Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Komplettering av nationalräkenskaperna med miljö- och naturresursräkenskaper, Dir. 1990:31
Departement: Finansdepartementet
Beslut: 1990-05-31
Dir 1990:31
Beslut vid regeringssammanträde 1990-05-31
Statsrådet Åsbrink anför.
Mitt förslag
En särskild utredare tillkallas för att utreda frågan om hur
nationalräkenskaperna skall kunna kompletteras så att de blir ett bättre
underlag när det gäller att ge miljön en större vikt vid ekonomiska
bedömningar.
Utredaren bör senast den 1 april 1991 redovisa resultaten av sitt
arbete.
Bakgrund
Mänskliga aktiviteter får allt större konsekvenser för natur och miljö.
Därför blir det allt viktigare att inom olika delar av samhället
komplettera ekonomiskt beslutsunderlag med information om vad som händer
med naturen och miljön.
I alla OECD-länder och i stora delar av världen i övrigt används det
internationellt vedertagna nationalräkenskapssystemet (UN System of
National Accounts) som ett av underlagen för att följa och analysera den
ekonomiska utvecklingen och för ekonomisk-politiska åtgärder. Systemet
är för närvarande under översyn inom FN. Samtidigt börjar alltfler
länder, i takt med de växande miljöproblemen, se behov av att i samband
med ekonomisk-politiska beslut i ökad utsträckning kunna beakta även
andra faktorer än de traditionellt ekonomiska som de avspeglas i
nationalräkenskaperna.
Behovet av sådana kompletteringar av nationalräkenskaperna har uttalats
i en rad internationella sammanhang. Både inom FN och OECD pågår studier
i syfte att utarbeta rekommendationer för medlemsländerna. FN har redan
uppmanat medlemsländerna att börja upprätta kompletterande
miljöräkenskaper och under 1991 beräknas FNs rekommendationer för
principerna bakom dessa s.k. "satellite accounts" vara klara.
Syftet med nationalräkenskaperna i deras nuvarande form är inte att mäta
välfärden i ett vidare perspektiv. Inriktningen är att mäta samhällets
produktion, inkomster, m.m. Bruttonationalprodukten (BNP) är således
inget mått på välfärden och är inte heller avsedd att vara det. Dessutom
finns det brister i nationalräkenskaperna även i förhållande till deras
mer begränsade syfte. På senare tid har t.ex. stor uppmärksamhet ägnats
problemen med att mäta produktivitet. Ändå är nationalräkenskaperna i
nuvarande form oumbärliga och bör behållas och utvecklas. Samtidigt
finns det anledning att överväga om nationalräkenskaperna behöver
kompletteras så att de bättre belyser naturresurs- och
miljöförhållandena.
Världskommissionen för miljö och utveckling publicerade våren 1987 sin
slutrapport "Our Common Future", allmänt kallad Brundtland-rapporten
efter kommissionens ordförande, Gro Harlem Brundtland. Ett stort antal
regeringar har ställt sig bakom kommissionens budskap och allmänna
rekommendationer. FN:s generalförsamling tog i december 1987 ett
enhälligt beslut om ett omfattande uppföljningsarbete. I beslutet ingår
en uppmaning till regeringarna att instruera nationella myndigheter att
se till att deras politik, program och budgetar främjar en varaktigt
hållbar utveckling -- "sustainable development". Vidare inbjuds
regeringarna att ta hänsyn till kommissionens rekommendationer vid
utformningen av politik och program.
I debatten utomlands och i Sverige har begreppet "sustainable
development" spelat en stor roll. Innebörden i detta begrepp är att det
ekonomiska och sociala systemet måste byggas så att det är förenligt med
grundläggande ekologiska och naturvetenskapliga principer. En politik
med denna inriktning förutsätter att perspektiven förskjuts så att
miljöaspekter i ökad utsträckning vägs in i de ekonomisk-politiska
besluten.
Det är väsentligt att kunna följa hur de samlade resurserna i samhället,
inkl. miljö- och naturresurser utvecklas. En hållbar utveckling kan
beskrivas som en utveckling där framtida generationer får ta över en
nationalförmögenhet inkl. miljö och naturresurser, som är minst lika
stor som idag.
I nationalräkenskaperna behandlas byggnader och maskiner som produktivt
kapital, vars värde minskar i takt med att det används. Naturresurser
ses däremot inte som produktiva tillgångar och deras utnyttjande
avspeglas inte i nationalräkenskaperna. Ett land kan utvinna alla sina
mineraltillgångar, försämra kvaliteten på sin odlingsbara jord och
förorena vattentillgångar utan att detta påverkar den uppmätta
nationalinkomsten.
Naturresursernas värde ligger bl.a. i deras möjligheter att i framtiden
generera inkomster. Om naturresurserna inte behandlas som produktiva
tillgångar, finns risken att miljöaspekterna inte beaktas i tillräcklig
utsträckning.
I vissa europeiska länder har försök med naturresursräkenskaper
påbörjats. Norge och Frankrike är de länder som utvecklat sina
naturresursräkenskaper längst. Förenta staterna har under 1989 beslutat
att upprätta sådana. Även miljöstatistik upprättas och utvecklas i
alltfler länder.
Runt om i världen pågår forskningsarbete för att utveckla ekonomiska
modeller, som kan använda statistiken för beräkningar av effekter på
miljön av olika åtgärder eller kostnader för miljöåtgärder. Ett växande
antal sådana studier har gjorts de senaste åren. Även i Sverige har ett
antal modeller utvecklats och använts, bl.a. som underlag för
Långtidsutredningen 1990.
I Sverige har statistiska centralbyrån utformat två statistikprogram som
är av intresse i detta sammanhang -- ett om miljövård och ett om fysisk
planering och naturresurshushållning. Statistiska centralbyrån
konstaterar i sitt treårsprogram för miljövården (Statis tik 93) att det
finns ett behov av att utveckla miljöstatistiken samt naturresurs- och
nationalräkenskaperna, bl.a. mot bakgrund av det internationella arbete
som pågår för att följa upp rekommendationerna i Brundtland-rapporten.
Den svenska miljöstatistiken omfattar bl.a. utsläpp, avfall och
återvinning samt tillståndet i miljön. Statistik finns över vissa
naturresurser, t.ex. mark- och vattenanvändning samt tillgångar i skog.
I årets budgetproposition är miljö- och naturresursstatistik ett av de
områden som har prioriterats av regeringen.
En utredning om svenska naturresursräkenskaper gjordes av Miljö- och
naturresurskommittén (SOU 1983:86). Utredningen analyserade ett system
för naturresurs- och miljöräkenskaper samt föreslog bl.a. att viss
försöksverksamhet angående räkenskapssystem skulle genomföras. Någon
sådan försöksverksamhet har emellertid inte kommit till stånd och
regelbundna svenska naturresursräkenskaper har inte upprättats.
Uppdraget
Utredaren skall överväga om det är möjligt och ändamålsenligt att
komplettera nationalräkenskaperna med miljö- och naturresursräkenskaper.
Syftet med räkenskaperna kan vara att registrera förändringar i natur
och miljö i fysiska termer. Det kan också vara att värdera dessa
förändringar i ekonomiska termer. I det senare fallet erbjuder sig
möjligheten att ta fram olika mått för att t.ex. korrigera
bruttonationalprodukten (BNP) med värdet av förändringar i miljö och
naturresurser. Utredaren bör bedöma om det är möjligt och ändamålsenligt
att vid sidan av nu varande BNP-mått redovisa sådana korrigerade mått.
Utredaren bör klarlägga de principiella och praktiska problem som är
förknippade med att komplettera nationalräkenskaperna med miljö- och
naturresursräkenskaper. Utredaren bör redovisa vilka områden
kompletteringen skall omfatta (t.ex. skog, malm, jordbruksmark etc.)
samt vilka områden som bör prioriteras. De överväganden om långsiktig
hushållning med naturresurserna som redovisas i förarbetena till lagen
(1987:12) om hushållning med naturresurser m.m. skall beaktas.
Erfarenheter från andra länder och från de internationella studier som
pågår bör också beaktas.
Utredaren bör vidare undersöka i vilken utsträckning den statistik som
idag produceras är ändamålsenlig för användning i nu aktuellt sammanhang
samt efter samråd med statens naturvårdsverk, plan- och bostadsverket
och andra berörda myndigheter, ge förslag till kompletteringar.
Utredaren bör därutöver föreslå lämpliga organisationsformer för arbetet
med miljö- och naturresursräkenskaper samt värdera de resursinsatser som
krävs för att genomföra förslagen.
Tidsplan, arbetsformer m.m.
Utredaren bör senast den 1 april 1991 redovisa resultatet av sitt
arbete.
För arbetet bör vidare gälla regeringens direktiv till samtliga
kommittéer och särskilda utredare angående utredningsförslagens
inriktning (Dir. 1984:5) samt om beaktande av EG-aspekter (Dir.
1988:43).
Hemställan
Med hänvisning till vad jag nu har anfört hemställer jag att regeringen
bemyndigar chefen för finansdepartementet
att tillkalla en särskild utredare -- omfattad av kommitteförordningen
(1976:119) -- med uppdrag att utreda frågan om miljö- och
naturresursräkenskaper
att besluta om sakkunniga, experter, sekreterare och annat biträde åt
utredaren.
Vidare hemställer jag att regeringen beslutar att kostnaderna för
utredaren skall belasta sjunde huvudtitelns anslag Utredningar m.m.
Beslut
Regeringen ansluter sig till föredragandens överväganden och bifaller
hans hemställan.
(Finansdepartementet)