Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Uppdrag att utreda åtgärder inom förpackningsområdet, Dir. 1990:39
Departement: Miljö- och Naturresursdepartementet
Beslut: 1990-09-25
Dir. 1990:39
Beslut vid regeringssammanträde 1990-05-31
Chefen för miljödepartementet, statsrådet Dahl, anför.
Mitt förslag
Jag föreslår att en särskild utredare ges i uppdrag att utreda och lämna
förslag till sådana åtgärder inom förpackningsområdet som syftar till
att främja retursystem.
Bakgrund
I miljö- och energidepartementets bilaga till 1990 års budgetproposition
(prop. 1989/90:100 bil.16 s. 27) behandlas vissa avfallsfrågor. I
propositionen föreslås bl.a. att renhållningslagen (1979:596)
kompletteras med bestämmelser om återanvändning och återvinning för att
åstadkomma såväl minskade avfallsmängder som ökad sparsamhet med
samhällets samlade resurser. I propositionen redovisas också vissa
åtgärder inom förpackningsområdet. Där aviseras det uppdrag som jag nu
föreslår. Riksdagen har sedermera ställt sig bakom förslagen och
inriktningen av arbetet med avfallsfrågor (1989/90:JoU16, rskr. 241).
I propositionen redogörs för hur avfallet utgör en allt större
belastning för miljön, såväl genom stora volymer som genom innehållet av
miljöstörande eller skadliga ämnen. Många av problemen följer av
varornas utformning. För att radikalt kunna minska dessa problem måste
varor och produkter därför dels i ökad utsträckning ingå i retursystem
för att kunna återvinnas eller återanvändas, dels vara anpassade till
miljöns krav redan från början.
De åtgärder som kommer att krävas för att minska avfallets mängd och
miljöstörande eller skadliga innehåll gäller inte bara varorna utan även
förpackningar och emballage.
För att nå en förbättrad avfallshantering och hushållning med samhällets
samlade resurser måste återvinning och återanvändning bli ledstjärnor
för den framtida produktutvecklingen.
Enligt statens naturvårdsverk består en betydande del -- 25 viktprocent
av hushållsavfallet -- av förpackningar av olika slag. Dessa är i
allmänhet avsedda för engångsbruk. Enbart dryckesförpackningarna står
för ca 7 viktprocent. Volymmässigt utgör förpackningarna en ännu större
andel, totalt mellan 40 och 50 % beroende på graden av komprimering.
Hushållsavfallet består till 25--35 % av organiskt avfall och 35--45 %
papper medan resten utgörs av plast, glas, metaller och det papper som
är så behandlat att det varken kan brytas ned eller återvinnas.
Om man beaktar att det organiska avfallet och pappersavfallet i
framtiden skall sorteras ut och komposteras, rötas eller i ökad
utsträckning återvinnas, så utgör förpackningar som inte återvinns eller
återanvänds en stor andel av den återstående fraktionen. Ett sätt att
ytterligare minska avfallsvolymerna är därför att i ökad utsträckning
återanvända förpackningar. Ett annat är att sortera ut och återvinna
materialet. Då uppnås också ett bättre sorterat och därmed mer
lätthanterligt avfall. Medverkan från såväl tillverkare och importörer
som handlare och konsumenter är mycket viktig för att få sådana system
att fungera.
Det har inte gjorts några detaljerade analyser av restprodukterna från
industriell verksamhet. Naturvårdsverket gör en uppskattning, baserad på
mätningar i Borås, att förpackningsandelen i det samlade avfallsflödet
från industriell verksamhet i genomsnitt är ca 25 %.
Den totala energiförbrukningen inom förpackningsmaterialsektorn kan
uppskattas till 2--3 % av Sveriges totala energiförbrukning. En slutsats
som drogs i samband med energisparkommitténs (ESK 1979:01) arbete var
att det dominerande behovet av energi finns i processleder, dvs. vid
framställningen av förpackningsmaterial ur de primära råvarorna. Detta
är ett ytterligare motiv för att främja återanvändning och återvinning
av förpackningar
För vissa dryckesförpackningar finns retursystem och återvinningssystem
redan utvecklade. Även inom vissa andra förpackningsområden har det
etablerats mer eller mindre effektiva återanvändnings- eller
återvinningssystem. Det gäller transportförpackningar av wellpapp och
papp, lastbärare av trä och tomfat av plast och metall.
Frånsett dryckesförpackningarna och vissa andra emballage saknar
emellertid det stora flertalet förpackningar något som helst system för
återanvändning eller återvinning. Förpackningarna fördelar sig främst på
materialslagen glas, papper, plast och metall. Användandet av plast ökar
mest, främst på bekostnad av glas och metall.
Det finns sedan några år en särskild punktskatt på dryckesförpackningar
enligt lagen (1984:355) om skatt på vissa dryckesförpackningar. Den tas
ut på alla dryckesförpackningar utom på sådana som är gjorda
huvudsakligen av papper och papp. Returförpackningar beskattas lägst och
utan hänsyn till förpackningens volym. Övriga förpackningar beskattas
delvis i förhållande till sin volym. Alla förpackningar över 70 cl
beskattas med samma belopp, vilket gör att stora engångsförpackningar av
typen PET (polyetylentereftalat)-flaskor får anses vara skattemässigt
gynnade. Förpackningar över 300 cl beskattas inte. Då skatten tillkom
fanns engångsförpackningar på över 100 cl endast i begränsad omfattning.
Beloppen har inte justerats sedan lagen infördes.
Dryckesförpackningar tillverkade huvudsakligen av papper och papp
beskattas alltså inte. Det innebär att vår vanligaste
dryckesförpackning, den för mjölk och liknande produkter, är undantagna
i skattesystemet. Mjölkförpackningar utgör ca 35 % av alla
dryckesförpackningar i Sverige och svarar volymmässigt för en avsevärd
del av förpackningarna i hushållsavfallet. Det finns i dag också en
tendens till att fler typer av drycker, även sådana som i dag finns i
andra förpackningar med retursystem, t.ex. mineralvatten, börjar
försäljas i engångsförpackningar av papper. Dryckesförpackningsskatten
som den ser ut i dag har ingen styrande effekt för att gynna
retursystem.
Utgångspunkter för utredningen
En viktig uppgift inom förpackningsområdet måste, enligt
naturvårdsverket, vara att säkra och effektivisera redan befintliga
system genom en utveckling dels av styrmedel, dels av marknaden för
återvunna material och produkter. Efter hand måste också återvinningen
öka inom andra förpackningsområden, bl.a. genom en ökad standardisering.
Jag anser att det inom förpackningsområdet bör finnas stora möjligheter
att utveckla och införa fler retursystem, som kan hjälpa till att minska
avfallsmängderna och spara på resurser.
Byggbranschen är exempel på ett område där stora mängder varor anländer
emballerade i företrädesvis enhetliga material, främst wellpapp och
polyeten. En fungerande källsortering på byggarbetsplatser och liknande
skulle kunna ge stora kvantiteter och rena material att utnyttja i en
återvinningsverksamhet. Här finns sannolikt en stor outnyttjad potential
för återvinningsbara material.
Vid bensinstationer är engångsförpackningar också vanliga. Många av
dessa har i vissa fall extremt kort livslängd vid konsumtionen.
Förpackningarna med t.ex. spolarvätska eller olja bärs ofta bara ut till
bilen och slängs direkt efter det att de tömts och förs sedan som
osorterat avfall från bensinstationen till destruktion.
Ett hittills relativt outforskat sätt att lösa en del av våra
avfallsproblem kan vara att tillverka förpackningar i fullständigt
nedbrytbara material. Nedbrytningsbara ersättningsmaterial för t. ex.
plaster håller på att utvecklas.
Uppdraget
Frågan om hur åtgärderna inom förpackningsområdet kan utformas för att
främja retursystem bör utredas av en särskild utredare.
Utredningen skall inriktas på att lämna förslag till styrmedel för att
påverka tillverkning, distribution och användning, inkl. kvittblivning,
av förpackningar av olika slag. Avsikten är att retursystem tydligt
skall främjas på bekostnad av engångsförpackningar och att
återanvändning i möjligaste mån skall gynnas i förhållande till
återvinning. Systemen skall vara så konstruerade att en styrning sker
mot resurs- och energihushållning samt miljövänliga materialslag.
Konstruktioner som medför hinder för den internationella handeln bör så
långt möjligt undvikas. Principen att den som ger upphov till
miljöpåverkan och avfall också skall stå för kostnaderna som
miljöpåverkan och avfallet orsakar skall tillämpas.
Utredaren skall kartlägga vilka typer av förpackningar och
förpackningssystem som för närvarande huvudsakligen förekommer på den
svenska marknaden. Häri ingår att ta reda på var och i vilka mängder
förpackningarna används, i vilken utsträckning de återanvänds, återvinns
eller kasseras samt i vilka material de tillverkas. Förbrukningen av
råvaror och energi för olika förpackningssystem skall belysas. Utredaren
skall även klarlägga vilka miljöeffekter olika materialslag och
förpackningssystem för med sig. Effekter skall beaktas oavsett om de
uppstår i produktions-, onsumtions- eller avfallsled. I sammanhanget
skall utredaren också ta fram uppgifter om alternativa materialslag och
tillgängliga eller tänkbara substitut. Möjligheten att i ökad
utsträckning använda nedbrytbara förpackningsmaterial skall undersökas.
Utredaren skall också klarlägga i vilken omfattning förpackningarna
tillverkas inom landet resp. importeras.
Kartläggningen skall ligga till grund för en bedömning av för vilka
förpackningstyper och -system det är miljö- och resursbesparande att
införa en annan ordning än den nuvarande i form av t.ex. enhetliga
förpackningar så att retursystem kan införas. I bedömningen skall ingå
en kostnadsanalys av samhällsekonomiska effekter. Konkreta modeller för
retursystem och andra åtgärder skall anges.
Åtgärder som kan gynna dessa nya modeller och andra föreslagna åtgärder
skall utformas. Inte bara ekonomiska styrmedel utan även andra former av
åtgärder, t.ex. informativa och administrativa skall övervägas.
Utredaren skall särskilt se över dryckesförpackningsskatten så att denna
skatt får en styrande verkan samt undersöka om den kan vara förebild för
eller utvidgas till andra förpackningstyper.
I samband med föreslagna åtgärder skall förslag till lagändringar
utformas.
Effekter på marknaden av de föreslagna styrmedlen skall bedömas. Bl.a.
bör sådana effekter som sysselsättningspåverkan inom berörda branscher,
förändrad arbetsmiljö i de olika distributionsleden och påverkan på
internationell handel och varudistribution belysas.
Utredan skall enligt regeringens direktiv (dir. 1988:43) beakta
EG-aspekter och ta till vara de möjligheter till harmonisering med EG
som kan finnas.
Utredaren skall i sitt arbete samråda med berörda myndigheter,
organisationer och det programråd för forskning för ett avfallssnålt
samhälle som skall bildas inom kort.
Utredaren skall beakta innehållet i regeringens direktiv (dir. 1984:5)
till samtliga kommittéer och särskilda utredare angående
utredningsförslagens inriktning.
Utredningsarbetet skall bedrivas skyndsamt. En första rapport med
översyn av dryckesförpackningsskatten skall redovisas till regeringen
senast den 1 oktober 1990. Övriga förslag skall redovisas senast den 1
september 1991.
Hemställan
Med hänvisning till vad jag nu har anfört hemställer jag att regeringen
bemyndigar chefen för miljödepartementet
att tillkalla en särskild utredare -- omfattad av kommittéförordningen
(1976:119) -- med uppdrag att utreda åtgärder inom förpackningsområdet,
att besluta om sakkunniga, experter, sekreterare och annat biträde åt
utredaren.
Vidare hemställer jag att regeringen beslutar att kostnaderna skall
belasta fjortonde huvudtitelns anslag Utredningar m.m.
Beslut
Regeringen ansluter sig till föredragandens överväganden och bifaller
hennes hemställan.
(Miljödepartementet)