Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Tilläggsuppdrag till transplantationsutredningen, Dir. 1990:30
Departement: Socialdepartementet
Beslut: 1990-05-17
Dir. 1990:30
Beslut vid regeringssammanträde 1990-05-17
Chefen för socialdepartementet, statsrådet Thalén anför.
Mitt förslag
Jag föreslår att transplantationsutredningen genom tilläggsdirektiv ges
i uppdrag
-- att förutom tidigare uppdrag angående kliniska obduktioner även
redovisa utfallet av nuvarande regler om obduktion och dödsbevis
-- att göra en översyn av författningsregleringen av rättsmedicinska
undersökningar av avlidna
-- att överväga behovet av författningsreglering eller etiska riktlinjer
för andra icke författningsreglerade förfaranden med kroppen efter en
avliden.
Bakgrund
Transplantationsutredningen (S 1987:02) har bl.a. att göra en översyn av
transplantationslagen samt vissa frågor som rör obduktioner. Ett
delbetänkande, i vilket samtyckesregleringen vid organdonation tas upp,
har lämnats i januari 1990 (SOU 1989:98). Frågor kring obduktioner m.m.
kommer att behandlas i ett senare betänkande. Inför utredningens
fortsatta arbete har behov av vissa kompletteringar av direktiven
framkommit.
Klinisk obduktion
Inom hälso- och sjukvården utförs s.k. klinisk obduktion bl.a. för att
fastställa orsaken till dödsfall. Verksamheten regleras i
obduktionslagen (1975:191). Klinisk obduktion får företas om den avlidne
skriftligen medgett detta. Obduktion får företas även om ett sådant
medgivande saknas, om det behövs för att orsaken till dödsfallet skall
kunna fastställas eller viktig upplysning angående en sjukdoms
beskaffenhet erhållas. Är dödsorsaken känd får dock obduktion inte äga
rum om den avlidne eller när anhörig till honom har uttalat sig emot
det.
Utredningen skall enligt direktiven (Dir. 1987:17) bl.a. "överväga
samtyckesreglerna för andra obduktioner än de rättsmedicinska". Enligt
direktiven bör samtyckesreglerna vid organdonation och klinisk obduktion
utformas så enhetligt som möjligt.
Socialutskottet har vid ett flertal tillfällen under senare år
ifrågasatt om inte regleringen för utfärdande av dödsbevis kommit att
tillämpas så att onödigt många dödsfall hänförs till sådana med okänd
dödsorsak eller som motiverar rättsmedicinsk undersökning. På hemställan
av utskottet i betänkandet (1989:90:SoU1) om vissa
transplantationsfrågor m.m. har riksdagen i oktober 1989 beslutat ge
regeringen till känna vad utskottet anfört om detta samt om en
redovisning av utfallet av reglerna om obduktion och dödsbevis.
Rättsmedicinsk obduktion
I kungörelsen (1973:710) om rättsmedicinsk obduktion har intagits vissa
bestämmelser om sådan verksamhet. Med anknytning till kungörelsen har
socialstyrelsen utfärdat ett cirkulär (MF 1975:12) med föreskrifter om
förfarandet vid rättsmedicinsk obduktion m.m. Bestämmelser finns också i
socialstyrelsens föreskrifter om dödsbevis m.m. (SOFS 1989:34).
Rättsläkarstationernas uppgifter framgår av förordningen (1988:1238) med
instruktion för statens rättsläkarstationer.
I olika sammanhang har behovet av en översyn av författningsregleringen
av räddsmedicinska obduktioner påtalats. Den nämnda kungörelsen grundar
sig inte på något riksdagsbeslut. Den mycket kortfattade kungörelsen
anger inte förutsättningarna för rättsmedicinsk obduktion utan anger
endast vem som får fatta beslut om sådan.
Den s.k. RRK-utredningen har redovisat en organisatorisk översyn av
bl.a. rättsläkarväsendet (DsS 1986:3). Någon översyn av
författningsregleringen ingick inte i uppdraget. Utredningen lämnade
emellertid ett förslag till en författningsbestämmelse om när
rättsmedicinsk undersökning får ske. Förslaget mötte kritik från
remissinstanserna.
Som ett led i arbetet med beredningen av RRK-utredningens förslag har
dåvarande chefen för statens förhandlingsnämnd, Svante Englund,
behandlat en del av de frågor som togs upp i betänkandet, vilket
resulterat i en promemoria med förslag till lag om omhändertagande och
undersökning av avlidna. Promemorian har inte remissbehandlats.
Vissa av RRK-utredningens organisatoriska förslag har legat till grund
för dels en ändring av allmänna läkarinstruktionen, dels en uppgörelse
med sjukvårdshuvudmännen som innebär att dessa sedan den 1 januari 1990
skall ta ett större ansvar än tidigare för att dödsbevis utfärdas i
situationer då dödsfall inträffar utanför sjukvårdsinrättning.
Den s.k. tillsynsutredningen (S 1987:03) har i uppdrag att bl.a.
överväga om lagen (1980:11) om tillsyn över hälso- och
sjukvårdspersonalen m.fl. skall vidgas till att omfatta också dem som är
yrkesverksamma inom rättsmedicinsk verksamhet. Från denna utrednings
synpunkt är den rättsliga regleringen av uppgifts- och
ansvarsfördelningen inom hälso- och sjukvårdspersonalen av stor
betydelse.
Tillsynsutredningen har också i uppdrag att behandla frågan om
omhändertagande av avlidna inom hälso- och sjukvården. En särskild fråga
i detta sammanhang gäller de landstingskommunala sjukvårdshuvudmännens
ansvar i fråga om den som avlidit utanför sjukvårdsinrättning.
Övriga frågor
I betänkandet (SOU 1984:79) Dödsbegreppet berörde utredningen om
dödsbegreppet frågor om sådana förfaranden med kroppen efter en avliden
som inte regleras genom föreskrifter i lagstiftningen. Hit hör t.ex.
användning av döda kroppar som sker med stöd av ett under livstiden
upprättat "testamente" och som syftar till att tillgodose undervisningen
i anatomi. Något förslag till regler i frågan lades inte fram av
utredningen.
Uppdraget
Det finns behov av en samlad översyn av olika förfaranden med avlidnas
kroppar. Författningsmässigt är bilden idag föga enhetlig.
Transplantationsutredningen bör därför överväga kriterier och regler för
vilka olika förfaranden med döda kroppar som skall anses etiskt
godtagbara samt göra en bedömning av i vilken utsträckning
författningsreglering och etiska riktlinjer behövs.
Enligt sitt nuvarande uppdrag skall utredningen överväga
samtyckesreglerna vid kliniska obduktioner. Bakgrunden är bl.a. vad
riksdagen uttalat om att alltför många obduktioner utförs och att de
anhörigas inställning inte beaktas i tillräckligt stor utsträckning.
Det kan finnas flera skäl till att en klinisk obduktion behöver göras.
Ett viktigt skäl är att det ofta kan kännas angeläget för anhöriga att
oklarheter kring sjukdom och dödsfall skingras. Det kan också finnas ett
samhälleligt intresse av att kliniska obduktioner utförs.
Obduktionsverksamheten utgör en viktig kontrollstation för den kliniska
diagnostiken och ger dessutom underlag för en tillförlitlig
dödsorsaksstatistik och cancerregistrering. Dödsorsaksstatistiken, i sin
tur, är ett viktigt instrument för forskning och vid planering av hälso-
och sjukvård.
Detta samhällets intresse av att tillförlitliga dödsbevis utfärdas kan
självklart komma i konflikt med den avlidnes eller de anhörigas intresse
av att obduktion inte utförs. Självbestämmandeprincipen spelar en viktig
roll i hälso- och sjukvården och bör därför beaktas även i detta
sammanhang.
Jag förutsätter att utredningen vid sina ställningstaganden till regler
för kliniska obduktioner gör en avvägning mellan sådana motstående
intressen.
I enlighet med vad socialutskottet uttalat i sitt betänkande
1989/90:SoU1 om vissa transplantationsfrågor bör utredningen också
redovisa utfallet av nuvarande regler om obduktion och dödsbevis.
Som nämnts i det föregående skall sjukvårdshuvudmännen enligt
överenskommelse med staten fr.o.m. den 1 januari 1990 ta ett större
ansvar för undersökning av dödsfall som inträffar utanför
sjukvårdsinrättning. Hittills har den avlidne, om inte dödsbevis kunnat
utfärdas av läkare, i sådana fall underkastas rättsmedicinsk
undersökning. Genom ändring av den allmänna läkarinstruktionen
(1963:341) och en revision av socialstyrelsens dödsbeviskungörelse har
förutsättningar skapats för att minska antalet enkla
dödsorsaksundersökningar på rättsläkarstationerna.
Jag anser också att en översyn av författningsregleringen av
rättsmedicinska obduktioner nu behöver göras. En författningsreglering
av rättsmedicinska undersökningar bör ange under vilka förutsättningar
rättsmedicinsk undersökning skall ske. Detta framgår inte av nu gällande
kungörelse i ämnet som främst anger vem som får fatta beslut om
rättsmedicinsk obduktion, var den skall ske och vem som skall utföra
den. Det är också angeläget att gränsen mellan rättsmedicinsk obduktion
och annan obduktion klargörs. Utgångspunkten bör härvid vara att
rättsmedicinsk förrättning skall göras då särskilda rättssäkerhetsskäl
motiverar sådan åtgärd.
När det gäller andra icke författningsreglerade förfaranden med kroppen
efter en avliden bör utredningen, som nyss framhållits, överväga behovet
av regler eller etiska riktlinjer för sådana frågor. Därvid bör bl.a.
behovet av reglering av frågan om donation av kroppen till anatomisk
institution prövas.
Ramar för utredarens arbete
Utöver de ramar som angetts i tidigare direktiv gäller att arbetet skall
vara avslutat senast under andra hälften av år 1991.
Utredningen bör samråda med tillsynsutredningen i sådana frågor som rör
de båda utredningarna.
Hemställan
Med hänvisning till vad jag nu har anfört hemställer jag att regeringen
utvidgar transplantationsutredningens uppdrag i enlighet med vad jag har
förordat.
Beslut
Regeringen ansluter sig till föredragandens överväganden och bifaller
hennes hemställan.
(Socialdepartementet)