Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Ett nytt system för pantsättning av fastigheter, Dir. 1990:35
Departement: Justitiedepartementet
Beslut: 1990-05-17
Dir. 1990:35
Beslut vid regeringssammanträde 1990-05-17
Chefen för justitiedepartementet, statsrådet Freivalds, anför efter
samråd med statsrådet Lönnqvist.
Mitt förslag
Jag föreslår att en utredare tillkallas med uppgift att undersöka om det
finns skäl att införa ett nytt panträttssystem på fastighetsrättens
område. Om sådana skäl skulle anses föreligga skall utredaren utarbeta
ett förslag till utformning av det nya systemet. Detta skall innebära
-- att panträtt i en fastighet uppkommer genom en registrering i
inskrivningsregistret,
-- att inskrivningsmyndigheterna inte längre utfärdar några pantbrev,
samt
-- att inteckning och registrering av panträtt normalt kan utföras med
rättslig verkan av banker och andra kreditinstitut.
Inledning
Den nuvarande ordningen, som infördes genom jordabalkens ikraftträdande
år 1972, innebär att panträtt i en fastighet uppkommer genom att
fastighetsägaren överlämnar ett pantbrev till långivaren som säkerhet
för lånet. Pantbrev utfärdas av den lokala inskrivningsmyndigheten.
Centralnämnden för fastighetsdata (CFD) har i samarbete med
Stadshypotekskassan studerat möjligheterna att införa ett nytt
panträttssystem, innebärande att pantbreven avskaffas och ersätts med en
registrering av själva panträtten. Samtidigt skulle man skapa möjlighet
för banker och andra kreditinstitut att i vissa fall med rättslig verkan
själva registrera panträtt i en fastighet. Frågorna har behandlats i en
av CFD och Stadshypotekskassan utarbetad förstudierapport daterad den 22
augusti 1989. CFD har i en framställning till regeringen den 12 oktober
1989 förordat att frågorna utreds vidare på grundval av
förstudierapporten.
Huvuddragen i förstudierapportens modell
Som redan har nämnts innebär det i förstudierapporten föreslagna
systemet att pantbreven avskaffas. Panträtt i en fastighet skall
uppkomma genom en registreringsåtgärd som kan jämföras med de
anteckningar om innehav som görs i dag. Vidare skall sättet att hantera
ärendena förändras så att banker och andra kreditinstitut själva kan
besluta om inteckning och genom anslutning till fastighetsdatasystemet
registrera pantsättning i inskrivningsregistret (s.k. ingivarhanterad
inskrivning). Även med detta system skall inteckningarna utgöra en del
av det inskrivningsregister som förs hos inskrivningsmyndigheten, men
ett stort antal ärenden kan slutföras utan några egentliga insatser från
myndighetens sida. Det nya systemet kan införas endast beträffande de
inskrivningsmyndigheter för vilka fastighetsdatareformen har genomförts.
Endast sådana banker och kreditinstitut som står under bankinspektionens
tillsyn skall efter särskild ansökan kunna ges tillstånd att besluta om
inteckning och registrera pantsättning, dvs. att påverka
inskrivningsregistrets innehåll. Dessa institut har i dag hand om ca 90
% av alla inteckningsärenden som ges in till inskrivningsmyndigheterna.
Den ingivarhanterade inskrivningen skall kunna omfatta
inteckningsärenden av alla slag (nyinteckning, dödning etc.). I viss
utsträckning skulle även lagfartsärenden kunna handläggas på detta sätt.
Ingivaren skulle emellertid endast kunna göra en temporär registrering
av lagfarten. Det slutgiltiga beslutet skulle sedan fattas av
inskrivningsmyndigheten.
Med ett system av detta slag skulle en stor del av
inskrivningsmyndigheternas uppgifter falla bort. Svårare ärenden skulle
dock alltjämt förbehållas inskrivningsmyndigheterna, exempelvis ärenden
som berör gemensamt inteckna de fastigheter. Det skulle vidare alltid
vara möjligt att lämna ett ärende direkt till inskrivningsmyndigheten.
Införandet av det nya panträttssystemet kräver enligt förstudierapporten
förhållandevis små investeringar i ny utrustning. De flesta
kreditinstituten har redan i dag en terminal eller ett terminalnät som
är anslutet till CFD. När det gäller den fysiska säkerheten sägs det
nuvarande fastighetsdatasystemet uppfylla de krav som måste ställas på
ett system som skall ge möjlighet till ingivarhanterad inskrivning.
Kraven på datasäkerhet i vidare bemärkelse kommer att skärpas med det
nya systemet. Dessa krav skulle sannolikt kunna tillgodoses på ett
tillfredsställande sätt med rutiner liknande dem som för närvarande
tillämpas när det gäller behörighetskontroll m.m.
Det nya systemet kan enligt förstudierapporten till en början införas
endast i de delar av landet där fastighetsdatareformen har genomförts
och där inskrivning sker genom automatisk databehandling.
Fastighetsdatareformen har hittills genomförts i mer än hälften av
landet och kommer såvitt nu kan bedömas att vara slutförd år 1995. Det
finns enligt rapporten inget hinder mot att man under tiden fram till
dess har parallella panträttssystem.
Införandet av det nya systemet skulle enligt förstudierapporten innebära
stora rationaliseringsvinster för inskrivningsväsendet, CFD,
domstolsverket samt bank- och kreditväsendet. Omkring hälften av den
totala ärendemängden skulle avbördas inskrivningsmyndigheterna, vilket
kan leda till en årlig besparing på omkring 25 milj. kr. För CFD och
domstolsverket kan de totala besparingarna beräknas uppgå till omkring 7
milj. kr. per år. För bankväsendet skulle det nya systemet innebära en
väsentlig förenkling av rutinerna och den årliga besparingen kan där
beräknas till omkring 65 milj. kr. per år.
Skälen för ett nytt panträttssystem
Förstudierapporten ger enligt min mening vid handen att ett nytt
panträttssystem av det slag som skisserats sannolikt skulle innebära en
avsevärd förenkling och rationalisering av inskrivnings- och
kreditväsendet. Som har framhållits i rapporten ligger ett system av
detta slag i linje med den utveckling som pågår mot en minskad hantering
av papper till förmån för säkrare och billigare former för lagring och
åtkomst av information. Ett exempel på detta utgör den förestående
övergången till ett kontobaserat aktiesystem, som innebär att
rättigheter till aktier, obligationer m.m. kommer att knytas till en
registrering i stället för till innehavet av ett skriftligt dokument (se
aktiekontolagen, 1989:827, samt prop.1987/88:108 och 1988/89:152). Genom
den reformen avskaffas en hantering av fysiska värdepapper vilken inte
bara är kostsam och tidskrävande utan också förknippad med
säkerhetsrisker. Mycket talar enligt min mening för att man kan göra
liknande vinster genom att avskaffa pantbreven och förenkla rutinerna på
fastighetskrediternas område.
En stor del av den rationalisering som förstudierapportens modell
innebär ligger i att åtskilliga beslut som i dag fattas av
inskrivningsmyndigheten i stället skall kunna fattas av bank- och
kreditinstitut. En sådan förändring kan mot bakgrund av våra
rättstraditioner på fastighetsrättens område förefalla långtgående,
eftersom den innebär att förvaltningsuppgifter som innefattar
myndighetsutövning överlämnas till enskilda rättssubjekt (jfr 11 kap. 6
§ regeringsformen). Enligt min mening kan det emellertid inte anses
föreligga några principiella hinder mot en sådan ordning så länge det
handlar om mera rutinbetonade beslut som inte fordrar några ingående
juridiska överväganden. Man kan här jämföra med det kontobaserade
aktiesystemet, som ju innebär att vissa privata institutioner betros med
rätten att själva registrera vissa rättsförhållanden mot att de har ett
skadeståndsansvar för fel som begås i verksamheten.
Vad jag nu har sagt leder till slutsatsen att det finns anledning att
närmare utreda de möjligheter till rationalisering som finns på detta
område. Jag förordar därför att en utredare tillkallas med uppgift att
undersöka denna fråga. Jag skall i det följande ange några riktlinjer
för utredningsarbetet.
Utredningsuppdraget
Utredaren bör först inrikta arbetet på att förutsättningslöst undersöka
om ett panträttssystem av det angivna slaget skulle medföra så stora
vinster att en reform är motiverad. I det sammanhanget torde det vara av
särskild betydelse att belysa förutsättningarna för bankväsendet att
medverka i den s.k. ingivarhanterade inskrivningen.
Om utredaren kommer fram till att det är motiverat att införa ett nytt
panträttssystem bör utredaren också utarbeta ett förslag till den
närmare utformningen av detta. CFD:s förstudierapport utgör enligt min
mening en god grund för det utredningsarbete som krävs i denna del. I
rapporten anges åtskilliga frågor som måste övervägas i detta
sammanhang. Det finns inte skäl för mig att nu gå närmare in på alla de
rättsliga och praktiska problem som måste klaras ut. Jag vill dock i
korthet beröra några av de mest centrala frågorna.
En grundläggande fråga är givetvis vilken närmare omfattning den s.k.
ingivarhanterade inskrivningen skall ha. Tanken med ett sådant system är
att bl.a. rutinbetonade beslut om inteckning i fast egendom skall kunna
fattas och registreras av vissa banker och andra kreditinstitut. Dessa
ingivare skall också kunna registrera själva pantsättningen av
fastigheten. Eftersom inteckningsärenden ofta sammanhänger med
lagfartsärenden inställer sig genast frågan om inte också dessa ärenden
bör kunna omfattas av den ingivarhanterade inskrivningen, åtminstone i
viss utsträckning. I rapporten pekas på möjligheten att låta ingivaren
göra ett slags preliminär prövning av lagfartsfrågan och göra en
registrering som skulle få ungefär samma rättsverkan som ett beslut om
uppskov eller vilande lagfart. En sådan ordning är enligt min mening
fullt tänkbar, i varje fall när det är fråga om lagfartsärenden av
enklare slag. Självfallet bör det alltid finnas möjlighet för ingivaren
att lämna ett ärende -- vare sig det beror på att ärendet är komplicerat
eller på något annat -- till inskrivningsmyndigheten för avgörande.
En given utgångspunkt för utformningen av ett nytt system måste vara att
det inte skall kunna uppkomma några rättsförluster för fastighetsägare
eller andra vilkas rättigheter berörs, om det uppstår något fel vid
behandlingen av ett ärende. Detta gäller oavsett om felet beror på ett
misstag vid handläggningen av ett ärende eller på ett tekniskt fel,
exempelvis i en dataterminal. För att minska risken för rättsförluster
är det viktigt att fastighetsägare och andra som berörs av innehållet i
inskrivningsregistret får underrättelser om förändringar i detta. Det är
också viktigt att det tillskapas ansvarsregler som innebär att en
skadelidande får ersättning för en uppkommen förlust samtidigt som
ansvaret fördelas på ett rimligt sätt mellan dem som i det nya systemet
utgör en del av inskrivningsväsendet. Redan nu gäller enligt 19 kap. 19
§ jordabalken att staten har ett strikt skadeståndsansvar gentemot den
som lider förlust till följd av fel eller försummelse i fråga om
handläggning av eller beslut i ett inskrivningsärende och liknande. En
möjlighet kan vara att bibehålla detta ansvar och ge staten rätt att
helt eller delvis kräva tillbaka utbetald ersättning från en ingivare
som har orsakat eller medverkat till skadan (jfr 7 kap. 2 och 5 §§
aktiekontolagen, 1989:827). En annan möjlighet kan vara att ålägga
ingivaren ett ansvar direkt gentemot den skadelidande i fall då skadan
eller förlusten är att hänföra till handläggning hos ingivaren. Mycket
talar emellertid för att man då genom en fond eller försäkring måste
skapa något slags garanti för att ingivarens ansvar fullgörs.
Inskrivning i fråga om fast egendom sker i fastighetsbok, tomträttsbok
eller inskrivningsregister. Innehållet i dessa register är offentliga
allmänna handlingar. Om panträtten skall uppkomma genom en registrering
blir den alltså offentlig. Detta innebär en förändring jämfört med det
nuvarande systemet. Att pantbrevet överlämnas till långivaren och att
panträtt därigenom uppkommer kan ju inte utläsas av fastighetsboken.
Långivaren kan visserligen, om han så önskar, få innehavet av pantbrevet
antecknat i fastighetsboken men förblir i annat fall okänd. Utredaren
bör överväga om det inte av hänsyn till främst panthavarens intressen
kan vara motiverat att registreringen av själva panträtten eller i varje
fall uppgiften om panthavarens identitet skall kunna vara undantagen
från allmän insyn.
Utredaren bör förutsättningslöst överväga de övergångsfrågor som
uppkommer i samband med införandet av ett nytt panträttssystem. En
särskild svårighet i detta sammanhang är att det nya systemet kan
införas endast inom ramen för den fastighetsdatareform som nu har
genomförts i mer än hälften av landet och som beräknas bli slutförd år
1995. Det får därför anses tvivelaktigt om det nya systemet bör införas
innan fastighetsdatareformen har slutförts. Om det nya panträttssystemet
skall införas dessförinnan, går det inte att undvika att man under en
viss tid får ha dubbla eller parallella regelsystem på detta område av
civilrätten. Även på längre sikt skulle för övrigt enligt
förstudierapporten panträtt i en fastighet kunna grundas såväl på äldre
pantbrev som på senare registreringar av panträtt. Det får bli en
uppgift för utredaren att överväga hur stora olägenheter som detta kan
medföra och utforma sitt förslag med hänsyn härtill.
Ett nytt system av det slag som har skisserats här skulle uppenbarligen
få påtagliga konsekvenser för inskrivningsmyndigheternas del i form av
minskade och eventuellt också förändrade arbetsuppgifter. Det kan leda
till att man senare får överväga förändringar också i organisationen av
inskrivningsväsendet. För att skapa ett underlag för sådana överväganden
bör utredaren söka belysa vilka närmare konsekvenser för
inskrivningsmyndigheterna som ett nytt system kan tänkas leda till.
Utredaren bör i denna fråga samråda med den kommitté med uppgift att se
över domstolarnas uppgifter, arbetssätt och organisation som jag nyligen
har tillkallat (dir. 1989:56).
Av stor betydelse är givetvis att det datasystem som senare kommer till
användning uppfyller högt ställda krav i fråga om säkerhet och
sårbarhet. Utredaren bör ange vilka närmare säkerhetskrav som bör
ställas på datasystemet och vilka säkerhetsåtgärder som behövs för att
tillgodose dessa krav.
En reform av liknande slag skulle kunna tänkas också i fråga om den del
av inskrivningsväsendet som inte avser fastigheter (företagshypotek,
fartyg och luftfartyg). Om utredaren anser det vara lämpligt bör han
behandla frågan om en liknande reform också på dessa områden.
Utredningsarbetet bör bedrivas i samråd med CFD, domstolsverket och
kreditinstituten. När det gäller de nyss berörda frågorna om säkerhet
och sårbarhet bör utredaren också samråda med statskontoret.
Utredningsarbetet bör vara slutfört före den 1 oktober 1992.
För utredaren bör gälla regeringens direktiv (dir. 1984:5) till samtliga
kommittéer och särskilda utredare angående utredningsförslagens
inriktning.
Hemställan
Med hänvisning till vad jag nu har anfört hemställer jag att regeringen
bemyndigar chefen för justitiedepartementet
-- att tillkalla en särskild utredare -- omfattad av
kommittéförordningen (1976:119) -- med uppdrag att utreda frågan om ett
nytt panträttssystem på fastighetsrättens område, samt
-- att besluta om sakkunniga, experter, sekreterare och annat biträde åt
utredaren.
Vidare hemställer jag att regeringen beslutar att kostnaderna skall
belasta andra huvudtitelns anslag Utredningar m.m.
Beslut
Regeringen ansluter sig till föredragandens överväganden och bifaller
hennes framställan.
(Justitiedepartementet)