Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Utredning om översyn av reglerna om skattenedsättning för industrin och växthusnäringen m.m., Dir. 1990:41
Departement: Finansdepartementet
Beslut: 1990-06-21
Dir. 1990:41
Beslut vid regeringssammanträde den 21 juni 1990.
Statsrådet Åsbrink anför.
Mitt förslag
Jag föreslår att en särskild utredare tillkallas för att göra en översyn
av nuvarande regler om skattenedsättning för den energiintensiva
industrin och växthusnäringen. Utredaren bör också bedöma om det för att
ge industrin rimliga internationella konkurrensförutsättningar finns ett
fortsatt behov av sådana regler inom ett skattesystem på energiområdet
med mervärdeskatt och allmän energiskatt, med koldioxidskatt,
svavelskatt och andra miljörelaterade pålagor. Utredaren bör, om behov
av nedsättning finns, föreslå en i administrativt hänseende bättre och
enklare lösning än den nuvarande för framför allt den energiintensiva
industrin. Vidare bör utredaren göra en översyn av de speciella
skatteavdragsregler som tillämpas av främst industrin. I uppdraget bör
också ingå att utreda hur reglerna om undantag från skatteplikt
förhåller sig till Sveriges handelspolitiska åtaganden. Utredaren bör
redovisa sina överväganden i denna fråga senast den 31 maj 1991.
Bakgrund
Energiintensiv industri och växthusodlare har i dag möjlighet att få
särskild nedsättning av den allmänna energiskatten. Reglerna finns i
lagen (1974:992) om nedsättning av allmän energiskatt (NEL).
Har elkraft eller bränsle förbrukats vid industriell tillverkning tas
enligt 2 § första stycket NEL skatt ut med sådant belopp att skatten
inte överstiger tre procent av de tillverkade produkternas
försäljningsvärde fritt fabrik. Det är riksskatteverket (RSV) som skall
besluta om denna nedsättning. Vid bedömningen av skattebelastningen tas
enligt 3 § NEL hänsyn endast till den genomsnittliga storleken av
skatten i förhållande till försäljningsvärdet av de tillverkade
produkterna för företagen inom en bransch eller för en grupp av företag
med likartad tillverkning. Hittills har dock inte något sådant beslut
fattats av RSV.
Enligt 2 § andra stycket NEL kan regeringen, om det finns särskilda
skäl, medge nedsättning för visst företag utöver vad RSV kan besluta om.
Regeringen har alltsedan 1975 utnyttjat denna möjlighet och medgett den
energiintensiva industrin nedsättning av energiskatten. Ansökan görs hos
finansdepartementet. Besluten har under senare tid vanligtvis varit
utformade så att de gällt för två kalender år i taget med en årlig
avräkning. Regeringens beslut har under 1988 och 1989 inneburit att den
sammanlagda energiskatten på elkraft och bränslen begränsats till 1,7 %
av de tillverkade produkternas faktiska eller beräknade
försäljningsvärde fritt fabrik. Hela energiskatten på elkraft,
kolbränslen, naturgas och gasol har därvid beaktats vid beräkningen av
skattebelastningen. För olja har dock gällt att endast 291 kr per m3 av
skatten beaktats. Hänsyn har inte fått tas till den särskilda skatten på
olja och kol. Regeringen har beslutat om motsvarande nedsättning även
för år 1990. Nedsättningen beräknas motsvara en skattelättnad under år
1990 på ca 700 milj. kr.
Nedsättningen för industriell tillverkning omfattar främst cement-,
kalk- och tegelindustrin, massa- och pappersindustrin, järn- och
stålindustrin samt kemi- och gruvindustrin.
Enligt 1 § NEL tas allmän energiskatt ut på elkraft och bränsle, som
används för växthusuppvärmning vid yrkesmässig växthusodling, enligt en
skattesats som svarar mot 15 % av den skattesats som gäller enligt lagen
(1957:262) om energiskatt (EL). Den särskilda skatten för olja och kol
betalas däremot fullt ut. Nedsättningen för 1988 har uppskattats till 87
milj. kr.
Regler för avdrag för skatt i deklaration finns för de olika
punktskatterna på energiområdet. Flera av reglerna är generella och
gäller inte bara för flertalet energiskatter utan också för flertalet
punktskatter. Till sådana generella avdrag hör bl. a. avdrag för skatt
på vara som återtagits i samband med återgång av köp, avdrag för
kundförluster och avdrag för export.
De skattespecifika avdragsbestämmelser som är aktuella för industrin och
som därmed aktualiseras i denna utredning finns i EL samt i lagen
(1990:582) om koldioxidskatt och lagen (1990:587) om svavelskatt.
Däremot saknas sådana bestämmelser i lagen (1961:372) om bensinskatt.
Beträffande den allmänna energiskatten på bränslen och elkraft finns
aktuella bestämmelser i 24 § första stycket f) och i 25 § första stycket
b) EL. Enligt dessa bestämmelser får avdrag göras för energiskatten på
bränsle resp. elkraft som förbrukats eller sålts för förbrukning för
annat ändamål än energialstring. Enligt b) nämnda bestämmelse föreligger
avdragsrätt även för skatt på elkraft som används i omedelbart samband
med sådan förbrukning. Dessutom finns en bestämmelse i 24 § andra
stycket EL som innebär att avdrag får göras för skatten på kolbränslen
som förbrukats eller försålts för förbrukning i metallurgiska processer.
Dessa bestämmelser skall enligt lagen om koldioxidskatt tillämpas också
då koldioxidskatt tas ut.
I 4 § lagen om svavelskatt finns vissa avdragsbestämmelser som motsvarar
24 § EL. Avdrag får göras för svavelskatt på bränsle, som förbrukats
eller försålts för förbrukning för annat ändamål än energialstring samt
för bränsle som förbrukats eller sålts för förbrukning i metallurgiska
processer eller processer för framställning av varor av andra
mineraliska ämnen än metaller, eller i sodapannor eller lutpannor.
Undantagsregler från skatteplikt finns i alla lagar på
energibeskattningens område. De undantagsbestämmelser som aktualiseras i
detta utredningsuppdrag finns i EL och i lagen om koldioxidskatt.
När det gäller allmän energiskatt på bränsle och koldioxidskatten på
bränsle finns det två bestämmelser som bör granskas. I 2 § första
stycket EL undantas inhemska fasta bränslen från skatteplikt. Dessutom
undantas inhemskt framställd metan i 2 a § a) EL.
Flera utredningar har framför allt under 1989 presenterat förslag som
anknyter till energibeskattningen. Kommittén för indirekta skatter (Fi
1987:06), KIS, har i betänkandet (SOU 1989:35) Reformerad mervärdeskatt
m.m. behandlat bl.a. den framtida energibeskattningen och därvid
föreslagit att bl.a. energiområdet mervärdeskattebeläggs. Detta
betänkande utgör en del av underlaget till reformerad indirekt
beskattning. KIS har vidare behandlat skatteavdragsreglerna och funnit
att de generella skatteavdragen är väl motiverade. När det gäller
flertalet av de skattespecifika avdragen har KIS inte kunnat bedöma
effekterna av ett slopande av reglerna. När det gäller elpannekraft
menar KIS att bestämmelsen bör utvärderas inom några år.
Miljöavgiftsutredningen (ME 1988:03), MIA, har arbetat med att analysera
förutsättningarna för miljöavgifter och andra ekonomiska styrmedel inom
miljöskyddsområdet. MIA har lämnat två delbetänkanden, (SOU 1989:21)
Miljöavgifter på svavel och klor, och (SOU 1989:83 ) Ekonomiska
styrmedel i miljöpolitiken -- Energi och trafik. MIA har bl.a.
föreslagit att en svavelavgift på olja, kol och torv och en
koldioxidavgift på bl.a. olja, kol, naturgas och gasol införs, samtidigt
som den allmänna energiskatten reduceras med 50 %. MIA har ansett att en
koldioxidavgift därför bör ingå i nedsättningsunderlaget så att den
konkurrensutsatta industrin kan behålla sin konkurrenskraft, i avvaktan
på att internationella överenskommelser nås som syftar till samordnande
åtgärder för att minska koldioxidutsläppen. MIA har vidare ansett det
värdefullt om nedsättnings- och avdragsbestämmelserna kan förändras så
att de stimulerar till energihushållning.
Utredningen om konkurrensvillkoren för elintensiv industri (ME 1988:05),
EL 90, har i delbetänkandet (SOU 1989:82) Nedsättning av energiskatter
efter tilläggsdirektiv (dir. 1989:34) utrett nedsättningsreglernas
utformning och betydelse för industrin. EL 90 konstaterar bl.a. att det
i och för sig är möjligt med en annan utformning av
nedsättningsreglerna. En mer grundläggande förändring skulle dock
medföra konsekvenser av varierande slag och omfattning för de företag
som berörs. EL 90 har förklarat att det inte varit möjligt för
utredningen att under den korta tid som stått till förfogande konstruera
och bedöma sådana alternativa nedsättningssystem och att en eventuell
genomgripande förändring av nedsättningssystemet bör föregås av ett
särskilt utredningsarbete. EL 90 har härutöver velat framhålla att en
koldioxidskatt bör inkluderas i sin helhet i nedsättningsunderlaget, i
avvaktan på att motsvarande åtgärder till de olika pålagor som övervägs
här i landet genomförs i viktiga konkurrentländer till svensk industri.
EL 90 har även pekat på behovet av att bedöma nedsättningsreglerna ur
handelspolitisk synvinkel.
Flera av de remissinstanser som yttrat sig över nämnda betänkanden har
framhållit nödvändigheten av att en översyn görs av nedsättningsreglerna
så att en anpassning sker till den nya beskattningen på energiområdet.
Energiområdet har genom riksdagsbeslut inordnats under
mervärdebeskattningen från den 1 mars 1990 (prop. 1989/90:50, SkU 10,
rskr. 9 6, SFS 1989:1027). Samtidigt har skatten på elkraft sänkts
generellt med 2 öre per kilowattimme (kWh), vilket bl.a. innebär en
skattesats på 5 öre per kWh för elkraft som förbrukas i industriell
verksamhet. Härutöver har skatten sänkts med ytterligare 4 öre per kWh i
vissa kommuner i norra Sverige för annan förbrukning än den industriella
(SFS 1989:1028).
I prop. 1989/90:111 om reformerad mervärdeskatt m.m. har behandlats
flertalet av de skatteförslag som KIS och MIA lagt fram i sina
betänkanden. I propositionen har föreslagits bl.a. att en koldioxidskatt
införs på vissa oljeprodukter, kol, naturgas och gasol, samtidigt som
den allmänna energiskatten reduceras med 50 %, samt att en svavelskatt
införs på kol, torv och olja. Det innebär en ökad total skattebelastning
för dessa bränslen. I propositionen har föreslagits i fråga om
nedsättningsreglerna att nedsättning också skall omfatta
koldioxidskatten. Där sägs också att det finns starka skäl att göra en
fullständig översyn av den energiintensiva industrins
skattenedsättningsregler och även av motsvarande regler för
växthusnäringen. Riksdagen har beslutat i enlighet med propositionen.
Uppdraget
Energibeskattningen får genom de i prop. 1989/90:111 behandlade
ändringarna en starkare miljöprofil än dagens beskattning. Den nuvarande
tillämpningen av nedsättningsreglerna för industrin kan i viss mån,
åtminstone för andra energislag än olja, sägas innebära att när en
tröskelnivå väl har passerats så får energibeskattningen en mycket liten
betydelse i energipolitiskt hänseende. Den nuvarande utformningen av
nedsättningsreglerna har bl. a. kritiserats för bristande styrning mot
lägre energiförbrukning och miljövänligare bränslen. För företagen är
dock kostnaden för energi fortfarande betydande. Det är mot denna
bakgrund nödvändigt att effekterna för berörda industriföretag och
växthusodlare av ett energiskattesystem med mervärdeskatt och allmän
energiskatt samt koldioxidskatt, svavelskatt och andra miljörelaterade
pålagor utreds. Utredningen bör pröva om det för att ge industrin
rimliga internationella konkurrensförutsättningar kan anses motiverat
att ha kvar någon form av nedsättningsregler. En utgångspunkt i
ställningstagandet bör därvid vara att så långt som möjligt eftersträva
konkurrensneutrala och icke diskriminerande regler. Utredningen bör
vidare bedöma vilka effekter ett slopande av reglerna skulle få för
berörda industriföretag och växthusodlare samt -- om utredaren anser att
nedsättningsregler i någon form bör behållas -- vilken utformning de bör
ha med hänsyn till framför allt industrins konkurrenskraft.
Nedsättningsreglerna bör i så fall utformas så att de stimulerar till
energihushållning och åtgärder för minskade utsläpp av miljöskadliga
ämnen med bevarande av rimliga internationella konkurrensvillkor för den
energiintensiva industrin. Reglerna för i vart fall industrins
nedsättning bör också tekniskt utformas så att tillämpningen blir
väsentligt enklare än för närvarande. En strävan bör vara att undvika
att rätten till nedsättning skall behöva föregås av särskilda
regeringsbeslut om nedsättning för varje enskilt företag.
En särskild utredare bör tillkallas för detta ändamål.
Utredaren bör vidare bedöma om de ovan redovisade
skatteavdragsbestämmelserna som tillämpas av främst industrin samt om de
undantag från skatteplikt som avser inhemska produkter i EL och
motsvarande bestämmelser i lagen om koldioxidskatt bör behållas av
miljö-, energi- och industripolitiska skäl och utreda effekterna av om
dessa bestämmelser slopas.
I utredningsuppdraget bör också ingå att bedöma nuvarande och eventuella
förslag om nya nedsättningsregler samt nämnda avdrags-och
undantagsregler ur handelspolitisk synvinkel och då med hänsyn till
framförallt GATT:s, EFTA:s och EG:s regelsystem.
Utredaren bör beakta arbetet med att utarbeta en energipolitisk
proposition som regeringen avser att lägga fram hösten 1990.
Utredaren bör senast den 31 maj 1991 till regeringen redovisa sina
överväganden.
Hemställan
Med hänvisning till vad jag nu har anfört hemställer jag att regeringen
bemyndigar det statsråd som har till uppgift att föredra ärenden om
beskattning
att tillkalla en särskild utredare -- omfattad av kommittéförordningen
(1976:119) -- med uppdrag att göra en översyn av reglerna om
skattenedsättning för industrin och växthusnäringen m. m.,
att besluta om sakkunniga, experter, sekreterare och annat biträde åt
utredaren.
Vidare hemställer jag att regeringen beslutar att kostnaderna skall
belasta sjunde huvudtitelns anslag Utredningar m.m.
Beslut
Regeringen ansluter sig till föredragandens överväganden och bifaller
hans hemställan.
(Finansdepartementet)