Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Frekvensplanering, frekvensförvaltning och radiokommunikation - rättsliga och organisatoriska frågor, Dir. 1990:4
Departement: Kommunikationsdepartementet
Beslut: 1990-02-08
Dir. 1990:4
Beslut vid regeringssammanträde 1990-02-08.
Chefen för kommunikationsdepartementet, statsrådet G. Andersson, anför.
Mitt förslag
Jag föreslår att en särskild utredare tillkallas för att föreslå tillägg
och ändringar i den radiorättsliga lagstiftningen som gäller planering
och fördelning av radiofrekvenser samt tillstånd att inneha
radiosändare.
Utredaren skall också se över den nuvarande organisationen för
frekvensförvaltning och tillståndsgivning samt lägga fram förslag som
innebär att televerket skiljs från sin myndighetsutövning på
radioområdet.
Bakgrund
Radiokommunikation
Radioteknik, i förening med annan teknik på teleområdet, möjliggör i dag
tal- och datakommunikation samt överföring av radio- och TV-program i
princip över hela världen.
Vi kan i dag tala med varandra i telefon oavsett avstånd. Genom mobil
radio kan man kommunicera i stort sett oberoende av var man befinner
sig. När det gäller datakommunikation kan signaler överföras mellan
datorer på stora avstånd inom ofattbart korta tidsrymder. Via radio och
TV kan vi i ljud och bild direkt följa händelser som inträffar på andra
platser på hela jordklotet.
Varje radiokommunikation förutsätter att radiosändare och radiomottagare
får disponera en radiofrekvens någorlunda ostörda. Bl.a. inom
tättbefolkade områden är efterfrågan på frekvenser för vissa
kommunikationsändamål större än tillgången. Detta innebär att man ibland
tvingas att prioritera viktigare användningsområden och begränsa antalet
användare.
Radiokommunikation kräver både internationell och nationell
frekvensplanering samt reglering och kontroll.
Frekvensplanering
För att radiotekniken skall kunna utnyttjas på ett effektivt sätt krävs
att det begränsade frekvensutrymmet utnyttjas maximalt och att
störningar undviks. Detta åstadkommer man genom bl.a. frekvensplanering.
De tekniskt användbara frekvenserna delas därvid in i olika
frekvensområden med fastställda användningsområden t.ex. för rundradio,
TV, mobil radio (mobiltelefoner, personsökare m.m.), olika
satellittjänster, radar, sjöradio och flygradio.
Den internationella frekvensplaneringen sker inom Internationella
Teleunionen (ITU) och görs utifrån frekvensområdenas tekniska lämplighet
för olika typer av radiosändningar. I Norden görs frekvensplaneringen
inom det nordiska samarbetet på teleförvaltningsområdet. Den nationella
frekvensplaneringen görs av televerket.
Nuvarande bestämmelser
De grundläggande bestämmelserna om radiokommunikation finns för
närvarande i radiolagen (1966:755, omtryckt 1986:1209). I radiolagen
definieras radiosändning som ljud, bild eller annat meddelande som sänds
med hjälp av elektromagnetiska vågor vilkas frekvenser är lägre än 3 000
gigahertz och vilka utbreder sig i rymden utan särskild anordnad ledare.
Radiosändare definieras som anordning för radiosändning och mottagare
som anordning för mottagning av radiosändning eller trådsändning.
I radiolagen föreskrivs att det krävs tillstånd av regeringen eller den
myndighet regeringen bestämmer för att här i riket eller på svenskt
fartyg eller luftfartyg utom riket få inneha eller använda radiosändare,
ofullständig radiosändare och byggsats för tillverkning av radiosändare.
Tillstånd skall meddelas för viss tid (2 §).
Genom kungörelsen (1967:446) om radiosändare har regeringen bestämt att
televerket skall vara tillståndsgivande myndighet. Enligt kungörelsen
kan televerket meddela generella tillstånd.
Varken radiolagen eller kungörelsen om radiosändare innehåller några
bestämmelser om frekvensplanering eller om när tillstånd skall meddelas
eller vägras.
I tillståndsärendena prövar televerket bl.a. sökandens behov av
radiosändare och frekvenser samt föreskriver tekniska och operativa
förutsättningar för sändarens användning.
Kravet på tillstånd för innehav av radiosändare gäller inte för statliga
myndigheter. Däremot skall en sändare som planeras för användning av
statlig myndighet anmälas till televerket för tilldelning av frekvenser,
meddelande av tekniska bestämmelser, anropssignaler och övriga
föreskrifter i fråga om innehav och användning av sändaren. Vidare skall
vissa sändare för försvarsmaktens behov anmälas till televerket.
Den som innehar eller använder radiosändare utan att ha tillstånd eller
använder en sådan sändare i strid mot villkor som har föreskrivits vid
meddelandet av tillståndet kan med stöd av radiolagen dömas till böter
eller fängelse varvid sändaren kan förverkas. Detsamma gäller den som
överlåter eller upplåter en sändare till någon som inte har tillstånd
(10 §).
När det gäller mottagare innehåller radiolagen en uttrycklig föreskrift
om att sådana får innehas och användas av var och en. Bestämmelsen har
kommit till i informationsfrihetens intresse (se prop. 1966:149 s. 28).
Radiomottagare får inte användas så att mottagning på andra platser
störs. För radarvarnare gäller särskilda bestämmelser i lagen (1988:15)
om förbud mot radarvarnare (3 §).
Radiolagen innehåller också bestämmelser om skydd för telehemligheten (3
a §) och om rundradiosändningar m.m. (5--9 §§).
Televerkets olika uppgifter på radioområdet
Som framgått av vad jag nyss anfört handhar televerket
myndighetsuppgifterna när det gäller tilldelning och användning av
radiofrekvenser samt tillstånd att inneha radiosändare. Enligt
förordningen (1988:348) med instruktion för televerket ingår det i
verkets uppgifter att svara för att möjligheten till radiokommunikation
utnyttjas på bästa sätt. En utförlig beskrivning av televerkets
myndighetsuppgifter på radioområdet finns i betänkandet (Ds K 1987:10)
Televerkets myndighetsutövning, s. 53--69.
Genom en ändring i televerkets instruktion, som trädde i kraft den 1
januari 1990 (SFS 1989:602), skall det inom televerket finnas en
särskild enhet som svarar för televerkets myndighetsutövning på
radioområdet (frekvensförvaltningen). Beslut av chefen för
frekvensförvaltningen skall kunna överklagas direkt hos regeringen.
Ändringen syftar till att skilja myndighetsfunktionen på radioområdet
från den kommersiella delen av verksamheten.
Enligt televerkets instruktion ingår det också i verkets uppgifter att
driva telerörelse och därmed sammanhängande verksamhet samt att förvalta
statliga teleanläggningar.
I det allmänna telenätet ingår inte bara ledningar utan också
radioanläggningar som för sitt användande för telemeddelanden kräver
tillgång på frekvenser. Sveriges helt dominerande mobiltelefonsystem,
Nordisk Mobiltelefon (NMT), marknadsförs av televerket. Andra tjänster
som verket marknadsför på mobilradioområdet är bl.a. personsökning, ett
mobilt system för ljud, text och datakommunikation, mobilradiosystem
samt maritima teletjänster. Vidare marknadsför verket fasta
radiokommunikationstjänster med radiolänk och satelliter samt kabel-TV
m.m.
I denna kommersiella verksamhet är televerket den största användaren av
radiofrekvenser här i landet. I den frekvensplanering som televerket gör
avsätts särskilt frekvenser för verkets kommersiella behov.
På rundradioområdet svarar televerket för distributionen av Sveriges
Radios radio- och TV-program samt för koncernens programinsamling.
Verket tillhandahåller också sändare för närradion.
Kritik mot nuvarande ordning
I Sverige finns inget lagstadgat telemonopol. Televerkets kommersiella
verksamhet med olika tjänster på radioområdet har alltmer kommit att
utsättas för konkurrens. Andra aktörer på marknaden erbjuder liknande
tjänster som televerket till företag och allmänhet. Större företag
önskar frekvenser för att bygga upp egna kommunikationssystem.
Den nuvarande ordningen innebär att televerket har en dubbelroll.
Samtidigt som televerket tilldelar frekvenser till radioanvändare
efterfrågar verket frekvenser och konkurrerar om dessa med andra. Många
har i olika sammanhang menat att kraven på opartiskhet i
myndighetsutövningen inte kan tillgodoses med den nuvarande ordningen.
Kritiken har ökat i takt med att det har tillkommit flera aktörer på
teleområdet.
Jag vill i detta sammanhang hänvisa till vissa principiella uttalanden
av verksledningskommittén i betänkandet (SOU 1985:41) Affärsverken och
deras företag. Kommittén anförde bl.a. (s. 43) att objektiviteten och
offentligheten i myndighetsutövande verksamhet under inga omständigheter
får i frågasättas. Befattningshavare eller organ som deltar i beslut som
innebär myndighetsutövning måste därför stå organisatoriskt helt fria.
Myndighetsutövning bör förläggas till myndigheter utanför
verkskoncernerna om den berör områden där verken själva eller deras
bolag bedriver affärsverksamhet i konkurrens med andra. Kommittén ansåg
att dessa riktlinjer bör användas som en måttstock både när ny
verksamhet övervägs inom koncernen och när befintlig verksamhet inom
företagen och verken omprövas.
Verksledningskommitténs betänkande remissbehandlades under år 1986.
Bland de remissinstanser som berörde frågan märks bl.a. televerket,
justitiekanslern (JK) och näringsfrihetsombudsmannen (NO), vilka
samtliga anslöt sig till kommitténs uttalande.
Televerket förklarade sig inte ha någon principiellt avvikande mening i
frågan.
JK framhöll att han delade kommitténs uppfattning att objektiviteten och
offentligheten i myndighetsutövande verksamhet under inga omständigheter
får ifrågasättas. Han instämde också i att myndighetsutövning bör
förläggas till fristående myndigheter om den berör områden där verken
själva eller deras bolag bedriver affärsverksamhet i konkurrens med
andra.
NO underströk i sitt remissvar särskilt vad kommittén anfört om att
myndighetsutövning som berör ett verks affärsdrivande verksamhet skall
ske organisatoriskt helt skild från verket. Sammanblandningen av
myndighetsfunktion och affärsverksamhet är ofrånkomligen en källa till
misstro, ansåg NO vidare. Även om myndighetsutövningen bedrivs helt
oklanderligt, syntes den NO oförenlig med allmänna principer, som bl.a.
kommer till uttryck i jävsregler. Av principiella och pra ktiska skäl
bör man enligt NO inte ålägga ett affärsverk dubbla roller av detta
slag. De skadar tilltron till verkets bedömningar och kan föra med sig
också andra negativa effekter.
I detta sammanhang vill jag också upplysa om att EG-kommissionen i ett
direktiv den 28 juni 1989 om konkurrens beträffande teletjänster
föreskrivit att fördelning av frekvenser i EG-länderna från och med den
1 juli 1991 skall göras av en av teleoperatörer oberoende organisation.
Tidigare utredningar och förslag
Inom kommunikationsdepartementets ansvarsområde
Den dåvarande kommunikationsministern tillkallade i slutet av år 1985 en
särskild utredare med uppgift att se över televerkets myndighetsutövande
roll i fråga om bl.a. radiokommunikation och lägga fram de förslag om
organisatoriska och andra ändringar som kunde vara befogade. Sommaren
1987 överlämnade utredaren (f.d. generaldirektören Stig Swanstein)
betänkandet (Ds K 1987:10) Televerkets myndighetsutövning. I betänkandet
föreslogs bl.a. att den aktuella myndighetsutövningen till viss del
skulle skiljas ut från televerket till en ny myndighet.
Förslaget i betänkandet behandlades i 1988 års teleproposition (prop.
1987/88:118 om inriktningen av telepolitiken). Min företrädare
konstaterade därvid bl.a. följande (s. 24).
Televerket skall enligt sin instruktion (1985:764) verka för att
samhällets och enskildas behov av telekommunikationer tillgodoses och
därvid svara för att möjligheten till radiokommunikationer utnyttjas på
bästa sätt. Samtidigt som televerket i sin frekvensförvaltning har
myndighetsuppgifter på radioområdet bedriver man konkurrensutsatt
verksamhet som är beroende av tillgång till radiosändare och
radiofrekvenser. Det gäller hittills framför allt de mobila
teletjänsterna. Televerket är även i övrigt en stor användare av
radiofrekvenser och konkurrerar således på flera sätt om det begränsade
frekvensutrymmet.
En bedömning måste sålunda göras av angelägenhetsgraden av olika
verksamheter som använder radiosändare och deras behov av frekvenser.
Föreskrifter om fördelningen av frekvensutrymmet kräver numera enligt
regeringsformen lagform. Det innebär att det är riksdagen som skall
besluta om efter vilka principer som frekvenstilldelningen skall ske
medan de närmare detaljerna kan fastställas av regeringen i form av
verkställighetsföreskrifter. Det krävs bättre underlag för ett
ställningstagande till frågan efter vilka grunder frekvenstilldelningen
i fortsättningen bör ske. Frågan om vilken eller vilka myndigheter som
skall pröva frågor om tillstånd bör därför också övervägas ytterligare.
I avvaktan därpå är jag inte beredd att lägga förslag som rör
frekvensförvaltningen. Det innebär att jag inte nu föreslår någon
ändring av televerkets myndighetsuppgifter på radioområdet. Den
verksamhet som televerket idag bedriver kan ske med stöd av
övergångsbestämmelserna till regeringsformen.
Riksdagen instämde med föredraganden att en översyn av grunderna för
fördelningen av frekvensutrymmet bör ske innan man tar ställning till
frågorna om hur handläggningen av myndighetsuppgifter på radioområdet
bör organiseras (TU 28, rskr. 402).
Mot bakgrund av riksdagens uttalanden gav regeringen den 24 november
1988 televerket i uppdrag att bedöma både efterfrågan på utrymme för
radiokommunikation i olika delar av Sverige och möjligheterna att
tillgodose denna efterfrågan på kort, medellång och lång sikt med hänsyn
till den tekniska utveckling som kan förutses
(kommunikationsdepartementet, dnr II 1419/89).
Utredningsuppdraget redovisades till regeringen sommaren 1989. Av
utredningen framgår bl.a. att det kommer att råda brist på frekvenser
också i framtiden, särskilt i tätt befolkade områden. Även om den
tekniska utvecklingen leder fram till system som blir mindre
spektrumkrävande och till en ökad möjlighet att dela olika tjänster i
samma frekvensband måste man också fortsättningsvis prioritera vissa
användningsområden och användare framför andra. Vidare kan med
utgångspunkt i televerkets utredning konstateras att frekvensplaneringen
i framtiden måste effektiviseras ytterligare.
Televerket har i sin senaste treårsplan framhållit att det är av stor
betydelse för verkets konkurrensförmåga att myndighetsuppgifterna på
radioområdet snarast möjligt läggs utanför verket.
Inom utbildningsdepartementets område
I detta sammanhang finns också anledning att redovisa vissa utredningar
inom utbildningsdepartementets ansvarsområde.
TV-utredningen (U 1989:04) avgav i september 1989 betänkandet (SOU
1989:73) TV-politiken. Ett av utredningens förslag innebär att en del av
ett nu outnyttjat frekvensutrymme används för att inrätta en tredje
rikstäckande reklamfinansierad TV-kanal. TV-utredningens betänkande har
nyligen remissbehandlats.
Radiolagsutredningen (U 1985:05) har till huvuduppgift att göra en
översyn av den radiorättsliga lagstiftningen. Av utredningsuppdraget
enligt de ursprungliga direktiven (dir. 1985:21) återstår en översyn
dels av lagstiftningen i bl.a. lagtekniskt hänseende, dels av vissa
särskilda problemområden, bl.a. långdistansöverföring av
rundradioprogram, sändningar till satelliter, motverkande av
radiostörningar och sanktioner vid överträdelser av radiorättsliga
regler. Enligt tilläggsdirektiv i maj 1989 (dir. 1989:21) skall
utredningen bl.a. belysa konsekvenserna av ett svenskt tillträde till
den år 1989 beslutade Europakonventionen om gränsöverskridande
television och lägga fram förslag till den lagstiftning som behövs för
detta. Enligt vad jag har inhämtat avser utredningen att redovisa
tilläggsuppdraget under år 1990.
Närradioutredningen (U 1988:07) skall utreda vissa frågor om närradion
(dir. 1988:22). Av särskilt intresse i detta sammanhang är frågorna om
närradiosändarnas räckvidd, huvudmannaskapet för närradiosändare samt
behovet av att använda sändarutrustningen i krig eller vid krigsfara
samt för alarmering. Utredningen väntas avge sitt betänkande inom kort.
Utredningsuppdraget
Slutsatsen av vad jag redovisat är att det behövs föreskrifter i lag om
fördelningen av radiofrekvenser. Vidare behövs en organisation skild
från televerket för frekvensförvaltning, normgivning och
tillståndsgivning på radioområdet.
Jag föreslår att en särskild utredare får i uppdrag att utarbeta sådana
lagförslag och att utforma förslag till en ny organisation.
Jag skall i det följande ange några utgångspunkter och riktlinjer för
arbetet samt belysa några frågor som kräver närmare överväganden.
Utbyggd lagstiftning
En utgångspunkt är att den nuvarande ordningen med en nationell
frekvensplanering samt krav på tillstånd, innefattande både en behovs-
och en lämplighetsprövning för att inneha och använda radiosändare,
skall behållas. Den nuvarande lagstiftningen bör dock byggas ut i flera
avseenden.
Grundläggande för frekvensförvaltningens nuvarande arbete är den
nationella frekvensplaneringen. Principer för hur denna planering skall
gå till bör anges i lag. Till grund för planeringen bör liksom nu
självfallet ligga den internationella frekvensplaneringen och
frekvensområdenas tekniska förutsättningar för olika användningsområden.
En annan viktig utgångspunkt för utredningsarbetet är att
radiofrekvenser är en begränsad och viktig resurs som man måste hushålla
med. Nya lagbestämmelser skall syfta till att, inom ramen för vad som
följer av frekvensfördelningens betydelse för att uppnå största möjliga
yttrande- och informationsfrihet, främja en samhällsekonomiskt god
hushållning.
Intresset av en god hushållning med radiofrekvenser och av en effektiv
konkurrens på marknaden för teletjänster kan emellertid stå i viss
motsättning till varandra. Från frekvensekonomiska utgångspunkter kan
det inom vissa områden vara bra med få och stora system, eftersom många
och små system tar betydligt större frekvensresurser i anspråk. Detta
talar för en begränsning av antalet aktörer på marknaden. Å andra sidan
innebär det telepolitiska beslutet år 1988 att system för teletjänster
inklusive radiobaserade tjänster bör utformas så att de bidrar till en
effektiv konkurrens (prop. 1987/88:118, TU 28, rskr. 402). I
propositionen anförde min företrädare bl.a. att staten skall skapa
förutsättningar för en effektiv konkurrens vid utvecklingen av
teletjänster. Med hänsyn till målet att utvecklingsmöjligheterna skall
tas till vara bör inte begränsningar införas för televerkets och andra
aktörers möjligheter att verka på telekommunikationsområdet annat än om
mycket talar för det. Utredaren bör överväga hur en avvägning skall
göras mellan dessa delvis motstridiga intressen.
Eftersom tillgången på frekvenser för vissa kommunikationsändamål också
i framtiden kommer att vara mindre än efterfrågan bör i lag anges även
enligt vilka principer frekvenser som det är brist på skall fördelas. En
viktig fråga i det sammanhanget är hur televerket skall behandlas.
Televerket har en av riksdagen och regeringen fastställd uppgift att
tillhandahålla medborgarna, näringslivet och den offentliga
förvaltningen en god tillgång på telekommunikationer till lägsta möjliga
kostnad (se prop. 1988/89:100 bil. 8 s. 154, TU 1989/90:2). Verkets
behov av frekvenser för de grundläggande telekommunikationerna måste
därför alltid tillgodoses.
Överklagande av beslut
En särskild fråga som utredaren bör uppmärksamma är hur beslut om
frekvenstilldelning och tillstånd att inneha radiosändare skall kunna
överklagas. Den nuvarande ordningen innebär att ett beslut i ett enskilt
tillståndsärende av televerket kan överklagas till regeringen. För att
Sverige skall fullgöra sina åligganden enligt den europeiska
konventionen angående skydd för de mänskliga rättigheterna och de
grundläggande friheterna kan det enligt min mening ifrågasättas om inte
sådana beslut av en ny myndighet borde få överklagas till domstol. Genom
att lagen (1988:205) om rättsprövning av förvaltningsbeslut är
tillämplig på sådana beslut innebär den nuvarande ordningen för
närvarande inga konflikter gentemot konventionen. I propositionen om
Europakonventionen och rätten till domstolsprövning i Sverige (prop.
1987/88:69 s. 18) förordade dock den dåvarande justitieministern en
fortsatt översyn av aktuella författningar med målsättningen att noga
undersöka i vad mån det är ändamålsenligt att låta domstolsprövning
ersätta överklagande i administrativ ordning. Utredaren bör överväga
denna fråga.
Eventuella tilläggsdirektiv
Som jag tidigare har angett är det aktuellt att under den närmaste tiden
behandla flera utredningsförslag inom rundradioområdet. Eftersom
planeringen av frekvenser för rundradioändamål har ett nära samband med
massmediepolitiska överväganden kan det bli aktuellt att återkomma till
regeringen angående ytterligare direktiv till utredaren när det gäller
dessa frågor.
Det kan också bli aktuellt att återkomma till regeringen angående
tilläggsdirektiv som berör frågor om lagstiftning med anledning av vissa
satellitkonventioner som Sverige anslutit sig till.
Samråd
Utredaren bör under arbetets gång samråda med radiolagsutredningen.
Därvid bör bl.a. övervägas om reglerna om frekvensförvaltning och
radiokommunikation liksom hittills bör ingå i samma lag som reglerna om
rundradioverksamhet m.m. eller om de bör bilda en särskild lag.
När det gäller frågan huruvida domstolsprövning bör ersätta nuvarande
överklagande i administrativ ordning bör utredaren samråda med
domstolsutredningen (Ju 1989:06).
Vidare bör beredskapsaspekterna beaktas i utredningsarbetet, särskilt
vad avser frekvensplanering och frekvensförvaltning. Vid utarbetandet av
förslag i den delen bör utredaren samråda med överbefälhavaren och andra
berörda totalförsvarsmyndigheter.
Ny organisation
När det gäller den nya organisationen vill jag anföra följande.
Kravet på opartiskhet i myndighetsutövning förutsätter att den nuvarande
enheten för frekvensförvaltning inom televerket organisatoriskt blir
helt fristående och i alla avseenden oberoende av televerket. Verkets
ställning gentemot den nya myndigheten skall i princip inte skilja sig
från andra frekvensanvändares. Utredaren har emellertid frihet att
föreslå en ordning som innebär att televerket utför vissa
arbetsuppgifter åt den nya myndigheten på uppdragsbasis.
Utredaren skall i första hand överväga ett alternativ som innebär att
statens telenämnd tar över myndighetsuppgifter på radioområdet och
föreslå de förändringar av nämndens organisation som krävs.
Utgångspunkten skall vara att de erforderliga centrala och regionala
verksamheterna kan arbeta i en väl sammanhållen form. Vidare måste
utredaren vara uppmärksam på att den nya organisationen kräver hög
teknisk kompetens.
När det gäller frekvensförvaltningsfrågor som berör rundradion skall
utredaren beakta behovet av samordning mellan telenämnden och berörda
myndigheter inom rundradioområdet. Fördelningen av uppgifter mellan
regeringen och telenämnden bör övervägas särskilt.
Utredaren kan utgå från att den nuvarande frekvensförvaltningsenhetens
arbetsuppgifter och dimensionering i huvudsak är oförändrade vid
omorganisationen. Utredaren bör därvid särskilt pröva möjligheten för
den nya organisationen att, liksom den nuvarande frekvensförvaltningen,
bedriva viss uppdragsverksamhet inom radioområdet. Utredaren skall
bedöma hur alternativa metoder för frekvenstilldelning på sikt kan
påverka organisationens dimensionering. Utgångspunkten bör vara att
förslagen inte skall leda till några ökade kostnader.
Övrigt om uppdraget
Radiolagsutredningen har i uppdrag att överväga om det behövs särskilda
regler för att ge bättre möjligheter att motverka radiostörningar. Med
hänsyn till inriktningen av den särskilde utredarens arbete anser jag
att detta uppdrag bör fullgöras av denne.
Jag vill erinra om regeringens direktiv (dir. 1984:5) angående
utredningsförslagens inriktning. Vidare bör särskilt erinras om
direktiven (dir. 1988:43) angående beaktande av EG-aspekten i
utredningsverksamheten. Erfarenheter från andra länder både när det
gäller den lagstiftningstekniska och organisatoriska frågan bör tas till
vara.
Utredningsuppdraget bör bedrivas skyndsamt och vara slutfört senast den
31 mars 1991.
Utredaren bör vid arbetets påbörjande och vidare under arbetets gång
informera berörda huvudorganisationer och i förekommande fall annan
berörd central arbetstagarorganisation, med vilken staten har eller
brukar ha avtal om löner och andra anställningsvillkor, och bereda dem
tillfälle att framföra synpunkter.
Jag har samrått med chefen för utbildningsdepartementet i de frågor som
faller inom hans ansvarsområde.
Hemställan
Med hänvisning till vad jag nu har anfört hemställer jag att regeringen
bemyndigar chefen för kommunikationsdepartementet
att tillkalla en särskild utredare -- omfattad av kommittéförordningen
(1976:119) -- med uppdrag att föreslå ändringar och tillägg i den
radiorättsliga lagstiftningen och en ny organisation för
myndighetsutövningen på radioområdet,
att besluta om experter, sekreterare och annat biträde åt utredaren.
Vidare hemställer jag att regeringen beslutar
att kostnaderna skall belasta sjätte huvudtitelns anslag, Utredningar
m.m.
Beslut
Regeringen ansluter sig till föredragandens överväganden och bifaller
hans hemställan.
(Kommunikationsdepartementet)