Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Utvärdering av statens beredning för utvärdering av medicinsk metodik (SBU), Dir. 1990:29
Departement: Socialdepartementet
Beslut: 1990-05-17
Dir. 1990:29
Beslut vid regeringssammanträde 1990-05-17.
Chefen för socialdepartementet, statsrådet Ingela Thalén, anför.
1. Mitt förslag
Jag föreslår att en särskild utredare tillkallas för att
-- utvärdera den verksamhet som statens beredning för utvärdering av
medicinsk metodik ( SBU) hittills bedrivit, och
-- analysera och lägga fram förslag om framtida organisation och
inriktning för sådan verksamhet om utredaren finner att denna bör
bedrivas även i fortsättningen.
2. Bakgrund
2.1 Allmänt
SBU är en myndighet inom regeringskansliet, vilken tillkom genom
regeringsbeslut 1987-06-18. Bakgrunden till SBU:s tillkomst finns
redovisad i en rapport avgiven av en arbetsgrupp inom
socialdepartementet (Utvärdering av medicinskt handlande -- förslag om
nationell samordning 1986-06-06).
2.2 Beredningens uppgifter
Beredningen skall verka för en nationell samordning av utvärdering av
medicinsk metodik genom att bl.a. sammanställa vetenskapligt grundade
kunskaper på området. Arbetet skall vara inriktat på utvärdering i vid
bemärkelse och belysa de samlade medicinska, ekonomiska, sociala och
etiska konsekvenserna av såväl etablerade som nya metoder.
Syftet med beredningens verksamhet är att den skall ge underlag för
beslut på statlig, landstingskommunal eller praktisk medicinsk nivå som
leder till god sjukvårdskvalitet och jämlik tillgång till effektiva
metoder i hela l andet.
I regeringens beslut om etablerandet av SBU fastställdes dess
arbetsuppgifter till följande:
-- att identifiera nya och etablerade medicinska metoder som behöver
utvärderas
-- att på vetenskapligt underlag utforma sammanfattningar av värdet av
olika nya och befintliga teknologier ur såväl medicinska och humanitära
som sociala och samhällsekonomiska synpunkter
-- att sammanställa kunskapsunderlaget på ett lättillgängligt språk och
med olika detaljeringsnivå för beslutsfattare inom staten, landstingen
och den praktiska hälso- och sjukvården
-- att utarbeta strategier för hur introduktion av nya och effektiva
medicinska metoder skall kunna ske snabbt
-- att utveckla strategier för hur mindre effektiva metoder skall kunna
avvecklas
-- att sprida information om det samlade resultatet av gjorda
utvärderingar
-- att ta till vara internationella erfarenheter och resultat från olika
utvärderingar
-- att vara en nationell och internationell kontaktpunkt när det gäller
utvärdering av medicinsk metodik.
Den nationella samordningen av utvärdering av medicinsk metodik som SBU
svarar för syftar i första hand till
-- att skapa utrymme för och påskynda införandet av nya metoder som är
effektivare och säkrare än tidigare tillämpade och som kan ersätta dessa
-- att analysera etablerade metoder och ge underlag för att utmönstra
dem som är mindre effektiva samt
-- att motverka en okontrollerad spridning av nya metoder som inte är
vetenskapligt prövade och vars ekonomiska konsekvenser är okända.
I sitt arbete skall beredningen, som framgår av regeringsbeslutet, ta
till vara internationella erfarenheter och resultat inom området samt
sprida information om det samlade resultatet av gjorda utvärderingar.
2.3 Organisation
Chefen för socialdepartementet tillsatte hösten 1987 en styrelse för SBU
med representanter för huvudintressenterna på nationell nivå. Styrelsen
består av representanter för följande organ: hälso- och
sjukvårdsberedningen, socialdepartementet, Landstingsförbundet,
medicinska forskningsrådet, socialstyrelsen, Sveriges läkarförbund,
Svenska Läkaresällskapet och Sjukvårdens planerings- och
rationaliseringsinstitut (Spri).
Till styrelsen har knutits en referensgrupp med tio experter som
representerar kompetens i praktisk sjukvård, vetenskaplig utvärdering,
administration och ekonomi. Referensgruppen tillsätts med
ettårsförordnanden. Till beredningen har knutits ett mindre kansli
bestående av en kanslichef, en sekreterare samt en assistent. För
budgetåret 1989/90 disponerar beredningen fem miljoner kronor.
2.4 Hittillsvarande verksamhet
Beredningen tillsattes i oktober 1987 och arbetet påbörjades i februari
1988. SBU har påbörjat ett 25-tal olika projekt varav många nu är
färdigställda och flera under slutlig beredning. Bland projekt som för
närvarande är aktuella kan nämnas: preoperativa rutiner, gastroskopi vid
"ont i magen", metoder att behandla "ont i ryggen", kärlkirurgi vid
kärlkramp i benen, stötvågsbehandling för njursten och gallsten,
benförankrade implantat inom huvud- och halsregion,
benmärgstransplantation, epilepsikirurgi och magnetisk
resonanstomografi.
SBU sprider sina kunskapssammanställningar genom rapporter till bestämda
målgrupper inom sjukvården. Därutöver anordnar SBU minst en större
konferens per år i något aktuellt ämne. SBU har också påbörjat ett
samarbete med olika sjukvårdshuvudmän för att deras verksamhetsområden
skall tjäna som referensområden bl.a. för att samla kompletterande data
och testa förslag som framkommer genom SBU:s arbete.
Den huvudsakliga verksamheten inom SBU bedrivs i projektform, med
deltagande av experter. För närvarande medverkar cirka 60 personer i
olika projekt. Dessa rekryteras från olika forskningsinstitutioner och
vårdenheter för att under en kortare period stå till SBU's förfogande. I
arbetet ingår kontinuerliga kontakter med nationella och internationella
organ samt olika myndigheter och sjukvårdshuvudmän.
Den hittillsvarande erfarenheten visar på ett stort intresse för
samverkan från sjukvårdshuvudmän och forskare.
I 1990 års forskningsproposition (prop. 1989/90:90) har framförts att
SBU bör beredas ett större utrymme att på bred front föra ut resultaten
av sitt arbete. I nämnda proposition föreslogs även en ökning av SBU:s
resurser för det kommande budgetåret.
2.5 SBU:s verksamhet i relation till andra organ
Såväl socialstyrelsen och Spri som medicinska forskningsrådet har vissa
uppgifter som täcker delar av det problemområde som SBU har att hantera.
Lokala organ finns också som arbetar med likartade frågor.
Inför tillkomsten av beredningen övervägdes fördelar och nackdelar med
att å ena sidan lägga dessa uppgifter på någon befintlig organisation
och å andra sidan att tillskapa en fristående samordningsfunktion på
nationell nivå. Härvid konstaterades att det är av avgörande betydelse
att samtliga tunga intressenter står bakom en samlad utvärdering av
särskilt betydelsefulla medicinska teknologier så att resultaten kommer
att respekteras och förändringar därmed kan åstadkommas för ett
effektivare utnyttjande av samhällets totala resurser för hälso- och
sjukvård. Det är också nödvändigt att utvärderingarna är vetenskapligt
baserade. Vidare är det viktigt att samtliga berörda organisationer
vidgar sina uppgifter vad gäller utvärdering av medicinskt handlande
från sina olika intresse- och kompetens områden. En nationell resurs
skulle inte förändra den befintliga arbetsstrukturen. I stället skulle
genom överenskommelser samordnade insatser åstadkommas där så är
möjligt.
Sedan SBU:s tillkomst har såväl socialstyrelsen som Spri varit föremål
för översyn. De båda organisationernas verksamhet har till följd härav
fått en delvis ny inriktning.
I proposition 1988/89:130 om socialstyrelsens framtida roll, uppgifter
och inriktning påtalades behovet av att socialstyrelsen mer systematiskt
utvecklar kvalitets-, resultat- och effektivitetsmått inom hälso- och
sjukvården och socialtjänsten som tar hänsyn till såväl sociala som
medicinska, etiska och ekonomiska faktorer så att uppnådda resultat kan
ställas i relation till insatta resurser. Föredraganden fann det också
väsentligt att återföringen av erfarenheterna från tillsynsverksamheten
till berörda inom bl.a. hälso- och sjukvården förbättrades. I
propositionen erinrades också om att dessa frågor berör, förutom
socialstyrelsen, såväl Spri som SBU. För att åstadkomma en ökad
sammanlagd utredningskapacitet förutsattes att väl avstämda
arbetsprogram skulle etableras mellan berörda organisationer.
3. Förslag till utredningsuppdrag
Vid tillkomsten av SBU bestämdes att dess verksamhet skulle utvärderas
efter tre år. Såväl SBU:s styrelse och referensgrupp som representanter
för socialdepartementet anser emellertid att det redan nu finns underlag
för en utvärdering av beredningen.
Mot denna bakgrund bör en särskild utredare tillkallas med uppdrag att i
samverkan med fristående experter dels utvärdera SBU:s hittillsvarande
verksamhet, dels förutsättningslöst analysera och lägga fram förslag om
framtida organisation och inriktning av verksamheten.
Utvärderingen bör bl. a. omfatta en granskning av SBU:s hittillsvarande
verksamhet med avseende på val av analysobjekt, produkternas kvalitet
samt presentationsform m.m. Vidare bör utvärderingen belysa vilket
genomslag SBU:s verksamhet har haft och kan komma att få för beslut på
nationell och landstingskommunal nivå samt i det kliniska arbetet.
Till utvärderingen hör även att belysa SBU:s nuvarande organisation och
arbetsformer samt resurser m.m. i relation till beredningens nuvarande
uppgifter. Arbetsfördelningen och samarbetet mellan SBU och andra
berörda organisationer och myndigheter på nationell nivå skall också
analyseras.
De myndighetsorienterade uppgifter som SBU har bör ägnas särskild
uppmärksamhet i analysen. Vidare bör förutsättningarna för liksom för-
och nackdelarna med en närmare samordning eller integrering av SBU:s
nuvarande verksamhet med någon annan organisation analyseras.
4. Ramar för utredningsarbetet
Utredaren bör samråda med berörda myndigheter och organisationer.
Uppdraget skall redovisas senast den 31 oktober 1990.
För arbetet skall gälla direktiven (dir. 1984:5) till samtliga
kommittéer och särskilda utredare angående utredningsförslag och
konsekvenser.
5. Hemställan
Med hänvisning till vad jag nu anfört hemställer jag att regeringen
bemyndigar chefen för socialdepartementet
att tillkalla en särskild utredare, omfattad av kommittéförordningen
(1976:119), med uppdrag att utvärdera SBU:s hittillsvarande verksamhet
och lägga fram förslag om framtida organisation och
att besluta om sakkunniga, experter, sekreterare och annat biträde åt
utredaren.
Vidare hemställer jag att regeringen beslutar
att kostnaderna skall belasta femte huvudtitelns anslag Utredningar m.m.
6. Beslut
Regeringen ansluter sig till föredragandens överväganden och bifaller
hennes hemställan.
(Socialdepartementet)