare har
under senare år i olika sammanhang framförts önskemål om ändringar av
vissa specificerade bestämmelser i aktiebolagslagen i syfte att förenkla
lagstiftningen eller att förbättra aktieägarnas möjlighet att ta del av
bolagsinformation. Så t.ex. har patent- och registreringsverket i en
framställning till regeringen föreslagit att vissa av aktiebolagslagens
föreskrivna uppgiftsskyldigheter för aktiebolagen till
registermyndigheterna upphävs (se justitiedepartementets ärende dnr
2583-85). Vidare har revisorernas organisationer föreslagit att
aktiebolagslagen ändras så att, i de fall där till revisor utsetts ett
revisionsbolag, registreringen avser revisionsbolaget och inte den
huvudansvarige revisorn i bolaget (se justitiedepartementets ärende dnr
87-1877). Från Sveriges Aktiesparares Riksförbund har framställts
önskemål om ändring i aktiebolagslagen i fråga om kallelse av aktieägare
till bolagsstämma (se justitiedepartementets ärende dnr 1718-88).
Kommittén bör förutsättningslöst överväga även de nu redovisade
frågorna. Kommittén bör vara oförhindrad att ta upp även andra frågor
avseende aktiebolagsrätten än de som särskilt tagits upp här i den mån
utredningsarbetet föranleder det.
Övrigt
Kommitten bör i alla de frågor som har berörts överlägga med de
motsvarande utredningar som nyligen har tillsatts i Finland och Norge.
Kommittén bör därvid särskilt uppmärksamma de olikheter som föreligger
på vissa punkter mellan de skilda aktiebolagslagarna samt utröna om det
inte kan uppnås en ännu större nordisk rättslikhet på detta område.
Mycket talar för att kommittén redovisar sitt arbete i etapper. Det är
sannolikt att den del av utredningsuppgiften som gäller harmonisering
med EG-direktiven m.m. behöver behandlas med förtur.
Utredningsuppdraget bör vara slutfört före den 1 december 1992.
För kommittén bör gälla regeringens direktiv (dir. 1984:5) till samtliga
kommittér och särskilda utredare angående utredningsförslagens
inriktning.
Hemställan
Med hänvisning till vad jag nu har anfört hemställer jag att regeringen
bemyndigar chefen för justitiedepartementet
att tillkalla en kommitté -- omfattad av kommittéförordningen (1976:119)
-- med högst fem ledamöter med uppdrag att göra en översyn av
aktiebolagslagen, samt
att besluta om sakkunniga, experter, sekreterare och annat biträde åt
kommittén.
Vidare hemställer jag att regeringen beslutar att kostnaderna skall
belasta andra huvudtitelns anslag Utredning ar m.m.
Beslut
Regeringen ansluter sig till föredragandens överväganden och bifaller
hennes hemställan.
(Justitiedepartementet)