Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Utredning om kompetensutveckling i arbetslivet, Dir. 1990:25
Departement: Arbetsdepartementet
Beslut: 1990-04-05
Dir. 1990:25
Beslut vid regeringssammanträde 1990-04-05
Chefen för arbetsmarknadsdepartementet, statsrådet Sahlin, anför:
Mitt förslag
Jag föreslår att en kommitté tillkallas med uppgift att lämna förslag
till åtgärder för att stimulera kompetensutveckling i arbetslivet,
särskilt vad avser personalutbildning.
Som underlag för förslagen skall kommittén kartlägga och analysera den
nuvarande personalutbildningens omfattning, inriktning och fördelning
samt ge en helhetsbild av personalutbildning, samhällelig
vuxenutbildning och arbetsmarknadsutbildning. Vidare skall kommittén
närmare precisera de framtida behoven av kompetensutveckling i företag
och förvaltningar.
Motiv för kompentensutveckling
För att kunna bibehålla den höga sysselsättningen och utveckla välfärden
i vårt land under 1990-talet krävs en stabilisering av ekonomin och en
ökad tillväxt. Av särskilt stor betydelse för företagens möjligheter att
hävda sig i en hårdnande internationell konkurrens blir kompetens och
utbildning hos arbetskraften. Kompetens och utbildning blir också
väsentligt för att uppnå nödvändiga effektiviseringar inom
förvaltningarna, dvs. den offentliga sektorn.
Förändringar i teknik och arbetsorganisation innebär att kraven på såväl
grundläggande kunskaper som förmåga att tillägna sig nya kunskaper
skärps i allt fler arbeten. Samtidigt innebär befolkningsutvecklingen
att andelen ungdomar av dem som arbetar minskar, vilket gör att ny
kunskap tillförs produktionen i mindre utsträckning än tidigare. Detta
ökar vikten av och arbetsgivarnas intresse för kompetensutveckling och
utbildning av redan anställda.
För den enskilde medför kompetensutveckling bättre möjligheter att byta
arbetsuppgifter och arbetsgivare och därmed en större valfrihet. I dag
finns stora skillnader i utbildningsnivå mellan olika grupper av
arbetstagare. Nivåskillnaderna riskerar att förstärkas i det framtida
arbetslivet med ökad utslagning av arbetstagare med låg utbildning som
följd. Även arbetstagarnas växande anspråk på utveckling och variation i
arbetet ställer ökade krav på kompetensutveckling för att möjliggöra
förändringar av arbetsinnehåll och arbetsorganisation. En ökad kompetens
hos de anställda är i sin tur en drivkraft för förändring.
Kompetensutveckling i arbetslivet sker genom dels inlärning i det
dagliga arbetet, dels särskilda utbildningsinsatser, dvs.
personalutbildning. Syftet med kompetensutvecklingen kan sägas vara att
ge både de kunskaper och de färdigheter som behövs för
arbetsuppgifterna.
Inslaget av inlärning i det dagliga arbetet är beroende av
arbetsinnehåll, arbetsorganisation och arbetsmiljö. Frågor som berör
dessa faktorer behandlas av arbetsmiljökommissionen (dir. 1988:63) och
produktivitetsdelegationen (dir. 1989:19). Även arbetslivsfonden kommer
att arbeta med dessa frågor (prop. 1989/90:62, SfU 12, rskr. 185).
Personalutbildning kan definieras som den utbildning som avser anställda
och som bedrivs på arbetsgivarens bekostnad. De undersökningar som
gjorts visar att personalutbildningen är ojämnt fördelad mellan sektorer
och branscher. Lågutbildade erhåller utbildning i lägre grad än andra
grupper. Beräknat per sysselsatt uppgick antalet utbildningsdagar år
1989 till i genomsnitt ca 4,5 dagar. Samhällets hittills mest omfattande
åtgärd för att påverka företagens personalutbildning utgör tillkomsten
av lagen (1984:1090) om inbetalning till förnyelsekonto. Dessutom kan
nämnas att det inom ramen för arbetsmarknadspolitiken finns ett bidrag
till utbildning i företag och förvaltningar. Vidare bedriver bl. a.
utvecklingsfonderna utbildningsverksamhet riktad till små och medelstora
företag.
Den samhälleliga vuxenutbildningens viktigaste uppgift är att stärka
medborgarskapet i ett demokratiskt samhälle genom att tillgodose de
vuxnas individuella önskemål om utbildning. Den enskilde kan, inom ramen
för de resurser som samhället ställer till förfogande, på eget initiativ
och utifrån egna behov och önskemål välja inriktning på och omfattning
av sin utbildning. Den samhälleliga vuxenutbildningen bidrar till att
höja kompetensen i arbetslivet. Utbildning ges som syftar till
arbetslivets förnyelse, ur både samhällets och den enskildes perspektiv.
Arbetsmarknadsutbildningen avser sådan yrkesutbildning eller annan
utbildning som någon genomgår av arbetsmarknadsskäl efter beslut av
arbetsmarknadsmyndighet. Utbildningen är inriktad mot den som är eller
riskerar att bli arbetslös och i övrigt har en svag ställning på
arbetsmarknaden. Arbetsmarknadsutbildningen spelar en viktig roll för
att tillgodose arbetsmarknadens behov av yrkesutbildad arbetskraft.
Sammanfattningsvis finns det mycket som talar för att arbetsgivarna bör
öka sina insatser för kompetensutveckling i arbetslivet. I sådana
insatser utgör personalutbildning en väsentlig del. Personalutbildning
tillhör arbetgivarnas ansvarsområde. Mot bakgrund av dess betydelse för
tillväxt, jämlikhet och jämställdhet är den också ett viktigt
samhällsintresse. Detta motiverar åtgärder för att påverka omfattningen,
inriktningen och fördelningen av utbildningen.
Utredningsuppdraget
Kartläggning
Kommittén skall med hjälp av tidigare och egna undersökningar kartlägga
och analysera personalutbildningens omfattning och inriktning samt dess
fördelning mellan olika personalkategorier, branscher och regioner.
Kommittén skall belysa vilka faktorer som påverkar arbetsgivarnas beslut
om personalutbildning. I detta skall ingå en genomgång av avtal på detta
område mellan parterna på arbetsmarknaden och av de fackliga
organisationernas möjligheter till inflytande.
Kommittén skall utifrån denna kartläggning och analys av
personalutbildningen och den pågående översynen inom
utbildningsdepartementet av den samhälleliga vuxenutbildningen, vilken
presenteras i årets budgetproposition, redovisa en helhetsbild av den
utbildning som bedrivs för vuxna. I denna helhetsbild bör även
arbetsmarknadsutbildningen vägas in.
Behovet av kompetensutveckling
Kommittén skall mot bakgrund av den förväntade utvecklingen på
arbetsmarknaden och i arbetslivet analysera motiven för och närmare
precisera behovet av kompetensutveckling i framtiden.
Både brister i nuvarande system och framtida behov bör ses med
utgångspunkt från såväl den enskilde som företagen, förvaltningarna och
samhället. Personalutbildningens roll och uppgift sedd i ett
helhetsperspektiv mot bakgrund av den samhälleliga vuxenutbildningen
skall klargöras. Härvid skall även översynen av den samhälleliga
vuxenutbildningen beaktas.
Kommittén skall belysa inom vilka områden och sektorer av
arbetsmarknaden som insatser av personalutbildning är särskilt
angelägna, vilka slag av utbildning som behövs samt om det ställs
speciella krav beroende på regionala förhållanden. Eventuella skillnader
i utbildningsbehov mellan kvinnor och män skall belysas. Kommittén skall
även beakta de problem och möjligheter som är förbundna med
internationaliseringen i näringsliv och förvaltning.
Förslag till åtgärder
För att kunna bibehålla den höga sysselsättningen och utveckla välfärden
krävs att ekonomin stabiliseras och att tillväxten ökar. Kompetens och
utbildning hos arbetskraften blir av särskilt stor betydelse. Kommittén
skall därför föreslå åtgärder för att stimulera kompetensutveckling i
företag och förvaltningar, i synnerhet personalutbildning. En
utgångspunkt skall vara de redan i dag betydande resursinsatser som görs
för kompetensutveckling. En annan utgångspunkt skall vara att
kompetensutveckling i arbetslivet i första hand är arbetsgivarnas
ansvar, men kommittén skall också analysera behovet av ett samhälleligt
inflytande för att uppnå ökade insatser. Alternativa åtgärder skall
prövas och möjligheterna att basera utformningen av åtgärderna på
trepartssamverkan skall undersökas.
Åtgärderna skall leda till att grupper som i dag missgynnas, får
tillgång till kompetensutveckling i ökad utsträckning. Åtgärderna skall
ges en fördelningspolitiskt rättvis profil. De skall dessutom resultera
i att kompetensutveckling kommer till stånd i företag och förvaltningar
som annars inte gör sådana satsningar. Personalutbildningen skall kunna
vara av såväl allmän och grundläggande som företagsspecifik karaktär.
Åtgärderna skall innebära att särskild hänsyn tas till de små och
medelstora företagens behov, liksom till olika regionala
förutsättningar. Vidare skall hänsyn tas till eventuella behov av
ytterligare insatser för särskilda grupper, t. ex. flyktingar och andra
invandrare. Även jämställdhetsaspekterna skall vara en viktig
utgångspunkt.
Förslagen till åtgärder skall finansieras inom ramen för givna resurser.
Kommittén skall därvid överväga möjligheterna till effektiviseringar i
utnyttjandet av resurser inom arbetsmarknadsutbildningen och den
nuvarande personalutbildningen samt beakta översynen av den samhälleliga
vuxenutbildningen. Även beräknade effekter av ökad kompetensutveckling
på de offentliga utgifterna och samhällsekonomin skall beaktas.
Kommittén skall också föreslå åtgärder för att långsiktigt stimulera
forskning avseende kompetensutveckling och personalutbildning.
Arbetsformer
Kommitténs arbete bör bedrivas så, att en slutrapport föreligger den 1
maj 1991.
Kommittén får inom givna ramar bestämma om sina arbetsformer. För
utredningens arbete skall direktiven (dir. 1984:5) angående
utredningsförslagens inriktning samt vad regeringen har föreskrivit om
beaktande av EG-aspekten (dir.1988:43) gälla.
Kommittén bör i sitt arbete samråda med arbetsmiljökommissionen,
produktivitetsdelegationen och arbetslivsfonden och med
utbildningsdepartementet när det gäller översynen av den samhälleliga
vuxenutbildningen. Dessutom bör kommittén ta ta hänsyn till
forskningsresultat och pågående projekt inom området liksom erfarenheter
från andra länder av åtgärder för att stimulera kompetensutveckling.
Hemställan
Med hänvisning till vad jag nu har anfört hemställer jag att regeringen
bemyndigar chefen för arbetsmarknadsdepartementet
att tillkalla en kommitté, omfattad av kommittéförordningen (1976:119),
med högst 15 ledamöter
att utse en av ledamöterna att vara ordförande
att besluta om sakkunniga, experter, sekreterare och annat biträde åt
kommittén
Vidare hemställer jag att regeringen beslutar att kostnaderna skall
belasta tionde huvudtitelns anslag Utredningar m.m.
6. Beslut
Regeringen ansluter sig till föredragandens överväganden och bifaller
hennes hemställan.
(Arbetsmarknadsdepartementet)