Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Förhandlingsformerna och spelreglerna på den svenska arbetsmarknaden, Dir. 1990:26
Departement: Arbetsdepartementet
Beslut: 1990-04-19
Dir. 1990:26
Beslut vid regeringssammanträde 1990-04-19
Chefen för arbetsmarknadsdepartementet, statsrådet Sahlin, anför.
Mitt förslag
Jag föreslår att en särskild utredare tillkallas för att lägga fram
förslag som syftar till att förbättra förhandlingsformerna och
spelreglerna på den svenska arbetsmarknaden. Uppdraget bör genomföras i
nära samverkan med arbetsmarknadens parter. Utredaren skall senast i
oktober 1990 redovisa sitt uppdrag till regeringen. Regeringen bör
därefter ta ställning till om och i så fall i vilka former
utredningsarbetet skall drivas vidare.
Bakgrund
Sedan lång tid har arbetsmarknadens parter i vårt land genom fria
förhandlingar och kollektivavtal haft ansvaret för lönebildningen och
andra villkor i arbetslivet.
Vår rättsordning innehåller starka garantier för de vidsträckta
rättigheter som råder i arbetslivet. Rätten att bilda föreningar och att
vidta fackliga stridsåtgärder är garanterade i grundlagen.
I Sverige har alltså arbetsmarknadens parter länge haft en stor
principiell frihet när det gäller att bestämma eller påverka
arbetslivets villkor. En förutsättning för denna frihet har från början
varit att parterna tagit ett stort ansvar för att arbetsfreden
upprätthålls och att löneutvecklingen inte spränger de
samhällsekonomiska ramarna.
Vid en internationell jämförelse har den svenska arbetsmarknaden
fungerat väl. I stor utsträckning har förhållandet mellan parterna
präglats av en strävan att finna samförståndslösningar utan uppslitande
strider. Såväl parter som samhälle har därför ett intresse av att slå
vakt om det svenska systemet.
Under 1980-talet förändrades bilden av lönebildnings- och
förhandlingssystemet. Det blev då allt svårare för parterna att klara
avtalsrörelserna utan stridsåtgärder och medling. På många håll restes
krav på att något måste göras. Parterna själva tog upp diskussioner om
ändringar i gällande kollektivavtal.
Mot denna bakgrund tillsatte regeringen i oktober 1987 en särskild
utredare med uppdrag att analysera systemet för avtalsförhandlingar och
arbetskonflikter på den offentliga arbetsmarknaden och presentera
uppslag som skulle förbättra systemet. Utredningen som antog namnet
förhandlingsutredningen, presenterade sina bedömningar i en rapport till
regeringen under januari månad 1988. (Fack & Samhälle, Ds 1988:2)
Utredningen lade inte fram några färdiga förslag. Däremot presenterade
utredningen bedömningar om åtgärder som den ansåg värda att överväga
vidare. Regeringen har hittills vidtagit vissa åtgärder som rör
förlikningsmannaexpeditionen. Dessa åtgärder, som bl.a. innebär en
förstärkning av ordförandens roll, trädde i kraft den 1 juli 1988.
Problemen kvarstår
Avtalsförhandlingarna under 1980-talet har visat att den s.k. svenska
modellen inte längre fungerar tillfredsställande. Under varje
avtalsrörelse har det förekommit öppna konflikter. Parterna har mött
ökade svårigheter att nå uppgörelse utan konflikt och medling.
En förklaring till detta kan vara en kärvare ekonomisk situation med en,
speciellt under senare år, oacceptabelt snabb löneökningstakt inklusive
löneglidning, vilket utlöst kompensationskrav m.m. En annan förklaring
kan finnas i själva tekniken i avtalsförhandlingarna och
förhandlingsformen. Även varselbestämmelserna och sanktionssystemet kan
ha bidragit.
En utredare bör tillkallas
Arbetsmarknadens parter har i samband med de s.k. Hagaöverläggningarna
förklarat sig beredda att medverka till en översyn och förbättring av
spelreglerna på arbetsmarknaden. Mot denna bakgrund anser jag det
lämpligt att nu tillkalla en särskild utredare för att, i nära kontakt
med parterna, analysera olika problem. Arbetet bör inriktas på att ge
parterna uppslag till förändringar. Ett annat syfte bör vara att lägga
fram förslag som är ägnade att få till stånd en bättre fungerande
lönebildningsprocess.
Uppdraget
Mot bakgrund av de senare årens avtalsrörelser bör utredaren i första
hand försöka förmå parterna att själva komma till rätta med de svagheter
som finns. Genom konfliktutredningens (A 1981:13) arbete
Arbetsmarknadsstriden har ett omfattande grundmaterial samlats in.
Utredningen har avlämnat delbetänkandet (SOU 1984:18-19) och
slutbetänkandet (SOU 1988:49-50).
Utredaren bör bl.a. genom diskussioner med de inblandade parterna pröva
förslag till framtida förbättringar av vårt system för lönebildning och
konfliktlösning på arbetsmarknaden.
Jag kommer i det följande att ta upp vissa frågor som enligt min mening
bör prioriteras i utredarens arbete. Flertalet av dessa har behandlats i
de tidigare nämnda utredningarna. Denna utredning bör emellertid, i
motsats till de tidigare utredningarna, bedrivas med sikte på förslag
till konkreta åtgärder. Det bör dock stå utredaren fritt att
förutsättningslöst överväga alla slags åtgärder som kan leda till att
syftet med utredningsuppdraget tillgodoses. Utredaren bör alltså vara
oförhindrad att komma med förslag även inom andra områden än de jag tar
upp i det följande.
Utredaren bör senast i oktober 1990 i en rapport redovisa vad som har
kommit fram vid diskussionerna och vad han i övrigt bedömer kunna vara
förslag till förbättringar.
Fastare förhandlingsformer m.m.
Under flera avtalsrörelser har det inträffat att förhandlingarna kommit
igång sent. Också när de formellt har kommit igång har det hänt att
verkliga förhandlingar egentligen inte tycks ha förts bl.a. beroende på
att parterna har avvaktat uppgörelser på andra områden. Ibland har
varsel lagts och t.o.m. stridsåtgärder vidtagits inte på grund av
meningsskiljaktigheter i sakfrågorna utan för att realförhandlingar över
huvud taget skall komma igång. Krav på medling har då kunnat framställas
långt innan de egentliga förhandlingarna kört fast, alltså vid en
tidpunkt i förhandlingsprocessen då det inte funnits förutsättningar för
meningsfullt medlingsarbete.
Utredaren bör undersöka om det behövs konkreta åtgärder för att
förhandlingarna skall komma igång avsevärt tidigare -- rimligen innan de
gamla avtalen gått ut -- och uppgörelser träffas i nära anslutning till
den tidpunkten. I detta sammanhang bör utredaren också överväga om det
kan utvecklas former för en bredare diskussion om bl.a. de
samhällsekonomiska förutsättningarna inför förhandlingarna. Utredaren
bör t.ex. överväga möjligheterna att åstadkomma partsgemensamma
ekonomiska utgångspunkter och partsgemensamma utvärderingar av
löneutfallen under avtalsperioderna.
Ett sätt att effektivera förhandlingsarbetet kan vara att parterna enas
om någon form av plan -- s.k. körplan -- för förhandlingarna.
En sådan körplan kan vara ägnad att underlätta avtalsförhandlingarna. Så
vore det t.ex. en allmän fördel om man kunde samordna avtalsperioden och
slippa löneförhandlingar med åtföljande risk för konflikter året runt.
Även för sektorvisa förhandlingar borde det vara en fördel med strama
körplaner. Sådana lösningar måste emellertid bygga på ett samförstånd
mellan parterna.
Tydligare varsel om stridsåtgärder
Varslen om stridsåtgärder är ibland otydliga och svårtolkade. Detta kan
skapa onödiga problem. Varseltiderna ägnas ibland åt förhandlingar om
undantag och dispenser istället för försök att få till stånd en
uppgörelse i sak. Arbetsdomstolen har i ett antal fall haft att pröva
innebörden av ett lämnat varsel.
Enligt medbestämmandelagen (MBL) skall varsel om stridsåtgärd lämnas
minst sju dagar i förväg och innehålla uppgift om anledningen till
stridsåtgärden och om åtgärdens omfattning. Någon annan lagbestämmelse
om varslets utformning än den i MBL finns inte. Konfliktutredningen som
ingående behandlat frågorna om varsel och dispens konstaterar bl.a. att
problemen i allt väsentligt har sin grund i den dispensgivning som måste
ske i anslutning till ett varsel och helst hinnas med före varseltidens
utgång. Utredningens kartläggning visar att det finns avtalsområden där
parterna inte uttömt sina möjligheter att på olika sätt komma tillrätta
med svårigheterna. Utredaren bör här undersöka hur varsel kan preciseras
och utformas tydligare vid olika typer av konfliktåtgärder. Exempelvis
borde det vara rimligt att av en varslande part kräva att denne utformar
sitt varsel så att det inte omfattar stridsåtgärder som kan förutsättas
vara samhällsfarliga eller som erfarenhetsmässigt kommer att undantas
genom dispenser om motparten begär det. Utredaren bör även undersöka
behovet av att förlänga varseltiderna på exempelvis särskilt utsatta
avtalsområ den.
Problemen med utformningen av varsel och varseltiderna bör i första hand
lösas av parterna själva. Utredaren bör emellertid även undersöka om
lagstiftning kan vara en framkomlig väg. Det kan i detta sammanhang
också finnas skäl att undersöka förlikningsmannaorganisationens roll.
Samhällsfarliga konflikter
I Sverige har arbetsmarknadens parter en principiell frihet att genom
stridsåtgärder söka lösa konflikter med motparten. Denna rätt, som är
grundlagsskyddad och alltså enligt regeringsformen kan inskränkas endast
genom lag eller avtal, gäller för dem som kan vara parter i ett
kollektivavtal. Rätten till stridsåtgärder begränsas -- förutom genom
den särskilda lagstiftningen om offentlig anställning -- framför allt av
den fredsplikt som inträder då ett kollektivavtal träffas. Vissa
spelregler finns också för hur stridsåtgärder får användas, bl.a. regler
om varsel innan en åtgärd sätts i kraft.
Den vidsträckta stridsrätten förutsätter att den utnyttjas med stort
ansvar. Genom huvudavtalen har parterna också tagit på sig ett särskilt
ansvar för att arbetsstriden inte skall bli samhällsfarlig eller i
övrigt hota vitala samhällsfunktioner.
Utredaren bör undersöka om dessa avtal kan behöva preciseras,
kompletteras eller i övrigt ses över. En tanke som bör övervägas är att
precisera begreppet samhällsfarliga konflikter för att kunna särskilja
de konflikter som är att anse som samhällsfarliga i egentlig mening och
sådana konflikter som av hänsyn till tredje man i vid bemärkelse inte
bör vidtas.
Det kan i det sammanhanget finnas skäl att ta ställning till om den i
avtalen reglerade ordningen för att pröva om en konflikt är
samhällsfarlig är ändamålsenlig. Avtalen innehåller i dessa delar regler
om nämnder som skall pröva om konflikter är samhällsfarliga. Nämnderna
är paritetiskt sammansatta, dvs. de består av lika stort antal ledamöter
från arbetsgivarsidan som från ar betstagarsidan. Som nämndens beslut
gäller den mening varom flertalet förenar sig.
Det har speciellt från arbetsgivarhåll gjorts gällande att det nuvarande
systemet med paritetiska nämnder inte fungerar bl.a. därför att
sammansättningen medför svårigheter för nämnden att fatta någon form av
beslut. Både konfliktutredningen och förhandlingsutredningen har
diskuterat olika för slag till förändringar i nämndernas sammansättning.
Ytterst ankommer det på regering och riksdag att bedöma en konflikts
samhällsfarlighet. I syfte att undvika ingripanden i partsförhållanden
genom lagstiftning bör utredaren i första hand undersöka andra
alternativ än tvångslagstiftning när det gäller prövningen av en
konflikts samhällsfarlighet. Utredaren bör förutsättnings löst pröva
annan sammansättning eller ändrade procedurregler i nämnderna,
exempelvis en opartisk ordförande eller flera opartiska ledamöter. Även
andra förslag till förändringar bör övervägas.
Ett förslag kan vara att man inrättar en gemensam nämnd för hela
arbetsmarknaden eller i vart fall en nämnd för den privata och en för
den offentliga sektorn. Syftet är därvid att kunna göra en mer allsidig
bedömning av en varslad konflikts samhällsfarlighet med hänsyn till att
en konflikt får effekter också på andra områden och ofta även på
samhällsverksamheten i stort.
Ett annat förslag är en av samhället inrättad nämnd som är sammansatt av
bl.a. politiskt förtroendevalda och har till uppgift att på eget
initiativ eller efter hänskjutning av part göra uttalanden eller ge
rekommendationer om konflikters samhällsfarlighet.
De nuvarande nämndernas verksamhet regleras som nämnts i kollektivavtal.
Med hänsyn till parternas ansvar för förhandlingar och stridsåtgärder
bör utgångspunkten vara att nämndernas verksamhet även i framtiden
regleras i avtal. Lagstiftning är emellertid ett alternativ som bör
övervägas om avtalsvägen inte visar sig framk omlig.
Sanktionssystemet
Skadestånd som påföljd för olovlig stridsåtgärd kan ådömas såväl den
fackliga organisationen som den enskilde arbetstagaren. Omfattningen av
arbetstagarnas skadeståndsskyldighet regleras i 60 § MBL. I första
stycket stadgas att skadestånd kan sättas ned eller helt falla bort. I
sista stycket föreskrivs en begränsning i det att högre skadestånd än
två hundra kronor inte får åläggas en arbetstagare för deltagande i en
olovlig stridsåtgärd (den s.k. 200-kronorsregeln). Denna begränsning
gäller dock inte, om arbetstagaren underlåter att följa ett åläggande av
domstol om återgång till arbetet och stridsåtgärden med hänsyn till
omständigheterna måste betraktas som särskilt allvarlig eller
anmärkningsvärd.
Det har hävdats att de möjligheter som i dag finns att döma ut ett högre
skadestånd än 200 kr är alltför små. Riktvärdet 200 kr till kom med
samma nominella belopp redan år 1928. För att kunna upprätthålla
respekten för ingångna kollektivavtal och för lagens fredspliktsregler
har framförts åsikten att skadeståndets storlek måste höjas eller att i
vart fall 200-kronorsregeln bör försvinna. Det torde vara ett starkt
intresse för både arbetsgivar- och arbetstagarparterna att ingångna
avtal verkligen hålls.
Utredaren bör överväga sådana ändringar som tillåter att högre
skadestånd än för närvarande kan dömas ut för fredspliktsbrott och där
också domstolen ges större möjlighet att ta hänsyn till omständigheterna
i det enskilda fallet.
Utredaren bör, förutom den s.k. 200-kronorsregeln, även i övrigt
undersöka och vid behov föreslå ändringar i skadeståndsreglerna för både
arbetsgivare och arbetstagare i syfte att åstadkomma en bättre
fungerande arbetsmarknad och en lönebildning med mindre risk för
konflikter.
Förstärkt förlikningsmannaverksamhet
En väl fungerande medling är av stor betydelse för arbetsfreden. Frågan
om förlikningsväsendets verksamhet och organisation har ofta
diskuterats, senast i förhandlingsutredningens rapport. Fr.o.m. den 1
juli 1988 har också vissa förändringar genomförts i
förlikningsmannaexpeditionens verksamhet. Ordföranden i styrelsen har
getts en mer framträdande roll. Tanken med detta är att den medling som
sker genom regeringens försorg inte skall behöva tillgripas annat än
undantagvis. Det är en allmän uppfattning att intentionerna bakom
ändringarna uppfyllts.
Utredaren bör överväga ytterligare åtgärder som kan behövas för att
stärka förlikningsmannaorganisationens ställning. En fråga som särskilt
kan behöva övervägas är om förlikningsmännen bör ges ytterligare
befogenheter, t.ex. att kunna skjuta upp varslade stridsåtgärder.
Övrigt
För utredarens arbete gäller kommittédirektiv till samtliga kommittéer
och särskilda utredare om dels utredningsförslagens inriktning (dir.
1984:5), dels beaktande av EG-aspekten (dir. 1988:43).
Utredaren skall senast före utgången av oktober 1990 redovisa sina
bedömningar och förslag till regeringen.
Hemställan
Med hänvisning till vad jag nu har anfört hemställer jag att regeringen
bemyndigar chefen för arbetsmarknadsdepartementet
- att tillkalla en särskild utredare -- omfattad av kommittéförordningen
(1976:119) -- med uppdrag att lägga fram förslag som syftar till att
förbättra förhandlingsformerna och spelreglerna på den svenska
arbetsmarknaden, och
- att besluta om sakkunniga, experter, sekreterare och annat biträde åt
utredaren.
Vidare hemställer jag att regeringen beslutar
- att kostnaderna skall belasta tionde huvudtitelns anslag Utredningar
m.m.
Beslut
Regeringen ansluter sig till föredragandens överväganden och bifaller
hennes hemställan.
(Arbetsmarknadsdepartementet)