Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Tilläggsdirektiv till kommittén (S 1988:03) om samhällets stöd till människor med funktionshinder, Dir. 1990:24
Departement: Socialdepartementet
Beslut: 1990-04-19
Dir. 1990:24
Beslut vid regeringssammanträde 1990-04-19
Statsrådet Lindqvist anför
Mitt förslag
Kommittédirektiven (dir. 1984:5) till samtliga kommittéer och särskilda
utredare angående utredningsförslagens inriktning, skall inte gälla för
1989 års handikapputredning, såvitt de avser kravet att visa hur förslag
som innebär utgiftsökningar eller inkomstminskningar skall finansieras.
Direktiv till kommittéer angående finansiering av förslag
År 1978 utfärdade den dåvarande borgerliga regeringen tilläggsdirektiv
(dir. 1978:40) enligt vilka kommittéer och utredare ålades att noga
överväga hur eventuella kostnadskrävande förslag skulle kunna
finansieras genom omprövning av pågående verksamhet och omfördelning av
befintliga resurser inom det område kommitténs förslag avsåg. I mars
1980 antogs Direktiv till samtliga kommittéer och särskilda utredare
angående finansiering av reformer (dir. 1980:20). Innebörden av dessa
direktiv var att alla förslag som kommittéerna lade fram skulle kunna
genomföras inom ramen för oförändrade resurser inom det område som
förslagen avsåg. Om kostnadskrävande förslag lades fram måste samtidigt
visas hur förslagen skulle kunna finansieras genom besparingar i form av
rationaliseringar och omprövning av pågående verksamhet inom
utredningsområdet.
Den 16 februari 1984 beslutade regeringen om kommittédirektiv till
samtliga kommittéer och särskilda utredare angående utredningsförslagens
inriktning (dir. 1984:5). Direktiven innebär att förslagen från
kommittéer och utredare inte får öka de offentliga utgifterna eller
minska statsinkomsterna. Omprioriteringar skall göras från mindre
väsentliga till mer angelägna områden. Kommittéerna skall visa hur
förslag som innebär utgiftsökningar eller inkomstminskningar skall
finansieras. Konkreta förslag skall anges till rationaliseringar eller
omprövningar som innebär besparingar inom utredningens område eller
närliggande områden. Förslagen skall således kunna genomföras med
oförändrade eller minskade resurser. Kraven gäller oavsett om förslagen
avser staten, kommunerna eller socialförsäkringssektorn.
I 1990 års budgetproposition (prop. 1989/90:100) pekar regeringen på att
det, trots att den svenska ekonomin har utvecklats positivt i flera
avseenden under 1980-talet, finns betydande problem. Pris- och
kostnadsstegringarna är väsentligt högre i Sverige än i våra
konkurrentländer. Den ekonomiska tillväxten är förhållandevis låg, trots
att investeringsnivån höjts och sysselsättningen i timmar ökat markant.
Sparandet i den svenska ekonomin är otillräckligt, vilket under senare
år visat sig i ett stigande underskott i bytesbalansen. Nya offentliga
åtaganden måste i allt väsentligt klaras genom ekonomisk tillväxt,
rationaliseringar och omprioriteringar inom existerande verksamhet.
Nyssnämnda direktiv (dir. 1984:5) gäller oavsett vilken typ av fråga en
utredning skall arbeta med, således också sådana utredningar som arbetar
inom prioriterade reformområden.
Regeringen beslutade i september 1988 att tillkalla en parlamentarisk
utredning om samhällets stöd till människor med funktionshinder (dir.
1988:53). I direktiven till utredningen, som har antagit namnet 1989 års
handikapputredning, föreskrivs att också för denna utredning skall gälla
de nyssnämnda direktiven vari bl.a. principerna för finansiering av
förslag behandlas.
Skrivelse från riksdagen angående direktiven
I betänkandet (1989/90:SoU13) Vissa frågor rörande äldre och
handikappade uttalade socialutskottet att det är helt nödvändigt att
handikappområdet kan tillföras sådana resurser att nödvändiga åtgärder
på området kan komma till stånd. Enligt utskottets mening förutsätter
detta att 1989 års handikapputredning och andra utredningar på området
inte begränsas av nyssnämnda direktiv. Riksdagen beslöt att som sin
mening ge regeringen tillkänna vad utskottet anfört i denna del (rskr.
1989/90:61).
Uppdraget
Mot bakgrund av att riksdagen bifallit vad socialutskottet hemställt om
i sitt betänkande 1989/90:SoU13 Vissa frågor rörande äldre och
handikappade bedömer regeringen att alternativ till ifrågavarande
direktiv bör prövas. De förändrade direktiven avser i första hand 1989
års handikapputredning. Erfarenheterna av de förändrade direktiven skall
tas till vara.
Direktiven (dir. 1984:5) Kommittédirektiv till samtliga kommittéer och
särskilda utredare angående utredningsförslagens inriktning skall inte
gälla för 1989 års handikapputredning, såvitt de avser kravet att visa
hur förslag som innebär utgiftsökningar eller inkomstminskningar skall
finansieras.
Däremot kvarstår direktiven till de delar som anger att kommittén skall
lämna förslag med väl genomarbetade kostnadsberäkningar och att hänsyn
skall tas till alla kostnader för olika intressenter (staten,
kommunerna, socialförsäkringssektorn, företagen och enskilda).
1989 års handikapputredning skall, från angelägenhetssynpunkt, göra
prioriteringar mellan de förslag utredningen lägger fram och i de fall
utredningen bedömer detta möjligt, redovisa hur ett eventuellt
successivt genomförande av förslagen kan ske.
Utredningen skall vidare, när så är möjligt, utarbeta alternativa
förslag till åtgärder och därvid bedöma hur förslagen uppfyller uttalade
behov och uppställda mål i förhållande till de resurser som krävs.
Hemställan
Jag hemställer att regeringen ändrar utredningens uppdrag i enlighet med
vad jag har anfört.
Beslut
Regeringen ansluter sig till föredragandens överväganden och bifaller
hans hemställan.
(Socialdepartementet)