Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Utredning om avgiftsfinansiering och näringslivsmedverkan inom infrastrukturområdet (vägar och järnvägar), Dir. 1990:36
Departement: Kommunikationsdepartementet
Beslut: 1990-05-10
Dir. 1990:36
Beslut vid regeringssammanträde 1990-05-10
Chefen för kommunikationsdepartementet, statsrådet G. Andersson, anför.
Mitt förslag
Jag föreslår att en särskild utredare tillkallas för att utreda formerna
för avgiftsfinansiering och näringslivsmedverkan inom
infrastrukturområdet (vägar och järnvägar).
Bakgrund
I propositionen om vissa näringspolitiska frågor (prop. 1989/90:88)
konstaterades att alla resursbehov under 1990-talet för att säkerställa
en väl fungerande infrastruktur inte kan klaras över statsbudgeten. I
fortsättningen måste därför, enligt propositionen, resurser mobiliseras
via näringslivet samt avgiftsfinansiering övervägas för att möta dessa
behov.
För att bl.a. underlätta näringslivsmedverkan i angelägna
infrastruktursatsningar har regeringen föreslagit att en
infrastrukturfond inrättas genom ett engångsanslag på 5 miljarder
kronor.
Syftet med fonden är, enligt förslaget, att åstadkomma en snabbare
utbyggnad av angelägna infrastrukturinvesteringar inom järnvägs- och
kollektivtrafikområdena än vad som är möjligt inom ramen för anslagen
till banverket och vägverket. Fonden skall användas för att möjliggöra
sådana investeringar som annars inte skulle komma till stånd på grund av
att projektens drift- och kapitalkostnader inte täcks fullt ut. Avsikten
är att fonden skall skapa förutsättningar för en omfattande
lånefinansierad utbyggnad av infrastrukturen t.ex. genom samfinansiering
med andra intressenter. Fonden avses dock kunna användas först när det
är lämpligt ur stabiliseringspolitisk synpunkt.
Uppdraget
Den särskilde utredaren ges i uppdrag att utarbeta förslag till hur
avgifter kan konstrueras inom i första hand vägsektorn men även inom
trafikens infrastruktur i övrigt. Utredaren bör beakta möjligheterna
till ökad avgiftsfinansiering med den restriktionen att skattesystemet
inte påverkas vare sig genom uttagande av nya skatter eller genom
specialdestinering av befintliga skatter.
Näringslivets intresse av att medverka till en utbyggd infrastruktur med
tanke på behovet av goda transportmöjligheter inom landet och till
utlandet bör tillvaratas. Utredaren skall inventera och redovisa
infrastruktursatsningar inom väg- och järnvägsområdena som bör kunna
genomföras med avgiftsfinansiering och/eller näringslivsmedverkan.
För att underlätta näringslivsmedverkan kan det bli nödvändigt att ändra
gällande förutsättningar, t.ex. när det gäller möjligheterna att ta ut
avgifter för och att äga vägar och broar samt möjligheterna att
investera i, äga och driva nya järnvägslinjer. Vidare bör utredaren
uppmärksamma de möjligheter till näringslivsmedverkan som kan bli
resultatet av den i propositionen föreslagna infrastrukturfonden.
Utredaren skall redovisa vilka lagändringar som kan komma att krävas för
att genomföra förslagen. Utredaren skall dock inte föreslå förändringar
som rör skattesystemet.
Uppdraget skall redovisas senast den 1 oktober 1990.
Hemställan
Med hänvisning till vad jag nu har anfört hemställer jag att regeringen
bemyndigar chefen för kommunikationsdepartementet
att tillkalla en särskild utredare -- omfattad av kommittéförordningen
(1976:119) -- med uppdrag att lämna förslag om avgiftsfinansiering och
näringslivsmedverkan inom infrastrukturområdet (vägar och järnvägar)
att besluta om experter och sekreterare och annat biträde åt utredaren.
Vidare hemställer jag att regeringen beslutar att kostnaderna skall
belasta sjätte huvudtitelns anslag A 2. Utredningar m.m.
Beslut
Regeringen ansluter sig till föredragandens överväganden och bifaller
hans hemställan.
(Kommunikationsdepartementet)