Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Forskningsprogram för den offentliga sektorn, Dir. 1990:22
Departement: Civildepartementet
Beslut: 1990-05-31
Dir. 1990:22
Beslut vid regeringssammanträde 1990-05-31
Chefen för civildepartementet, statsrådet Johansson, anför.
Mitt förslag
Jag föreslår att en särskild utredare tillkallas för att utreda
forskningen om den offentliga sektorn. Utredaren skall lämna förslag
till ett program för forskning om den offentliga sektorn och om hur
forskning om den offentliga sektorn skall bedrivas.
Program för forskning om den offentliga sektorn
I 1990 års forskningsproposition (prop. 1989/90:90) anmäler regeringen
(s. 452) att den under budgetåret 1990/91 avser att låta utföra ett
programarbete för forskning om den offentliga sektorn. I propositionen
anförs (s. 450):
Det pågår idag ett omfattande förändrings- och förnyelsearbete inom den
offentliga sektorn. Regeringen anser att detta förnyelsearbete måste
befrämjas med forskning- och utvecklingsarbete av större omfattning och
bredd än den nuvarande. Det är nödvändigt, inte minst med tanke på den
omstrukturering som den offentliga sektorn befinner sig i, och som kan
förväntas bli ännu kraftigare under 1990-talet. Finansieringen av
forskningen bör därför vara långsiktig. Det är en förutsättning för att
stabila forskningsmiljöer skall kunna byggas upp och för att locka nya
forskare att etablera sig inom området.
I detta förnyelsearbete kan forskningen bidra med kunskaper och metoder
som stöd, men också ge stimulans och status åt arbetet. Behovet av
kunskaper är mycket stort när det gäller exempelvis utveckling av
målstyrning, uppföljning och utvärdering av resultat samt för att
utveckla effektiva system för information och erfarenhetsåterföring.
I propositionen redovisas kortfattat huvuddragen i det förnyelse- och
förändringsarbete som pågår inom de kommunala och statliga sektorerna.
Med utgångspunkt från denna redovisning pekar regeringen på (s. 451) att
forskning som rör medborgarnas/brukarnas inflytande, nya sätt att
organisera verksamheterna, nya samverkansformer mellan privat och
offentligt samt kooperativa former i offentlig verksamhet blir
betydelsefull.
Även frågor som rör ledning, styrning, utvärdering, personalutveckling,
det nya statliga budgetsystemet, tillämpning av marknadsmekanismer, de
finansiella relationerna och ansvarsfördelningen mellan stat och kommun
samt studier om den offentliga sektorns effektivitet och produktivitet
blir enligt regeringen i detta perspektiv viktiga forskningsområden.
Regeringen anger i propositionen följande inriktning för programarbetet
(s. 452):
Programarbetet skall huvudsakligen gälla grundläggande forskning om den
offentliga sektorns ledning, styrning, organisation och utvärdering.
Forskning med denna inriktning är i dag spridd över ett stort antal
problemfält med många små projekt. Insatserna är begränsade till sin
omfattning och spridda över många discipliner och organisationer, vilket
gör att information och erfarenheter gentemot den praktiska verksamheten
ofta fungerar dåligt.
Utgångspunkten i programarbetet skall vara att den traditionella
arbetsfördelningen mellan statens ansvar för grundläggande forskning och
forskarutbildning och produktionens ansvar för forskningsanknutet
utvecklingsarbete skall ha sin giltighet även här. Avsikten är således
att utreda vilka fasta resurser som krävs vid universiteten och
högskolorna samt vilka satsningar som bör ske genom forskningsråden.
Forskning som rör den offentliga sektorns ledning, styrning,
organisation och utvärdering har en sektorsövergripande karaktär. Den
ger generell kunskap som inte är knuten till en enskild sektor. Den rör
problemområden som är gemensamma för den statliga och den kommunala
sektorn.
I programarbetet bör bl.a. den statliga sektorsforskningen granskas i
syfte att undersöka om det är lämpligt att den i vissa stycken kan få en
inriktning mot problem som är mer allmängiltiga för den offentliga
sektorn. Visserligen förekommer sektorsforskning med inriktning på
ledning, styrning, organisation och utvärdering. Men den utgör som regel
inte självständiga program, utan ingår i större ämnesstrukturer som
gäller utvecklingen av innehållet i verksamheterna.
I propositionen föreslår regeringen att ett institut för
kvalitetsutveckling bildas (s. 416). Verksamheten i detta institut skall
stimulera och aktivt bidra till en positiv kvalitetsutveckling i alla
delar av det svenska samhället. Regeringen anmäler för riksdagen (s.
453) att den har för avsikt att inom ramen för det föreslagna
programarbetet närmare utreda i vilken utsträckning institutet kan
tillgodose den offentliga sektorns utvecklingsbehov.
Regeringen föreslår en total bas om 17 500 000 kr. för forskning om den
offentliga sektorn vid slutet av den treårsperiod som
forskningspropositionen omfattar, dvs. budgetåret 1992/93.
Uppdraget
1. Ett forskningsprogram
I enlighet med regeringens förslag i forskningspropositionen skall
utredaren redovisa ett program för forskning om den offentliga sektorn.
Programarbetet skall huvudsakligen gälla grundläggande forskning.
Utredaren bör vara öppen inför vilka problemområden som kan vara
aktuella samt belysa i vilken utsträckning ett erfarenhetsutbyte mellan
den privata tjänstesektorn och den offentliga sektorn kan spela en roll
för forskningen om den offentliga sektorn.
Utredaren skall beakta vad som sägs i forskningspropositionen (s. 451)
om viktiga forskningsområden. Det finns också anledning att överväga
anknytning till delar av den forskning som bedrivs med medel från
försvarsdepartementet.
2. Forskning på eget programansvar
Under senare år har förutsättningarna för forskning om den offentliga
sektorn förbättrats bl.a. genom tillkomsten av särskilda professurer
(statskunskap med inriktning på förvaltningsforskning och kommunal
ekonomi). Det finns en viss tendens att enskilda universitet och
högskolor var för sig börjar bygga upp särskilda forskningsprofiler med
inriktning på olika verksamhetsområden och aspekter på den offentliga
sektorn.
Utredaren skall utarbeta förslag om hur och i vilka former det går att
vidareutveckla de forskningsmiljöer och forskningsprofiler som nu växer
fram. Därvid bör utredaren belysa betydelsen av de särskilda professurer
som finns på förvaltningsområdet. Det är samtidigt viktigt att
forskningsresurserna inte splittras upp, utan att insatserna
koncentreras till ett fåtal mer omfattande forskningsmiljöer med en hög
kvalitet, där specialister inom olika ämnen kan föras samman i ett
flervetenskapligt samarbete. Utredaren bör i detta sammanhang utgå från
vad som i propositionen sägs i avsnittet 10.3.1.
Utredaren skall lämna förslag om vilka resurser som kan komma att krävas
för detta. Eventuella tillkommande medel för tjänster/forskarinsatser
skall finansieras inom ramen för det belopp som i 1990 års
forskningsproposition avsatts för forskning om den offentliga sektorn
(17, 5 milj. kr. årligen fr.o.m. 1992/93).
Utredaren skall föreslå hur stor andel av dessa resurser som bör
avsättas direkt till högskolorna respektive hur stor andel som bör
avsättas till projektstöd via forskningsråd. Utredaren skall föreslå
vilket eller vilka forskningsråd som skall fördela medlen samt hur
samarbetet med andra berörda forskningsfinansierande organ kan
organiseras.
Utredaren skall också, i enlighet med forskningspropositionen, överväga
i vilken utsträckning det av regeringen föreslagna institutet för
kvalitetsutveckling kan tillgodose den offentliga sektorns behov av
utveckling.
3. Sektorsforskningen
Inom sektorsforskningen inriktas insatserna huvudsakligen på utveckling
av olika verksamheter, såsom social omsorg, hälso- och sjukvård, skola,
trafik etc. Forskning med inriktning på styrnings- och
effektivitetsfrågor har som regel ett begränsat utrymme. I diskussionen
om den offentliga sektorns förnyelse har uppmärksammats att få program
särskilt profileras mot sådana problem.
Utredaren skall överväga i vilken utsträckning statlig sektorsforskning
bör inriktas mot respektive sektors styrnings- och effektivitetsproblem
och övriga institutionella frågor. Det bör därvid prövas om problem, som
är mer allmängiltiga för den offentliga sektorn, också kan belysas t.ex.
genom en viss samordning av de olika sektorernas forskning.
Hur arbetet bör bedrivas
Utredningsarbete skall ske i nära samarbete med universitet och
högskolor, forskningsråd och andra berörda myndigheter.
Det är angeläget att utredaren tar del av erfarenheterna från de övriga
nordiska länderna av olika sätt att organisera forskning om den
offentliga sektorn.
Det är också angeläget att utredarens förslag beaktar resultatet av det
beredningsarbete om den kommunala sektorns forskning- och utveckling som
pågår inom Svenska kommunförbundet och Landstingsförbundet.
Utredaren skall beakta vad som sägs i Dir. 1984:5 angående
utredningsförslagens inriktning.
Utredaren skall redovisa sina förslag senast den 1 april 1990.
Hemställan
Med hänvisning till vad jag nu har anfört hemställer jag att regeringen
bemyndigar chefen för civildepartementet
att tillkalla en särskild utredare -- omfattad av komittéförordningen
(1976:119) -- för att utreda vissa frågor om forskning om den offentliga
sektorn
att besluta om sakkunniga, experter, sekreterare och annat biträde åt
utredaren.
Vidare hemställer jag att regeringen beslutar att kostnaderna skall
belasta trettonde huvudtitelns anslag Utredningar m.m.
Beslut
Regeringen ansluter sig till föredragandens överväganden och bifaller
hans hemställan.
(Civildepartementet)